כביש 65
כביש 65 בקטע ואדי עארה | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | "כביש ואדי עארה", "כביש הסרגל" |
סיווג | כביש ארצי |
ציר | כביש רוחב |
אורך | 90 ק"מ |
מיקום | |
ערים ראשיות | חדרה, פרדס חנה-כרכור, אום אל-פחם, עפולה, טבריה |
נקודת התחלה | מחלף קיסריה |
נקודת סיום | מחלף נחל עמוד |
כביש 65 הוא כביש בצפון ישראל, המשמש כעורק תחבורתי חשוב בין מישור החוף לגליל. הוא מוביל מדרום-מערב לצפון-מזרח, ועל כן הוא איננו כביש רוחב ואף לא כביש אורך.
בכביש נרשמו מספר שיא של דו"חות משטרה על נהיגה במהירות מופרזת בין השנים 2014-2018[1].
תוואי הכביש
הכביש, שאורכו הכולל כ-90 קילומטרים, מתחיל בקצהו המערבי במחלף קיסריה על כביש 2 וחולף בחלקו הדרומי מערבי בנחל עירון, ועל כן הוא ידוע גם כ"כביש ואדי עארה". סמוך למגידו מגיח הכביש אל עמק יזרעאל, וקטע ישר בן שבעה קילומטרים בין צומת מגידו ועפולה מכונה "כביש הסרגל". הכביש מקיף את מרכזה של עפולה מצפון ("עוקף עפולה") וממשיך לכיוון צפון-מזרח, עד שבכפר תבור הוא פונה לכיוון צפון. הוא חוצה את כביש 77 במחלף גולני ומסתיים בצומת נחל עמוד (המכונה גם צומת קדרים) כשהוא נפגש עם כביש 85. צפון-מזרחית לעפולה מתבצעות עבודות לסלילת המשכו של כביש עוקף עפולה, שיקיף גם את עפולה עילית מצפון.
היסטוריה
עוקף חדרה
עד סוף שנות ה-60 של המאה ה-20 הסתיים כביש 65 בצומת גן שמואל ומשם נכנס הכביש לתוך חדרה. לקראת סיום חידוש הכביש בשנת 1965 הוחל בסלילת כביש עוקף חדרה שחיבר את צומת גן שמואל עם כביש 4 וכביש 2 שהוחל אז בסלילתו[2]. בין מע"צ לעיריית חדרה נתגלעה מחלוקת לגבי נחיצות הכביש העוקף. עיריית חדרה ביקשה ממע"צ להשתתף בשיפוץ הכבישים בתוך העיר באופן שיאפשר את המשך מעבר התנועה בתוך העיר וידחה את הצורך בסלילת הכביש העוקף[3]. כביש עוקף חדרה נפתח לתנועה בנובמבר 1970[4]. בסוף שנות ה-90 הוסט מערבה צומת חדרה מזרח[5].
חדרה - עפולה
לאורך ההיסטוריה, לבד מהתקופה הרומאית, תוואי נחל עירון היה תואי דרך קשה למעבר ובשימוש מועט, והתואי העיקרי למעבר מזרחה מדרך האורך שהלכה לאורך נתיב כביש 6 של היום היה דרך עמק דותן לכיוון ג׳נין. הרחבת השביל הצר לכדי כביש נעשתה בתקופת המנדט הבריטי. [6]
סלילת כביש בין חדרה ועפולה עלתה על הפרק בשנת 1935 כהמשך לסלילת כביש 71 מעפולה לשאטה[7], בראש ובראשונה כדי לשרת את הצבא הבריטי[8] ובהמשך כדרך אלטרנטיבית לנסיעה דרך ג'נין שהייתה מסוכנת בעת המרד הערבי הגדול[9]. אז כבר היה קיים כביש מחדרה לתחנת הרכבת חדרה מזרח ומשם היה כביש לכרכור שהעבודות עליו התקיימו בשנת 1935[10] ובשנת 1937 היה סלול ברובו[11]. בשנת 1938 בוצעו עבודות ליישור הדרך מכרכור מזרחה דרך גן השומרון לתחנת המשטרה בוואדי עארה ומתחנת המשטרה לעפולה ככביש צבאי[12]. ב-1940 נמשכו עבודות סלילת הכביש[13] והם הסתיימו ביולי 1941[14].
כביש ואדי עארה
בתוכנית החלוקה נכלל הכביש במדינה הערבית. טענת הסוכנות היהודית שהכביש חיוני לישראל ועובר דרך שטחים ריקים מערבים נדחתה, בטענה שהכביש חיוני לא פחות למדינה הערבית. כן נטען ששיתוף הפעולה בין המדינות יאפשר נסיעה של יהודים על הכביש דרך המדינה הערבית[15].
בסוף מלחמת העצמאות הוחזק קטע הכביש בוואדי עארה בידי הצבא העיראקי. אחת הדרישות המרכזיות של ישראל במסגרת השיחות על הסכם שביתת הנשק עם ירדן הייתה לקבל חזקה על הכביש, שהיווה ציר מרכזי לחיבור הגליל המזרחי עם מישור החוף. ירדן נענתה לדרישת ישראל[16] בגלל חולשתה, והמשולש על כל אוכלוסייתו עבר לידי ישראל. הכביש נפתח מחדש לתנועה בטקס רב רושם במאי 1949[17].
