כביש 402
שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך
פרמטרים ריקים [ אגרה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים [ ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | "דרך רמתיים" |
סיווג | כביש אזורי |
ציר | כביש רוחב |
אורך | 8 |
מיקום | |
נקודת התחלה | צומת מל"ל |
נקודת סיום | צומת עדנים (נווה נאמן) |
כביש 402 הוא כביש אורך באזור השרון המחבר את צומת עדנים הנמצא כ-850 מטר מצפון למחלף ירקון עם צומת רעננה. בחלקו הדרומי, בשטח השיפוט של הוד השרון, הוא ידוע גם כ"דרך רמתיים", ובאמצעו, בשטח השיפוט של כפר מל"ל, מצומת מל"ל עד לצומת הרחובות משה שרת הוא נקרא רחוב עין חי. בחלקו הדרומי ביותר נמצא קניון שרונים, אזור התעשייה של הוד השרון. אורכו של כביש 402 הוא כ-5.8 ק"מ.
כביש 402 מהווה ציר ראשי בין אזור גוש דן (פתח-תקווה) לבין אזור השרון.
יש תוכניות להפוך את צומת מל"ל למחלף שיתחבר עם כביש 531, שהינו כביש רוחב של ישראל מכביש 444 במזרח דרך רעננה והרצליה לנתיבי איילון.
היסטוריה
מתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 הוכנה תוכנית לסלול כביש מיפו לחיפה. כביש 481 מיפו לפתח תקווה היווה חלק ראשון מהכביש לחיפה בהתאם לתוכנית זו. לאחר סיום סלילת כביש 481 עד לפתח תקווה ביקשו שלטונות המנדט הבריטי בתחילה להמשיך את הכביש לקלקיליה דרך ראש העין, אולם בלחץ היישוב העברי הוחלט להמשיכו עד כפר סבא[1]. מפאת קיצוצים תקציביים והמתנה לתכנון תשתיות ובחירת מסלול הכביש[2] התעכבה סלילת הכביש, ובינתיים התפרץ שוב הוויכוח על המשך סלילת הכביש[3]. בשנת 1930 התעכבו העבודות על הכביש בשל הצורך לבנות גשר מעל הירקון[4] והכביש לכיוון כפר סבא נעצר כמה מאות מטרים מדרום לרמתיים. בסוף 1930 הושלמה הקמת הגשר[5], אך טרם חודשו העבודות על הכביש, בהיעדר הסכמה בין המושבות לבין ממשלת המנדט[6]. מושבות השרון לחצו על השלטונות וגייסו כספים וביוני 1931 חודשו העבודות על הכביש, שנקרא אז "כביש הצפון"[7]. בין השאר, שולמו פיצויים לתושבי רמתיים שמגרשיהם הופקעו ובתיהם הוזזו לצורך סלילת הכביש. העבודות על הכביש הסתיימו בינואר 1932[8]. בשנת 1935 חובר הכביש לתחנת הרכבת בקלקיליה.
בשנת 1936 נסלל הכביש מכפר סבא לחיפה על תוואי כביש 4 של היום, וכביש 402 הפך לחוליה בכביש הראשי מחיפה ליפו, לוד, רמלה וירושלים. עם הארכת כביש גהה לצומת רעננה בשנת 1968, פחתה חשיבותו של הכביש, אך עדיין שימש ציר מרכזי במשך שנים עד לסלילת הקטע של כביש 5 בין מחלף ירקון ומחלף מורשה שאיפשר לעקוף בקלות את הכביש, שעבר במרכז הוד השרון. ב-23 במאי 2002 נחנך "עוקף הוד השרון", הקטע של כביש 40 מצומת עדנים למחלף אלישמע, שהוריד עוד יותר את השימוש בכביש. בשלב זה שונה מספר הכביש מכביש 40 לכביש 402[9].
רשימת צמתים מרכזיים לאורך התוואי
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 402 (מצפון לדרום) | ||||
5.8 | צומת רעננה | רעננה | כביש 4 | |
5 | צומת מל"ל | כפר סבא, רעננה, כפר מל"ל | כביש 531 | |
4.5 | צומת רחוב המייסדים | כפר מל"ל | כביש פנימי | |
4 | צומת רחוב משה שרת | כפר מל"ל | כביש פנימי | |
3.5 | צומת רחוב בן-גוריון | הוד השרון | כביש עירוני | |
3.2 | צומת הנשיא | הוד השרון | כביש עירוני | |
2.6 | צומת רחוב אסף הרופא | הוד השרון, גני עם | כביש עירוני | |
2.5 | צומת רחוב הגיבור | הוד השרון | כביש עירוני | |
1.8 | צומת רחוב ז'בוטינסקי | הוד השרון | כביש עירוני | |
1.1 | צומת רחוב אפק | הוד השרון | כביש עירוני | |
0.4 | צומת רחוב החרש, רחוב הרקון | הוד השרון, גן המורה | כביש עירוני | |
0 | צומת עדנים | עדנים, ירקונה | כביש 40 |
הערות שוליים
- ^ באי כח ההסתדרות אצל הנציב, דבר, 15 במרץ 1928
מושבות דרום השרון וכביש קלקיליה, דבר, 17 באפריל 1928
כביש יפו קלקיליה, דואר היום, 29 באפריל 1928
ישראל רוזוב, בירור, דואר היום, 11 ביולי 1928
לא יבא שינוי בכוון הכביש פתח תקווה קלקיליה, דואר היום, 16 בינואר 1929 - ^ הפסקות בעבודות ציבוריות, דואר היום, 1 באוגוסט 1928
- ^ דרישות הערבים בענין כביש קלקיליה, דואר היום, 12 ביולי 1929
מחאת קלקיליה, דבר, 1 ביולי 1930 - ^ כביש פתח תקווה קלקיליה, דבר, 9 במרץ 1930
- ^ גשר הירקון, דבר, 9 בינואר 1931
- ^ כפר סבא - בעבודה, דבר, 26 בדצמבר 1930
- ^ בקורי מ"מ הנציב העליון - במושבות השרון, דבר, 10 במאי 1931
כביש הצפון ייבנה בקרוב, דואר היום, 28 ביוני 1931
מצב העבודה בארץ - 3) כביש פתח תקווה - כפר סבא, דבר, 27 ביולי 1931 - ^ ממישור השרון - כביש הצפון, דואר היום, 14 בינואר 1932
ממישור השרון - במזל כבישים, דואר היום, 15 במרץ 1932 - ^ ספירת תנועה, א. אירועים כלליים, 2002-2008, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2009, האירוע ב-23 במאי 2002