אדם הראשון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף אדם (דמות מקראית))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אָדָם
לידה א' בתשרי ב'
פטירה תתקל"א
כינוי אדם הראשון
גיל פטירה 930
מקום קבורה מערת המכפלה
בת זוג חוה
צאצאים קין, הבל, שת, "בנים ובנות"

אדם הראשון היה יציר כפיו של השם והאדם הראשון שנברא בעולם, ביום השישי לבריאתו. ממנו ומאשתו חוה יצאה כל האנושות.

בעת בריאתו, היה אדם הראשון בעל מדרגות רוחניות גבוהות, ומעותד לחיות חיי נצח בגן עדן. לאחר שחטא בחטא עץ הדעת, ניטלו ממנו מדרגותיו, הוא גורש מגן עדן, ונגזר עליו שימות ושיצטרך לעמול לפרנסתו.

בריאתו ושמו

ערך מורחב – בריאת אדם וחוה
גן עדן ובו עץ החיים, ציור שמן של יאן ברויגל האב

הבריאה

האדם נברא ביום השישי לבריאה, לאחר שנבראו כדור הארץ, השמיים, המים, הרקיע, השמש, הירח, הכוכבים, הדגים, העופות, השרצים, החיות והבהמות. בריאתו, ואחריה בריאת חוה, סיימו את בריאת העולם. לפי האגדה, קודם בריאתו נמלך ה' במלאכים[1].

האדם נברא מאדמה מעורבת במים. העפר ממנו נברא נקבץ מכל העולם, וה' הוריד בעולם גשם לצורך בריאתו[2]. ה' הטביע בידיו, כביכול, חותמת בצורת האדם בתערובת העפר והמים, וכך נוצר גוף האדם[3]. לאחר מכן נפח בו ה' נשמה שהיא חלק אלו-ה ממעל[4], הניח אותו בגן עדן וציוה עליו שלא לאכול מפרי עץ הדעת[5], ועל שבע מצוות בני נח[6], וכן אסר עליו לאכול בשר[7]. בהמשך הסיר ה' חלק מגופו וברא ממנו את חוה, כדי שתהיה לו לבת זוג[8].

מהותו בזמן הבריאה

האדם נברא עם מעלות רבות, ואת חלקן איבד לאחר חטא עץ הדעת. בין היתר, הוא נברא ללא יצר הרע[א], הוא היה עתיד לחיות לעולם[13] ולהיות כל ימיו בגן עדן, ולקבל שם את פרנסתו ללא טרחה[14], ולקבל את התורה מיד[15]. כמו כן היה גבהו מהארץ ועד הרקיע[16], וגופו היה עטוי בלבוש צפורן[17], ולפי דעה מסוימת, אף לא נועד לפרות ולרבות[18].

שמו

שמו נקרא ”אדם” מכיוון שנברא מהאדמה[19]. ישנם המבארים כי הוא נקרא כך על שם דמיונו לבוראו, כדברי הפסוק[20] ”אדמה לעליון”[21].

חטא עץ הדעת

ערך מורחב – חטא עץ הדעת

החטא

כשהניח ה' את האדם בגן עדן, הוא התיר לו לאכול מכל עצי הגן, מלבד מעץ הדעת, והזהירו שאם יאכל מהעץ ימות. אולם הנחש הקדמוני, שהתאווה לחוה ורצה לשאת אותה[22], פיתה את חוה לאכול מהעץ. חוה אכלה ונתנה ממנו גם לאדם, שאכל ממנו גם הוא. לאחר שאכלו מהעץ, נכנס בהם יצר הרע, והם החלו לחוש בתאוות ולהתבייש בהן, ולכן מיהרו לתפור להם חגורות מעלה תאנה כדי לכסות את ערוותם[23].

