פורטל:תנ"ך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף פורטל:התנ"ך)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


הַתַּנַ"ךְ (ראשי תיבות של תורה, נביאים וכתובים) הוא קובץ ספרים, המהווים את כתבי הקודש היסודיים של היהדות. שני חלקיו האחרונים, נביאים וכתובים, ידועים גם בראשי התיבות נ"ך.

מבין כל הספרים המרכזיים ביהדות, ספרי התנ"ך הם הקדושים ביותר. בתנ"ך 24 ספרים. רוב הספרים כתובים בלשון הקודש, ומיעוטם בארמית.



ערך נבחר הידעת
נוסחי המקרא ערכים מומלצים
ספר נבחר תרגומי המקרא
תמונה נבחרת ספרי התנ"ך
תורה
נביאים
כתובים
אישים בתנ"ך אירועים בתנ"ך
פרשני התנ"ך התנ"ך באמנות
פורטלים קרובים
קדימה, לעבודה!

יִרְעַם הַיָּם וּמְלוֹאוֹ יַעֲלֹץ הַשָּׂדֶה וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ; אָז יְרַנְּנוּ עֲצֵי הַיָּעַר מִלִּפְנֵי ה' כִּי בָא לִשְׁפּוֹט אֶת הָאָרֶץ.


כתבי יד על פי המסורה

כתר ירושליםכתר ארם צובאכתב יד לנינגרדכתב יד קהיר (ועוד מאות כתבי יד מימי הביניים)

כתבי יד משובשים:

כתבי יד עתיקים הקרובים למסורה
תקופה I : מגילות קומראן
תקופה II : מגילות מדבר יהודההגניזה הקהירית
כתבי יד של הנוסח השומרוני: מגילות קומראן (נוסח קדם-שומרוני) • ספרי תורה שומרוניים מימי הביניים
כתבי יד של נוסח השבעים: מגילות קומראן (נוסח קדם-שבעים) • קודקס ותיקנוס (B) • קודקס סינאיטיקוס (S) • כתב יד אלכסנדרינוס (A) •
נוסחים אחרים: מגילות קומראן



ראו גם: תרגומי המקרא, קטגוריה:מהדורות ותרגומים של התנ"ך

ספר מִשְׁלֵי הוא מ"ספרי החוכמה" בתנ"ך שתכליתם חינוכית, ובהם מנסה החכם להוביל את הקורא לנהוג בדרך הנכונה.

עיקר הטקסט בספר זה הוא פתגמים ואמרי מוסר הנאמרים בדרך שירית, ובצורות תחביריות הנקראות במקרא "משל". השם ניתן לו בשל התיבה הראשונה בו: "משלי שלמה", כשהכוונה היא לשלמה המלך.

הספר נחלק בין דברי אמת, מוסר וחכמה הנאמרים באופן כללי, לבין משלים המצווים על השומע להישמע להם, ודוחקים בו לנהוג בדרך מסוימת. המשלים הכלליים נוטים להיות קצרים יותר ובעלי חרוז אחד, בעוד משלי הציווי נוטים להיות ארוכים יותר ואפילו דומים לנאום שלם.

המשלים בספר אינם מסודרים לפי נושאים: ניתן למצוא פסוקים סמוכים העוסקים בנושאים שונים, וכן פסוקים מרוחקים העוסקים בנושאים דומים. עם זאת, ניתן להבחין בכמה נושאים מרכזיים שהספר עוסק בהם.

יצירתו של האנט "השעיר המשתלח לעזאזל"
יצירתו של האנט "השעיר המשתלח לעזאזל"

הצייר האנגלי המפורסם ויליאם הולמן האנט דבק בסגנון ציור ריאליסטי, הדוגל בהצגת החיים כפי שהם. דוגמה לכך היא סיפור הציור "השעיר המשתלח לעזאזל". האנט ביקש להציג את השעיר לעזאזל, על פי ספר ויקרא וישעיהו, ולשם כך החליט להשתמש בעז אמיתית כמודל לציורו ולציירה על רקע הנוף המתאים לתיאור התנ"כי. לשם כך לקח עז אל הר סדום והציבה על רקע הרי אדום. כדי להשלים את הריאליזם הביא האנט את העז למצב של התייבשות תחת השמש הקופחת בטרם החל לציירה. הדבר עלה בחייה של העז בטרם הושלם הציור, אך האנט לא אמר נואש, חזר לירושלים וקנה עז נוספת. תהליך זה חזר על עצמו פעמיים נוספות בטרם הצליח האנט להשלים את ציורו.


