נתיבי הכרמל מערכות ותפעול
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ציבורית |
ענפי תעשייה | תשתיות, תחבורה |
www.carmeltunnels.co.il |
נתיבי הכרמל מערכות ותפעול בע"מ היא החברה האחראית לתפעול מערכת כבישי האגרה העירוניים בחיפה, "מנהרות הכרמל". המנהרות משמשות כמערכת תנועה תת-קרקעית המקצרת באופן משמעותי את זמן הנסיעה בין הכניסות לחיפה – מחלף חיפה דרום (חוף הכרמל) ומחלף הקריות (צומת הצ'ק פוסט).
בעלות
הפרויקט הוקם על ידי "אשטרום" ו"שיכון ובינוי" בהשקעה של כמיליארד ש"ח וחצי. זכיינית הפרויקט, חברת "כרמלטון", נוסדה בשותפות שווה של "אשטרום" ו"שיכון ובינוי", והיא האחראית על ניהול מנהרות הכרמל והמפקחת על החברה המפעילה. החברה המפעילה, "נתיבי הכרמל מערכות ותפעול", היא חברה אחות של "דרך ארץ", מפעילת כביש 6. "נתיבי הכרמל" אחראית על תפעול מערכות האגרה, ניהול בקרת תנועה ותחזוקה וכן מתן מענה לנהגים באמצעות מרכז שליטה ובקרה, שירות לקוחות, בטיחות, תחזוקה שוטפת וגביית תשלומים.
חברת "כביש חוצה ישראל" בע"מ היא חברה ממשלתית שמונתה כרשות הממונה על פרויקט מנהרות הכרמל. הרשות הממונה מפקחת על פעילותה של "כרמלטון", על גביית האגרות, התפעול והתחזוקה.
יחידת הניטור של מנהרות הכרמל הוקמה על ידי "כרמלטון" על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. יחידת הניטור מבצעת מעקב ובקרה על איכות האוויר ורמת הרעש במטרה לשמור על איכות חיי התושבים החיים בשכונות הסמוכות לפרויקט.
מימון הפרויקט
היקף ההשקעה בפרויקט היה כ-1.4 מיליארד שקל, את רוב המימון (90%) סיפק בנק דיסקונט והראל השקעות (10%).[1] בשנת 2011, מכר בנק דיסקונט 900 מיליון שקל מהחוב של מנהרות הכרמל למשקיעים מוסדיים (מנורה מבטחים פנסיה וגמל, כלל ביטוח, עמיתים והראל השקעות).[2]
תוואי המנהרות
מנהרות הכרמל מקשרות בין המבואות הדרומיים של חיפה באזור חוף הכרמל, דרך מרכז העיר, ועד המבואות הצפוניים של העיר לכיוון הקריות ועכו.
פתחי הכניסה והיציאה של מנהרות הכרמל מתחברים אל רשת הכבישים של חיפה בשלושה מוקדים מרכזיים: מחלף הקריות, מחלף נוה שאנן ומחלף חיפה דרום.
האורך הכולל של מערכת מנהרות הכרמל הוא כ-6 ק"מ, אשר הנסיעה בהם מתבצעת במסלולים חד סיטריים, בשני נתיבי נסיעה. לכל כיוון נסיעה ישנה מערכת מנהרות נפרדת.
מערכות הבטיחות
במנהרות הכרמל מופעלות מספר שיטות לשמירה על בטיחות הנהגים על פי תקנים בינלאומיים מחמירים :
- מרכז בקרה המאויש 24 שעות ביממה, אשר מפקח גם בעזרת מצלמות, על כל שטח המנהרות בכל רגע נתון.
- מערכת מעברים ומחסומים להכוונת התנועה ולשינוי נתיבי ומסלולי התנועה בשעת הצורך.
- טלפוני חירום ישירים לחדר הבקרה.
- שלטי הכוונה אלקטרוניים להכוונה ולהעברת אינפורמציה לנהגים.
- מפרצים לעצירה בעת תקלה כל 250 מטר
- מעברי חרום להולכי רגל כל 250 מטר
- מערכות לניטור גזים, גילוי אש, אוורור וכריזה
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של נתיבי הכרמל מערכות ותפעול
הערות שוליים
- ^ אבי בר-אלי, דיסקונט מוכר את החוב של מנהרות הכרמל - שמסתכם במיליארד שקל, באתר הארץ, 9 במרץ 2010
- ^ מיכאל רוכוורגר, אבי בר-אלי, דיסקונט מכר 900 מיליון שקל מהחוב על מנהרות הכרמל: העסקה תניב לדיסקונט רווח הון של עשרות מיליוני שקלים. המוסדיים שירכשו את החוב הם הראל, מנורה, כלל ועמיתים, באתר TheMarker, 14 באפריל 2011