העונש

לאחר מכן התגלה ה' בגן והעניש את הנחש, את חוה ואת האדם. האדם נענש בכך שהוא יצטרך לעמול כדי להשיג את פרנסתו, וגם לאחר העמל יהיה מזונו חיטים במקום פירות גן העדן, וזאת מלבד גזירת המוות שנגזרה על האדם ועל דורותיו. לאחר מכן גורשו אדם וחוה מגן עדן[24]. בנוסף לזה, הנמיך ה' את האדם עד לגובה של מאה אמות[25], ניטל ממנו מאור פניו[26] ומלבוש הציפורן בו היה לבוש[27].

חייו לאחר החטא ומותו

לאחר החטא, חזר האדם בתשובה, ובמשך 130 שנים ישב בתענית, לבש רק חגורות שתפר מעלי תאנה ופרש מחוה[28], מכיוון שנגזרה על דורותיו מיתה[29]. הוא חזר ובא על חוה לאחר שהוכיח את עדה וצלה נשי למך בן מתושאל על כך שפרשו ממנו מכיוון שהוא היה דור שישי לקין, עליו נגזר שזרעו יכלה לאחר שבעה דורות, שעליהן לעשות את שלהן ולעסוק בפריה ורביה וה' יעשה את הטוב בעיניו, והן השיבו לו שגם הוא עשה את אותו הדבר[30].

האדם מת בהיותו בן 930[31], ונקבר במערת המכפלה[32]. לדברי המדרש, ימי שנותיו נקצבו לאלף שנה, והוא נתן שבעים משנותיו לדוד המלך, שהיה עתיד לחיות שלוש שעות בלבד[33].

צאצאיו

ערכים מורחבים – קין, הבל, קין והבל, שת

ביום בריאתם, ועוד טרם מעשה חטא עץ הדעת, הולידו אדם וחוה את קין ועמו תאומה, ואת הבל ועמו 2 תאומות[34]. מאוחר יותר הרג קין את הבל, מכיון שקינא בו על כך שכשהביאו שניהם קרבן לה' קיבל ה' רק את קרבנו של הבל[35]. כשחזר האדם אל חוה, בהיותו בן 130, היא הרתה וילדה את שת. יש אומרים, שעם שת גם כן נולדה תאומה ונשאה לאשה[36].

כמו כן, הוא הוליד בנים נוספים[37]. יש אומרים שהיו לו 33 ילדים[38], ויש אומרים 60 ילדים[39], ויש אומרים 103 ילדים[40]. בספר דברי הימים לירחמיאל[41] מובאים שמותיהם של חלק מילדיו: עלי, שאל, צורי, עלמיל, ברוך, בעל, נחת, זרחמה, צשא, מחתל, ענת, חוה, גיטש, הרי, ביכא, זיפת, היכיאה, שבא ועזין

כל בני האנוש שבכל הדורות הם מצאצאיו של האדם, ונקראים על שמו - בני אדם.

דמותו

אדם הראשון מתואר כאדם היפה ביותר מאז ומעולם, ומסופר עליו שאלפי שנים אחרי מותו היה עקבו מאיר כמו השמש[42]. הוא גם היה "מלא חכמה כמלאך אלוקים"[43].

הגמרא[44] מספרת שה' הראה לאדם ”דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו”. הגמרא[45] אף מספרת שהאמורא שמואל ראה את ספרו של אדם הראשון, וראה שכתוב בו ששמואל יקרא חכם אך לא יסמך ולא יקרא רבי, ושרפואתו של רבי יהודה הנשיא תבוא על ידו.

בגמרא מתואר אדם הראשון כמי שהיה מין[ב], כופר בעיקר, ומושך בערלתו[46]. הראשונים נחלקו בביאור הענין: רבינו חננאל כתב שכוונת הגמרא היא שכך אומרים המינים והכופרים על אדם הראשון, ושנצרך ללמוד היטב את הפסוקים מהם הם מוכיחים זאת כדי להפריך את דבריהם, ושהמפרש דברים אלו כפשוטם יתן על כך את הדין, אולם הרמ"ה[47] דחה את דבריו ופירש את דברי הגמרא כפשוטם.

אדם הראשון דיבר בעיקר בלשון הקודש, אך גם בשפה הארמית[48].

