Via (תחבורה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף באבל (תחבורה))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Via Transportation, Inc.
Via rideshare logo.png
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים דניאל רמות
אורן שובל
תאריך הקמה 2012
משרד ראשי ניו יורק סיטי, ניו יורק
ענפי תעשייה שירות קריאת הסעה
שירות נסיעות משותפות
מנכ"ל דניאל רמות
עובדים 170

.Via Transportation, Inc היא חברה פרטית המספקת שירות קריאת הסעה ונסיעות משותפות בזמן אמת אשר לה משרדים בניו יורק, תל אביב-יפו, שיקגו, ארלינגטון, וושינגטון די.סי. ובמערב סקרמנטו. הטכנולוגיה שפיתחה החברה משרתת פרויקטים בפריז, הממלכה המאוחדת, אוסטין ואמסטרדם.[1]

נכון לשנת 2017, דווח כי החברה גייסה 387 מיליון דולר.[2]

היסטוריה

Via נוסדה בשנת 2012 על ידי היזמים הישראלים דניאל רמות ואורן שובל. השירות מבוסס על ניסיונם של המייסדים עם שירותי מוניות משותפות בישראל.[3] השירות הושק באופן בלעדי במנהטן בשנת 2014, ובנובמבר 2015 הורחב גם לשיקגו.

באוגוסט 2016, השיקה Via את שירותיה בוושינגטון.[4]

Via השיקה שותפות עם חברת התחבורה הצרפתית Keolis בינואר 2017. השותפות משתמשת בטכנולוגיה של Via לצורך שירות נסיעות משותפות המופעל על ידי חברת הבת של החברה הצרפתית.[5]

חברת Arriva UK Bus השיקה את ArrivaClick, יישומון לפי דרישה שפותח בשיתוף עם Via, במרץ 2017. Via השיקה את Savy, יישומון המשתמש בטכנולוגיה של החברה, ובצי של כלי רכב בבעלות החברה, בקווינסטאון, ניו זילנד, בנובמבר 2017.[6]

באמצעות שותפות עם קפיטל מטרו באוסטין, טקסס, השיקה החברה את Pickup, שירות לפי דרישה, ביוני 2017. בתחילה השירות היה פעיל רק שלושה ימים בשבוע בצפון מזרח אוסטין, בשלב ההרצה.

בספטמבר 2017 גייסה החברה 250 מיליון דולר מיצרנית הרכב הגרמנית דיימלר. ההשקעה כללה 50 מיליון דולר למיזם משותף בין מרצדס-בנץ ו-Via כדי להקים את ViaVan, שנועד להפיץ שירותי הסעה לפי דרישה ברחבי אירופה ולהרחיב את המערכת של Via לרשויות התחבורה האירופיות והעיריות ביבשת. ViaVan הושק לראשונה במרץ 2018 באמסטרדם.

חברת ViaVan הודיעה על הרחבת הפעילות לברלין בדצמבר 2017. בהודעה שנמסרה, נכתב כי צי הרכבים בברלין יכלול 300 כלי רכב ויושק באביב 2018, בכפוף לאישורי הרגולטורים.

בנובמבר 2017, בהמשך לשותפות עם העיר של מערב סקרמנטו, נפרס צי מכוניות מדגמי מרצדס-בנץ שמתפקדות כמו נסיעה היברידית ברכב ובאוטובוסים.[7]

באותו חודש, רשות התחבורה המחוזית במטרופולין לוס אנג'לס סיכמה גם היא על שותפות עם Via על מנת על מנת להוסיף את שירותיה של חברת ההסעות למערכת המטרו בקיץ שלאחר החתימה. השותפות כוללת שלוש תחנות מרכזיות המציעות את שירות ההסעות, וממומנות על ידי סובסידיות אשר ניתן להשתמש בהן באמצעות כרטיסי ה-TAP של התחבורה הציבורית, והן מומנו באמצעות תשלום בסך 1.35 מיליון דולר מהמנהל הפדרלי לתחבורה.[8]

