כביש 12

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כביש 12
ISR-HW-12.svg
Road 12 119 (1).jpg
כביש 12 ליד הר יהורם וקטע מדרך החאג' הקדומה שחצתה את סיני (משמאל)
סיווג כביש ארצי
ציר כביש אורך
כינוי מעלה אילת, כביש מסיב אילת, כביש הגבול המערבי
אורך 71 ק"מ
נקודת התחלה אילת
ערים ראשיות אילת
נקודת סיום צומת שיזפון

כביש 12 הוא כביש בדרום הנגב המקיף מכיוון מערב וצפון את הרי אילת ומחבר את אילת עם כביש 10 ועם כביש 40 המובילים אל מרכז הארץ. אורכו של הכביש 71 ק"מ.

כביש 12 מוגדר ככביש ארצי, אך על-פי תוכנית משרד התחבורה לעדכון המספור של רבים מכבישי ישראל שעליה פורסם בסוף שנת 2018 – הכביש צפוי לרדת בהיררכיית כבישי ישראל לדרגת כביש אזורי ולהיקרא כביש 112.

תוואי הכביש מדרום לצפון

הכביש מתחיל מכביש 90 באילת שבדרום ומטפס מערבה אל הרי אילת. הוא מגיע אל גבול ישראל-מצרים וחולף על פני מעבר נטפים הסגור. משם ממשיך הכביש צפונה לאורך הגבול המצרי, ובצומת מחנה סיירים הוא נפגש עם כביש 10. לאחר מכן ממשיך כביש 12 בכיוון צפון-מזרח, מצפון להרי אילת, דרך נמל תעופה עובדה עד לצומת שיזפון בצפון, שם הוא נפגש עם כביש 40. אורכו הכולל של כביש 12 הוא 71 ק"מ:

קילומטרים שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 12 מדרום לצפון
0 אילת Zeichen 215 - Kreisverkehr, StVO 2000.svg אילת ISR-HW-90.svg  כביש 90, רחוב דרבן, דרך יותם, דרך הרים, דרך הגיא
12 מעבר נטפים Fareskilt 20.PNG מעבר נטפים מעבר נטפים
41 צומת סיירים Fareskilt 20.PNG בקעת סיירים ISR-HW-10.svg  כביש 10 - אין מעבר Zeichen 250 - Verbot für Fahrzeuge aller Art, StVO 1992.svg
56 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG בקעת עובדה כניסה לנמל תעופה עובדה
65 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG בקעת נעצוץ גישה לשחרות
71 צומת שיזפון Fareskilt 20.PNG בקעת נעצוץ ISR-HW-40.svg  כביש 40

היסטוריה

בדצמבר 1964 החלו כוחות של חיל ההנדסה בסלילת כביש מאילת אל עין נטפים[1], במימון חלקי של עיריית אילת ומשרד התיירות[2]. במהלך העבודות נעשה שימוש ב-10 טונות של חומרי נפץ, ופונו 50,000 מ"ק של סלע. הדרך נפתחה לאחר כשלושה חודשי עבודה[2].

הכביש נסלל בתחילת שנות השמונים במסגרת ההערכות מחדש של צה"ל לאחר פינוי סיני[3].

מתקפת הטרור בדרום ישראל

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – מתקפת הטרור בדרום ישראל (2011)

ב־18 באוגוסט 2011 אירעה סדרת פיגועי טרור בכביש 12, כ-12 ק"מ מצפון לאילת. מחבלים שחדרו מסיני דרך הגבול הפרוץ הנושק לכביש פתחו באש על אוטובוס "אגד" (קו 392), ובהמשך פתחו באש (לרבות ירי טיל נ"ט) על אוטובוס נוסף ומכוניות. באירועים נרצחו שישה אזרחים ישראלים, נהרגו חייל צה"ל ולוחם ימ"מ, ונפצעו 40. במהלך המרדף אחרי התוקפים נהרגו 7 מהמחבלים.

