ספר ישעיהו

מתוך המכלול
(הופנה מהדף ספר ישעיה)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg אין לראות את דף זה כערך אנציקלופדי. נא הימנעו מעריכה בו לפני שכתובו על בסיס הגרסה המקורית
דף זה יובא ו/או טופל בעבר שלא על פי מדיניות המכלול, ומשכך ייתכן שנעדר ממנו תוכן ראוי או ששוכתב בצורה בלתי תקינה.
תוכלו להשוות את הערך מול הערך המקורי, וכן לצפות ב[ שינויים שבוצעו בו]. אתם מוזמנים לשכתב אותו מחדש או לנהל דיון מקדים בדף השיחה.
מקטע מספר ישעיהו במגילות הגנוזות
מקטע מספר ישעיהו במגילות הגנוזות


שגיאות פרמטריות בתבנית:מצגת

פרמטרים [ תצוגה מקדימה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הקטנה (3 תמונות)

ספר יְשַׁעְיָהוּ הוא אחד מעשרים וארבעה ספרי התנ"ך, הספר הוא מספרות הנביאים, והוא עוסק בנבואותיו של נביא בשם ישעיהו בן אמוץ.

בברייתא המובאת בתלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא, דרשו חז"ל , כי הועלה הספר על גבי הכתב על ידי חזקיה מלך יהודה וסיעתו (המאה השלישית לאלף הרביעי). לדעת האבע"ז[1] על דרך הפשט חלקו השני של הספר חובר בגלות בבל, על ידי נביא אחר.

תוכן הספר

כפי הכתוב בפסוקים הפותחים את הספר, התנבא מחברו ישעיהו בתקופת מלכי יהודה - עוזיהו (לרוב הדיעות רק משנת מותו - ג'קס"ז), דרך מלכות יותם, אחז, ועד סוף ימי חזקיהו. פרשנים מסוימים מרחיבים את ימי נבואתו גם לימי מנשה[2].

למרות זאת, מפרק מ' עוסקת הנבואה, על דרך הפשט, בתקופת העלייה מבבל והצהרת כורש. כך סבור הפרשן בן המאה התשיעית לאלף החמישי, רבי משה אבן ג'יקטילה, אשר את דבריו מביא האבן עזרא בפירושו לישעיהו[3] "ואלה הנחמות הראשונות, מחצי הספר על דעת רבי משה הכהן נוחו עדן, על בית שני"[4].

נבואותיו של ישעיהו עוסקות בין היתר בחידוד העובדה שחזרה בתשובה יכולה לכפר על החטאים, במלחמה בעוולות החברתיים, בהתנגדות לתפיסה שרווחה אז - שהקורבנות מכפרים גם ללא שינוי במעשים, ובעבודה זרה. בניגוד לתפיסות רבות ביהדות שלעגו לעבודת הפסילים כלא מועילה וכחסרת הגיון[5] ישעיהו מלבד כי העבודה הזרה היא ביטוי לגאווה של האדם עצמו - שמשתחווה למעשי ידיו כלומר לעצמו, ובהתאם, כדי לתקן את הבעיה יש לשבור את גאוות האדם[6].

ישעיהו אחד בדרך הדרש ושנים בדרך הפשט

חלקו הראשון של הספר מתנבא על בתקופת מלכי יהודהעוזיהו ועד סוף ימי חזקיהו. על פי האמור לעיל בדרך הפשט חלקו של הספר המתנבא על מאורעות שהתרחשו מאתיים שנה לאחר מכן, בתקופת העלייה מבבל והצהרת כורש, משום כך הסיק האבן עזרא וכן רוב חכמי המחקר כי הספר מחולק לשניים, ונתנבא ונכתב על ידי שני נביאים שונים, שספרם נאסף לספר אחד, המכונים "ישעיהו הראשון" ו"ישעיהו השני". וזה לשון ר' אברהם בן עזרא בפירושו לספר (פרק מ, פסוק א) שכתב "ודע כי מעתיקי המצוות ז"ל אמרו כי ספר שמואל כתבו שמואל והוא אמת, עד וימת שמואל. והנה דברי הימים יוכיח ששם דור אחר דור לפני זרובבל...", וככל הנראה כוונתו שאף שחז"ל ייחסו את ספר שמואל לשמואל - כמחצית הספר נכתבה לדעתם על ידי ממשיכיו, וכך גם אומרים חז"ל אף ביחס לספר דברי-הימים[7], אבן-עזרא סבור שכך יש לפרש גם את מעבר התקופות בין חלקיו השונים של הספר.

מבחינת הפרקים הם מחולקים מפרק א'-ל"ט ומפרק מ' עד הסוף.

אולם בדרך הדרש כל הספר הוא חיבור אחיד שחובר על ידי נביא אחד. כדברי חז"ל בברייתא המובאת בתלמוד הבבלי. [8]

במבט מעמיק אלו ואלו דברי אלוקים חיים, בעולם הפשט היה שני נביאים, ובעולם הדרש הם בעצם נבאי אחד. ראה בערך פרד"ס.


על דמותו של ישעיהו

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – ישעיהו הנביא

ישעיהו היה מעורה במדיניות יהודה ומקורב לבית המלכות. נבואתו הייתה כי כיבושי האימפריה האשורית ואיומה על ממלכת יהודה אינה רק מאבקי כוח בין אימפריות אלא גם מהווה שליחת ה' להעניש את ממלכת יהודה הפושעת, ולכן אם יהודה רוצה להינצל עליה לפנות אל ה' ולא אל ממלכות האזור. מן הנבואה הזאת נבע העידוד שהעניק ישעיהו לחזקיהו, שלא להיכנע למלך אשור.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ישעיהו מ א, ובכמה מקומות.
  2. חז"ל פירשו שכיוון שהיה מנשה מלך רשע הוא לא נכלל ברשימת המלכים שבתחילת ספר ישעיהו, ראה סדר עולם רבה פרק כ'. ביבמות מט מובא שמנשה הרג את ישעיהו
  3. מ, א
  4. פרופ' זאב וייסמן, מבוא למקרא, בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 1, עמ' 34
  5. ראו לדוגמה ספר תהלים, פרק קט"ו, פסוקים ד'-ז'
  6. ספר ישעיהו, פרק ב', פסוקים ה'-כ"ב
  7. תלמוד בבלי, מסכת בבא-בתרא דף יד עמוד ב
  8. כבר מתחילת ימי בית שני דרשו כך. למשל אנו למדים מדברי בן סירא, (ג'תשנ"ז-ג'תקל"ט), אשר בחיבורו הוא כותב על ישעיהו כי "בעוז רוחו ראה מראשית אחרית, וינחם אבלי ציון" (ספר בן סירא, מח לג), כאשר כוונתו ככל הנראה לנבואה הכתובה בחלק השני של הספר, ולמרות זאת בן סירא מייחס זאת לישעיהו הנביא עצמו. גם יוסף בן מתתיהו, בן דור החורבן, מתאר בספרו כי יהודי בבל הראו לכורש כי הנביא ישעיהו ניבא לפני כמאתיים שנה על ניצחונותיו, וכי דבר זה השפיעה לטובה על יחסו של כורש ליהודים. כמו כן במגילות ים המלח, המתוארכות החל מהמאה החמישית לאלף הרביעי, אנו רואים כי מגילת ישעיהו כללה את שני החלקים כחיבור אחד.
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0