ישראייר
איירבוס A320 של החברה בנמל התעופה קורפו | |||||||||
נתונים כלליים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מוטו | למה לשלם יותר? | ||||||||
תקופת הפעילות | 1996–הווה (כ־28 שנים) | ||||||||
מיקום המטה | תל אביב, ישראל | ||||||||
שליטה בחברה | ישראייר גרופ בע"מ - 100% | ||||||||
הכנסות | 357 מיליון דולר (2022)[1] | ||||||||
רווח תפעולי | 19.6 מיליון דולר (2022)[1] | ||||||||
רווח | 20.5 מיליון דולר (2022)[1] | ||||||||
הון עצמי | 50.0 מיליון דולר (2022)[1] | ||||||||
סך המאזן | 296 מיליון דולר (2022)[1] | ||||||||
יו"ר | מרדכי (מוטי) חזן | ||||||||
מנכ"ל | אורי אליעזר סירקיס | ||||||||
נתוני חברת תעופה | |||||||||
| |||||||||
| |||||||||
www.israir.co.il |
ישראייר תעופה ותיירות בע"מ היא חברת תעופה ישראלית שבסיסה בנמל התעופה בן-גוריון. החברה מפעילה טיסות פנים בין נמל התעופה בן-גוריון ונמל התעופה רמון (בעבר גם נמל התעופה אילת, נמל התעופה חיפה ונמל התעופה דב הוז), וטיסות שכר וטיסות סדירות לאירופה, אסיה ואפריקה. החברה היא חברת התעופה השנייה בגודלה בישראל, והיא מעסיקה כ-500 עובדים. רוב יעדיה נמצאים באירופה, לרבות אגן הים התיכון.[2][3]
היסטוריה
ישראייר נוסדה בשנת 1996, על בסיס חברת "כנפי העמק" שפעלה ממנחת מגידו והפעילה קווי תעופה לאילת, ערד וצפון הארץ, באמצעות מטוס יחיד מדגם שורט 360 המסוגל להטיס עד 39 נוסעים. "כנפי העמק" נוסדה בשנת 1989 על ידי משה מנחמי שהחזיק ב-33% ממניותיה.[4] בשנת 1996 מכר את מניותיו לשותפו אלכס אכטמן, שבהמשך מכר את השליטה בחברה לאנשי העסקים זאב הורן ומשה לייבוביץ’, בעלי חברת האוטובוסים הורן את לייבוביץ’, ונותר עם 15% ממניות החברה.
בתחילת דרכה הפעילה החברה טיסות פנים ברחבי ישראל, בעיקר בקו לאילת, והיוותה תחרות לחברת ארקיע. זאת, לאחר שזכתה במכרז להפעלת קווי תעופה סדירים פנים ארציים לאילת, בתחילה מנמל התעופה בן-גוריון ומנמל התעופה דב הוז בתל אביב ובהמשך גם מנמל התעופה חיפה. כמו כן, רכשה מספר מטוסים מסוג ATR-42.
בספטמבר 1997, רכשה גנדן תיירות מקבוצת גנדן (בשליטת נוחי דנקנר ואבי פישר), כ־43% ממניות של ישראייר, בשנים שלאחר מכן הגדילה גנדן תיירות את החזקותיה בישראייר בשלבים, והחזיקה במישרין ובעקיפין בכ 82% ממניות החברה.[5]
בשנת 1998, החלה להפעיל טיסות שכר ליעדים קרובים באמצעות מטוסי הATR-42 (בעיקר יוון, טורקיה וקפריסין).[6] במהלך שנת 1999 החלה ישראייר לבצע טיסות שכר ליעדים נוספים ברחבי אירופה, וזאת באמצעות שני מטוסי סילון מתוצרת בואינג 737 שחכרה.
בינואר 2001, התמנתה ישראייר על ידי שר התחבורה כמוביל נקוב למספר יעדים בעולם ובמהלך השנים מאז קיבלה מינוי כמוביל נקוב לארבעה עשר יעדים.