בשנים 1963-1965 חודש הכביש, הורחב ויושר באופן שהסיר ממנו עיקולים רבים. רוחב הכביש הוגדל מ-5 ל-7 מטר והוספו לו שולי חצץ ברוחב 3 מטר מכל צד[18]. בשלב ראשון הורחב הקטע מצומת מגידו למי עמי, בשלב שני הושלם הכביש ממי עמי לברקאי ובשלב השלישי הורחב הכביש עד לגן השומרון[19] ולגן שמואל. בספטמבר 1965 הושלם חידושו של כל הכביש[20]. בתחילת שנות ה-70 עברה בכביש תנועה רבה והרכבים השתרכו לאורכו באיטיות[21].
במשך השנים חששה ישראל מפני האפשרות שבעת מלחמה ייחסם הציר על ידי ערביי ישראל המתגוררים לאורך הציר משני צדיו, ועל כן קודם כביש ואדי מילק כתחליף לו. באירועי אוקטובר 2000 הפך כביש 65 למוקד אירועים ונחסם ברוב ימי האירועים, בין אם על ידי המפגינים בצומת אום אל-פחם ובין אם על ידי המשטרה בצומת מגידו ובצומת משמר הגבול.
כביש הסרגל
קטע הכביש מצומת מגידו לכניסה לעפולה מכונה כביש הסרגל בגלל התוואי הישר שלו. קטע זה של הכביש שוקם בשנת 1971[22]. בשנים 2011-2012 שוקם "כביש הסרגל", בשל שקיעות וסדקים שהופיעו בכביש עם השנים, עקב קרקע חרסיתית שתפחה והתכווצה. במסגרת השיקום פורק הכביש עד ליסודותיו ונסלל תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שפותחו עם הטכניון למניעת שקיעתו בעתיד[23][24].
עפולה - מחלף גולני
קטע הכביש מעפולה למסחה נסלל ברובו ב-1930[25], אך נשלם רק באפריל 1933[26]. בינואר 1938 פנו איכרי הגליל לממשלה בבקשה להמשיך את הכביש מכפר תבור לסג'רה[27].
מחלף גולני - מחלף נחל עמוד
תוכנית לכביש מצומת גולני צפונה שיעבור דרך עיילבון ומע'אר עלתה כבר באמצע שנות ה-60[28][29] והדרישה לסלילת הכביש התחזקה בתחילת שנות ה-70, בגלל תאונות של משאיות שעברו בתוך טבריה, אז הדרך הראשית לגליל העליון[30]. הכביש נסלל באמצע שנות ה-70 ונודע כ"עוקף טבריה"[31]. לאחר מספר שנים נסלל מצומת עיילבון כביש מהיר לכיוון צפון מזרח שחסך את המעבר בתוך עיילבון ומע'אר. בשנת 2013 הסתיים הפרויקט להסבת צומת גולני למחלף גולני וב-2016 הסתיים הפרויקט להסבת כל הצמתים ממחלף גולני לצומת עמיעד למחלפים.
עבודות נוכחיות
בשנת 2013 התחיל שדרוג הקטע הצפוני של הכביש, בין מחלף גולני למחלף נחל עמוד והרחבת התוואי לשני מסלולי נסיעה לכל כיוון. העבודות כוללות סדרת שיפורים בטיחותיים, בהם הקמת הפרדה קשיחה בין המסלולים, הקמת מחלף חדש בצומת נחל עמוד, מערבית לצומת הקיים, והקמת שש הפרדות מפלסיות באמצעות מחלפונים (מחלפים קטנים): מחלפון נטופה וכניסה למחנה הצבאי נטפים, מחלפון בועיינה-נוג'ידאת, מחלפון עילבון, מחלפון מסד-רביד, מחלפון צלמון ומחלפון קדרים. עוד מתוכננים בפרויקט, בניית מעבר אקולוגי לבעלי חיים בין צדי הכביש והקמת גשרים ופינוי סוללות בנחלים עמוד, עכברה וצלמון, בנוסף לשיקום נופי של השטח. ייחודם של גשרים אלה, הוא בפירוק סוללות עפר שהוקמו בתוכן לפי עשרות שנים ומנעו מעבר מטיילים ובעלי חיים בין שני צדי הכביש. הגשרים החדשים, שהקמתם תואמה עם מוסדות התכנון ונציגי הגופים הירוקים, כוללים מפתחים רחבים שיאפשרו תנועת מטיילים ובעלי חיים וזרימת מי גשמים באפיק הנחל.
