משכן גלגל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

משכן גִּלְגָּל הוא מבנה מקודש שנבנה עם הכניסה לארץ ישראל והעלייה מנהר הירדן (ספר יהושע, פרק ד', פסוק י"ט), בסביבות שנת ב'תפ"ח ליצירה (1272 לפנה"ס). המבנה שימש במשך 14 שנה, עד לאחר סיום חלוקת הארץ לשבטים שאז פורק משכן גלגל, ובמקומו הוקם המשכן בשילה. בזמן קיום המשכן בגלגל הותרה ההקרבה בבמות[1]. יש אומרים שההיתר נבע מכך שבאותה תקופה ארון הברית לא היה במשכן, אלא עם מחנה הלוחמים[2]. קשה לזהות במדויק את מקומו של משכן גלגל[3] אף שהפסוק מעיד שהיה בקצה מזרח יריחו[4]. יש המשערים שמדובר בח'רבת א-נת'לה, חמישה ק"מ דרומית-מזרחית ליריחו העתיקה.

גלגל המקראית

ערך מורחב – גלגל (אתר מקראי)

גלגל מהווה את המחנה הראשון שבנו עם ישראל עם כניסתם לארץ. גלגל מתוארת כמקום מרכזי ששימש בתקופות שונות לעבודת הא-ל (ספר שופטים, פרק ג', פסוק י'), ובין השאר מתואר בה מעמד הקמת שנים עשר אבנים לזיכרון נס בקיעת הירדן, עריכת ברית המילה ההמונית בתקופת יהושע והמלכת שאול למלך על ישראל.

משמעות השם

משמעות השם היא "גלגול" והסרת אי נעימות שהייתה לעם שלא היו נימולים (ספר יהושע, פרק ה', פסוק ט') לעומת זאת ישנם חוקרים המציעים הסברים אחרים למשמעות המילה גלגל. לפי כמה חוקרים משמעות גלגל, היא גל של אבנים{מקור}}; לעומתם יש המשערים שהכוונה לבניין מיוחד ששימש מקום מקודש בעיני הכנענים (ראו אנציקלופדיה מקראית ערך גלגל). כך או כך ההשערה היא שמדובר בדבר נפוץ, אשר במיקומו הגאוגרפי בגלגל, היה ייחודי, או בשל גודלו או בשל היחס המסורתי אליו[דרוש מקור].

בחירת המקום

לאחר ההגעה לארץ נוצר צורך לבחירת מקום קבע למרכז עבודת הא-ל עד לבנית המקדש, זאת על פי ציווי ה' לעם ישראל בהיותם במדבר(ספר דברים, פרק י"ב, פסוק ה')[5]. מקום המשכן הוא בנחלת בני שבטו של מנהיג האומה, ובאותם ימים התגורר יהושע בגלגל. ולפיכך - אחר כיבוש נחלת בני יוסף העבר המשכן לשילה הממוקמת בנחלתו החדשה של יהושע[דרוש מקור].

ישנה דעה כי בחירת המקום הייתה בשל מיקומו בנקודה אסטרטגית הקרובה לנקודת הכניסה לארץ (ספר יהושע, פרק ד', פסוק י"ט); נקודה ששימשה כמחנה למלחמותיו של יהושע בזמן הכיבוש[דרוש מקור].

המבנה בגלגל

משכן גלגל נבנה כמבנה ארעי, בדומה למשכן שבמדבר. היו בו יריעות למעלה, וקרשים סביבו[6]. רמתו החומרית הייתה פחותה ביחס למבנים שנבנו בארץ ישראל אחריו (משכן שילה, נוב וגבעון), אף שהוא התייחד מהמשכן בנוב ובגבעון בכך שארון הברית היה בו.

משכן גלגל מכונה במכלול המקורות 'משכן', זאת לעומת בית המקדש, ואף לעומת המשכנים שקמו אחריו בנוב ובגבעון. הדבר נובע ממספר סיבות, ובהם עובדת היותו בנוי מעצים, ללא תקרה (תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף קי"ח עמוד א'), במקום זמני ולפני הניצחון המוחלט על האויבים[דרוש מקור].

בתלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף קי"ח עמוד א' מובאת שיטת רבי שמעון לפיה לא נעשתה עבודת יום הכיפורים במשכן הגלגל, כיוון שמעמדו היה כשל במת ציבור.

סיום המשכן

אף התיאור המקראי מייעד לגלגל אופי ארעי וזמני, כך שלאחר ההתנחלות המלאה בארץ, וכיבוש נקודות אסטרטגיות טובות יותר המשכן הועבר לשילה. המעבר לווה בהענקת אופי משמעותי יותר למשכן, דבר שהתבטא באיסור על הקרבה בבמות הפרטיות.

הערות שוליים

  1. ^ משנה, מסכת זבחים, פרק י"ד, משנה א'
  2. ^ רבי מנחם המאירי, מסכת מגילה ט,ב.
  3. ^ אנציקלופדיה מקראית, עמ' 489, ערך גלגל
  4. ^ ספר יהושע, פרק ד', פסוק י"ט.
  5. ^ "כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר ה' אֱלֹקֵיכֶם מִכָּל-שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת-שְׁמוֹ שָׁם, לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָׁמָּה.". אחר כיבוש נחלת אפרים עבר המשכן לשילה הממוקמת בשטחם, ולאחר מכן, בימי עלי הכהן עברה המנהיגות לשבט הכהנים ולפיכך אחר חורבן משכן שילה - עבר המשכן לנוב עיר הכהנים. לאחר המלכת שאול משבט בנימין עבר המשכן לגבעון הממוקמת בבנימין, ולאחר הדחתו והמלכת דוד - העביר דוד את המשכן לירושלים הנמצאת בנחלת שבטו - יהודה.
  6. ^ אלשיך על ספר שמואל א', פרק ב', פסוק כ"ט.


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0