בשנת 2003, חכרה החברה מטוסי בואינג 767, והחלה להפעיל טיסות סדירות ללטביה ולסלובניה, ומשנת 2004 מפעילה טיסות שכר ליעדים שונים באירופה, באגן הים התיכון, לניו-יורק ולזנזיבר שבמזרח אפריקה. באותה שנה הטיסה החברה יותר מ-580,000 נוסעים, ובשנת 2005 ניצב נתון זה על כ-700,000 איש.[6]
ב-1 במאי 2006 הותר לישראייר לשדרג את קו הטיסה לניו יורק למעמד של קו טיסה סדיר, ובכך הפכה לחברה הישראלית השנייה בעלת מעמד של מוביל נקוב במסלול תל אביב-ניו יורק. עד לכניסתה לשירות זה הייתה אל על החברה הישראלית היחידה שהורשתה להפעיל טיסות סדירות בקו שנחשב לקו התעופה העמוס והרווחי ביותר מנתב"ג. בג"ץ שנדרש לפסוק בנושא, פסק כי אין כל פגם בהחלטת משרד התיירות לאשר את שירות ישראייר לניו יורק, וכי החברה תוכל להפוך למוביל נקוב במסלול זה.[7] כמו כן, בשנת 2005 החלה לבצע טיסות לבנגקוק. בשנת 2007 ובשלהי שנת 2008 הפסיקה ישראייר את טיסותיה לבנגקוק ולניו יורק, בהתאמה, בשל חוסר כדאיות כלכלית.[8]
ביולי 2010, נכנס לשירות מטוס מדגם איירבוס A320 ראשון מתוך שלושה שהוזמנו, ובכך הייתה למוביל הישראלי הראשון המפעיל מטוסים מתוצרת איירבוס.[9]
במרץ 2008, חכרה למשך כשנה גם מטוס מדגם איירבוס A330 מחברת יורופליי האיטלקית, שהחליף את מטוסה החכור מדגם בואינג 767 בטיסות ליעדים ארוכי טווח, כמו ארצות הברית והמזרח הרחוק.[10]
בשנת 2009 רכשה איי די בי חברה לפיתוח (אז חברה ציבורית בשליטת נוחי דנקנר) את חברת התיירות הפרטית של נוחי דנקנר ואבי פישר, גנדן תיירות ותעופה (בעלת השליטה בישראייר), ומיזגה אותה עם כלל תיירות, המוחזקת גם כן בידי איי די בי חברה לפיתוח.[11] פעילותה של כלל תיירות בתחומי התיירות והנסיעות בוצעה באמצעות החברה הבת דיזנהויז שמוזגה לתוך קבוצת ישראייר.[12] העסקה גררה ביקורת ציבורית רבה, מאחר באותה עת היו לישראייר הפסדים צבורים וחובות של עשרות מיליוני שקלים, שהועברו מהחברת גנדן הפרטית לחברה הציבורית איי די בי.[13]
ב-17 בדצמבר 2013 איבד נוחי דנקנר את השליטה בקבוצת איי די בי. ב-5 בינואר 2014 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי השליטה באי די בי תועבר מידיו של דנקנר לשליטת קבוצת אקסטרה-אלשטיין של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. כולל השליטה בישראייר. בשנים שלאחר העברת השליטה השתפרו התוצאות הכספיות של החברה בצורה משמעותית. בשנת 2010 הפסידה 4.8 מיליון דולר, ובשנת 2015, סיימה עם רווח של 16.7 מיליון דולר. בשנת 2011, הסתכמו חובות החברה ב-130 מיליון דולר, בעוד ששווי הציוד שלה היה 100 מיליון דולר; ב-2015 החוב של החברה הסתכם ב-57 מיליון דולר, ושווי הציוד שלה הוערך ב-95 מיליון דולר.[14]
ב-9 בפברואר 2017 חשפה חברת איי די בי חברה לפיתוח את מבנה העסקה המתגבש עם אל על בעלת סאן דור למיזוג ישראייר וסאן דור שבמסגרתו תקבל איי די בי 45 מיליון דולר, 25% מהחברה החדשה ועוד כ-70 מיליון דולר מארבעת המטוסים אותם תמכור ותחכור לאחר מכן.
