כבישי ישראל
מערכת הכבישים בישראל היא המערך הסלול של הדרכים בתחומי מדינת ישראל[1], וכוללת כבישים שנסללו הן טרם קום המדינה הן על ידיה. הראשונים להשקיע במערך הכבישים בתחומי ארץ ישראל היו הבריטים במהלך שנות המנדט הבריטי בארץ ישראל[2][3]. עם זאת, מרבית הכבישים בישראל נסללו על ידי ממשלות ישראל לאורך השנים, בעיקר באמצעות חברת נתיבי ישראל (שבעבר הייתה ידועה בשם מע"ץ). לקראת המאה ה־21 ובמהלכה החלה גם סלילת כבישים על ידי זכיינים במסגרת פרויקטים של בנה־הפעל־העבר (BOT).
נכון לשנת 2019 יש בישראל 19.9 אלף ק"מ כבישים סלולים[4].
היסטוריה
דרכים עתיקות בארץ ישראל

ערך מורחב – דרך המלך
דרך המלך החלה במצרים וחצתה את סיני, הנגב והערבה, אל עבר הירדן המזרחי. היא המשיכה צפונה לאורך קו פרשת המים של עבר הירדן המזרחי, דרך מואב והגלעד, אל רמת הגולן ודמשק, והלאה ממנה אל תדמור ואל ארם נהריים. כיום עובר כביש 35 הירדני לאורך תוואי הדרך, וכל עריה הגדולות של ממלכת ירדן נמצאות לאורכה (מדרום לצפון): עקבה, מען (פטרה), כרכ, עמאן, זרקא ואירביד. הדרך מתחברת לדרך הים בחמת גדר.
ערך מורחב – דרך הים
דרך הים החלה בדלתה של הנילוס במצרים ופנתה צפונה לאורך חופי סיני דרך אל עריש ורפיח. משם צפונה דרך החוף של כנען לעזה, אשקלון ו-אשדוד ים. בשל תנאי העבירות הטובים במישור התקיימו מספר נתיבים חלופיים באזור זה. אולם כולם חלפו ליד עיר המפתח של השפלה. אם זו גזר, רמלה או לוד, תלוי בתקופה. כיום, חלק מתוואי הדרך, חופף לכבישים 2 ו-4.
ערך מורחב – דרך הבשמים
דרך הבשמים הייתה אחת מדרכי המסחר החשובות והידועות בעת העתיקה. הדרך עברה מדרומו של חצי האי ערב אל חופי הים התיכון, והוותה חלק מרשת של דרכי מסחר בין אירופה והמזרח. הדרך היבשתית החלה בעומאן המודרנית, משם המשיכה מערבה למאריב בתימן (שבא העתיקה), וצפונה לפטרה בירת הנבטים בדרום ירדן. ומכאן חצתה הדרך את דרומה של ארץ ישראל עד לנמלי הים התיכון, בעיקר זה של עזה. אורכה הכולל של הדרך הגיע לכ-2,000 ק"מ.
דרכים עתיקות נוספות הינן הדרכים הרומיות בארץ ישראל.
התקופה העות'מאנית
בימי מלחמת העולם הראשונה החלו העותמאנים, תוך קבלת ייעוץ גרמני, בשיפוץ ובנייה נרחבים של כבישים בארץ ישראל[5].
תקופת המנדט הבריטי
בתקופת המנדט הבריטי נוסדה לראשונה רשת כבישים בארץ ישראל. בתחילת התקופה היו בארץ רק שלושה כבישים: כביש אורך אחד בתוואי נצרת–ג'נין–שכם–רמאללה–ירושלים–חברון–באר שבע (היום כביש 60), ושני צירי רוחב: כביש יפו–ירושלים–יריחו (כבישים 44, 424 ו-1) וכביש חיפה–נצרת–טבריה[6](כבישים 75 ו-77); כבישים אלו היו באורך כולל של 320 ק"מ. המשבר הכלכלי בימי העלייה הרביעית ופרעות תרפ"ט לא השפיעו על בניית הכבישים, ואף להפך - בעקבות הפרעות הבינו הנהגת היישוב וההנהגה הבריטית את הצורך בחיבור נקודות מרוחקות אל המרכזים העירוניים.
בשנות השלושים הכבישים הראשיים בארץ ישראל התאימו לתנועת רכב בכל ימות השנה. עם זאת, עדיין היו קיימים כבישי עפר רבים, במיוחד באזורי השרון ועמק יזראעל. כבישים אלה לא היו ניתנים למעבר מכונית בחורף, לאחר גשמים. בשנת 1933 עמד אורך הכבישים בארץ ישראל על 1015 ק"מ[5].
בסיומה של תקופת המנדט היו בארץ עשרות כבישים כמו: כביש יפו–חיפה (כביש החוף הישן), כביש לטרון–רמאללה (כביש 3), כביש אשקלון–חברון (כביש 35, חוצה יהודה) ועוד. מערכת הכבישים בסוף תקופת המנדט כללה 2695 ק"מ.
התרחבותה של רשת הכבישים הייתה בעיקר בשלוש תקופות[7]:
- התקופה האזרחית (1920–1936): כבישים שנסללו על ידי הממשלה הבריטית לטובת פיתוח הארץ והשליטה בה. לדוגמה כביש יפו–רחובות–עזה או כביש עפולה–סג'רה[7].
- התקופה הביטחונית (1937–1939): כבישים שנסללו בעקבות המרד הערבי כדי לאפשר שליטה ונגישות של כוחות הצבא והמשטרה לאזורים בעייתיים. לדוגמה כביש ואדי עארה (כביש 65) או כביש שכם–טובס–ג'נין[7].
- התקופה הצבאית (1940–1947): כבישים שנסללו בעיקר בשל מלחמת העולם השנייה ולטובת צורכי הצבא האימפריאלי, לדוגמה: כביש אסדוד–ג'וליס–בריר–עזה (כביש 232) או כביש תרשיחא–סאסא–מירון (כביש 89)[7].
לאחר הקמת מדינת ישראל
תוכנית החומש של 2006
לאחר שברכבת ישראל הוחלט בשנת 2003 על השקעה חסרת תקדים בתוכנית חומש ופיתוח תשתיות, הוחלט במשרד התחבורה לבצע תוכנית חומש דומה משנת 2006 גם בכבישי ישראל באמצעות החברה הלאומית לדרכים בישראל. תוכנית החומש תוקצבה ב־19 מיליארד שקלים, מתוכם 2 מיליארד שקלים לשיפור בטיחות בכבישים והפחתת תאונות הדרכים והשאר לפיתוח ושדרוג תשתיות. התוכנית כללה 74 פרויקטים, חלקם בסלילת כבישים חדשים וחלקם בשיפור או הרחבה של כבישים או צמתים קיימים ומסוכנים.