בעקבות המתקפה נסגר חלקו הדרומי של הכביש (בין הר שלמה לצומת מחנה סיירים) לתנועת אזרחים למשך זמן של כ-5 חודשים בצו אלוף, והגישה היחידה ברכב לאילת התאפשרה רק דרך כביש 90[4]. במהלך תקופה זו, צה"ל הציב אמצעי הגנה לאורך הגבול עם מצרים הכולל גדר גבול מסיבית מעובה בתיל לגובה של 5–7 מטרים, ולצידה נחפרו תעלות נ"ט על-מנת לסכל חדירת כלי רכב. כמו כן צה"ל פרס מערך שלם של איסוף קרבי הכולל עשרות תרנים ומגדלים עם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים של אנטנות ומצלמות, מערכות מכ"ם עם חיישנים רבים על-מנת לזהות חוליות טרור ומסתננים כמה קילומטרים לעומק שטח סיני. גדר הגבול המקבילה לכביש כוללת גם תעלת מים ואמצעים תת-קרקעיים על מנת למנוע חדירה תת-קרקעית לשטח ישראל ממנהרות. לאורך הכביש הכשיר צה"ל סוללות אדמה המיועדות להגן על הנוסעים בכביש במקרים של פתיחת ירי לעברם. כמו כן הוצבו קירות בטון לתת מענה דומה לנוסעים בכביש.

בעקבות הערכת מצב של צה"ל, נפתח מחדש הכביש בפברואר 2012 אך בשלב זה הוטלו בו מגבלות בצו אלוף: הנסיעה לאזרחים בקטע שבין מחסום נטפים לבין צומת מחנה סיירים הותרה בין השעות 8 בבוקר ל-5 אחר-הצהרים בלבד. היתר התנועה התייחס לכביש 12 בלבד, ונאסרה כל ירידה אזרחית מהכביש מערבה לשטח שבינו לבין גבול מצרים. תנועת מטיילים לאורך קטע כביש זה הותרה בין השעות 8 בבוקר ל-4 אחר-הצהריים בלבד, ותנועת מטיילים זו הותרה רק בקניון האדום, בנחל שני ובעין נטפים. בין השעות 5 אחר-הצהריים ל-8 בבוקר נאסרה הנסיעה בקטע זה לתנועה, בין ברכב ובין להולכי רגל, למעט חיילים ושוטרים הנכנסים לשטח למילוי תפקידם[5].

במרץ 2012 נסגר בשנית כביש 12 כולו לתנועה בצו אלוף לכשבוע, מהכניסה המערבית לאילת ועד צומת שזפון, לפני חיסולו על ידי צה"ל של זוהיר אל-קייסי, מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית בעזה. על-פי כוחות הביטחון, אל-קייסי תכנן פיגוע טרור בכביש 12 הדומה לזה שאירע באוגוסט 2011, וגם לאחר חיסולו לא נודע אם המחבלים כבר נשלחו לסיני או לא. כמו כן, חלה הסלמה בדרום הארץ בדמות 200 רקטות על יישובי הדרום מרצועת עזה וצה"ל הגיב בתקיפות מהאוויר ברצועה. לאחר הקמת גדר הגבול עם מצרים ומערכות תצפית של מערכת הביטחון לאורך הכביש, הוא נפתח לנסיעה בכל שעות היממה[6].

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כביש 12 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ צה"ל יסלול כביש מאילת לעין-נטפים, מעריב, 17 בנובמבר 1964
  2. ^ 2.0 2.1 שפי גבאי, דרך חדשה לארץ האגדות, דבר, 15 במרץ 1965
  3. ^ בודדת, מעריב, 24 באוגוסט 1984
  4. ^ חיים זרזר, לא התעדכנתם שהכביש סגור? הבעיה רק שלכם, באתר ynet, 16 באוקטובר 2011
  5. ^ הדס דובדבני ומערכת אתר צה"ל, ‏כביש 12 נפתח לתנועה, באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 26 בפברואר 2012.
  6. ^ הרמטכ"ל איזנקוט: כביש 12 נפתח מחדש לתנועת כלי רכב, באתר מעריב אונליין, 8 ביולי 2015
כביש 12 בהרי אילת. ברקע מפרץ אילת
Magnify-clip.png
כביש 12 בהרי אילת. ברקע מפרץ אילת
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0