השדרוג מבוצע במסגרת תוכנית יצירת עורק תחבורה ממוחלף שמחבר את כביש 6 לצומת עמיעד שבגליל המזרחי. בנוסף שודרג כביש 77 ממחלף ישי עד מחלף גולני וגם הוארך עד מחלף תל קשיש. שדרוג זה קנה נסיעה רציפה במהירות מרבית מותרת של 100 קילומטרים לשעה ללא צמתים ורמזורים. נכון לפברואר 2017, החלו עבודות להקמת "מפרידן" אשר יבטל את צומת חנה הנוכחי ואף הרחבת הכביש באזור הצומת שעתיד להתבטל. המחלף נפתח לתנועה ביולי 2020.
לקראת סוף 2018 החלו עבודות בצומת משמר הגבול לצורך הקמת מחלף.[32]
מסלול הכביש
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אלי אשכנזי, 29 הרוגים ב-33 ק"מ: כביש 65 לא סולח על טעויות, באתר הארץ, 17 בנובמבר 2008
- אלי אשכנזי, מהם 46 הרוגים לעומת נסיעה לת"א בלי פקקים, באתר הארץ, 9 בספטמבר 2011
- יוחאי חלפון, מעבר עירון 1937 - 1949(הקישור אינו פעיל), עבודת תזה, אוניברסיטת חיפה, 2013.
- אבי בר-אלי, ממחלף גולני עד צומת עמיעד - ללא רמזורים, באתר TheMarker, 25 בספטמבר 2016
הערות שוליים
- ^ רועי רובינשטיין, הנתונים נחשפים: כמה דו"חות משטרה ובאילו כבישים, באתר ynet, 25 בספטמבר 2019
- ^ כביש חדש שיעקוף את חדרה יתחבר עם כביש חיפה ת"א, מעריב, 23 ביוני 1965
מע"ץ השלימה שלב נוסף בשיקום כבישי הארץ, דבר, 10 בינואר 1966 - ^ שמואל מן, כביש הכניסה לגבעת אולגה יועתק חצי ק"מ צפונה, מעריב, 16 בפברואר 1967
- ^ ישראל שיוו, כביש עוקף לחדרה - נפתח לתנועה, דבר, 24 בנובמבר 1970
- ^ בר"ם 10510/02 הועדה המקומית תכנון ובניה חדרה נ' יוסף כהן
- ^ אדם זרטל, עיוני עירון, קתדרה 97, תשס״א
- ^ עפולה, דואר היום, 19 בדצמבר 1935
- ^ אפרים הלטרכט, בקעת עירון, דבר, 15 במרץ 1937
- ^ כבישים חשובים לצפון הארץ, דבר, 3 במרץ 1937
- ^ לאחר הסערה והשטפון, דבר, 6 בפברואר 1935
- ^ כרכור קוראת למתיישבים, דבר, 9 במרץ 1937
- ^ כבישים בשומרון, דבר, 21 בספטמבר 1938
- ^ בכפר, כביש חדש עפולה - כרכור, דבר, 19 בנובמבר 1940
- ^ בכפר, סיום כביש ואדי ערה - עפולה, דבר, 27 ביולי 1941
- ^ פרשת תיקוני הגבולות, משמר, 28 בנובמבר 1947
- ^ המופתי הכיר דה פאקטו במדינת ישראל, על המשמר, 29 באפריל 1949
- ^ חיים לנדוי, דרך שערי נצחון עברו השיירות בעירון, על המשמר, 26 במאי 1949
- ^ א. מש, כביש ואדי ערה יראה אחרת לגמרי, דבר, 25 ביוני 1963
מ. טננבוים, מרחיבים את כביש ואדי ערה, מעריב, 29 ביולי 1963 - ^ הושלם תיקון כביש ואדי ערה בין ברקאי וגן השומרון, דבר, 22 ביוני 1965
- ^ הושלמה הרחבתו של כביש ואדי ערה, דבר, 17 בספטמבר 1965
- ^ על כבישים איטיים ומהירים כביכול, מעריב, 29 באוגוסט 1973
- ^ מעצ מסיימת תכנית פיתוח כבישים בעמק, דבר, 26 בספטמבר 1971
- ^ כביש הסרגל המחודש נפתח לתנועה, זה מה יש, 12 באוקטובר 2012
- ^ כביש 65 - בין צומת מגידו לצומת הסרגל, אתר נתיבי ישראל
- ^ נשלם מפעל הכבישים בעמק, דבר, 22 בינואר 1931
- ^ נגמרה עבודת הכביש כפר תבור עפולה, דואר היום, 19 באפריל 1933
- ^ קול אכרי הגליל העליון, דבר, 27 בינואר 1938
- ^ עבודות כבישים ב-15 מליון לירות מבוצעות בגליל ובעמק, דבר, 7 בדצמבר 1965
- ^ עמנואל הראובני, עד 1970 אין מקום לפיתוח אמצעי תחבורה חדשים בגליל, מעריב, 27 באוקטובר 1966
- ^ מאיר הראובני, כבישי הגליל היו לצירי סכנה, מעריב, 31 ביולי 1973
- ^ צבי אילן, מכמני נופים חדשים, דבר, 1 באוגוסט 1980
- ^ נמרוד בוסו, אמורים להיכנס בקרוב לדירה החדשה שלכם בחריש? כנראה שתיאלצו להמתין, באתר TheMarker, 22 בנובמבר 2016
38716712כביש 65