התורה (או תורה שבכתב וגם המקרא) היא השם שניתן לחמשת הספרים הראשונים של התנ"ך, וקרויים גם "חמישה חומשי תורה". חמשת החומשים הם בראשית, שמות, ויקרא, במדבר ודברים.

התורה ניתנה למשה מפי ה' "כסופר המעתיק מספר קדמון" פרט לשמונת הפסוקים אחרונים, אודותם חלוקות הדעות של חז"ל מי כתבם, משה בעצמו או יהושע בן נון. הפסוקים הללו מספרים אודות מותו של משה, ולכן ייתכן כי יהושע כתבם אודות משה לאחר מותו (כדעת רבי יהודה), או שמשה כתבם לפני מותו, בדמע, על העתיד להתרחש (כדעת רבי שמעון).

התורה היא הבסיס של דרך החיים של קיום מצוות הנכללות בתרי"ג מצוות, כפי שנלמדו על פי כללי התורה שבעל פה.

התורה מחולקת במספר אופנים. החלוקות המקובלות יותר במסורת היהודית הן החלוקה לפסקאות קצרות המכונות "פרשיות" ("סתומות" ו"פתוחות"), והחלוקה לחמישים וארבעה "סדרים", הידועים יותר כ"פרשות" הנקראות בכל שבוע בבתי הכנסת. ישנה גם חלוקה ל-155 פרשות שקריאתן מתמשכת על פני שלוש שנים עד שלוש שנים וחצי. חלוקה זו, שהייתה נהוגה בעבר בארץ ישראל, מסומנת בכמה ממהדורות התנ"ך, אך נעשה בה שימוש מועט.

כמו שאר התנ"ך, התורה חולקה לפרקים על ידי מתרגמי התנ"ך ללטינית.

נביאים הוא שמו של המדור השני בתנ"ך, בו מצויים הספרים המתארים את קורות ישראל לאחר נדודי המדבר, וספרי הנביאים.

הכינוי נביא מיוחס למי שנושא את דבר האלקים. על פי הרמב"ם, ספרי התנ"ך מתחלקים לשלוש רמות של קדושה לפי מידת ההשראה האלוקית ששימשה לכתיבתם. ספרי התורה נכתבו על ידי משה - אבי הנביאים, ספרי הנביאים נכתבו בפעולת נבואה וספרי הכתובים נכתבו על ידי אנשים שהם אינם נביאים אך בהשראת רוח הקודש.

ספרי הנביאים מתחלקים לרוב לשלוש חטיבות, שחלוקתן אינה כרונולוגית, אלא תוכנית ועניינית:

כתובים, חלקו השלישי של התנ"ך מונה על פי המסורה אחד-עשר ספרים, והם: תהלים, משלי, איוב, שיר השירים, רות, איכה, קהלת, אסתר, דניאל, עזרא-נחמיה (ספר אחד), דברי הימים (ספר אחד, ולא מחולק לשנים). הסדר המופיע ברשימה זו הוא לפי מסורת כתבי היד של יהודי אשכנז, ועל פיהם ברוב הדפוסים של התנ"ך. אבל אצל בעלי המסורה בטבריה ויהודי ספרד היה סדר אחד לספרי הכתובים, וכן בגמרא מוזכר סדר שלישי לספרים אלו.

בין ספרים אלה ישנן שתי תת-קבוצות מיוחדות, שהם:

  • ספרי אמ"ת: תהלים, משלי, איוב - ספרים אלה הם ספרי "שירה", דבר שבא לידי ביטוי בכתבי יד של המסורה הן במערכת הטעמים שבהם והן במבנה השירי המופיע בכתבי יד.
  • חמש מגילות: שיר השירים, רות, איכה, קהלת, אסתר. קבוצה מיוחדת זו מופיעה כחלק ממסורת בני אשכנז (במנהגיהם הליטורגיים ובכתבי היד של המקרא שלהם), וגם עומד בבסיסו של חיבורי מדרש רבה על ספרי כתובים אלה דווקא. בכתבי היד של המסורה, ובמסורת יהדות ספרד והמזרח - אין זכר לקבוצה מיוחדת זו.

אליעזר ורבקה בסיפור הפרשה
אליעזר ורבקה בסיפור הפרשה


הפרשה נפתחת בתיאור מותה של שרה אשת אברהם. אברהם מבקש לקבור אותה בחברון ולצורך כך הוא רוכש, לאחר משא ומתן ארוך עם בני העיר, את מערת המכפלה.

