פורטל:תנ"ך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף פורטל:התנ"ך)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


הַתַּנַ"ךְ (ראשי תיבות של תורה, נביאים וכתובים) הוא קובץ ספרים, המהווים את כתבי הקודש היסודיים של היהדות. שני חלקיו האחרונים, נביאים וכתובים, ידועים גם בראשי התיבות נ"ך.

מבין כל הספרים המרכזיים ביהדות, ספרי התנ"ך הם הקדושים ביותר. בתנ"ך 24 ספרים. רוב הספרים כתובים בלשון הקודש, ומיעוטם בארמית.

Aleppo-HighRes3-Ketuvim2-Psalms.pdf



161px-P judaism (scroll).svg.png
ערך נבחר הידעת
נוסחי המקרא ערכים מומלצים
ספר נבחר תרגומי המקרא
תמונה נבחרת ספרי התנ"ך
תורה
נביאים
כתובים
אישים בתנ"ך אירועים בתנ"ך
פרשני התנ"ך התנ"ך באמנות
פורטלים קרובים
קדימה, לעבודה!

וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹקִים: "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ". וַיִּצֶר ה' אֱלֹקִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ.


כתבי יד על פי המסורה

כתר ירושליםכתר ארם צובאכתב יד לנינגרדכתב יד קהיר (ועוד מאות כתבי יד מימי הביניים)

כתבי יד משובשים:

כתבי יד עתיקים הקרובים למסורה
תקופה I : מגילות קומראן
תקופה II : מגילות מדבר יהודההגניזה הקהירית
כתבי יד של הנוסח השומרוני: מגילות קומראן (נוסח קדם-שומרוני) • ספרי תורה שומרוניים מימי הביניים
כתבי יד של נוסח השבעים: מגילות קומראן (נוסח קדם-שבעים) • קודקס ותיקנוס (B) • קודקס סינאיטיקוס (S) • כתב יד אלכסנדרינוס (A) •
נוסחים אחרים: מגילות קומראן



Codex Vaticanus B, 2Thess. 3,11-18, Hebr. 1,1-2,2.jpg

ראו גם: תרגומי המקרא, קטגוריה:מהדורות ותרגומים של התנ"ך

ספר מִשְׁלֵי הוא מ"ספרי החוכמה" בתנ"ך שתכליתם חינוכית, ובהם מנסה החכם להוביל את הקורא לנהוג בדרך הנכונה.

עיקר הטקסט בספר זה הוא פתגמים ואמרי מוסר הנאמרים בדרך שירית, ובצורות תחביריות הנקראות במקרא "משל". השם ניתן לו בשל התיבה הראשונה בו: "משלי שלמה", כשהכוונה היא לשלמה המלך.

הספר נחלק בין דברי אמת, מוסר וחכמה הנאמרים באופן כללי, לבין משלים המצווים על השומע להישמע להם, ודוחקים בו לנהוג בדרך מסוימת. המשלים הכלליים נוטים להיות קצרים יותר ובעלי חרוז אחד, בעוד משלי הציווי נוטים להיות ארוכים יותר ואפילו דומים לנאום שלם.

המשלים בספר אינם מסודרים לפי נושאים: ניתן למצוא פסוקים סמוכים העוסקים בנושאים שונים, וכן פסוקים מרוחקים העוסקים בנושאים דומים. עם זאת, ניתן להבחין בכמה נושאים מרכזיים שהספר עוסק בהם.

Article.gif

Köln-Tora-und-Innenansicht-Synagoge-Glockengasse-040.JPG

התורה (או תורה שבכתב וגם המקרא) היא השם שניתן לחמשת הספרים הראשונים של התנ"ך, וקרויים גם "חמישה חומשי תורה". חמשת החומשים הם בראשית, שמות, ויקרא, במדבר ודברים.

התורה ניתנה למשה מפי ה' "כסופר המעתיק מספר קדמון" פרט לשמונת הפסוקים אחרונים, אודותם חלוקות הדעות של חז"ל מי כתבם, משה בעצמו או יהושע בן נון. הפסוקים הללו מספרים אודות מותו של משה, ולכן ייתכן כי יהושע כתבם אודות משה לאחר מותו (כדעת רבי יהודה), או שמשה כתבם לפני מותו, בדמע, על העתיד להתרחש (כדעת רבי שמעון).

התורה היא הבסיס של דרך החיים של קיום מצוות הנכללות בתרי"ג מצוות, כפי שנלמדו על פי כללי התורה שבעל פה.

התורה מחולקת במספר אופנים. החלוקות המקובלות יותר במסורת היהודית הן החלוקה לפסקאות קצרות המכונות "פרשיות" ("סתומות" ו"פתוחות"), והחלוקה לחמישים וארבעה "סדרים", הידועים יותר כ"פרשות" הנקראות בכל שבוע בבתי הכנסת. ישנה גם חלוקה ל-155 פרשות שקריאתן מתמשכת על פני שלוש שנים עד שלוש שנים וחצי. חלוקה זו, שהייתה נהוגה בעבר בארץ ישראל, מסומנת בכמה ממהדורות התנ"ך, אך נעשה בה שימוש מועט.

כמו שאר התנ"ך, התורה חולקה לפרקים על ידי מתרגמי התנ"ך ללטינית.

נביאים הוא שמו של המדור השני בתנ"ך, בו מצויים הספרים המתארים את קורות ישראל לאחר נדודי המדבר, וספרי הנביאים.