בשנת 2018, באמצעות שותפות עם העיר ארלינגטון שבטקסס, החלו בחברה להפעיל שירות של 10 טנדרים עבור תושבי העיר, בחלק מהעיר. בחודש הראשון לפעילותו, הסיע השירות למעלה מ-5,000 נוסעים עם ציון של 97% מהנוסעים.[9] בשנה הראשונה לפעילותו נערכו בו 85,000 נסיעות. העירייה והשלטון הפדרלי מממנים את השירות ב-1.8 מיליון דולר לשנה, ומחיר נסיעה בודדת לנוסע הוא 3 דולרים. בתום שנת פעילות חודש החוזה עם החברה לשנה נוספת, שטח הכיסוי גדל וצי כלי הרכב גדל ל-15.[10] בעיר לא קיימת תחבורה ציבורית אחרת.

נוכחותה של Via במערב סקרמנטו שבקליפורניה הייתה חלק מהסכם לשנה אחת באמצעות תשלום של 400 אלף דולר מטעם מועצת ממשלת מחוז סקרמנטו.[11]

רשות התחבורה הציבורית בסינגפור חתמה על חוזים בשווי של כמעט חצי מיליון דולר עם Via, בשיתוף עם משרד התנועה במדינה בפברואר 2018. החוזים עוסקים בניסוי אוטובוסים לפי דרישה.[12]

באפריל 2018, הושק שירות ViaVan בלונדון ופעל בתחילה במרכז לונדון באזורים 1 ו-2.

בישראל

בישראל, הוכרז בנובמבר 2018 על שיתוף פעולה בין החברה לבין חברת דן. שתפעיל צי מיניבוסים שישתמש בטכנולוגיה שפיתחה Via. השירות שקרוי בשם באבל-דן או "Bubble", החל לפעול בסוף אפריל 2019 ונערך בגבעתיים ובחלקים מתל אביב ורמת גן, כפיילוט לבדיקת השירות.[13] לפי הערכות, משרד התחבורה מסבסד את השירות בכ-45 מיליון ש"ח בשנה, ומספר הנוסעים בשנה הראשונה צפוי לעמוד על 1.5 מיליון (כלומר הסבסוד לכל נסיעה מוערך בכ-30 ש"ח). צי המיניבוסים יכלול בהתחלה 40 מיניבוסים ויורחב ל-100 במהלך השנה הראשונה. עלות נסיעה תעמוד על 15 ש"ח, לא יינתנו הנחות לסטודנטים או קשישים, ורק חלק קטן מכלי הרכב יהיו נגישים לנכים.[14]

בפברואר 2019 הוכרז על שיתוף פעולה נוסף בין החברה לבין חברת אגד. שתפעיל אף היא צי מיניבוסים שישתמש בטכנולוגיה שפיתחה Via. השירות יחל לפעול במחצית השנייה של 2019, וצפוי להיערך בירושלים ובחיפה.

השירות

היישומון לנייד שפיתחה החברה מאפשר נסיעה משותפת במחיר קבוע. על מנת לזרז ולייעל את השירות, האיסוף וההורדה יכולים להתבצע גם במרחק קצר מהמוצא והיעד המבוקשים. השירות עובד כמו קו אוטובוס דינמי ולא שירות שיתוף נסיעות, ומחייב משתמשים במחיר קבוע עבור כל נסיעה. השירות מאושר לשימוש עם כרטיסי נסיעה.[15]

בנובמבר 2018 הודיע מנכ"ל החברה, דניאל רמות, על כוונתם להוסיף קטנועים לשירות.