את עיקר הפרשה ממלא תיאור שליחת עבד אברהם למצוא אישה ליצחק. אברהם מתנגד לכך שיצחק ייקח אישה מבנות כנען, ולכן הוא שולח את עבדו אל משפחתו שבארם נהריים. העבד מגיע למקום ומתפלל אל ה' שיעזור לו למצוא אישה ראויה, ואף קובע כיצד יידע שהיא ראויה: הוא יבקש ממנה להשקות אותו, והיא תסכים ואף תציע להשקות את גמליו. מיד בסיום תפילתו יוצאת רבקה אל הבאר, וכשהוא מבקש ממנה להשקותו היא אכן מציעה להשקות גם את גמליו. העבד המופתע ממהר להעניק לה תכשיטים ומתנות ובא איתה לבית משפחתה. לאחר דין ודברים עם לבן אחי רבקה העבד לוקח את רבקה איתו חזרה לארץ כנען, ושם היא נישאת ליצחק.

בהמשך הפרשה מסופר על סוף חייו של אברהם: הוא נושא אישה נוספת ושמה קטורה, ומוליד ממנה שישה ילדים. אך את ירושתו הוא נותן ליצחק בלבד, ואת שאר הילדים הוא משלח ל"ארץ קדם". אברהם מת בן 175, ונקבר במערת המכפלה.

הפרשה נחתמת בפירוט תולדותיו של ישמעאל, צאצאיו ומקום מגוריו.




זוהי רשימה חלקית, לרשימה מלאה.

תורה:


נביאים וכתובים:

זוהי רשימה חלקית, לרשימה המלאה.

זוהי רשימה חלקית, לרשימה המלאה.


פורטל תולדות עם ישראל פורטל ההיסטוריה פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב פורטל עברית ולשון הקודש פורטל ההלכה פורטל יהדות פורטל שבת ומעדים

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום התנ"ך שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".
רשימת הערכים המבוקשים ודורשי שיפור
מיזם זה אינו פעיל

מיזם שכתוב ערכי התנ"ך הוא מיזם לשכתוב כלל ערכי התנ"ך שיובאו מויקיפדיה ולא נכתבו מלכתחילה על ידי עורכי המכלול, המיזם נועד לכתוב אותם מתחילה מנקודת מבט יהודית תורנית.

הנחיות

רקע

הבעיה העיקרית בערכים המיובאים היא נקודת המבט של הכותב. האובייקטיביות הטהורה עדיין לא ניתנה להשגה בידי בני האדם, ועל כל פנים לא ניתנה בידי כלל עורכי האנציקלופדיות השיתופיות. משום כך, מכיון שאנציקלופדיה אמורה לשקף את המידע הקיים ולא לעצב אותו, אנציקלופדיה המיועדת לקהל יעד מסוים חייבת להיכתב מנקודת המבט של קוראיה ולשקף ולהנגיש את מכלול הידע של קהל זה.

ישנם כמה וכמה נקודות של שוני מהותי בין קהל ויקיפדיה - הקוראים והכותבים - לקהל המכלול. ישנם כל עניני ה"תרבות" וסולם הערכים שלה, ישנן הנורמות המקובלות בתיאור אלימות לסוגיה - פלילית לאומנית או היסטורית, וישנן נקודות נוספות, ובכל תחום יש את דרך הטיפול של "המכלול" המיועד לתקן ולשפר את התוכן וההנגשה. מיזם זה בא לטפל בייחוד בערכי התנ"ך על ענפיו הרבים, בדגש על ערכי אישים וערכי אירועים בתנ"ך.

הבעיה בערכים אלו, הנובעת מנקודת המבט של הכותב החילוני, היא חוסר ההזדהות עם אקסיומות האמונה בה' ובתורתו. לוז הבעיה היא נקודת המבט של הכותב, אותה עלול חלילה וחס הקורא לאמץ לתודעתו, ושומה עלינו למנוע מצב כזה בכל מחיר של מאמץ שיידרש מאיתנו. עורך שירגיש בצורה מודעת ובהירה, אפילו פעם אחת בלבד, את "נקודת המבט" של הכופר ביחס לתורה והנכתב בה, יבין מיד את החיוניות והדחיפות שיש בשכתוב ערכים אלו[1]. באופן כללי אפשר לומר, שבערכי אירועים הגישה הקיימת היא שהערך עוסק ב"סיפור" ומנתח אותו כסיפור ואנו כותבים אותו כ"מקרה", ובדומה לזה בערכי אישים, הגישה הקיימת היא ניתוח של דמות ספרותית על פי איזכורה בטקסטים השונים בתנ"ך, ובנוסף איזכורים וניתוחים כלפי דמות זו בשאר ספרות התורה שבעל פה, אולם אצלנו דמויות אלו הם אנשים קיימים עם מערכת בנויה ומפורטת של היחס אליהם, והצגת המקורות כלפיהם משלבת את התנ"ך ושאר ספרות התורה בצורה הדוקה יותר.