ביולי 2017, לאחר משא ומתן שנמשך שנה וחצי, נחתם הסכם הבנות לעסקת המיזוג בין סאן דור שבבעלות אל על לבין ישראייר,[15] אולם רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשת המיזוג ב-10 בינואר 2018.
בדצמבר 2019, לאחר סגירת נמל התעופה דב הוז, והצניחה בכמות הטסים ממרכז הארץ לאילת, הודיעה החברה כי בכוונתה לתגבר משמעותית את הטיסות מנמל התעופה חיפה לנמל התעופה רמון הסמוך לאילת. במעמד זה השיקה החברה קו תעופה חדש מחיפה ללרנקה, ובכך הפכה לחברה הישראלית היחידה המפעילה טיסות בינלאומיות מנמל התעופה חיפה.[16]
בשנת 2020 ישראייר רכשה את "דרכים TRAVEL", אשר מתמחה בטיולים מאורגנים והוסיפה אותה למטריית הקבוצה.
על רקע התפרצות נגיף הקורונה בישראל, ב-9 במרץ 2020 הודיע על הפסקת טיסותיה מחוץ לישראל.[17] ב-16 במרץ הודיעה על ביטול קו התעופה חיפה-אילת ועל הגבלת קו התעופה נתב"ג-אילת.[18] על אף החזרה היחסית לשיגרת טיסות, פעילות החברה מנמל התעופה חיפה טרם חודשה.[19]
באפריל 2020 במהלך התפרצות נגיף הקורונה בישראל, הוטס מטוס של החברה לראשונה אי פעם לסין, במטרה להביא לישראל מסכות מגן,[20] וכן הפעילה החברה את מטוסי ה-ATR 72 שברשותה בטיסות חילוץ של ישראלים מאירופה, מעבר לטווח הטיסה של היצרן, ובהן טיסה ממילאנו ב-30 ביוני 2020 שגמעה מרחק של 2,709 ק"מ וארכה 5 וחצי שעות.[21]
בספטמבר 2020 לרגל הסכמי אברהם, עיטרה החברה שניים ממטוסי האיירבוס A320 שלה בכיתובים ובסמלים מיוחדים של שלום בשלוש שפות, ובדגלי ישראל ואיחוד האמירויות.[22]
רכישת החברה
בינואר 2021, איש העסקים רמי לוי הפך לבעל השליטה בחברה לאחר שרכש 76% ממניות החברה תמורת 162 מיליון ש"ח. במסגרת המכירה התחרה לוי בהצעות רכישה מטעמם של מוטי בן-משה ויגאל דמרי.[23] בינואר 2021 הודיע לוי כי בכוונתו להפסיק את טיסות החברה בימי שבת.[24]
ב-20 ביוני 2022 ביצעה ישראייר גרופ, חברת האם של ישראייר המחזיקה ב-100% מהמניות שלה, הנפקה בבורסת תל אביב של 10% מהמניות שלה וגייסה 25 מיליון ש"ח לפי שווי של 250 מיליון ש"ח.[25] בעלי המניות העיקריים בחברה הם:
- חברת שי אודם בע"מ (38.44%): בעלי חברת שי אודם, בחלקים שווים, הם ר.ל. השקמה החזקות בע"מ שבבעלות רמי לוי וחברת טעמן שיווק מזון בע"מ שבשליטת שלום חיים.
- חברת ר.ל. השקמה החזקות בע"מ (21.75%).[26]
יעדים
ישראייר מפעילה טיסות סדירות, טיסות שכר וטיסות עונתיות למגוון יעדים בעולם מנמל התעופה בן-גוריון ובנוסף טיסות פנים סדירות לנמל התעופה רמון מנמל התעופה בן-גוריון.
