מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קו המטרו M3
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
יש לעדכן ערך זה.
| ||
יש לעדכן ערך זה. |
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | ישראל |
עיר | תל אביב-יפו, הרצליה, פתח תקווה, קריית אונו, אור יהודה, חולון, בת ים |
שם המערכת | מטרו תל אביב |
מידע על ההקמה | |
חברה בונה | נת"ע |
פתיחת הקו | 2032 |
מידע על הקו | |
אורך הקו | כ-39 קילומטרים |
צבע על המפה | צהוב |
מספר נוסעים ביום | כ-480,000 |
מספר התחנות | 25 |
תרשים הקו | |
Click to Shrink Back
|
קו המטרו M3 הוא קו רכבת תחתית עתידי במטרופולין תל אביב, שמתוכנן כחלק ממטרו תל אביב.
הקו
קו M3 הוא קו עתידי המשתלב בדנקל, הקו עתיד להיות רכבת עירונית בהפרדה מלאה (ממונהר או על גבי גשרים) דבר שיאפשר נסיעה במהירות גבוהה בהרבה מקו רכבת קלה.
היסטוריה
תכנון מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב החל בשנות התשעים של המאה הקודמת עם הקמת חברת נת"ע, התוכניות כללו 8 קווי רכבת קלה עיליים עם מקטעים תת-קרקעיים מסוימים, עם זאת במהלך העשור הראשון של המאה הנוכחית לאחר שחלק מקווי הרכבת הקלה כבר עברו את שלב התכנונים התברר כי המערכת לא תוכל לעמוד ביעדים שנדרשו לה והוחל התכנון מערכת שתשתלב במערכת הרכבת הקלה ותיתן מענה טוב יותר. בחודש ספטמבר 2016 פרסמה חברת נת"ע מכרז לתכנון שלושה קווי רכבת תחתיים. בחודש פברואר 2017 אושרה עקרונית התוכנית הכוללת שלושה קווים עיקריים.
עד שנת 2021, הקו עבר את הליכי התכנון.[1]
ב-22 במאי אישרה ממשלת ישראל את תוכניות קו המטרו M3.[2] באוגוסט 2023 הוכרזו הזוכים במכרז התכנון - ביצוע להקמת הקו[3].
תוואי
הקו עתיד לנוע בין הערים הרצליה בצפון, לעבור במרכז העיר רמת השרון ובין הערים פתח תקווה, גבעת שמואל ובני ברק. לאחר מכן יעבור הקו בין קריית אונו ורמת גן ויכנס אל הערים חולון ובת ים, שם יסתיים התוואי של הקו. בין אור יהודה ופארק אריאל שרון מתוכננת התפצלות של הקו ויצירת שלוחה אל נמל התעופה בן-גוריון.
תחנות
לאורך הקו מתוכננות תחנות רבות וביניהן תחנות באזורי התעסוקה של הרצליה ורמת השרון, תחנת אצטדיון קריית אריה (המקשרת לדפו הקו האדום ולתחנת הרכבת קריית אריה), תחנת בילינסון (מקושרת לקו האדום), וכו'. לאחר תחנת "יגאל אלון" (אור יהודה) הקו מתפצל לשתי שלוחות: מזרחית ומערבית. בשלוחה המזרחית ישנה תחנה אחת בלבד, אשר עתידה להיות ממוקמת בנמל התעופה בן-גוריון ולקשר אל תחנת הרכבת ואל טרמינל 3 של נמל התעופה. השלוחה המערבית כוללת תשע תחנות, בהן תחנות פארק אריאל שרון, חולון מרכז, יוספטל,[4] ותחנת הקצה בת ים - הקוממיות (התחנה לא מקשרת לתחנת הרכבת הקלה הקוממיות ולתחנת הרכבת בת ים – הקוממיות).