שיטת העבודה

  • ככלל, כמו בכתיבת כל ערך באנציקלופדיה שיתופית על בסיס תוכן אחר כתוב, שיטת העבודה המומלצת היא "ללמוד את הנושא" מהמקור/ות, ואז "ללמד" אותו בהגשה עצמית של הכותב. גם כאן, הדרך המומלצת היא לא "לשכתב משפט משפט" בערך הויקיפדי הקיים, שכן "כתיבה" כזו אינה משנה את מהות הערך כנדרש ועלולה לפספס בעיות שורשיות שיש בערך הזה, אלא יש להכיר את נושא הערך, לדעת אותו כמקשה אחת ולא רק חלק ממנו, ואז להחליט על צורת חלוקת הפרקים ודרך הגשת המידע לקורא על פי שיטות העבודה הרגילות בכתיבה אנציקלופדית[2].
לאחר סיום הכתיבה יש לעבור על הערך הויקיפדי ולבדוק את כל ה"מידע" הקיים שם, ולהוסיף אותו על הערך המכלולאי כנדרש. יש להדגיש: המידע הקיים מכיל כיום גם נקודות מידע שלא מקובלות בספרות החרדית, כגון ניתוח פונולוגי או תובנות מחקרים אקדמיים, ואין להשמיט שום מידע ללא סיבה מוצדקת, אלא יש לתחום אותו במשבצת מתאימה על ידי ניסוח מתאים, או אף להגיש את המידע הזה בפרק נפרד.
  • הדרך הפחות מומלצת היא שכתוב של כל פרק, אולם בכל מקרה העבודה הנדרשת היא שכתוב ברמה של שינוי גישת הכותב, פעולה שאפשרית בדרך כלל רק לאחר זיהוי מהי הגישה הקיימת ומהי הגישה שאנו באים איתה[3].

הנחיות נוספות

המכלול הוא אנציקלופדיה שיתופית הבנויה על ביקורת עמיתים, עלינו להעזר ולעזור זה לזה בשביל שתהיה סביבת עבודה מקצועית יותר ונעימה יותר.

להלן כמה המלצות שמתאימות לכל עריכה במכלול ובמיוחד למיזם חיוני זה:

  1. לפני תחילת עבודה על ערך יש לעדכן/לבקש עדכון, כדי שהעבודה תתבסס גם על תוכן זה.
  2. לפני או בסמוך להורדת תבנית "חסר אספקלריה" חובה לתייג עורכים נוספים לצורך ביקורת עמיתים.
  3. בכל מקרה של ספק או במקרה שיתכן שאחרים חושבים אחרת יש להעלות את הנושא ולכתוב בדף השיחה של הערך עם תיוג משתמש ספציפי או תבנית:בעלי ידע/תנ"ך.
  4. גם עריכות טכניות ושימוש בתבניות הם חלק מהכתיבה המכלולאית, מי שמתקשה יש לבקש עזרה בדפי השיחה משאר המשתמשים שישמחו לעזור (לשימושכם ניתן גם לתייג תבנית:בעלי ידע/תבניות).
  5. אחרי שכתוב הערך מומלץ להניח את התבנית {{מיזם שכתוב ערכי התנ"ך}} בדף השיחה של הערך.