להלן יעדי ישראייר:
אסיה:
- ישראל: נמל התעופה רמון, נמל התעופה בן-גוריון
- איחוד האמירויות הערביות: דובאי
- אזרבייג'ן: באקו
- גאורגיה: טביליסי, בתומי
- ארמניה: ירוואן
אפריקה:
אירופה:
- איטליה: ורונה, רומא, קטניה, נאפולי
- אלבניה: טירנה[27]
- הולנד: אמסטרדם
- בולגריה: ורנה
- גרמניה: ברלין, שטוטגרט
- הונגריה: בודפשט
- טורקיה: איסטנבול
- יוון: חאניה, רודוס, קורפו, אתונה, סלוניקי
- מולדובה: קישינב
- מונטנגרו: טיווט
- סלובניה: ליובליאנה
- ספרד: ברצלונה, מלאגה, מדריד, ולנסיה
- פורטוגל: ליסבון
- פינלנד: רובניימי
- צרפת: פריז
- צ'כיה: פראג
- קפריסין: לרנקה, פאפוס
- אוסטריה: זלצבורג
- נורווגיה: אוסלו, ברגן
צי המטוסים
צי החברה מונה 7 מטוסים וגילו הממוצע 8.7 שנים.[28]
ביוני 2015 הודיעה החברה על רכישת מטוס חדש מסוג A320 בעלות של כ-45 מיליון דולר. המטוס נכנס לשירות במאי 2016.
באפריל 2017 הודיע מנכ"ל החברה כי בכוונתו לחכור שני מטוסי A320 בחכירה ארוכה.[29] המטוסים צפויים להיקלט בחברה במהלך שנת 2018.
ב-23 במאי 2018 הגיע המטוס החדש מדגם A320 לחברה, הוא הגיע מסינגפור.
ב-14 ביוני 2018 הצטרף מטוס ATR-72 נוסף (חכור ל-5 שנים) לצי החברה.[30]
ב-30 ביוני 2021 הצטרף מטוס Airbus A320 חכור לצי החברה.
בעבר ישראייר חכרה בשבתות ובחגים מטוסים מחברת אל על. בתחילת באפריל 2021 פורסם שהפסיקה לשווק טיסות בשבת.[24]
ב-22 במרץ, פרסמה ישראייר עדכון שבו הודיעה שחכירת אחד מטוסי ATR-72 תופסק בסוף חודש מרץ 2022, ועל צפי לקליטת מטוס איירבוס A320 חדש בהסכם חכירה בספטמבר 2022.[31]
ב-26 ביוני דיווחה ישראייר לבורסה שהיא קיבלה הצעה למכירת שני מטוסי ה-ATR שברשותה תמורת 12 מיליון דולר, ושאם העסקה הזו תתבצע היא תחכור מטוס Airbus A320 שביעי במספר, על מנת לאחד את צי המטוסים שלה לסוג אחד על מנת לייעל את תחזוקת מטוסיה.[32]
ב-21 בדצמבר קלטה ישראייר את מטוס ה- Airbus A320 השישי שלה בחכירה יבשה ל-4 שנים משאנון אירלנד.[33][34]
ב-17 בינואר 2023 ביצעה החברה את הטיסה האחרונה שלה במטוס ATR 72. שני המטוסים שנותרו צפויים להימכר ולעזוב את הארץ. עם עזיבת המטוסים, לא יהיו עוד מטוסים פעילים מתוצרת ATR בישראל.
ב-22 ביוני 2023 הצטרף מטוס הבומברדייה דאש 8 100 עם 37 מושבים לצי המטוסים שלה בחכירה מחברת התעופה Universal Air ממלטה, המפעילה טיסות מנמל התעופה חיפה ללרנקה ופאפוס שבקפריסין. והחל מאמצע ספטמבר תפעיל גם טיסות לרומניה מנמל התעופה חיפה לערים בוקרשט, סוצ'אבה וקראיובה.