פירוט תוכנית החומש של 2006 |
---|
* הנתיב המהיר בכביש 1 – ממחלף בן-גוריון ועד מחלף קיבוץ גלויות במימון בנה-הפעל-העבר (נפתח לתנועה)
|
תכנון, סלילה ותפעול
נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה
ערך מורחב – נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה
נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, עוסקת בתכנון, בפיתוח ובאחזקת מרבית הכבישים הבינעירוניים בישראל, לרבות מחלפים, גשרים וכיוצא באלה. סך אורך מסלול הכבישים שנמצא תחת אחריותה הוא 8,240 ק"מ. החל משנת 2012 מקימה חברת נתיבי ישראל תשתיות רכבת, עד כה הקימה החברה 3 פרויקטים מרכזיים ברשת המסילות הארצית: מסילת העמק, מסילת כרמיאל-תל אביב ומסילת השרון (531)[8]. עם זאת, בעשור הראשון של המאה ה־21, נבנו מספר כבישים בין עירוניים על ידי חברות פרטיות תמורת תשלום מהמדינה ללא אחריות של החברה הלאומית לדרכים בישראל כגון כביש 6 (חוצה ישראל), כביש 431 וכבישים נוספים. בנוסף, מלבד סלילת כבישים חדשים או הארכת תוואי לכבישים קיימים, מתוכננים שדרוגים לכבישים קיימים, כמו הרחבת כביש 2 בין נתניה לקיסריה, שדרוג כביש 40 ("עוקף באר שבע"), סלילת כביש 9 ופיתוח כבישים וצמתים נוספים ברחבי הארץ.
חקיקה וסיווג
חוקי התנועה בישראל
כיוון הנסיעה
אף על פי שהתפתחות התשתיות בישראל החלה בעיקרה בתקופת המנדט הבריטי, בישראל נוסעים בצדו הימני של הכביש כמו ברוב מדינות אירופה ואמריקה. הסיבה לכך היא שהתנועה המוטורית החלה כשהארץ הייתה תחת שלטון האימפריה העות'מאנית, שהנהיגה נסיעה בצדו הימני של הכביש, ושבדבר המלך במועצה על פלשתינה (א"י) נקבע שהחוקים שחלו בארץ בטרם הקמת המנדט יישארו בתוקפם. לעומת זאת, במסילות הרכבת הרכבות נעות דווקא על המסילה השמאלית.
מהירות מרבית מותרת

בישראל, אם אין תמרור "מהירות מיוחדת", המהירות המרבית המותרת היא:[9]
- בדרך מהירה – 110 קמ"ש.
- בדרך שאינה עירונית, שיש בה שטח הפרדה בנוי בין שני כיווני הנסיעה – 90 קמ"ש.
- בדרך שאינה עירונית, שאין בה שטח הפרדה בנוי בין שני כיווני הנסיעה – 80 קמ"ש.
- בדרך עירונית – 50 קמ"ש.
- ברחוב משולב ובאזור מיתון תנועה – 30 קמ"ש.
בדרכים רבות נקבעת מהירות מרבית שונה באמצעות תמרור "מהירות מיוחדת" (תמרור 426). אם הוצב תמרור כזה, אסורה הנסיעה במהירות העולה על מספר הקמ"ש הרשום בתמרור.
- בדרך מהירה, תמרור יכול להוריד את המהירות המרבית או להעלותה ל־120 קמ"ש לכל היותר.
- בדרך שאינה עירונית ואינה מהירה, אך יש בה שטח הפרדה בנוי ולפחות שני נתיבים לכל כיוון נסיעה, תמרור יכול להוריד את המהירות המרבית או להעלותה ל־110 קמ"ש לכל היותר.
- בדרך אחרת שאינה עירונית תמרור יכול להוריד את המהירות המרבית או להעלותה ל־100 קמ"ש לכל היותר.
- בדרך עירונית תמרור יכול להוריד את המהירות המרבית או להעלותה ל־80 קמ"ש לכל היותר.
למרות האמור לעיל, כלי רכב מסוימים, כגון משאית, אוטובוס או טרקטור חייבים לנסוע במהירות הנמוכה ממהירויות אלה.
קיימים מקרים שבהם המהירות הסבירה נמוכה מהמהירות המרבית המותרת בכביש. בהתאם לכך, החוק קובע שמותר לנהוג רכב רק במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות (לרבות תנאי הדרך והתנועה בה), המאפשרת לנהג שליטה מוחלטת ברכב[10].
כבישים מהירים
ב־10 באוקטובר 2010 הוחלט להעלות את המהירות המותרת ל־110 קמ"ש במספר דרכים מהירות (קטעים מכביש 1, מכביש 431 ומכביש 4, בנוסף לרובו של כביש 6), ו־100 קמ"ש בדרכים בין-עירוניות ממוחלפות (קטעים מכביש 2, ומכביש 5, כביש 77 בקטע בין צומת ישי למחלף המוביל, וכביש 40 בקטע העוקף את באר שבע). בינואר 2011 הועלתה בפועל מהירות הנסיעה[11]. עד שנת 2008 הוגדרו קטנועים בנפח 50 סמ"ק ככלי רכב איטי שלא רשאי לנוע בכביש מהיר. בחודש פברואר בשנה זו, בוטלה התקנה.
ב-25 בדצמבר 2012 הודיע שר התחבורה על העלאת המהירות בקטעי כביש נוספים מ־100 קמ"ש ל־110 קמ"ש וכן מ־90 קמ"ש ל־100 קמ"ש.
ב־2 בדצמבר 2015 עלתה מהירות הנסיעה המותרת בקטע כביש 6 שבין מחלף בן שמן למחלף עירון מ־110 קמ"ש ל־120 קמ"ש.
אף על פי שבעבר הותרה מהירות מרבית של 100 קמ"ש בכבישים מהירים בלבד, ישנם כיום כבישים שאינם מסומנים ככבישים מהירים אך המהירות המרבית המותרת בהם היא 100 קמ"ש: כביש 2 ממחלף עתלית עד מחלף חיפה דרום; כביש 5 ממחלף הכפר הירוק עד מחלף קסם וממחלף שער שומרון עד צומת גיתי וכביש 40 מצומת אוהלים עד צומת גורל.