אדם הראשון נמנה על שבעת הרועים ועל שמונת נסיכי אדם, שיהיו מנהיגים ושליטים בימות המשיח[49].

מזמורים וברכות שחיבר

מזמורי תהלים

ערכים מורחבים – תהילים צ"ב, תהילים קל"ט, דאגת האדם

אדם הראשון נמנה על עשרת הזקנים שדוד המלך אסף את דבריהם והכניסם לספר התהלים שחיבר[50]. המזמורים שנאמרו על ידו הם מזמור קל"ט, העוסק בבריאת האדם[51], ומזמור צ"ב, אותו אמר לאחר שניצל ממות בזכות יום השבת שסינגר עליו[52] .

בורא מאורי האש

בשבעת הימים והלילות הראשונים לבריאת העולם, עד מוצאי שבת, האיר בעולם האור שנברא ביום הראשון לבריאת העולם. אורו היה כה חזק, עד שבעזרתו היה ניתן לצפות בכל העולם. במוצאי שבת נגנז אותו האור, וכתוצאה מכך השתרר בעולם חושך. האדם חשש שעתה יוכל הנחש, יריבו, להכישו ללא שתהיה לו אפשרות להתגונן בפניו. לכן זימן ה' לידו 2 רעפים[53], אותם הקיש האחד בשני ויצאה מהם אש, והוא בירך "בורא מאורי האש". בשל כך תיקנו חז"ל לברך "בורא מאורי האש" בכל מוצאי שבת[54].

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם הראשון בוויקישיתוף

ביאורים

  1. ^ כך לפי רש"י[9] והרמב"ן[10]. לדעות אחרות, הוא נברא ללא תאוות המשגל[11], או כיצור רציונלי לחלוטין שמבחין רק במושגי האמת והשקר ולא במוסכמות חברתיות[12]. להרחבה ראה בפסקה "מהי דעת טוב ורע" שבערך חטא עץ הדעת.
  2. ^ מאמין בעבודה זרה. רש"י