ב-12 ביולי 2024 נחת בישראל המטוס השביעי של ישראייר מדגם Airbus A320 בחכירה רטובה מחברת תעופ אמריקאית למשך 6 שנים
נוסעים | רישום כלי טיס ("זנב") | הערות | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
J | Y | |||||||
איירבוס A320 | 7 | 174 | 174 |
(אין תמונה חופשית) 4X-ABX |
4X-ABF נבנה עבור ישראייר והחל שרותו בחברה ב-10 ביולי 2010. בספטמבר 2020 נצבע בצביעת שלום לרגל הסכמי אברהם[22]. 4X-ABG נבנה עבור ישראייר והחל שרותו בחברה ב-21 בספטמבר 2010. 4X-ABI הגיע מטולוז ונכנס לשירות ב-10 במאי 2016. בספטמבר 2020 נצבע בצביעת שלום לרגל הסכמי אברהם[22].
| |||
בואינג 737-800 | 2 | 180 | 180 |
|
OK-TVT הגיע מטראוול סרוויס ממאי 2021.
מטוס נוסף הגיע מטראוול |
|||
שורט 330 | 1 |
|
4X-CSP החל שרותו בחברת התעופה סנונית ביולי 1991, המשיך בשרותו בכנפי העמק משנת 1993 והמשיך בשרותו בישראייר, עם הקמתה, עד מאי 1998. | |||||
שורט 360 | 1 |
|
4X-CSL החל שרותו בכנפי העמק באפריל 1995 והמשיך בשרותו בישראייר, עם הקמתה, עד יוני 1997. | |||||
ATR-42 | 5 | 42 | 42 |
|
מטוסי ATR-42 נכנסו לשירות ישראייר בשנת 1996 והאחרון בהם יצא משרות בשנת 2012. 4X-ATK ניזוק קשה בעת נחיתה בנמל התעופה בן-גוריון, ב-18 ביוני 2001, ללא נפגעים בנפש. הוצא משרות ושימש לתרגול כוחות הצלה.[36] 4X-ATO שימש לתרגול כבאי אש בשדה התעופה שדה דב. | |||
בואינג 737 | 4 |
|
4X-ABJ בואינג 700–737 שרת בישראייר בין פברואר 1999 לנובמבר 2000. 4X-ABR בואינג 700–737 שרת בישראייר בין אפריל 1999 לנובמבר 2000 | |||||
ATR-72 | 3 | 72 |
4X-ATI |
4X-ATH הגיע מטולוז ביוני 2011 ויצא משירות בינואר 2023.
4X-ATI הגיע מטולוז ביולי 2011 ויצא משירות בינואר 2023. 4X-ATJ הגיע מדנמרק ביוני 2018 בסוף מרץ 2022 הופסקה פעילותו והוא הוחזר לחברה ממנה הוחכר. | ||||
בואינג 200–757 | 2 |
|
4X-EBI הוחכר מחברת אל על בתקופה שבין מאי 2002 לאפריל 2007.[38]
4X-EBM מטוס בבעלות אל על שהוחכר לישראייר בתקופה שבין מרץ 2001 לאפריל 2007. הוחכר לתקופות שונות אף לארקיע וסאן דור. יצא משרות בשנת 2011.[39] | |||||
בואינג 300–767 | 2 |
|
TF-FIA פעל בשרות ישראייר בחודשים יולי-ספטמבר 2004. מ-2006 עד 2018 היה בשירות אל-על ברישום 4X-EAP. TF-FIC פעל בשרות ישראייר בשנים 2005–2007. | |||||
איירבוס A320 | 3 |
|
4X-ABD שירת בישראייר מ-15 בפברואר 2007 ברישום זר YL-LCB עד יוני 2008. ברישום ישראלי עד 13 באוקטובר 2010 היה זה המטוס הראשון מתוצרת איירבוס בשירות חברת תעופה ישראלית.