רשימת כל הכבישים בישראל המוגדרים כדרכים מהירות – כבישים אלו מסומנים בתמרור הכביש המהיר (שסימונו בישראל ב-216). פרטי הכבישים ופרטי התכנונים העתידיים נכונים לשנת 2019. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
מספר הכביש | מסומן כמהיר בקטעים | מהירות מרבית מותרת | הערות | |||
120 קמ"ש | 110 קמ"ש | 100 קמ"ש | פחות מ-100 קמ"ש | |||
![]() |
ממחלף קיבוץ גלויות עד מחלף ענבה |
למזרח: ממחלף קיבוץ גלויות עד מחלף דניאל |
למזרח: ממחלף דניאל עד מחלף ענבה; למערב (בנתיבים הרגילים): למערב (בנתיב המהיר): |
|||
![]() |
ממחלף גלילות עד מחלף עתלית[12] |
לכל אורך הקטע המהיר | בעתיד, יסומן גם הקטע ממחלף עתלית עד מחלף חיפה דרום ככביש מהיר, ותועלה המהירות המותרת בו מ-100 קמ"ש ל-110 קמ"ש[12] | |||
![]() |
ממחלף אשדוד עד מחלף חולון מזרח |
ממחלף אשדוד עד מחלף גן רווה |
ממחלף גן רווה עד מחלף חולון מזרח |
|||
![]() |
ממחלף גלילות עד מחלף הכפר הירוק; |
לכל אורך הקטע המהיר | ||||
![]() |
ממחלף שוקת עד מחלף קמה; |
מצפונית למנהרת חדיד עד מחלף עירון |
ממחלף שוקת עד צפונית למחלף קמה; ממחלף מאחז ממחלף עירון ממחלף יקנעם |
במנהרות חדיד, דליה, ניל"י, יקנעם, רכסים ואיבטין | נבחנת העלאת המהירות המותרת ל-120 קמ"ש בקטעים מהירים נוספים;[13] קטעי כביש מהירים נוספים מתוכננים בצפון; נקרא גם כביש חוצה ישראל | |
![]() |
מצומת יער חדרה עד צומת חביבה |
לכל אורך הקטע המהיר | הכביש נפתח לתנועה ביולי 2014; צומת חביבה עתיד להפוך למחלף | |||
![]() |
ממחלף קיבוץ גלויות עד מחלף רשפון-געש; וכן לדרום בלבד: |
90 קמ"ש: לכל אורך הקטע המהיר |
נקרא גם נתיבי איילון; דרך פרוורית מהירה | |||
![]() |
לכל אורכו | ממחלף ההסתדרות עד מחלף כרי נעמן |
70 קמ"ש: ממחלף חירם עד מחלף גשר פז 90 קמ"ש: |
נקרא גם נתיבי המפרץ וגם כביש עכו-חיפה; דרך פרוורית מהירה | ||
![]() |
ממחלף גבעות אלונים עד מחלף סומך |
לכל אורך הקטע המהיר | קטע הכביש המהיר החליף סימון בשטח, וכולו מסומן כעת ככביש 6 | |||
![]() |
ממחלף תל קשיש עד מחלף ישי |
לכל אורך הקטע המהיר | תיבחן העלאת המהירות ל-110 קמ"ש, כולל סימון הקטע בין מחלף ישי למחלף המוביל לכביש מהיר | |||
![]() |
ממחלף מבוא איילון עד מחלף ענבה |
ממחלף נס ציונה עד מחלף ענבה |
ממחלף מבוא איילון עד מחלף נס ציונה |
דרך פרוורית מהירה; נבחנת העלאת המהירות המותרת ל-120 קמ"ש ממחלף נס ציונה עד מחלף ענבה | ||
![]() |
ממחלף בר-אילן עד מחלף נחשונים |
לכל אורך הקטע המהיר | דרך פרוורית מהירה | |||
![]() |
לכל אורכו | לכל אורכו | דרך פרוורית מהירה |
כבישי אגרה
בשנות ה־60 של המאה ה־20 נדונה האפשרות לסלול כבישי אגרה בישראל[14], בין השאר לגבי כביש 2 מחדרה לחיפה ולגבי כביש 4 מראשון לציון לאשדוד[15], אולם הרעיון נזנח.
בישראל קיימים ארבעה כבישי אגרה:
- כביש 6, כביש חוצה ישראל – התשלום הוא על פי כמות הקטעים שבהם עובר הרכב ועל פי סוגו של הרכב. על-אף התשלום, הכביש מושך אליו נוסעים עקב הזמן שנחסך לנוסעים בו, במיוחד במרחקי נסיעה גדולים מצפון לדרום, ולהפך. בנוסף, תשלום נפרד נגבה עבור נסיעה בקטעי כביש 6 העוברים במנהרות יקנעם, רכסים ואיבטין. הקטע המרכזי של כביש 6 יועבר לידי המדינה ויהיה חופשי לנסיעה לכל אורכו בשנת 2028, לאחר שלושים שנות זיכיון. תום תקופת הזיכיון של הקטע הצפוני, אשר נמצא בבעלות חברת שפיר הנדסה ותעשייה, יהיה בשנת 2049.
- כביש 6 הקטע הצפוני – ממחלף יקנעם ועד מחלף גבעות אלונים – סה"כ שני מקטעים.
- מנהרות הכרמל – כביש 23 בחיפה, מערכת כבישי אגרה הסלולים בשתי מנהרות כפולות מתחת לרכס הכרמל. הן מחברות בין צומת הקריות בכניסה המזרחית של חיפה לבין כביש 2 בכניסה הדרומית-מערבית של העיר. המנהרות נפתחו לתנועת כלי רכב ב־1 בדצמבר 2010. תקופת הזיכיון של חברת כרמלטון בכביש תסתיים בשנת 2040.
- הנתיב המהיר בכביש 1 – בקטע שבין מחלף בן-גוריון לבין מחלף קיבוץ גלויות לכיוון מערב, מוגדר ככביש מהיר באורך של 13 ק"מ.
סימון ושילוט
מספור הכבישים
השיטה הישנה

מספור כבישים בישראל החל בשנות ה־50, השיטה הישנה היא שיטת מספור כבישים שנהגה מימי המנדט ועד אמצע שנות השבעים.
במפה שיצאה לאור ב־1954 הוסברה שיטת סיווג הכבישים וסימון הקילומטרים – הכבישים חולקו לשלוש קבוצות: כבישים ראשיים, כבישים אזוריים וכבישים מקומיים[16]. לפי השיטה הישנה לכל עיר גדולה כגון: תל אביב, חיפה ועפולה נקבע מספר (מלבד ירושלים). הכבישים הראשיים מוספרו בשתי ספרות (למעט באזור ירושלים, שבו הכבישים הראשיים מוספרו בספרה אחת בלבד), שהראשונה שבהם הייתה ספרת העיר ממנה יצא הכביש. מהכבישים הראשיים יצאו כבישים אזוריים שמוספרו בשלוש ספרות, כששתי הספרות הראשונות היו מספר הכביש הראשי ממנו יצאו, ובהמשך, מספרי הכבישים המקומיים – שלוש הספרות הראשונות היו ספרותיהם של הכביש האזורי ממנו יצאו.
דוגמאות לסימון כבישים, על פי השיטה הישנה:
- הכביש העולה לירושלים (החופף בחלקו לכביש 1) – סומן ככביש 1.
- הכביש מתל אביב לחדרה (קטע מכביש 2) ומשם לחיפה (קטע מכביש 4) – סומן ככביש 11.
- כביש חיפה – ראש הנקרה (קטע מכביש 4) – סומן ככביש 21.
- הכביש מצומת נחל עמוד לחדרה (כביש 65) – סומן ככביש 32, והקילומטרים בו נמנו מכיוון מזרח למערב (בניגוד לכיוון המקובל בימינו).
