בלהה
בִּלְהָה, אישיות מהתנ"ך, הייתה אמם של דן ונפתלי, שפחתה של רחל ואשתו השלישית של יעקב. לעיתים מכונה גם פילגש.
קשרים משפחתיים
כאשר יעקב התחתן עם רחל, נתן לבן לרחל את בלהה שפחתו כמתנה. חז"ל אומרים[1] שבלהה הייתה בתו של לבן שנולדה לשפחתו, ובעצם הייתה אחותה של רחל מצד האב, במדרש בראשית רבתי[2] מובא שבלהה וזלפה היו בנותיו של אַחֲוָתִי אחיה של דבורה מינקת רבקה, וקודם שנשא אישה, נשבה בעיר 'זלפה' ולבן פדאו ונתן לו שפחתו, וילדה לו בת וקראה 'זלפה' על שם העיר שנשבה שם, ולבתו השניה קראה 'בלהה' כי הייתה מתבהלת לינק.
כשראתה רחל שהיא עקרה, נתנה את שפחתה בלהה ליעקב על מנת שתלד לו ילדים, אשר ייחשבו במובן מסוים כילדיה של רחל. במעשה זה היא הלכה בעקבות שרה אמנו שנתנה את הגר לאברהם (ספר בראשית, פרק ט"ז). הילדים שנולדו לבלהה ויעקב הם דן ונפתלי.
לרוב לא מונים את בלהה וזילפה במנין אמהות האומה, משום שהן היו טפלות לרחל ולאה, אך ישנם מקומות בחז"ל המונים שש אמהות ומונים את בלהה וזלפה בתוכן (כך לדוגמה במדרש שיר השירים רבה: "שש עגלות צב... ו' כנגד ו' אמהות- שרה רבקה רחל לאה זלפה בלהה", שם, פרשה ו).
בלהה וראובן
- ערך מורחב – מעשה ראובן ובלהה
בבראשית ל"ה מסופר כי לאחר מות רחל, ראובן, בכורו של יעקב, שכב עם בלהה: ”וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת-בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו, וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל” (בראשית, ל"ה, כ"ב). במסכת שבת מובאת דעתו של ר' שמואל בר נחמני כי אין מדובר במשכב ממש אלא ”מלמד שבלבל מצעו של אביו, ומעלה עליו הכתוב כאילו שכב עמה”. הוא מסביר שראובן קינא לאמו לאה, כאשר לאחר מות רחל העדיף יעקב את בלהה על פני לאה ולכן החליף את מיטותיהן.
במספר מקומות נוספים בחז"ל (זוהר, פסיקתא רבא, תרגום יונתן) מוצגת בלהה כאשתו של יעקב לאחר מותן של רחל ולאה. כך גם חלומו של יוסף על השמש, הירח והכוכבים המשתחווים לו מפורש כמכוון לבלהה אשר גידלה את יוסף במקום אמו.
קברה
על פי מסורת אחת, בלהה וזלפה, ביחד עם צפורה אשת משה, יוכבד בת לוי ואלישבע בת עמינדב אשת אהרן קבורות בקבר האמהות בצפון טבריה.
ראו גם
עיינו גם בפורטל: | |||
---|---|---|---|
פורטל תנ"ך |
- עץ משפחה של אישים מהתנ"ך - מתרח ועד שלמה
לקריאה נוספת
- שלוי, אליס, האמהות האחרות . בתוך רביצקי,רות, (עורכת). נשים ישראליות כותבות על נשות ספר בראשית .תל אביב: למשכל, 2008. עמ' 263-266.
- אילת, נגב, אמהות פונדקאיות, בתוך רביצקי,רות, (עורכת). נשים ישראליות כותבות על נשות ספר בראשית .תל אביב: למשכל, 2008 עמ' 266-274.
- זקוביץ יאיר ושנאן, אביגדור, לא כך כתוב בתנ"ך בתוך חלק רביעי - פרק כ"ז 'כיצד הגיב יעקב על מעשה ראובן בבלהה?'. תל אביב: למשכל, 2004.עמ' 219-222.
- רחל, רייך, האשה אשר נתת עמדי - נשים כעילה לסכסוך ולמלחמה במקרא, הילל בן חיים -הקיבוץ המאוחד, 2005, עמ' 78-82.
- חיים חיון, ותצא דינה:קריאה בסיפור המקראי ועיון בזיקותיו, ירושלים: הוצאת מאגנס, 2011. בתוך פרק שני מעשה דינה וסיפורי יעקב עמ' 69-66.
- ליאורה רביד, התנ"ך היה באמת. תל אביב: ידיעות ספרים, 2009. עמ' 272-268.
קישורים חיצוניים
- בלהה, באתר הספרייה הווירטואלית של מט"ח
- בלהה, באנציקלופדיה לנשים יהודיות (באנגלית)
- בלהה במדרש ובאגדה, באנציקלופדיה לנשים יהודיות (באנגלית)
- ליאור טל, האמהות השקופות שלנו, בבלוג "מה למעלה מה למטה"
הערות שוליים
- ^ פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ו
- ^ פרשת ויצא כט כד
עם ישראל - האבות והאימהות | |
---|---|
|
22347130בלהה