4X-ABC שירות בישראייר מ-22 בפברואר 2007 ברישום זר YL-LCA עד מאי 2008. ברישום ישראלי עד 9 במאי 2010.[40]
| |||||
איירבוס A330 | 1 |
|
4X-ABE פעל בשרות ישראייר בין אפריל 2008 למרץ 2009. |
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של ישראייר
- ישראייר, ברשת החברתית פייסבוק
- היסטוריית הבטיחות של ישראייר, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)
- צי המטוסים של החברה
- מיכאל רוכוורגר, יורם גביזון, הבנקים הזרים מקשים על ישראייר במימון רכישת מטוס חדש, באתר TheMarker, 29 באוקטובר 2013
- חגי עמית, מהתרסקות להמראה: ההתאוששות המדהימה של ישראייר, באתר TheMarker, 29 בינואר 2016
- שי ניר, "בסוף, הכל אנשים": מנכ"ל ישראייר מגלה כיצד נערך לסגירת שדה דב מבלי לפטר עובדים, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 15 באוגוסט 2019
- Why Israeli Airlines Have Anti-Missile Defences On Their Planes, בערוץ Simple Flying באתר יוטיוב, 7 בנובמבר 2020 (באנגלית)
- חברות הבת של ישראייר: דרכים TRAVEL, טיילת, בשביל הזהב, סקי דיל
- ישראייר גרופ בע"מ, באתר הבורסה לניירות ערך בתל אביב
- ישראייר גרופ בע"מ, באתר "מאיה"
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 ISRAIR ישראייר: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
- ^ About Israir Airlines, באתר החברה(הקישור אינו פעיל, 4 באפריל 2017)
- ^ Israir Airlines introduces 'Sky-Torah', באתר ynet, 28 בדצמבר 2006
- ^ דרור מרום, מנכ"ל כנפי העמק לשעבר, משה מנחמי, תובע מן החברה 373 אלף שקל, באתר גלובס, 22 ביולי 1997
- ^ דרור מרום, דנקנר ופישר הדיחו את יו"ר ישראייר מתפקיד מנהל העסקים הראשי, באתר גלובס, 27 בדצמבר 1998
- ^ 6.0 6.1 אודות ישראייר תיירות ותעופה, באתר החברה
- ^ זוהר בלומנקרנץ, בג"ץ דחה את עתירות אל על; ישראייר נערכת להפעלה מיידית של הקו לניו יורק, באתר TheMarker, 23 בפברואר 2006
- ^ יורם גביזון, ישראייר הפסידה 15 מיליון דולר מהפעלת הקו לניו יורק ב-2008, באתר TheMarker, 30 באוגוסט 2009
- ^ זוהר בלומנקרנץ, חברת ישראייר תקבל שני מטוסי איירבוס בפברואר, באתר הארץ, 4 בינואר 2007
- ^ זוהר בלומנקרנץ, ישראייר מתנתקת מבואינג לטובת איירבוס האירופית, באתר TheMarker, 18 בדצמבר 2007
- ^ גולן חזני, עסקת בעלי העניין של נוחי דנקנר יוצאת לדרך: המחיר של גנדן תיירות: 1.75 מיליון דולר בלבד, באתר כלכליסט, 7 באוגוסט 2009
- ^ יורם גביזון, אי.די.בי רוכשת מגנדן את ישראייר - ומשחררת אותה מערבויות ב-49 מיליון ד', באתר הארץ, 8 באוגוסט 2009
- ^ יורם גביזון, "דנקנר הכניס את ישראייר לאיי די בי, השתחרר מחובות אישיים וגרם לציבור נזק של עד 440 מיליון שקל", באתר TheMarker, 20 בספטמבר 2012