השיטה החדשה
בשנת 1980 הונהגה בישראל שיטת מספור כבישים חדשה. מספור הכבישים נעשה על פי סיווגם של הכבישים הבינעירוניים לשלוש קטגוריות: כבישים ארציים, כבישים אזוריים וכבישים מקומיים. נוסף על כבישים אלו, קיימים הכבישים שבתוך הערים והיישובים, הכבישים העירוניים, שאינם מקבלים מספר, ונקראים בשמות הרחובות שבהם הם עוברים[17][18]:
סוג הכביש | אופן המספור | צבע השילוט |
---|---|---|
כבישים ארציים ראשיים | ממוספרים במספר חד־ספרתי (למשל, כביש 1 – ים המלח–ירושלים–תל אביב־יפו). | ![]() |
כבישים ארציים | ממוספרים במספר דו־ספרתי (למשל, כביש 20 – נתיבי איילון)[19]. | ![]() |
כבישים אזוריים | ממוספרים במספר תלת־ספרתי (למשל, כביש 412 העובר דרך רחובות, נס ציונה, ראשון לציון וערים נוספות). | ![]() |
כבישים מקומיים | ממוספרים במספר ארבע־ספרתי (למשל, כביש 8510 העובר בעכו). | ![]() |
כבישי אורך (כבישי דרום–צפון) – הם בעלי מספר זוגי (למשל, כביש 2 – כביש החוף), ואילו כבישי רוחב (כבישי מזרח–מערב) – הם בעלי מספר אי־זוגי (למשל כביש 5 – חוצה שומרון). כבישי אורך מערביים ספרתם הראשונה נמוכה, וככל שהכביש מזרחי יותר עולה מספרו. ובאופן דומה כבישי רוחב דרומיים – ספרתם הראשונה נמוכה, וככל שהכביש צפוני יותר עולה מספרו. ההיררכיה בסידור הכבישים דומה לשיטת הסעיפים (כלומר, כביש 20 נמצא בין כביש 2 לכביש 4, ולא מזרחית לכביש 4). כך הכביש הצמוד לחוף הוא כביש 2, כביש 4 פנימי יותר, כביש 6 פנימי עוד יותר וכביש 90 נושק לגבול המזרחי.
הספרה האחרונה במספריהם של כבישי הרוחב אמורה לציין את עומקם או את מרחקם מן הים, אך כלל זה מיושם בעיקר בכבישים האזוריים והמקומיים ופחות בכבישים הארציים. כבישים הסמוכים לים מסתיימים בספרה 1; מעט לתוך פנים הארץ בספרה 3, במרכזה של המדינה בספרה 5 וברמת הגולן בספרה 9. הדבר נכון גם בכבישי האורך. לכן, כבישי מישור החוף כוללים את כביש 780, את כביש 652, את כביש 410 ואת כביש 232; כבישי ההר כוללים את כביש 784, את כביש 754 ואת כביש 356; וכבישי רמת הגולן וכבישי מזרח הארץ כוללים את כביש 918, את כביש 978, את כביש 808 ואת כביש 258.
כללים במספור הכבישים המהירים לא נכללו בשיטה בהנהגתה (לא הוגדרו כבישים מהירים אז), וכיוון שכך מספריהם ממוקמים היכן שנמצאו מספרים פנויים. הנוהל המקובל הוא נתינת מספרים נמוכים (ספרה אחת) לכבישים ארציים - ראשיים (כך הם כל הכבישים הממוספרים בספרה אחת פרט לכביש 3[20]), ומספרים מקומת העשרים לכבישים פרבריים מהירים המקשרים בין חלקי מטרופולין (כביש 20 בגוש דן 22 ו-23 בחיפה). בנוסף למספר כבישים אזוריים (בעלי מספר תלת-ספרתי) שהוגדרו ככבישים מהירים[21].
שיטת מספור הכבישים אינה מיושמת תמיד לכל פרטיה. אחת הסיבות לכך היא שהכבישים אינם ישרים לחלוטין (לדוגמה התוואים הקדומים והמפותלים של כביש 89 וכביש 211; פיתולי התוואי עשויים להקשות על הקביעה אם מדובר בכביש אורך או בכביש רוחב), אינם בהכרח מקבילים זה לזה (כדוגמה, ניתן להביא את הכבישים 4 ו־44, שאף שהם אמורים להיות כבישי אורך, ולפיכך מקבילים זה לזה, הם מצטלבים זה עם זה כמעט במאונך; דרומה ממקום הצטלבותם של הכבישים, מצטלב כביש 44 עם כביש 412), ואף אינם מקבילים או מאונכים תמיד לצירי האורך או לצירי הרוחב (לדוגמה כביש 10, הנע במעין אלכסון על ציר דרום–מזרח – צפון-מערב, בסמוך לגבול עם מצרים; אלכסון כזה מקשה על הקביעה אם מדובר בכביש אורך או בכביש רוחב).
בשיטת הסימון החדשה, סימונו של כביש אינו מושפע מסימונו של כביש אחר שממנו הוא יוצא. אף על פי כן, ניתן לראות כבישים רבים הממוספרים בעקבות הסמוכים להם. כביש 406, לדוגמה, קיבל את מספרו בשל העובדה שהוא יוצא מכביש 40, על אף שרוב הכבישים באזורו מסומנים במספר הפותח בספרה 2[22].
עדכון השיטה (2018)
בדצמבר 2018 פרסם משרד התחבורה כי הוא מתכוון לעדכן את סימון הכבישים בישראל, שלא עודכן בכללו מאז הנהגתו ב־1980, כשמאז התחוללו שינויים רבים ברשת הכבישים הישראלית. כדוגמה מרכזית ניתן לראות כבישים שהושפעו מסלילתו של כביש 6 והארכתו צפונה ודרומה. בעבר כביש 40 היה הדרך העיקרית שקישרה בין מרכז הארץ לבין הנגב והערבה. כביש 70 שימש כדרך ראשית המחבר בין מישור החוף התיכון לבין הגליל המערבי, מבלי לעבור בחיפה ובקריות. עם סלילתו של כביש 6 צפונה ודרומה, קטעים מכבישים אלו "אוחדו" אל תוואי כביש 6. כתוצאה מכך, הכבישים הללו התחלקו לקטעי משנה, שלכל אחד מאפיינים ותפקידים משלו, כך שמספר אחד לכל הקטעים הללו אינו הולם את המציאות[23]. חלק מהשינויים הם בכבישים שאוחדו באופן מלאכותי בעת הנהגת השיטה כמו כביש 90 הכולל את כביש הערבה, כביש הבקעה, סובב הכנרת ועוד – יפוצלו למרכיביהם. כן גם נכללו בתוכנית מכבישי יהודה ושומרון שהופרדו בגלל הקמת הרשות הפלסטינית והסכמי אוסלו (כבישים 57 ו־60).
שינוי נוסף במערכת הוא כבישים שקבלו בעבר מספרים ראשיים אך הם כיום כבישים עירוניים (חלקים מכבישים 2, 4 ו־60) שמספורם צפוי להיות מוסר או מוחלף במספור אזורי (תלת ספרתי), או כבישי הערבה ודרום הנגב שמוספרו בעבר במספרים דו ספרתיים הפותחים בספרה 1 (כבישים 10, 12 ו־13) שכיום נחשבת ספרה נמוכה המשמשת לכבישים מהירים שיקבלו מספר הפותח ב־3, ככבישים בצפון הנגב[24]. לצד השינויים הללו, שעיקרם הנמכת מספר ופיצול, התכנית כוללת גם הגבהת מספר ואיחוד במספר כבישים. כך הכבישים הפרווריים-המהירים החוצים לרוחב את גוש דן: 431, 471 ו-531, הממוספרים ככבישים אזוריים במספר תלת ספרתי יקבלו מספר דו ספרתי ככבישים ארציים. כן נכללה בתוכנית תוכנית חדשה לכביש 45 שתכלול את כביש 443 המשמש ככביש ראשי בין גוש דן לבין ירושלים וסביבתה הצפונית, וכביש דרך קלנדיה יחד עם כביש 437 שישמשו כמעין כביש טבעת לירושלים. בנוסף, כבישים רבים חסרי מספר, המשמשים ככבישי גישה ליישובים קטנים יקבלו מספר בעל ארבע ספרות, ויסווגו ככבישים מקומיים.