מימון

לאורך שנות קיומה, גייסה החברה כסף מגורמים שונים, במועדים שונים:

  • ב-26 במרץ 2014, גייסה החברה 10 מיליון דולר במימון עגול בסבב א'.[16]
  • באפריל 2015, גייסה החברה 27 מיליון דולר במימון בסבב ב'.[17][18]
  • במאי 2016, גייסה החברה 70 מיליון דולר בסבב ג' בהובלת חברת ההשקעות הישראלית פיטנגו, C4 ונצ'רס, הרסט ונצ'רס ורומן אברמוביץ', והודיעה כי בכוונתה לגייס עוד 30 מיליון דולר בשבועות הקרובים.[19][20][21]
  • בספטמבר 2017 השקיעה חברת דיימלר 50 מיליון דולר במיזם משותף עם החברה, ומקורות אמרו כי שווי ההשקעה הכולל עשוי להגיע ל-250 מיליון דולר.[22][23]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. תומיו גארון, סוכנויות תחבורה ציבורית לומדות לקח מ-Uber, וול סטריט ג'ורנל, ‏20 ביוני 2017
  2. שושנה שלמה, עשרים וארבע חברות ישראליות מונפקות, נכתב בדו"ח, The Times of Israel, ‏12 בדצמבר 2017
  3. יונה אנג'ל ברומוויץ', כמו לקחת אוטובוס יוקרה:Via, שירות שיתוף נסיעות, זמין במנהטן, ניו יורק טיימס, ‏13 במרץ 2015
  4. פאיז סידקי, חדש ל D.C, שירות ridesharing Via רוצה להחליף את הקו האדום במהלך SafeTrack, וושינגטון פוסט, ‏1 באוגוסט 2016
  5. טלי ציפורי, תחבורה על פי דרישה של Via הושק בפריז, גלובס, ‏31 בינואר 2017
  6. פול טיילור, שירות שיתוף הנסיעות Savy הושק בעלות של 5 דולר לנסיעה, Orgo Daily Times, ‏27 בנובמבר 2017
  7. אלן גריסון, זה נבנה כמו תערובת של אוטובוסים ואובר, הכול עבור כמה דולרים או פחות, The Sacramento Bee, ‏8 בנובמבר 2017
  8. מלורי לוקלר, כרטיסי TAP של לוס אנג'לס ישמשו גם לשאטלים עבור הנוסעים בתחנות המטרו, Engadget
  9. טקסס מתעלת אוטובוסים לשירות הנסיעה של Via, CBS This Morning, ‏5 במרץ 2018
  10. Arlington’s Via Rideshare Transportation Program to Continue in 2019, ‏ 6 בדצמבר 2018
  11. אריק רוקר, מערב סקרמנטו מתקשר עם חברת שירות הסעות כדי לבנות תוכנית תעבורתית חדשה, Fox 40, ‏7 בנובמבר 2017
  12. כריסטופר טאן, שתי חברות דנות בעסקה לביצוע ניסויים באוטובוס לפי דרישה, The Straits Times, ‏13 בפברואר 2018
  13. אהוד קינן, באבל דן של ויה - המיניבוס השיתופי - כל הפרטים, mako, ‏15 באפריל 2019
  14. דניאל שמיל, ‏הפרטים נחשפים: כך ימומן ניסוי התחבורה השיתופית הענק הראשון בישראל, באתר גלובס, 20 בפברואר 2019
  15. commuter-benefits-FAQs, www1.nyc.gov
  16. Via, Crunchbase (באנגלית)
  17. Mike Isaac, Via, יישומון הסעות משותפות, גייס 27 מיליון דולר עבור קארפול, Bits Blog, ‏2015-04-02 (באנגלית)
  18. Via גייסה 27 מיליון דולר עבור שירות קארפול סטייל הסעות משותפות, TechCrunch (באנגלית)
  19. Via Raises $100 Million to Support Rapid Growth, www.businesswire.com, ‏2016-05-05 (באנגלית)
  20. Merced, Michael J. de la (5 במאי 2016). "Via Attracts Financing, Despite Silicon Valley’s Nervousness About Ride Sharing". The New York Times (באנגלית). ISSN 0362-4331. בדיקה אחרונה ב-22 בפברואר 2019. 
  21. Carpooling Startup Via Raises Big Money To Take On Uber, Lyft, Fortune (באנגלית)
  22. Via raises $250M led by Daimler to bring its carpooling technology to Europe, TechCrunch (באנגלית)
  23. Ridesharing co Via raises $250m led by Daimler, Globes (בעברית)
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0