מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קו המטרו M3

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
מטרו תל אביב - קו M3
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר תל אביב-יפו, הרצליה, פתח תקווה, קריית אונו, אור יהודה, חולון, בת ים
שם המערכת מטרו תל אביב
מידע על ההקמה
חברה בונה נת"ע
פתיחת הקו 2032
מידע על הקו
אורך הקו כ-39 קילומטרים
צבע על המפה צהוב
מספר נוסעים ביום כ-480,000
מספר התחנות 25
תרשים הקו
Click to Shrink Back
דפו קריית אריהתחנת גשר אם המושבותתחנה מרכזית פתח תקווהתחנת פינסקרתחנת קרולתחנת דנקנרתחנת בילינסוןתחנת שחםתחנת שנקרתחנת אהרונוביץ'תחנת בן-גוריוןתחנת ביאליקתחנת אבא הללתחנת שאול המלךתחנת יהודיתתחנת קרליבךתחנת אלנביתחנת אליפלטתחנת שלמהתחנת אצטדיון בלומפילדתחנת ז'בוטינסקיתחנת בלפורתחנת יוספטלתחנת כ"ט בנובמברתחנת העמלתחנת הקוממיותתחנת הטייסיםתחנת ההגנהתחנת ארלוזורובהקו האדוםהקו הסגולהקו הירוקM1M2M3רכבת ישראל
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים של מערך הדנקל בגוש דן:
רכבת (בשחור), הרכבת הקלה - הקו האדום (באדום), הרכבת הקלה - הקו הירוק המתוכנן (בירוק), הרכבת הקלה - הקו הסגול המתוכנן (בסגול), שלושת קווי המטרו M1 (בכחול), M2 (בכתום), M3 (בצהוב).

קו המטרו M3 הוא קו רכבת תחתית עתידי במטרופולין תל אביב, שמתוכנן כחלק ממטרו תל אביב.

מטרו תל אביב - קו המטרו M3
Unknown route-map component "uextKBHFa" Urban railway
א. תעסוקה הרצליה
Unused urban tunnel stop on track
א. ת. רמת השרון
Unused urban tunnel stop on track
גלילות צפון
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
גלילות
Unused urban tunnel stop on track
קריית שאול
Unused urban tunnel stop on track
פנחס רוזן
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
הארד
Unknown route-map component "uextDST" Unknown route-map component "BAHN" Urban railway
אצטדיון קריית אריה
Unused urban tunnel stop on track
א. ת. קריית אריה
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
בילינסון
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
כפר גנים
Unused urban tunnel stop on track
לוי אשכול
Unused urban tunnel stop on track
שלמה המלך
Unused urban tunnel stop on track
תל השומר
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
יגאל אלון
Unknown route-map component "uextABZgr" Unknown route-map component "uextSTR+l"
Unused urban tunnel stop on track Unused urban tunnel straight track
בקעת אונו
Unused urban tunnel straight track Unused urban end station Airport
נמל תעופה בן-גוריון
Unused urban tunnel stop on track
בקעת אונו
Unused urban tunnel stop on track
פארק אריאל שרון
Unused urban tunnel stop on track
אזור תעשייה חולון
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
המלאכה
Unused urban tunnel stop on track
חולון מרכז
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
גולדה מאיר
Unused urban tunnel stop on track Unknown route-map component "BAHN" Urban railway
יוספטל חולון
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
יוספטל בת ים
Unused urban end station
הקוממיות

הקו

קו M3 הוא קו עתידי המשתלב בדנקל, הקו עתיד להיות רכבת עירונית בהפרדה מלאה (ממונהר או על גבי גשרים) דבר שיאפשר נסיעה במהירות גבוהה בהרבה מקו רכבת קלה.

היסטוריה

תכנון מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב החל בשנות התשעים של המאה הקודמת עם הקמת חברת נת"ע, התוכניות כללו 8 קווי רכבת קלה עיליים עם מקטעים תת-קרקעיים מסוימים, עם זאת במהלך העשור הראשון של המאה הנוכחית לאחר שחלק מקווי הרכבת הקלה כבר עברו את שלב התכנונים התברר כי המערכת לא תוכל לעמוד ביעדים שנדרשו לה והוחל התכנון מערכת שתשתלב במערכת הרכבת הקלה ותיתן מענה טוב יותר. בחודש ספטמבר 2016 פרסמה חברת נת"ע מכרז לתכנון שלושה קווי רכבת תחתיים. בחודש פברואר 2017 אושרה עקרונית התוכנית הכוללת שלושה קווים עיקריים.