בשעת פרסום התוכנית הוערכה השלמתה כבתוך שנתיים[25][26].
השינויים הצפויים במספרי הכבישים
להלן השינויים הצפויים במספרי הכבישים בישראל כפי שפורסמו בכמה כלי תקשורת בישראל וכפי ששונו בשטח [27]:
לפני תוכנית העדכון | לאחר תוכנית העדכון | |||
---|---|---|---|---|
הקטע | מספר הכביש בקטע | סיווג הדרך בקטע | מספר הכביש בקטע | סיווג הדרך בקטע |
ממחלף קיבוץ גלויות עד מחלף גלילות | ![]() |
ארצי ראשי | ללא מספר | כביש עירוני בתל אביב-יפו |
מצומת אבא הלל עד צומת ראם | ![]() |
ארצי ראשי | ![]() |
ארצי |
ממחלף חיפה דרום עד מחלף כרי נעמן | ![]() |
ארצי ראשי | ללא מספר | כביש עירוני בחיפה |
ממחלף כרי נעמן עד צומת שבי ציון | ![]() |
ארצי | ||
מצומת שבי ציון עד מעבר ראש הנקרה | ![]() |
אזורי | ||
ממחלף אשדוד עד מחלף שורק[28] | ![]() |
ארצי ראשי | ![]() |
ארצי ראשי |
מצומת סיירים עד מעבר כרם שלום[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מאילת עד צומת שיזפון[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מצומת ציחור עד צומת מנוחה[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מנחל עוז עד צומת נתיבות | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מצומת נתיבות עד באר שבע | ![]() |
ארצי | ||
ממחלף עידן הנגב עד מחלף להבים ![]() |
![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
ממחלף להבים עד מחלף לקייה ![]() |
![]() |
ארצי ראשי מהיר | ||
מצומת קטורה עד מחלף רהט | ![]() |
ארצי | ![]() |
ארצי |
ממחלף רהט עד מחלף קמה ![]() |
![]() |
ארצי ראשי מהיר | ||
ממחלף קמה עד מחלף מאחז ![]() |
![]() |
ארצי ראשי | ||
ממחלף מאחז עד צומת מלאכי | ![]() |
ארצי | ||
מנמל אשדוד עד מחלף אשדוד[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
ארצי ראשי |
מצומת אל על עד צומת ברקת[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
ארצי |
מנתניה עד מחלף נתניה | ![]() |
ארצי | ללא מספר | כביש עירוני בנתניה |
ממחלף ניצני עוז עד צומת ענב | ללא מספר | כביש בשטחי A ו-B | ||
מצומת ענב עד צומת שבי שומרון | ![]() |
אזורי | ||
מצומת שבי שומרון עד דיר שרף | ![]() |
ארצי | ||
מדיר שרף עד צומת בקעות | ללא מספר | כביש בשטחי A ו-B | ||
מצומת בקעות עד גשר אדם | ![]() |
אזורי | ||
ממחלף רוזמרין עד מעבר קלנדיה | ![]() |
ארצי | ללא מספר | כביש עירוני בירושלים |
ממעבר קלנדיה עד מחלף גבע בנימין | ![]() |
ארצי | ||
ממחלף גבע בנימין עד שבי שומרון | ![]() |
ארצי | ||
משבי שומרון עד מעבר מוקייבלה | ללא מספר | כביש בשטחי A ו-B | ||
ממעבר מוקייבלה עד עפולה | ![]() |
אזורי | ||
מעפולה עד צומת נצרת | ![]() |
ארצי | ||
מעפולה עד מחלף נחל עמוד | ![]() |
ארצי | ![]() |
ארצי |
ממחלף זכרון יעקב עד מחלף עין תות ![]() |
![]() |
ארצי | ![]() |
ארצי |
ממחלף עין תות עד מחלף יקנעם ![]() |
![]() |
ארצי ראשי מהיר | ||
ממחלף יקנעם עד צומת התשבי ![]() |
![]() |
אזורי | ||
מצומת התשבי עד מחלף תל קשיש ![]() |
![]() |
ארצי | ||
ממחלף תל קשיש עד מחלף שער העמקים ![]() |
![]() |
ארצי ראשי מהיר | ||
ממחלף שער העמקים עד מחלף יגור ![]() |
![]() |
ארצי | ||
מעפולה עד מחלף נבות | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מצומת נהלל עד צומת עדשים[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מצומת ערערה בנגב עד צומת ליד בית יתיר[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מצומת תל עכו עד צומת עכו מזרח | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
מצומת כפר נחום עד צומת יהודיה | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
ממעבר מנחם בגין עד צומת הערבה | ![]() |
ארצי | ![]() |
ארצי |
מצומת הערבה עד צומת צמח | ![]() |
ארצי ראשי | ||
מצומת צמח עד צומת כפר נחום | ![]() |
אזורי | ||
מצומת צמח עד צומת יהודיה[28] | ![]() |
ארצי | ![]() |
אזורי |
ממחלף שפירים עד צומת יהוד מערב | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי מהיר |
ממחלף מבוא איילון עד מחלף ענבה | ![]() |
אזורי מהיר | ![]() |
ארצי מהיר |
ממחלף ענבה עד מודיעין-מכבים-רעות | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי |
ממחלף גבע בנימין עד צומת מישור אדומים[28] | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי |
ממחלף בן שמן עד צומת גבעת זאב | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי |
מצומת יהוד מערב עד מחלף גבעת כ"ח | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי מהיר |
מצומת אריאל עד צומת פצאל | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי ראשי |
ממחלף בר-אילן עד מחלף נחשונים | ![]() |
אזורי מהיר | ![]() |
ארצי מהיר |
ממחלף שמריהו מזרח עד מחלף חורשים[28] | ![]() |
אזורי מהיר | ![]() |
ארצי מהיר |
ממחלף פולג עד יעף[28] | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי |
מצומת הסרגל עד מחלף נבות[28] | ![]() |
אזורי | ![]() |
ארצי |
מצומת יקיר גדול עד צומת פונדוק | ![]() |
מקומי | ![]() |
אזורי |
מצומת חריש עד חריש[28] ![]() |
![]() |
מקומי | ![]() |
אזורי |
מאזור התעשייה עטרות עד מעבר קלנדיה | ללא מספר | כביש ללא שימוש | ![]() |
ארצי |
צבע השילוט
- לצבעו של השילוט יש משמעות הנקבעת הן מתוכנו של השלט והן מאופייה של הדרך:
- שילוט בצבע ירוק – משמש להדרכה בדרכים שאינן מהירות
- שילוט בצבע כחול – משמש להדרכה בדרכים מהירות (בכביש עירוני משמעותו: היעד נמצא מחוץ לעיר)
- שילוט בצבע חום – משמש להכוונה ליעדים תיירותיים