הכינוי נביא מיוחס למי שנושא את דבר האלקים. על פי הרמב"ם, ספרי התנ"ך מתחלקים לשלוש רמות של קדושה לפי מידת ההשראה האלוקית ששימשה לכתיבתם. ספרי התורה נכתבו על ידי משה - אבי הנביאים, ספרי הנביאים נכתבו בפעולת נבואה וספרי הכתובים נכתבו על ידי אנשים שהם אינם נביאים אך בהשראת רוח הקודש.

ספרי הנביאים מתחלקים לרוב לשלוש חטיבות, שחלוקתן אינה כרונולוגית, אלא תוכנית ועניינית:

Targum.jpg

כתובים, חלקו השלישי של התנ"ך מונה על פי המסורה אחד-עשר ספרים, והם: תהלים, משלי, איוב, שיר השירים, רות, איכה, קהלת, אסתר, דניאל, עזרא-נחמיה (ספר אחד), דברי הימים (ספר אחד, ולא מחולק לשנים). הסדר המופיע ברשימה זו הוא לפי מסורת כתבי היד של יהודי אשכנז, ועל פיהם ברוב הדפוסים של התנ"ך. אבל אצל בעלי המסורה בטבריה ויהודי ספרד היה סדר אחד לספרי הכתובים, וכן בגמרא מוזכר סדר שלישי לספרים אלו.

בין ספרים אלה ישנן שתי תת-קבוצות מיוחדות, שהם:

  • ספרי אמ"ת: תהלים, משלי, איוב - ספרים אלה הם ספרי "שירה", דבר שבא לידי ביטוי בכתבי יד של המסורה הן במערכת הטעמים שבהם והן במבנה השירי המופיע בכתבי יד.
  • חמש מגילות: שיר השירים, רות, איכה, קהלת, אסתר. קבוצה מיוחדת זו מופיעה כחלק ממסורת בני אשכנז (במנהגיהם הליטורגיים ובכתבי היד של המקרא שלהם), וגם עומד בבסיסו של חיבורי מדרש רבה על ספרי כתובים אלה דווקא. בכתבי היד של המסורה, ובמסורת יהדות ספרד והמזרח - אין זכר לקבוצה מיוחדת זו.

אכילת מצות הינה חובה מדאורייתא
Decorative text divider 3.svg

פֶּסַח (או בשמו המקראי: חַג הַמַּצּוֹת) הוא חג יהודי מקראי, הראשון מבין שלוש הרגלים. פסח נחוג שבעה ימים, מט"ו בניסן ועד כ"א בניסן. היום הראשון והאחרון מוגדרים כיום טוב, והימים שביניהם מכונים חול המועד.

פסח מציין את יציאת בני ישראל מעבדות מצרים לחירות, שחלה ביום הראשון לחג, לאחר מכת בכורות. שמו של החג נובע מהפסוק: ”ואמרתם זבח פֶּסַח הוא לה', אשר פָּסַח על בתי בני ישראל בְּנָגְפּוֹ את מִצְרַיִם ואת בתינו הציל...” (ספר שמות, פרק י"ב, פסוק כ"ז) היום האחרון לחג, המכונה שביעי של פסח, מציין את נס קריעת ים סוף.

מצוות החג המרכזיות הן איסור אכילה ובעלות על חמץ במהלך כל החג ואכילת מצה וסיפור יציאת מצרים ביום הראשון של החג. הלילה הראשון של החג הוא ליל הסדר, שבו מצווה מן התורה לאכול מצה ולספר על יציאת מצרים, ומדברי חז"ל לאכול מרור ולשתות ארבע כוסות יין. בזמן שבית המקדש היה קיים, התקיימו בחג הפסח גם מצוות העלייה לרגל, הקרבת קורבן פסח בערב החג ואכילתו בירושלים עד חצות הלילה.




ערכים בפרשה


מצות

פסח הוא אחד משלוש הרגלים. הוא חל בתאריכים ט"ו בניסן - כ"א בניסן, כאשר הימים הראשון והאחרון הם ימים טובים, וחמשת הימים שבאמצע הם חול המועד. הוא נחגג כזכר ליציאת מצרים.

בחג הפסח חל איסור לאכול חמץ (ואף שימצא ברשותו של האדם) ויש חיוב לאכול מצות. הלילה הראשון מכונה ליל הסדר, ובו יש מצווה לקרוא בהגדה של פסח ולספר ביציאת מצרים. היום האחרון נקרא שביעי של פסח, והוא נחגג כזכר לקריעת ים סוף.

ההכנות לחג הפסח מתחילות כבר בימים שלפניו, ובתוכן שבת הגדול ומגיעות לשיאן בערב פסח, אז נהוג לעשות בדיקת חמץ וביעור חמץ כדי להבטיח שלא נשאר חמץ בבית. בזמן בית המקדש הייתה ביום זה מצוות הקרבת קורבן פסח. לאחר היום הראשון מתחילים בספירת העומר, הנמשכת עד לחג השבועות.

לערכים הקשורים בחג פסח

זוהי רשימה חלקית, לרשימה מלאה.

תורה:


נביאים וכתובים:

זוהי רשימה חלקית, לרשימה המלאה.

זוהי רשימה חלקית, לרשימה המלאה.


Jewish History P.png P history.png P Archaeology3.png P Aleph.png P halacha2.png P judaism.svg PShabat.png
פורטל תולדות עם ישראל פורטל ההיסטוריה פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב פורטל עברית ולשון הקודש פורטל ההלכה פורטל יהדות פורטל שבת ומעדים

Exquisite-kwrite.png

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום התנ"ך שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".
רשימת הערכים המבוקשים ודורשי שיפור

המכלול:מיזמים/מיזם התנ"ך

מצאו ערכים לשיפור בנושא תנ"ך: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)