- ^ חגי עמית, מהתרסקות להמראה: ההתאוששות המדהימה של ישראייר, באתר TheMarker, 29 בינואר 2016
- ^ גילי מלניצקי, למה אל על צריכה את ישראייר? 5 זוויות לבחינת הסכם המיזוג, באתר TheMarker, 4 ביולי 2017
- ^ אחרי סגירת שדה דב: ישראייר תתמקד בחיפאים, באתר ynet, 1 בדצמבר 2019
- ^ איתי בלומנטל, ארקיע וישראייר מפסיקות לטוס לחו"ל, וויזאייר לא תגיע לארץ, באתר ynet, 9 במרץ 2020
- ^ ישראייר תפעיל טיסות פנים בשני סבבים בלבד. הטיסות מחיפה יוקפאו, באתר Passportnews, 14 במרץ 2020
- ^ לידיעת תושבי חיפה: הטיסות משדה התעופה בעיר לאילת לא תתחדשנה עד שהשדה לא ייפתח לטיסות בינלאומיות, באתר פספורטניוז, 5 במאי 2021
- ^ איתי בלומנטל, שני מיליון מסכות בדרך: טיסת מטען מיוחדת לסין, באתר ynet, 4 באפריל 2020
- ^ בחסות הקורונה: ישראייר שוברת שיאים עם מטוסי הטורבו-פרופ, באתר ynet, 21 ביולי 2020
- ^ 22.0 22.1 22.2 מטוס ישראייר מעוטר בדגלי האמירויות וישראל, באתר ynet, 19 בספטמבר 2020
- ^ רמי לוי: "לא פוחד מתחרות. ישראייר תהיה החברה הלאומית", באתר ynet, 21 בינואר 2021
- ^ 24.0 24.1 ערוץ 7, בעל הבית החדש של ישראייר סיפר על תוכניותיו בחברת התעופה: אנחנו נמצאים בישראל, רוב האוכלוסייה מסורתית ו–95% מהעסקים סגורים בשבת, באתר ערוץ 7, 22 בינואר 2021
- ^ גולן חזני, הנפקת ישראייר: החברה גייסה 25 מיליון שקל במכרז הציבורי, באתר כלכליסט, 20 ביוני 2022
- ^ ישראייר גרופ בע"מ - דוח תקופתי לשנת 2022, באתר "מאיה"
- ^ גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג, "היעד הבא של התייר הישראלי": ישראייר פותחת קו תעופה חדש ביולי, באתר TheMarker, 29 באפריל 2018
- ^ Israir Fleet | Airfleets aviation, www.airfleets.net
- ^ "ישראייר מתרחבת: תגדיל את צי המטוסים בשני מטוסי איירבוס במהלך 2018". TheMarker. נבדק ב-2017-04-05.
- ^ ישראייר מתחדשת: מטוס ה-ATR השלישי של החברה נחת בישראל, באתר Passportnews, 2018-06-15
- ^ https://mayafiles.tase.co.il/rpdf/1437001-1438000/P1437958-00.pdf
- ^ יובל שדה, טסים לאילת עם מטוסים גדולים יותר: ישראייר תרכוש עוד איירבוס, באתר כלכליסט, 26 ביוני 2022
- ^ https://passportnews.co.il/article/183140
- ^ https://mayafiles.tase.co.il/rpdf/1493001-1494000/P1493533-00.pdf
- ^ Gerd, Airbus Hamburg Finkenwerder News: A320-232, Pembroke, EI-GTO (MSN 6200), Airbus Hamburg Finkenwerder News, 2014-08-02
- ^ Accident description 4X-ATK
- ^ 4X-ATL Israir Airlines ATR 42-320 - cn 089
- ^ N965FD Federal Express (FedEx) Boeing 757-258(SF) - cn 27622 / ln 745
- ^ 4X-EBM Sun d'Or International Airlines Boeing 757-258 - cn 23918 / ln 156
- ^ YL-LCA Windavia Airbus A320-211 - cn 333
- ^ YL-LCH SmartLynx Airbus A320-211 - cn 426
ישראייר37264296Q558002