הערות שולים

  1. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק א', פסוק כ"ו
  2. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק ב', פסוק ו'
  3. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק א', פסוק כ"ז
  4. ^ רמב"ן על ספר בראשית, פרק ב', פסוק ז'
  5. ^ ספר בראשית, פרק ב', פסוקים ט"ו-י"ח
  6. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף נ"ו עמוד ב'
  7. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק א', פסוק כ"ט
  8. ^ ספר בראשית, פרק ב', פסוקים כ"א-כ"ב
  9. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק ב', פסוק כ"ה
  10. ^ רמב"ן על ספר בראשית, פרק ב', פסוק ט'
  11. ^ אבן עזרא על ספר בראשית, פרק ב', פסוק ט'
  12. ^ רמב"ם במורה נבוכים, חלק א' פרק ב'
  13. ^ תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נ"ה עמוד ב'. לדעות אחרות ראו בפסקה ""גזירת המות" שבערך חטא עץ הדעת
  14. ^ ספרי, דברים יא,יג
  15. ^ יד רמה, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד א'
  16. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב'. הרמ"ה שם מפרש שזו לשון גוזמה, והכוונה היא רק שהוא היה גבוה מאוד
  17. ^ פרקי דרבי אליעזר פרק יד ותרגום יונתן על ספר בראשית, פרק ג', פסוק ז'
  18. ^ חזקוני על ספר בראשית, פרק א', פסוק כ"ח. הרמב"ן על ספר בראשית, פרק ב', פסוק י"ט חולק על דעה זו.
  19. ^ בראשית רבה, פרשה י"ז, פסקה ד' ואבן עזרא על ספר בראשית, פרק ב', פסוק ח'
  20. ^ ספר ישעיהו, פרק י"ד, פסוק י"ד
  21. ^ רמ"ע מפאנו בעשרה מאמרות מאמר חקור דין א כו וכן כתב רבי מאיר אבן גבאי בספרו תולעת יעקב, סוד נטילת שחרית, ביאור ברכת אשר יצר
  22. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק ג', פסוק ט"ו. הוא מפרש שהנחש סבר שחוה לא תאכל לפני שתיתן לאדם לאכול, וכך האדם ימות וחוה תישאר. לביאורים נוספים על מטרתו של הנחש, ראה בפסקה "פיתוי הנחש" שבערך חטא עץ הדעת.
  23. ^ ספר בראשית, פרק ג', פסוקים א'-ז'
  24. ^ ספר בראשית, פרק ג', פסוקים ח'-כ"ד
  25. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב' ותלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ע"ה עמוד א' וברשב"ם ד"ה כשתי
  26. ^ במדבר רבה, פרשה י"ג, פסקה י"ב
  27. ^ פרקי דרבי אליעזר פרק יד ותרגום יונתן על ספר בראשית, פרק ג', פסוק ז'. לשיטתם, המלבוש הופשט מהם מיד כשחטאו עוד בטרם התגלה ה' להענישם, וזו הסיבה שלאחר החטא הם הרגישו בעירומם ותפרו להם חגורות.
  28. ^ תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף י"ח עמוד ב'
  29. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק ד', פסוק כ"ה
  30. ^ בראשית רבה, פרשה כ"ג, פסקה ד'. לביאורים אחרים בסיבת פרישתו מחוה וחזרתו אליה, ראה בביאורים על הפסקה "תשובת האדם" שבערך חטא עץ הדעת.
  31. ^ ספר בראשית, פרק ה', פסוק ה'
  32. ^ תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נ"ג עמוד א'
  33. ^ ילקוט שמעוני, בראשית מא
  34. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב'. לעומתו סובר האבן עזרא על ספר בראשית, פרק ד', פסוק א' שההיריון היה רק אחרי החטא
  35. ^ ספר בראשית, פרק ד', פסוק ח'
  36. ^ אברבנאל, בראשית פרק ד' פס' כ"ה; ספר הקבלה לרבי יצחק ב"ר יוסף, בראשית פרק א' פס' כ"ב; וכן מבואר בספר עץ חיים לרבי חיים ויטאל (דף צ"ג) וכמו שביאר בהגהות הרש"ש שם; וכן צידד רבי חיים קניבסקי, טעמא דקרא, בראשית פרק ד' פס' כ"ב.
  37. ^ ספר בראשית, פרק ה', פסוק ד'
  38. ^ סדר הדורות בשם שלשלת הקבלה.
  39. ^ סדר הדורות בשם ספר יוחסין לרבי אברהם זכות, תחילת מאמר ה'.
  40. ^ סדר הדורות בשם שלשלת הקבלה בשם יש אומרים.
  41. ^ עמוד 117.
  42. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף נ"ח עמוד א'
  43. ^ ריטב"א, מסכת עבודה זרה, דף ח' עמוד א', ד"ה גמרא
  44. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב'
  45. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף פ"ו עמוד א'
  46. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב'
  47. ^ יד רמ"ה סנהדרין לח,ב ד"ה ואמר רב יהודה
  48. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב' ובפתח עיניים שם.
  49. ^ תלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף נ"ב עמוד ב' ובמהרש"א שם
  50. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף י"ד עמוד ב'
  51. ^ רש"י בבבא בתרא יד: ד"ה על ידי אדם הראשון, על פי תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ל"ח עמוד ב'
  52. ^ מדרש תהלים - שוחר טוב, מזמור צב אות ג. מקורות מדרשיים אחרים (בראשית רבה, פרשה כ"ב, פסקה י"ג, אבות דרבי נתן א,ח) מספקים הסברים שונים בסיבת חיבור המזמור בידי האדם, ראו בפסקה "דאגת האדם" שבערך חטא עץ הדעת.
  53. ^ ערוך ערך רעף
  54. ^ כך בירושלמי, ברכות פרק ח הלכה ה. בתלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף נ"ד עמוד א' מובא רק שבמוצאי שבת נתן ה' בינה באדם והוא נטל 2 אבנים והוציא מהם אש