- שילוט בצבע צהוב – משמש כתמרור הוריה או איסור כאשר אין תמרור ייעודי לאותו המסר
- שילוט בצבע לבן – משמש כתמרור אזהרה או הודעה כאשר אין תמרור ייעודי לאותו המסר
- שילוט בצבע כתום – משמש לכל המטרות בדרכים הנמצאות בעבודה
- צבע השלטים של מספרי הדרכים נקבע לפי אופייה של הדרך:
- בכביש ארצי, הצבע אדום והמספר הוא חד-ספרתי או דו-ספרתי –
- בכביש אזורי, הצבע ירוק והמספר הוא תלת-ספרתי –
- אם הכביש הוא כביש מהיר (גם אם הוא כביש מהיר אזורי), צבע השילוט הוא כחול –
- אם יש בכביש קטעים מהירים וקטעים שאינם מהירים, בכל קטע מקטעי הכביש ייקבע צבע השילוט לפי אופיו של הקטע (כדלעיל, כחול לקטע כביש מהיר, אדום לקטע כביש ארצי שאינו מהיר, ירוק לקטע כביש אזורי שאינו מהיר)
- בכביש מקומי, הצבע שחור (בשלטים שהוצבו לפני שנת 2010 – חום) והמספר הוא ארבע-ספרתי –
- בכביש ארצי, הצבע אדום והמספר הוא חד-ספרתי או דו-ספרתי –
מתגים (אבני קילומטר)

מתגים מיועדים להקל על ההתמצאות בכבישים, ולאפשר שפה משותפת לתיאור מיקומים בכבישים. המתגים הם שלטים קטנים בצידי הכביש, המציינים את המרחק מנקודת התחלתו של הכביש (נקודת התחלת הכביש נקבעת לקצהו המערבי בכבישי רוחב ולקצהו הדרומי בכבישי אורך) ועד לנקודה שבה הם מוצבים. השלטים כוללים גם חץ עולה או יורד: אם החץ עולה, התקדמות בכיוון הנסיעה הנוכחי תלך ותגדיל את המרחק מנקודת התחלתו של הכביש; אם החץ יורד, התקדמות בכיוון הנסיעה הנוכחי תלך ותקטין את המרחק מנקודת התחלתו של הכביש. במרבית הכבישים מוצבים מתגים בכל קילומטר, למעט במקומות בהם אין אפשרות להציבם (למשל, באמצע צומת גדול). בחלק מן הכבישים מוצבים מתגים בכל חצי קילומטר (לדוגמה, בכביש 431) או אף בכל 100 מטר (כמו בחלקים מסוימים של כביש 70). צבע המתגים מותאם לאופי הכביש (כחול – מהיר, אדום – ארצי, ירוק – אזורי). בכביש מקומי לא יוצבו לרוב מתגים, בשל אורכו הקצר.
בתרבות הישראלית
במוזיקה
ניתן למצוא במוזיקה הישראלית, לכל תקופותיה, אזכורים למספר כבישים. לעיתים, נמצא מספרו הרשמי של הכביש או שמו העממי בשם השיר:
- השיר "כביש 1" של עמיר לב.
- שני שירים בעלי השם "כביש החוף", אחד בביצועם של סטטיק ובן-אל תבורי, ואחד בביצועם של דנה ברגר ואיתי פרל; שני השירים מתייחסים לכביש 2.
- השיר "שם בכביש דימונה" של עמוס אטינגר, המתייחס לחלקו המזרחי של כביש 25, בקטע שבין דימונה לים המלח.
- השיר "כביש 40" של נדב דלומי.
- השיר "כביש 60" של חי אפיק.
- השיר "דרך השלום" של פאר טסי מתייחס לכביש ראשי בציר גבעתיים-רמת גן בשם דרך השלום המתחבר לנתיבי איילון.
- השיר "דיסקו כביש הסרגל" של יהונתן גפן, המתייחס לקטע ישר באורך שבעה קילומטרים, הנמצא בכביש 65 בין צומת מגידו לעפולה; קטע זה מכונה "כביש הסרגל".
- השיר "כביש הערבה" של עומר קורן, המתייחס לחלקו הדרומי של כביש 90, באזור שמדרום לים המלח.
- השיר "כביש 5" של אריאל זילבר ומקהלת 'לשם עלי זהב' המתייחס לכביש 5. השיר מחבר את גוש דן לנופי השומרון ולסיפורים שהתרחשו בו.
- השיר "עיר מקלט" של אהוד בנאי מספר "על הכביש המתפתל בין עכו לצפת".
בקולנוע ובטלוויזיה
- הסדרה התיעודית "כביש 90" (2014) של מודי בר-און וענת זלצר, המתעדת את ישראל לאורכו של כביש 90.
- הסרט "כביש 40 דרום" (2014), המספר על שבעה סיפורי אהבה המתרחשים במספר יישובים שלאורך דרום כביש 40, יוצרים: אלדד בוגנים וישראל וינקלר.
באמנות ובציור
רשימת כבישים
רשימת כבישים ארציים
רשימת כבישים אזוריים
כביש 109
כביש 171
כביש 200 ("כביש עוקף רמלה")
כביש 204
כביש 206
כביש 211
כביש 222
כביש 224
כביש 225
כביש 227
כביש 232
כביש 234
כביש 240
כביש 241 ("כביש הרעב")
כביש 242
כביש 258
כביש 264
כביש 293
כביש 310
כביש 316
כביש 317
כביש 325
כביש 334
כביש 348
כביש 352
כביש 353
כביש 354
כביש 356
כביש 358
כביש 367
כביש 369
כביש 375
כביש 383
כביש 385
כביש 386 ("כביש גולדה")
כביש 395
כביש 396
כביש 398 ("כביש ליברמן")
כביש 402
כביש 406
כביש 410
כביש 411
כביש 412
כביש 415
כביש 417
כביש 423
כביש 424
כביש 425
כביש 431 (רובו כביש מהיר)
כביש 434 (הכביש פוצל לרחובות עירוניים רגילים, לעיתים נחשב כחלק מכביש 40)
כביש 436
כביש 437
כביש 441
כביש 443 ("מעלה בית חורון")
כביש 444 ("כביש המחצבות")
כביש 446 ("כביש נחל שילה")
כביש 449
כביש 450
כביש 453
כביש 455
כביש 457
כביש 458 ("ציר אלון")
כביש 461
כביש 463 ("ציר ולרשטיין")
כביש 465 ("חוצה בנימין")
כביש 466 ("כביש 60 הישן")
כביש 471 (רובו כביש מהיר)
כביש 481 ("ציר ז'בוטינסקי")
כביש 482
כביש 483 ("כביש ראש העין")
כביש 491 ("נתיבי איילון מזרח")
כביש 505 ("כביש חוצה שומרון")
כביש 508 ("ציר אלון")
כביש 531 (כביש מהיר)
כביש 541
כביש 551 (רובו עתידי)
כביש 553
כביש 554
כביש 555
כביש 557
כביש 562 ("עוקף כפר יונה")
כביש 574 ("כביש 444 הישן")
כביש 578 ("ציר אלון")
כביש 581
כביש 582 ("כביש 444 צפון")
כביש 584
כביש 585
כביש 588
כביש 596
כביש 611 ("כביש עוקף חריש")
כביש 650
כביש 651
כביש 652
כביש 653
כביש 654
כביש 667
כביש 669
כביש 672
כביש 675 ("כביש התענכים")
כביש 700
כביש 705
כביש 712 (כביש עתידי)
כביש 716
כביש 717
כביש 721
כביש 722
כביש 752
כביש 754
כביש 762
כביש 767
כביש 768
- קובץ:ISR-HW772.png כביש 772 ("דרך דשנים")
כביש 780
כביש 781
כביש 784
כביש 785
כביש 789
כביש 804
כביש 805
כביש 806
כביש 807
כביש 808
כביש 854
- קובץ:ISR-HW859.png כביש 859 ("כביש עוקף נהריה")
כביש 864
כביש 866
כביש 869
כביש 886
כביש 888
כביש 899 ("כביש הצפון")
כביש 918
כביש 959
כביש 977
כביש 978
כביש 989
כביש 999
רשימת כבישים מקומיים (רשימה שעלולה להיות חלקית)[29]
כביש 2022