עד שנת 2021, הקו עבר את הליכי התכנון.[1]

ב-22 במאי אישרה ממשלת ישראל את תוכניות קו המטרו M3.[2] באוגוסט 2023 הוכרזו הזוכים במכרז התכנון - ביצוע להקמת הקו[3].

תוואי

הקו עתיד לנוע בין הערים הרצליה בצפון, לעבור במרכז העיר רמת השרון ובין הערים פתח תקווה, גבעת שמואל ובני ברק. לאחר מכן יעבור הקו בין קריית אונו ורמת גן ויכנס אל הערים חולון ובת ים, שם יסתיים התוואי של הקו. בין אור יהודה ופארק אריאל שרון מתוכננת התפצלות של הקו ויצירת שלוחה אל נמל התעופה בן-גוריון.

תחנות

לאורך הקו מתוכננות תחנות רבות וביניהן תחנות באזורי התעסוקה של הרצליה ורמת השרון, תחנת אצטדיון קריית אריה (המקשרת לדפו הקו האדום ולתחנת הרכבת קריית אריה), תחנת בילינסון (מקושרת לקו האדום), וכו'. לאחר תחנת "יגאל אלון" (אור יהודה) הקו מתפצל לשתי שלוחות: מזרחית ומערבית. בשלוחה המזרחית ישנה תחנה אחת בלבד, אשר עתידה להיות ממוקמת בנמל התעופה בן-גוריון ולקשר אל תחנת הרכבת ואל טרמינל 3 של נמל התעופה. השלוחה המערבית כוללת תשע תחנות, בהן תחנות פארק אריאל שרון, חולון מרכז, יוספטל,[4] ותחנת הקצה בת ים - הקוממיות (התחנה לא מקשרת לתחנת הרכבת הקלה הקוממיות ולתחנת הרכבת בת ים – הקוממיות).

שם התחנה רשות מקומית תיאור מקום מועד פתיחה הערות
זרוע מרכזית
אזור תעסוקה הרצליה הרצליה 2032 תחנת הקצה של הקו, קישור לתחנת אבא אבן של הקו הירוק.
אזור תעסוקה רמת השרון רמת השרון
גלילות צפון רמת השרון
גלילות רמת השרון קישור לתחנת גלילות של קו המטרו M1.
קריית שאול תל אביב-יפו
פנחס רוזן תל אביב-יפו
הארד תל אביב-יפו קישור לתחנת "הנחושת" של הקו הירוק.
אצטדיון קריית אריה פתח תקווה דפו הקו האדום, תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה, אצטדיון המושבה. קישור לדפו הקו האדום ולתחנת קריית אריה של רכבת ישראל.
אזור תעסוקה קריית אריה פתח תקווה
בילינסון פתח תקווה מרכז רפואי רבין (בית חולים בילינסון), הקניון הגדול, בית משפט השלום פתח תקווה, מלון פרימה לינק קישור לתחנת בילינסון של הקו האדום.
כפר גנים פתח תקווה קישור לקו המטרו M2 ולהארכה מתוכננת של הקו הסגול.
לוי אשכול קריית אונו
שלמה המלך קריית אונו
בית חולים תל השומר רמת גן בית החולים תל השומר
יגאל אלון אור יהודה קישור לקו הסגול.
זרוע מזרחית
נמל תעופה בן-גוריון נמל התעופה בן-גוריון 2032 תחנת הקצה של השלוחה המערבית, קישור לתחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון.
זרוע מערבית
בקעת אונו אור יהודה 2032
פארק אריאל שרון בקעת אונו פארק אריאל שרון
אזור תעשייה חולון חולון
המלאכה חולון קישור לקו הירוק
חולון מרכז חולון קישור לקו האדום
גולדה מאיר חולון קישור לקו הירוק
יוספטל חולון חולון קישור לקו המטרו M1, ולתחנת הרכבת בת ים – יוספטל.
יוספטל בת ים בת ים קישור לתחנת יוספטל (בת ים) של הקו האדום.
הקוממיות בת ים תחנת הקצה של השלוחה המערבית

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מרימים לתחתית: פרויקט המטרו של גוש דן | תמונת מצב, באתר ynet, 13 ביולי 2021
  2. ^ יובל שדה, אמיתי גזית, לפני ההצבעה על חוק המטרו: ועדת השרים אישרה את התוכניות לשני קווי מטרו, באתר כלכליסט, 22 במאי 2022
  3. ^ אסף זגריזק, ‏בעלות של 8 מיליארד שקל: נבחרו הזוכים במכרז תכנון וניהול המטרו, באתר גלובס, 20 באוגוסט 2023
  4. ^ ישנן שתי תחנות הנקראות "יוספטל" בשלוחה זו: האחת נמצאת בחולון והשנייה בבת ים.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38240032מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קו המטרו M3