נמל מספנות ישראל
נמל מספנות ישראל פועל מאז 2003 במתחם מספנות ישראל הוא הנמל הפרטי הראשון במדינת ישראל.
היסטוריה
בזמן השביתה הגדולה בנמלים ב-2003 התירו שר התחבורה, אביגדור ליברמן, ושר האוצר, בנימין נתניהו, להפעיל את מספנות ישראל כנמל סחורות כדי שלא לפגוע בייצוא הישראלי ובייבוא חומרי גלם עבור התעשייה.[1]
ב-22 באוגוסט 2007 אישרו שר התחבורה שאול מופז ושר האוצר רוני בר-און לחברת מספנות ישראל להתחיל לספק שירותי נמל לאוניות שייבאו מטעני סוכר גולמי. בכך הפכה מספנות ישראל לנמל הפרטי הראשון במדינה.[2] החברה תשתמש בשלב הראשון רק ברציף אחד באורך של 200 מטרים ובשטח אחסון של ארבעה דונמים, זהו חלק קטן מהשטח אותו היא חוכרת. החברה תהיה חייבת לספק שירותי פריקה ואחסון של הסוכר ותיקון ותחזוקה של כלי שיט באמצעות מבדוק שכושר נשיאתו עד 1,500 טון. ההיתר שניתן למספנות לפעול כנמל תקף ל-50 שנה[3].
בינואר 2008 הורחב ההיתר שהעניקה חברת נמלי ישראל, לפריקת כל סוגי המטענים שהוגדרו בהסכמי הרפורמה בנמלים. מספנות ישראל כבר קיבלו בעבר אישורים ממשלתיים להפעיל את הנמל, אך לא הצליחו להפעיל אותם בגלל התנגדות עזה של עובדי נמל חיפה. ואולם, בתחילת שנת 2005 התחייבו העובדים שלא להפריע עוד להפעלת הנמל הפרטי, במסגרת ההסכמים שנחתמו אתם לאישור הרפורמה בנמלי הים. באותה שנה הוקמה באופן רשמי חברת נמל מספנות ישראל בע"מ, כחברת בת של מספנות ישראל בע"מ. כמו כן נחתם הסכם עם ההסתדרות, שבו נקבע כי הנמל לא יעבור רף של 5% מפעילות הפריקה בישראל.[4] . ביוני 2012, נבחר נמל מספנות ישראל כנמל המוביל בישראל בסקר שביעות רצון של משתמשי הנמלים שערכו לשכת הספנות הישראלית.[5].
בשנת 2013, הגיע היקף פעילות הנמל ל-1.7 מיליון טון, לעומת היקף פעילות שהסתכם ב-300 אלף טון בשנת הפעילות הראשונה שלו (2008), גידול של כ-500% ב-5 שנים[6].
בשנת 2016, הקים נמל מספנות ישראל תשתית ליבוא צמנט (חומר גלם למלט) ושיווקו. החברה פועלת בשותפות עם קבוצת לאפארג' הצרפתית ומייבאת צמנט לישראל ממפעל לאפארג' ביוון.[7]
בנובמבר 2017, עתרה החברה לבג"ץ בדרישה לבטל את המגבלות שהוטלו עליה (רף של 5% מפעילות הפריקה בישראל שאילו הגיעה במהלך 2016)[8]. בנוסף, ביקשה החברה להחריג את המלט שהיא מייבאת לצרכיה מהמכסה בסך 5%, משום שהמלט אינו מיובא עבור לקוחות אלא עבור עצמה, כמתחרה במונופול המלט של נשר מפעלי מלט ישראליים. בתחילה הודיעה המדינה כי היא מסכימה לבטל את המגבלות, אך יומיים לפני הדיון בבג"ץ חזר בו שר התחבורה ישראל כ"ץ.[9]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ אבי בר-אלי, נמל פרטי ראשון בישראל: מספנות ישראל בחיפה קיבלו את היתר ההפעלה, באתר הארץ, אוגוסט 2007
- ^ תני גולדשטיין, נמל פרטי ראשון בישראל: מספנות ישראל קיבלו רישיון לנמל, באתר ynet, 22 באוגוסט 2007
- ^ תני גולדשטיין, נמל מספנות ישראל החל לפעול, באתר ynet, 6 בספטמבר 2007
- ^ חגי עמית, בלי ועדי עובדים ושביתות איטלקיות: הכירו את הנמל הפרטי הראשון בישראל, באתר TheMarker, 19 בינואר 2013
- ^ עמירם ברקת, סקר משתמשי הנמלים: הנמל הפרטי של מספנות ישראל מוביל, באתר גלובס, 18 ביוני 2012
- ^ עמירם ברקת, נמל מספנות ישראל הגדיל היקף פעילותו ב-500% ב-5 שנים, באתר גלובס, 18 במאי 2014
- ^ אורה קורן, שחקן חדש בשוק המלט: חברת מספנות ישראל, באתר TheMarker, 28 בפברואר 2016
- ^ סוניה גורודיסקי, מספנות ישראל בעתירה לבג"ץ: בטלו את המגבלות עלינו, באתר גלובס, 15 בנובמבר 2017
- ^ טלי חרותי-סובר, הפליק-פלאק של כ"ץ: נמל חיפה לחץ - ושר התחבורה טירפד את התחרות, באתר TheMarker, 15 בפברואר 2018
32322250נמל מספנות ישראל