רחב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש


רָחָב, שנודעה בכינויה רחב הזונה, הייתה אשה שסייעה למרגלי יהושע בריגולם לפני הכניסה לארץ, לקראת כיבוש יריחו, כמתואר בספר יהושע.

תיאורה

רחב הסתירה את המרגלים (על פי המדרש היו אלה כלב בן יפונה ופנחס[1]) ששלח יהושע, וסייעה לבריחתם, ובכך סייעה בכיבוש העיר הראשונה בסדרת הערים שכבש יהושע בארץ כנען. היא הסבירה את החלטתה להגן על המרגלים בידיעתה כי ה' נתן ביד ישראל את הארץ, ידיעה שהתפשטה בקרב עמי כנען, וביקשה שיובטח שהיא ומשפחתה יינצלו אחר הכיבוש. כדי לוודא את זיהויה נדרשה לתלות חוט שני שכונה תקוות חוט השני בחלון ביתה אשר בחומה, באמצעותו היא גם הבריחה את המרגלים מפני רודפיהם.

כל תושבי יריחו נהרגו בכיבוש העיר, אולם רחב ומשפחתה לא נפגעו, כפי שהובטח לרחב בידי המרגלים: "וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הָרִיעוּ כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָעִיר וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לַ-ה' רַק רָחָב הַזּוֹנָה תִּחְיֶה הִיא וְכָל אֲשֶׁר אִתָּהּ בַּבַּיִת כִּי הֶחְבְּאַתָה אֶת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר שָׁלָחְנוּ" (ספר יהושע, פרק ו', פסוקים ט"ז-י"ז)

מקצועה

רחב הייתה אשה זונה. "וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית-אִשָּׁה זוֹנָה, וּשְׁמָהּ רָחָב" (ספר יהושע, פרק ב', פסוק א'), וכך כותב במפורש גם רש"י (בפסוק י"א ובפסוק ט"ו). בספרות בית שני (בכתבי יוסף בן מתתיהו למשל) נוצרה זהות בין המונח "זונה" למונח "פונדקאית", וכך מתרגמים התרגומים הארמיים למקרא את מקצועה של רחב כ"פונדקאית". פרשני המקרא המסורתיים פירשו שמקצועה היה גם "מוכרת מזונות" (רש"י) כיוון שביתה היה בחומה, ולא במרכז העיר. אולם כבר הרד"ק הבחין בכך שכוונת התרגומים באומרם "פונדקאי" היא כינוי לזנות.[2]

בתלמוד

נאמר בתלמוד, כי רחב הייתה בת עשר כשיצאו בני ישראל ממצרים, בת חמישים כשנכנסו לארץ וזנתה כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר (זבחים קטז:), יהושע התחתן עם רחב הזונה לאחר שנתגיירה.[3]

התלמוד מציג את רחב כבעלת יופי אגדי,[4] ומתאר את החטאייה הרבים של רחב.[5]

חולדה הנביאה, בת ירושלים הנזכרת בספר מלכים ב', היא לפי חז"ל צאצאית של רחב הזונה.[6] לפי המדרש הנביא ירמיהו, נביא החורבן,[7] וגם הנביא יחזקאל[8] הם מצאצאיה, ויש המונים שורה שלמה של כהנים ונביאים שיצאו מחלציה.[9]

על פי הספרות המדרשית מקור שמה הוא שהייתה רחבה בזכויות.[10]

בנצרות

על-פי הברית החדשה (הבשורה על פי מתי, פרק א'), רחב הייתה אמו של בעז, ובתוקף כך מיוחסת לאילן היוחסין של דוד המלך ושל אותו האיש:

ספר היוחסין של ישוע המשיח בן-דוד בן-אברהם: [...] 4 רם הוליד את עמינדב, עמינדב הוליד את נחשון ונחשון הוליד את שלמון. 5 שלמון הוליד את בעז מרחב, בעז הוליד את עובד מרות ועובד הוליד את ישי. 6 ישי הוליד את דוד המלך.

היא נחשבת לפרוטוטיפ של זכאי המוכס הגזלן, שאירח את אותו האיש בביתו ביריחו ובעקבות כך חזר בתשובה והחזיר את כל גזלותיו (הבשורה על פי לוקס, פרק י"ט, 1-10).

לקריאה נוספת

  • לורית רמון ,בעד החלון נשקפה:השתקפות המוטיב במקרא ובספרות הבתר מקראית, תל אביב: הילל בן חיים-הקיבוץ המאוחד, 2012. פרק שני סעיף ו' 'ותורידם בחבל בעד החלון' - רחב בחלון ביתה, יהושע ב' 24-15. עמ' 178-166.
  • אברהם נחום, אנשי שוליים בתקופת המקרא, ירושלים: מוסד ביאליק, ה' תשע"א. עמ' 144-138.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מדרש בראשית רבה, פרשה ט"ז, באתר "דעת"
  2. כך למשל הפסוק "שתים נשים זונות" מתורגם: 'נשים פונדקן'.
  3. מדרש רבה קהלת פרשה ח פסקה יג
  4. תנו רבנן, ארבע נשים יפיפיות היו בעולם, שרה ואביגיל רחב ואסתר" (בבלי מסכת מגילה דף טו/א)
  5. "דאמר מר אין לך כל שר ונגיד שלא בא על רחב הזונה. אמרו בת י' שנים הייתה כשיצאו ישראל ממצרים וזנתה, כל 40 שנה שהיו ישראל במדבר, אחר 50 שנה נתגיירה. אמרה יהא מחול לי בשכר חבל חלון ופשתים" (בבלי, זבחים, קט"ז ב). (ילקוט שמעוני שמות - פרק יח )
  6. "רבי יהודה היה אומר: שמונה נביאים והם כהנים יצאו מרחב הזונה, אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב הזונה הייתה", (בבלי, מגילה, י"ד ע"ב)
  7. "אמר הקב"ה לישראל אני אמרתי לכם כי החרם תחרימם החתי והאמורי וגו' (דברים, כ', י"ז) ואתם לא עשיתם כן אלא ואת רחב הזונה ואת בית אביה ואת כל אשר לה החיה יהושע (יהושע, ו', כ"ה) הרי ירמיה בא שהוא מבני בניה של רחב הזונה ועושה לכם דברים לשיכים בעיניכם ולצנינים בצדיכם" (מדרש זוטא איכה פרשה א לד) ועוד בילקוט שמעוני ופסיקתא דרב כהנא.
  8. "יחזקאל ישראל היו מזלזלין אחריו ואומרים לא מבני בניה של רחב הזונה הוא וצריך הכתוב ליחסו היה היה דבר ה' אל יחזקאל בן בוזי הכהן. ירמיה היו ישראל מזלזלין אחריו ואומרים לא מבני בניה של רחב הזונה הוא וצריך הכתוב ליחסו דברי ירמיה" (ילקוט שמעוני במדבר - פרק כה)
  9. "שמנה כהנים ושמנה נביאים עמדו מרחב הזונה ואלו הם ירמיהו חלקיהו ושריה ומחסיה וברוך ונריה וחנמאל ושלום. רבי יהודה אומר אף חולדה הנביאה הייתה מבני בניה של רחב הזונה שנא' מ"ב כב וילך חלקיהו הכהן ואחיקם בן עכבור ושפן ועשייה." (ספרי פרשת בהעלותך פיסקא כ')
  10. תנא דבי אליהו זוטא פרק כ"ב


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0