רשימת הערכים החסרים שכתוב אספקלריה

תורה

נביאים

כתובים

ערכים הטעונים שכתוב כללי

עזרה

כללים
מפרשי התנ"ך

הערות שוליים

  1. ^ נסו למשל לתאר לעצמכם שאתם כותבים ערך אנציקלופדי על כת הסיינטולוגיה, באנציקלופדיית ויקי המיועדת לקוראים המשלמים את המס הנדרש מלקוחותיו של רון האברד. האם לא תסייגו כל תובנה המשוייכת אליהם, ותתחמו אותה כ"הם אומרים/חושבים/דוגלים"? האם לא טבעי הדבר שעורך מטעמם יערוך את הערך מנקודות פתיחה ושיטות ניסוח בשונה ממכם?
    ונתאר לעצמנו דמות רבנית בת דורנו. היחס כלפיה נובע ממכלול הדמות כולה, מכמה בחינות, וכתיבה אנציקלופדית שבאה לתאר את דמות זו, אמורה לשקף את היחס שיש כלפיה בקרב ציבור קוראי האנציקלופדיה. ואם אזרח זר ינתח בעוד כמה שנים ו"יגדיר את האישיות" על פי כמה כתבים שהתפרסמו מאותה הדמות, אין ספק שהוא יחטא לאמת, ואם ציבור הקוראים הם צביר חוקרים ממדינה זרה אכן כך יכתב הערך, אולם אנציקלופדיה המיועדת לקהל אליו משתייכת אותה הדמות, תשקף בכתיבת הערך את מכלול הדמות כפי שהיא מוכרת באמת בקרב עמה. ואם כי אין קהל הקוראים של המכלול "קרוב יותר" לכל דמות ודמות של האישים המוזכרים בתנ"ך, אולם כלפי רוב אישים אלו יש בתודעה הציבורית של קוראי המכלול תפיסה מסוימת, איזשהו שרטוט כללי ביחס לאותה הדמות הספציפית, הנובעת מדברי חז"ל והיחס המקובל במהלך השנים בספרות קהילה זו כלפי אותה הדמות, תפיסה שפעמים רבות שונה מהותית מהדמות המצטיירת מהערך הויקיפדי. ומכיון שהערך אינו אמור לעצב את המידע אלא להנגיש אותו, עליו לצאת מנקודת מוצא של הקו הכללי המקובל של אותה הדמות, ולהוסיף לקו כללי זה את כל קטעי ה"מידע" הרלוונטיים, ועד כמה שאפשר עליו "להשאיר לקורא" את ההחלטה בדבר הקו הכללי החדש של אותה הדמות.
  2. ^ בקיצור נמרץ:
    אחר ידיעת והכרת נושא הערך, דמיינו ידיד שלכם שנכנס למבחן קצר על נושא זה. הוא מחזיק בידית הדלת לפני כניסתו למבחן ומתלונן בפניכם שלא הספיק ללמוד כלום על הנושא, ויש לכם 20 שניות(!) ללמד אותו על קצה המזלג את ענין זה. זה מה שכותבים בפתיח של הערך, ובזמן זה משרטטים את כותרות הפרקים לצורת החלוקה שלו.
    לאחר מכן יורדים לרובד מפורט יותר, ואם 20 השניות לא הספיקו יש לכתוב פרק "רקע" המרחיב את 20 השניות הללו ל־2 דקות תמימות, ולאחר מכן מפרטים את כל פרק ופרק ששרטטתם, כשגם בכל פרק תחילה יש להשתדל להציג את המידע באופן כללי ומקיף, ורק לאחר מכן לרדת לרזולוציות שעלולות לבלבל קורא דליל (-"אינו מרוכז").
    בערכי מידע הענין דורש מחשבה והתלמדות רבה יותר, וכן יש להעביר חלק מהתוכן להערת שוליים או ביאור, אולם בערכי אישים או אירועים בדרך כלל קל יותר לשמור על ערנות הקוראים ולאבד כמה שפחות מהם עם התקדמות הערך.
  3. ^ למשל בערך על נביא מסוים גישת הכותב היתה שהנביא הוא דמות זהה ל"מטיף", ומבצע "פעילות" ציבורית עם כלים מסוימים, והגישה שלו ורמת ההצלחה והמוניטין הציבורי שלו כרוכים בטקטיקה ובתוכן בה בוחר המטיף להשתמש, וכמובן ישנה השוואה בין סגנון הפעילות של מטיף זה לסגנון המטיפים האחרים. אולם זו גישה עקרה כי הרי הנביא מצווה מפי ה' מה ואיך ומתי לומר, ויתכן שכלל אין לו בחירה בענין (מלבד הבחירה אם לכבוש את נבואתו) או שיש לו בחירה מצומצמת ביותר בניסוח הדברים.
    וזו דוגמה קלאסית שנובעת מההכחשה של כל ענין הנבואה שנמצאת בגישת הכותב.
  4. ^ וזאת למודעי כי מאחורי כל הערכים ששוכתבו על ידי עומד מיעוט שיחה וכן מכלולאים נוספים שהחלו במלאכה והיא רק הושלמה על ידי.

מצאו ערכים לשיפור בנושא תנ"ך: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)