כביש 412
שדרות הרצל בראשון לציון, מבט דרומה | |
מידע כללי | |
---|---|
סיווג | כביש אזורי |
ציר | כביש אורך |
אורך | 22 ק"מ |
מיקום | |
ערים ראשיות | רחובות, נס ציונה, ראשון לציון, בית דגן, אור יהודה ויהוד |
נקודת התחלה | צומת ביל"ו |
נקודת סיום | צומת יהוד מערב |
כביש 412 הוא כביש אורך בישראל, המחבר בין צומת ביל"ו סמוך לרחובות בדרום לבין צומת יהוד מערב ביהוד מצפון, ואורכו 22 ק"מ. הכביש חוצה את הערים ראשון לציון, נס ציונה ורחובות, חולף סמוך לבית דגן, אור יהודה ויהוד, וחלקו הגדול עובר בשטח בנוי. קטע הכביש שבין רחובות לראשון לציון נסלל בתוואי מסלול ביקורו ההיסטורי של בנימין זאב הרצל.
מסלול הכביש
הכביש מתחיל בצומת ביל"ו, כהמשכו של רחוב הרצל בקריית עקרון, וחוצה את רחובות, שבה הוא נקרא גם כן רחוב הרצל. בסמוך לכביש נמצאים בין היתר תחנת הרכבת של רחובות, מכון ויצמן למדע, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ותחנת המשטרה של העיר.
הכביש ממשיך צפונה לנס ציונה שבה הוא נקרא רחוב ויצמן. לאורכו נמצאים ה"קניותר", מרכז הקניות של העיר, התחנה המרכזית של נס ציונה, בסיס של פיקוד העורף וכן שמורת גבעת האירוסים.
בכניסה לראשון לציון, אחרי מחלף ראשונים (לשעבר צומת גן הוורדים) שוב נקרא הכביש שדרות הרצל. בצומת הידוע כ"גן הניצחון" או "כיכר התותח" או "המצבה" מתפצל ממנו רחוב ז'בוטינסקי, הידוע ככביש 441 שממשיך עד חוף הים של ראשון לציון. רחוב הרצל חוצה את ראשון לציון ואז הופך לדרך המכבים החולפת על פני הקריה החקלאית ועל פני קמפוס מכון וולקני, עד הגיעו של הכביש לצומת בית דגן שם הוא נפגש עם כביש 44. לאורך קטע זה יש בכביש נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) בשני הכיוונים. בפינת רחוב הרצל ורחוב אבי האסירים נמצא מרכז המחוננים והמצטיינים ע"ש רון ורדי.
הכביש חולף על פני בית דגן וחוצה את כביש 1 במחלף שפירים. בקטע זה חולף הכביש סמוך למסלולי ההמראה והנחיתה של נמל התעופה בן-גוריון, והמקום היה למוקד משיכה לחובבי טיסה ותעופה. בעת הכרזת מצב חירום תעופתי הופך הכביש בקטע זה לנתיב תחבורה מרכזי שדרכו מגיעים שירותי החירום למסלולי השדה. הכביש עוקף את אור יהודה מדרום ומסתיים בצומת יהוד מערב, בה הוא נפגש עם כביש 461 וממשיך צפונה ככביש מקומי – שדרות מנחם בגין ביהוד-מונוסון.
היסטוריה
תוכניות לסלילת כביש בין רחובות וראשון לציון שיתחבר לכביש יפו-ירושלים הועלו כבר בשנת 1909[1]. בסוף 1913 כבר הוחל בהבאת אבנים לצורך סלילת הכביש[2] ובתחילת 1914 כבר נתקבל אישור לסלילת הכביש כחלק מהדרך בין יפו לעזה, מהשלטון באיסטנבול והחלק הראשון נמסר לביצוע[3]. אולם בעקבות פרוץ מלחמת העולם הראשונה סלילת הכביש נדחתה. בסוף שנת 1921 הכביש לא היה בראש סדר הקדימות של ממשל המנדט הבריטי, אשר דרש שהמושבות יארגנו הלוואה לצורך סלילת הכביש, אם רצונן לקדם את ביצועו[4].
סביב סלילת הכביש התנהל מאבק בין רחובות לראשון לציון בשאלה היכן תחל סלילת הכביש[5]. בשנת 1927 הודיע הממשל שיסיים את סלילת הכביש בין ראשון לציון לרחובות על מנת לסייע בהתמודדות עם האבטלה[6]. העבודות על הכביש נמשכו גם בשנת 1929[7] ובמאי 1931 נשלמו שני שלישים מהכביש[8].
החלק הצפוני של הכביש נסלל עוד לפני קום מדינת ישראל[9].
בשנת 2008 נפתח לתנועה מחלף ראשונים עם כביש 431. ב-2014 הושלמה הפרדה מפלסית במקטע הכביש הסמוך לתחנת הרכבת רחובות.
תכנון לעתיד
המקטע בין צומת ביל"ו ועד צומת בית דגן תוכנן להיות חלק מהקו הכחול במערכת התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, עד שהוקפא. בשנת 2017 החל תכנון ראשוני של קו רכבת תחתית שיעבור במקטע זה במסגרת הוספת קווי מטרו למערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב.