שם התחנה | רשות מקומית | תיאור מקום | מועד פתיחה | הערות |
---|---|---|---|---|
זרוע מרכזית | ||||
אזור תעסוקה הרצליה | הרצליה | 2032 | תחנת הקצה של הקו, קישור לתחנת אבא אבן של הקו הירוק. | |
אזור תעסוקה רמת השרון | רמת השרון | |||
גלילות צפון | רמת השרון | |||
גלילות | רמת השרון | קישור לתחנת גלילות של קו המטרו M1. | ||
קריית שאול | תל אביב-יפו | |||
פנחס רוזן | תל אביב-יפו | |||
הארד | תל אביב-יפו | קישור לתחנת "הנחושת" של הקו הירוק. | ||
אצטדיון קריית אריה | פתח תקווה | דפו הקו האדום, תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה, אצטדיון המושבה. | קישור לדפו הקו האדום ולתחנת קריית אריה של רכבת ישראל. | |
אזור תעסוקה קריית אריה | פתח תקווה | |||
בילינסון | פתח תקווה | מרכז רפואי רבין (בית חולים בילינסון), הקניון הגדול, בית משפט השלום פתח תקווה, מלון פרימה לינק | קישור לתחנת בילינסון של הקו האדום. | |
כפר גנים | פתח תקווה | קישור לקו המטרו M2 ולהארכה מתוכננת של הקו הסגול. | ||
לוי אשכול | קריית אונו | |||
שלמה המלך | קריית אונו | |||
בית חולים תל השומר | רמת גן | בית החולים תל השומר | ||
יגאל אלון | אור יהודה | קישור לקו הסגול. | ||
זרוע מזרחית | ||||
נמל תעופה בן-גוריון | נמל התעופה בן-גוריון | 2032 | תחנת הקצה של השלוחה המערבית, קישור לתחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון. | |
זרוע מערבית | ||||
בקעת אונו | אור יהודה | 2032 | ||
פארק אריאל שרון | בקעת אונו | פארק אריאל שרון | ||
אזור תעשייה חולון | חולון | |||
המלאכה | חולון | קישור לקו הירוק | ||
חולון מרכז | חולון | קישור לקו האדום | ||
גולדה מאיר | חולון | קישור לקו הירוק | ||
יוספטל חולון | חולון | קישור לקו המטרו M1, ולתחנת הרכבת בת ים – יוספטל. | ||
יוספטל בת ים | בת ים | קישור לתחנת יוספטל (בת ים) של הקו האדום. | ||
הקוממיות | בת ים | תחנת הקצה של השלוחה המערבית |
ראו גם
- מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קווי מטרו
- מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קו המטרו M1
- מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קו המטרו M2
- מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קווי רכבת קלה
קישורים חיצוניים
- קו M3, באתר נת"ע
- מפת סיפור – StoryMap, אתר מיפוי אינטרנטי חדש המרכז את תכניות המטרו בישראל, מינהל התכנון
- התוכנית להקמת קווי מטרו, באתר הרוכב לאוטובוסים
- תוכנית אסטרטגית לפיתוח מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופלין תל אביב – דוח מסכם 2016 (הקישור אינו פעיל, 7 בנובמבר 2021) (ניתוח חלופות למערך מטרו, מאת משרד התחבורה ונת"ע)
הערות שוליים
- ^ מרימים לתחתית: פרויקט המטרו של גוש דן | תמונת מצב, באתר ynet, 13 ביולי 2021
- ^ יובל שדה, אמיתי גזית, לפני ההצבעה על חוק המטרו: ועדת השרים אישרה את התוכניות לשני קווי מטרו, באתר כלכליסט, 22 במאי 2022
- ^ אסף זגריזק, בעלות של 8 מיליארד שקל: נבחרו הזוכים במכרז תכנון וניהול המטרו, באתר גלובס, 20 באוגוסט 2023
- ^ ישנן שתי תחנות הנקראות "יוספטל" בשלוחה זו: האחת נמצאת בחולון והשנייה בבת ים.
38240032מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קו המטרו M3