- קובץ:ISR-HW2200.png כביש 2200
- קובץ:ISR-HW2211.png כביש 2211
- קובץ:ISR-HW2310.png כביש 2310
- קובץ:ISR-HW2333.png כביש 2333
- קובץ:ISR-HW2335.png כביש 2335
- קובץ:ISR-HW2357.png כביש 2357
- קובץ:ISR-HW2410.png כביש 2410
- קובץ:ISR-HW2411.png כביש 2411
- קובץ:ISR-HW2414.png כביש 2414
- קובץ:ISR-HW2422.png כביש 2422
- קובץ:ISR-HW2444.png כביש 2444
- קובץ:ISR-HW2499.png כביש 2499
- קובץ:ISR-HW2544.png כביש 2544
- קובץ:ISR-HW2932.png כביש 2932
כביש 3157
כביש 3175
כביש 3178
כביש 3199
כביש 3255
כביש 3265
כביש 3266
- קובץ:ISR-HW3267.png כביש 3267
- קובץ:ISR-HW3269.png כביש 3269
כביש 3403
כביש 3411
כביש 3412
- קובץ:ISR-HW3413.png כביש 3413
כביש 3415
- קובץ:ISR-HW3444.png כביש 3444
כביש 3500
- קובץ:ISR-HW3507.png כביש 3507
כביש 3517
כביש 3527
כביש 3533
כביש 3544
כביש 3553
כביש 3556
כביש 3613
כביש 3631
- קובץ:ISR-HW3633.png כביש 3633
- קובץ:ISR-HW3670.png כביש 3670
- קובץ:ISR-HW3676.png כביש 3676
- קובץ:ISR-HW3686.png כביש 3686
- קובץ:ISR-HW3698.png כביש 3698
כביש 3703
כביש 3711
כביש 3712
- קובץ:ISR-HW3713.png כביש 3713
- קובץ:ISR-HW3755.png כביש 3755
- קובץ:ISR-HW3811.png כביש 3811
כביש 3835
כביש 3855
כביש 3866
- קובץ:ISR-HW3877.png כביש 3877
כביש 3922
כביש 3933
כביש 3955
כביש 3965
כביש 3975
כביש 3985
כביש 4000
כביש 4100
כביש 4101
כביש 4102
כביש 4103
כביש 4111
- קובץ:ISR-HW4115.png כביש 4115
כביש 4123
כביש 4134
כביש 4197
כביש 4233
כביש 4243
- כביש 4244 - כביש משמר איילון
- כביש 4249 - כביש שעלבים - נוף איילון
- קובץ:ISR-HW4303.png כביש 4303
כביש 4304
כביש 4311
כביש 4313
כביש 4314
- קובץ:ISR-HW4375.png כביש 4375
כביש 4402
- קובץ:ISR-HW4404.png כביש 4404
- קובץ:ISR-HW4460.png כביש 4460
כביש 4466
כביש 4503[30] ("כביש נתב"ג")
- קובץ:ISR-HW4556.png כביש 4556
- קובץ:ISR-HW4566.png כביש 4566
כביש 4568
- קובץ:ISR-HW4612.png כביש 4612
כביש 4613
- קובץ:ISR-HW4622.png כביש 4622
כביש 4623
- תבנית:כביש 4660
כביש 4665
כביש 4713
כביש 4765
- כביש 4775
כביש 4777
- כביש 4911 (חלק מכביש
כביש 491 העתידי)
כביש 5050
- כביש 5060
כביש 5066
כביש 5076
- כביש 5077
כביש 5112
כביש 5233
- כביש 5333
- כביש 5443
- כביש 5444
- כביש 5487
- כביש 5503
- כביש 5504
- כביש 5506
כביש 5511
- כביש 5522
- כביש 5526
- כביש 5531
- כביש 5532
- כביש 5533
- כביש 5554
כביש 5611
כביש 5613
- כביש 5614
- כביש 5615
כביש 5700
- כביש 5702
כביש 5710
כביש 5711
- כביש 5714
כביש 5715
- כביש 5717
כביש 5720
כביש 5725
- כביש 5788
- כביש 5799
- כביש 5803
- כביש 5812
- כביש 5815
- כביש 5827
- כביש 5923
כביש 6002
כביש 6010
- כביש 6115
- כביש 6155
- כביש 6235
- כביש 6255
כביש 6400
- כביש 6403
- כביש 6502
- כביש 6503
- קובץ:ISR-HW6511.png כביש 6511
- כביש 6513
- כביש 6522
- כביש 6524
כביש 6531
- כביש 6533
- כביש 6535
כביש 6631
- כביש 6666
- כביש 6667
- כביש 6678
- כביש 6688
- כביש 6714
- כביש 6724
- כביש 6734
כביש 6953 ("כביש ג'וערה")
- כביש 6954
כביש 7011
כביש 7021
- כביש 7078
- כביש 7079
כביש 7100
- כביש 7107
כביש 7110
כביש 7111
- כביש 7155
- כביש 7188
- קובץ:ISR-HW7212.png כביש 7212
כביש 7213
- כביש 7223
- כביש 7255
- כביש 7266
- כביש 7276
- כביש 7513
- כביש 7555
- כביש 7579
- כביש 7589
- כביש 7599
- כביש 7621
כביש 7626
- כביש 7677
- כביש 7678
- כביש 7703
- כביש 7707
- כביש 7717
כביש 7756
- כביש 7899
כביש 7911
כביש 7926
- כביש 7933
- כביש 7955
כביש 7962
- כביש 8077
- כביש 8177
- כביש 8277
כביש 8510
- כביש 8512
- כביש 8533
- כביש 8544
- כביש 8556
- כביש 8566
כביש 8611
- כביש 8652 - חלק מכביש קדם כביש 90
- כביש 8655
- כביש 8677
- כביש 8721
- כביש 8833
- כביש 8835
- כביש 8900
- כביש 8911
- כביש 8925
- כביש 8933
- כביש 8944
- כביש 8966
כביש 8967
- כביש 8977
- כביש 8990
- כביש 8992
- כביש 8993
- כביש 8994
- כביש 9088
- כביש 9098
- כביש 9119
- כביש 9779
- כביש 9782
- כביש 9799
- כביש 9881
- כביש 9888
- כביש 9898
- כביש 9977
ראו גם
דרכים עתיקות ראשיות בישראל
קישורים חיצוניים
שגיאת לואה: too many expensive function calls.{| class="toccolours metadata" style="float: left; width:auto; max-width: 175px; font-size: 90%;line-height:110%;padding:0.1em;"
|-
! style="text-align: center; padding:0.2em 0.2em 0.2em 0.3em; vertical-align:middle;" colspan="4" | עיינו גם בפורטלים:
|-
|
|| פורטל ישראל
|| פורטל תחבורה
|-
|}
שגיאת לואה: too many expensive function calls.שגיאת לואה: too many expensive function calls.שגיאת לואה: too many expensive function calls. אתר האינטרנט הרשמי של כבישי ישראל
- אתר החברה הלאומית לדרכים בישראל
- אתר חברת כביש חוצה ישראל
- כבישים בישראל – תמונות ומידע באתר "העיר שלי"
כאן סקרנים | איך נקבעים מספרי הכבישים בישראל?, סרטון באתר יוטיוב
- עופר פטרסבורג, תתחילו לחשב מסלול מחדש, באתר ynet, 17 בדצמבר 2018
- מצלמות בשידור חי, באתר נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה
- שגיאת לואה: too many expensive function calls.שגיאה בביטוי: אופרטור < בלתי־צפוי.שגיאת לואה: too many expensive function calls., רוד טריפ בישראל? זה ייתכן, זה אפשרי. אלה 9 מהכבישים הכי יפים בארץ, באתר הארץ, 20 ביוני 2020
- תצוגת תלת־ממדית של נסיעה בכבישי ישראל
הערות שוליים
שגיאת לואה: too many expensive function calls.