ב-2022 פורסם כי חברת נתיבי איילון קיבלה את האחריות על פרויקט הקו הכחול במסגרת מהיר לעיר. כחלק מביצוע הקו, יסגרו מקטעים בנס ציונה וברחובות לתנועת כלי רכב פרטיים. בנוסף, צפוי להיות מסומן נתיב תחבורה ציבורית שמאלי לאורך כל הכביש, וכן עתיד להיסלל שביל אופניים רציף. הקו הכחול צפוי להתחיל לפעול בשנת 2027.
מחלפים וצמתים עיקריים לאורך הכביש
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 412 מדרום לצפון | ||||
רחובות | ||||
0 | צומת ביל"ו | רחובות | כביש 40 | |
0.75 | מסעף כפר ביל"ו | כפר ביל"ו | כניסה לכפר ביל"ו א' | |
1.5 | צומת קיבוצים | רחובות | שדרות יעקובי, שדרות הקיבוצים | |
2.5 | צומת עזרא | רחובות | רחוב עזרא, רחוב רחל הרשנזון | |
2.8 | צומת בנימין | רחובות | רחוב ביל"ו, רחוב בנימין | |
3.7 | צומת הנשיא | רחובות | רחוב הנשיא הראשון | |
3.8 | צומת ויצמן | רחובות | כביש 410 (דרך יבנה), כניסה למכון ויצמן | |
4.2 | צומת חקלאות | רחובות | כניסה לפקולטה לחקלאות | |
4.5 | צומת הלל | רחובות | רחוב הלל וחנן אופנהיימר | |
5 | צומת מדע | רחובות | רחוב המדע, דרך אצ"ל | |
נס ציונה | ||||
6 | צומת הנפת הדגל | נס ציונה | רחוב הנפת הדגל | |
6.5 | צומת בן גוריון | נס ציונה | כביש 4303 (דרך יצחק רבין), רחוב בן-גוריון | |
7 | צומת בנים | נס ציונה | רחוב עמק השושנים, רחוב הבנים | |
7.7 | צומת מרגולין | נס ציונה | רחוב מרגולין, רחוב המאה ואחד | |
ראשון לציון | ||||
9 | מחלף ראשונים | ראשון לציון | כביש 431, שדרות נים | |
9.6 | צומת תש''ח | ראשון לציון | שדרות תש"ח, רחוב אבי האסירים | |
10.2 | צומת ז'בוטינסקי | ראשון לציון | כביש 441 (רחוב ז'בוטינסקי) | |
10.5 | צומת כרמל | ראשון לציון | רחוב הכרמל | |
10.8 | צומת אדמונד דה רוטשילד | ראשון לציון | רחוב רוטשילד | |
11 | צומת עין | ראשון לציון | רחוב עין הקורא | |
11.4 | צומת מוהליבר | ראשון לציון | רחוב מוהליבר, רחוב ויצמן | |
11.9 | צומת פרנק | ראשון לציון | רחוב צבי פרנק | |
12.3 | צומת פריימן | ראשון לציון | רחוב יעקב פריימן | |
12.8 | צומת הציונות | ראשון לציון | שדרות הציונות | |
14.2 | צומת המכון | ראשון לציון | גישה למכון וולקני ולבית החולים הווטרינרי | |
15.5 | צומת בית דגן (מחלף בתכנון) | בית דגן | כביש 44 | |
16 | צומת בגין | בית דגן | שדרות מנחם בגין | |
16.2 | צומת משמר השבעה | משמר השבעה | כניסה למשמר השבעה | |
בקעת אונו | ||||
17 | מחלף שפירים | בית דגן | כביש 1 | |
17.8 | צומת חמד | חמ"ד | כניסה לחמ"ד | |
17.8 | צומת צפריה | צפריה | כביש 4404 | |
20 | צומת קנדה | אור יהודה | כביש 4622 / רחוב יהדות קנדה | |
21 | צומת שמיר | אור יהודה | רחוב יצחק שמיר | |
21.3 | צומת שקד | נוה מונוסון | רחוב שקד | |
22 | צומת יהוד מערב | יהוד | כביש 461, שדרות מנחם בגין |
גלריה
-
שדרות הרצל (כביש 412) סמוך לגן הבנים ("המצבה"), מבט צפונה
-
שדרות הרצל (כביש 412) כפי שנראות מכיכר-הניצחון/גן-הבנים בראשון לציון הידוע גם כ"המצבה" או כ"כיכר התותח" על שם תותח קרופ 75 מ"מ המוצב בו. ליד הגן מתפצל כביש 441 שדרות ז'בוטינסקי משדרות הרצל ופונה צפון-מערבה
-
התחנה המרכזית בנס ציונה, לפני השיפוצים
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ בן אפרים, ראשון לציון, הפועל הצעיר, 1 ביולי 1909
- ^ כביש בין רחובות לראשון לציון, מוריה, 5 בדצמבר 1913
- ^ סלול דרכים בארצנו, הדרך יפו שכם והדרך יפו עזה, מוריה, 2 באפריל 1914
- ^ רחובות, ענין הכביש, דואר היום, 18 בדצמבר 1921
- ^ כביש רחובות ראל"צ, דואר היום, 21 באוגוסט 1924
- ^ ממשלת א"י וחוסר העבודה, דבר, 3 במרץ 1927
לגורל כביש רחובות ראל"צ, דבר, 1 ביוני 1927 - ^ נס ציונה, שכר עבודה הוגן, דבר, 28 ביוני 1929
- ^ ראשון לציון, מצב העבודה, דבר, 1 ביוני 1931
- ^ ז. יואלי, ביהודיה המשוחררת, דבר, 22 בפברואר 1949
36236616כביש 412