- ↑ בתקנות התעבורה, תשכ״א–1961, מוגדר כביש: "חלק הדרך המיועד לתנועת כלי רכב, או שנסלל או שופר לשם כך, או שתנועת כלי רכב נוהגת לעבור בו, למעט שולי הדרך".
- ↑ שגיאת לואה: too many expensive function calls.מערכת הכבישים בפלשתינה (א"י), 1929, באתר הספרייה הווירטואלית של מט"ח.
- ↑ שגיאת לואה: too many expensive function calls.מערכת הכבישים בארץ ישראל בשלטון העות'מאני, 1917, באתר הספרייה הווירטואלית של מט"ח.
- ↑ תחבורה - נתונים פיזיים - שנתון סטטיסטי לישראל 2020 - מספר 71, למ"ס
- ^ 5.0 5.1 Leon Dolm, 3, The automobile in palestine, גטבורג: Aktiebolaget, 1934, עמ' 12 - 14. (באנגלית)
- ↑ דו"ח ממשלת ארץ ישראל לממשלת הוד מלכותו לשנת 1921.
- ^ 7.0 7.1 7.2 7.3 יוחאי חלפון, התפתחות מערכת הכבישים בארץ ישראל 1920 - 1948, עבודת דוקטורט, אוניברסיטת חיפה, 2020.
- ↑ שגיאת לואה: too many expensive function calls.נתיבי ישראל - תכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל,תש"ע 2010 | מספר החלטה 1421, באתר GOV.IL
- ↑ לפי תקנה 54 "מהירות מרבית מותרת" לתקנות התעבורה
- ↑ תקנה 51 "מהירות סבירה" לתקנות התעבורה
- ↑ אתר משרד התחבורה
- ^ 12.0 12.1 התימרור במחלף עתלית שגוי וסותר את עצמו: לחולפים במחלף מדרום לצפון, לא מוצב תמרור המודיע על קצה דרך מהירה וגם לא צפונית מהמחלף עד חיפה, אך למתחברים לכביש במחלף לכיוון צפון - אין תמרור המודיע על כניסה לדרך מהירה. לחולפים במחלף מצפון לדרום מוצב תמרור המודיע על כניסה לדרך מהירה, וכן למתחברים לכביש במחלף לכיוון דרום.
- ↑
דניאל שמיל, בקרוב: המהירות המותרת בכביש 6 תעלה ל-120 קמ"ש, באתר TheMarker, 23 במרץ 2014
- ↑ תכנית אב לפיתוח רשת הכבישים, דבר, 13 ביולי 1965
- ↑ אוטוסטרדה בתשלום תסלל בין ת"א לאשדוד, דבר, 15 באפריל 1965
- ↑ שגיאת לואה: too many expensive function calls.מחלקת המדידות ישראל, סיוג ומספור רשת הכבישים בארץ, באתר הספרייה הלאומית, 1954
- ↑ זהו המצב לרוב, אך כביש בינעירוני שחלק מהתוואי שלו עובר בעיר, מקבל באזור מעברו בעיר גם את שמות הרחובות שבהם הוא עובר, וגם את מספרו ככביש בינעירוני; כזה לדוגמה הוא כביש 2 שתחילת התוואי שלו עוברת ברחובותיה של תל אביב
- ↑ מ.ע.צ. מפעילה שיטת מיספור בדרכים חדשה, דבר, 11 בדצמבר 1980
- ↑ אבחנה זו בין כבישים ארציים ראשיים לשאינם כאלה, תהיה נכונה רק לאחר הטמעת שינויי מספרי הכבישים שתוכננה בדצמבר 2018, ולפניה היא אינה מדויקת. לדוגמה, כביש 90 הוא ראשי לאין ערוך יותר מכביש 3
- ↑ תוכנית שדרוג המספור - בסמוך - תהפוך אף אותו לכביש מהיר (בחלקו).
- ↑ אף כאן, בתוכנית השדרוג הם צפוים לקבל מספר דו ספרתי.
- ↑
כאן סקרנים | איך נקבעים מספרי הכבישים בישראל?, סרטון באתר יוטיוב
- ↑ התכנית כוללת גם חלק מאיחודם של הכבישים הללו עם כביש 6.
- ↑ עופר פטרסבורג, תתחילו לחשב מסלול מחדש, באתר ynet, 17 בדצמבר 2018
- ↑ דניאל הרץ, מהפכה בכבישים: המספרים החדשים בדרך, באתר כיכר השבת, 17 בדצמבר 2018
- ↑ אלופים בניווט? עשרות כבישים מחליפים מספר, באתר "סרוגים"
- ↑ ניתן למצוא את התכנית ב-https://geo.mot.gov.il/, על ידי בחירת שכבת מידע טיוטת תוכנית עדכון מספרי דרכים
- ^ 28.00 28.01 28.02 28.03 28.04 28.05 28.06 28.07 28.08 28.09 28.10 28.11 28.12 28.13 לכל אורכו
- ↑ הופעתו או אי הופעתו של כביש כלשהו ברשימה זו, אינה מלמדת דבר על חשיבותו
- ↑ כביש 4503 (או כביש נתב"ג) הוא כביש רוחב מקומי שנסלל ב-1966 והוא מהווה את הכביש הפנימי בנמל התעופה בן-גוריון ומקשר בין חלקיו. הכביש מחבר בין האזורים השונים בשדה התעופה ובינם לבין הכבישים הסובבים אותו.
שגיאת לואה: too many expensive function calls.
שגיאת לואה: too many expensive function calls.כבישי ישראל38166478Q1853278