כביש 551

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome globe current event 1.svg
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
כביש 551
ISR-HW-551.svg
סיווג כביש אזורי
ציר כביש רוחב
אורך 10.8 ק"מ
נקודת התחלה מחלף הדרים
ערים ראשיות כוכב יאיר, קיבוץ אייל, קיבוץ ניר אליהו
נקודת סיום מחלף אייל

כביש 551 הוא כביש רוחב עתידי בישראל, החוצה את השרון הצפוני ממערב למזרח, ואמור בעתיד לקשר בין כביש 2 לבין כביש 6.

המאבק נגד סלילת הכביש

ביולי 2001, אישרה ועדת השרים לכלכלה את סלילתו של הכביש, יחד עם 8 כבישי רוחב אחרים שיחוברו לכביש 6. על פי התכנון הייתה סלילת הכביש אומרה להסתיים ביולי 2004[1].

בספטמבר 2001, הגישה החברה להגנת הטבע לוועדה מחוזית לתכנון ולבנייה מרכז התנגדות לסלילת הכביש. לטענתה, שהייתה מבוססת על חוות דעת של הגאוגרף פרופסור אליהו שטרן, הכביש מיותר לחלוטין, הוא יהווה פגיעה באגן נחל פולג, אחד השטחים הפתוחים האחרונים שנותרו באזור המרכז, ואחד המסדרונות האקולוגיים החשובים ביותר בצפון מטרופולין תל אביב. בנוסף טענה כי בקטע שבין מחלף קסם ומחלף אייל בכביש 6 מתוכננים מספיק כבישי רוחב, שהופכים כביש זה למיותר. בניהם כביש הרוחב 531 וכביש 541[2]. סלילת כביש 551 בקטע שבין מחלף הדרים בכביש 4 לכביש 2 החלה אך שר התחבורה אפרים סנה הורה על הפסקת העבודות ביוני 2002[3].

במהלך 2004 ביקשה חברת מע"צ להתחיל בסלילת הקטע המזרחי בכביש 551, בין כביש 6 לכביש 4. החברה להגנת הטבע ועמותת אדם טבע ודין פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שדחה את הבקשה להוציא צו ביניים, האוסר על מע"צ להתחיל בביצוע העבודות[4]. אך בדצמבר 2004, הודיעה מע"צ, שבשל שיקולי תקציב, אין בכוונתה לסלול את הכביש בשלב זה[5]. בשנת 2006 שוב ביקשו להתחיל בעבודות הסלילה, ושוב נעשתה פנייה לבית המשפט המחוזי בתל אביב שנדחתה[6]. ובינואר 2007, שופטת בית המשפט העליון, דבורה ברלינר, דחתה את בקשת החברה להגנת הטבע לצו ביניים שיעצור את הליכי התכנון של הכביש[7][8].

בפברואר 2008 הודיע מנכ"ל מע"צ, אלכס ויז'ניצר, על פרסום מכרז לתכנון וביצוע הכביש, אך זמן קצר אחר כך הפרויקט הוקפא[9].

כביש 551 - החלק הסלול

נכון לשנת 2020, מורכב הכביש משני קטעים קצרים, הראשון בן 1.5 קילומטר הנמצא סמוך לקיבוץ ניר אליהו וקיבוץ אייל שנסלל כחלק ממחלף אייל. וקטע נוסף שנמצא במחלף הדרים (אורכו כקילומטר), כאשר הכביש עובר מתחת לכביש 4 ומגיע עד לסמוך לבית חולים קריית שלמה, שמצפון ליישוב חרוצים.

כביש 551 - החלק העתידי

החברה הלאומית לדרכים עתידה להשלים את הקטע החסר בין כביש 6 לכביש 2. לפי התוכנית המקורית היה הכביש אמור לקשר בין שני הכבישים דרך השטח שבין בני ציון מדרום לתל יצחק מצפון ולחצות את כביש 4 במחלף הדרים עד לכביש 2 במערב, אך אפשרות זו נתקלה בהתנגדותם של יישובים בשרון ושל החברה להגנת הטבע. בחודש יולי 2010 החליטה ועדה של משרד הפנים להסיט את תוואי הכביש דרומה, כך שיחלוף לאורך גבולה הצפוני של רעננה. חלופה זו המכונה "כביש 541", מאפשרת לשמר את המרחב הפתוח של נחל פולג. אורך הכביש שתוכנן הוא כ-13 קילומטר ועלות הקמתו הוערכה בשנת 2008 בכ-300 מיליון שקל. בשנת 2014 משרד התחבורה לא קיבל את החלופה והמשרד מקדם שוב את התוכנית המקורית[10]. בשנת 2020 פורסם שמשרד התחבורה ונתיבי ישראל מקדמים תוכנית לסלילת הקטע שבין כביש 6 לכביש 4[11].

צמתים ומחלפים לאורך הכביש

קילומטרים שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 551
0 מחלף הדרים HadarimInterchange.svg בית מעצר הדרים ISR-HWR4.png כביש 4
Zeichen 267 - Verbot der Einfahrt, StVO 1970.svg קטע כביש עתידי
2.3 צומת משמרת (שם לא רשמי) Fareskilt 20.PNG משמרת כביש 5531
4.8 צומת רמת הכובש (שם לא רשמי) Fareskilt 20.PNG רמת הכובש, בית ברל כביש אזורי
6.1 צומת ניר אליהו (שם לא רשמי) Fareskilt 20.PNG ניר אליהו כביש 5504
9.3 מחלף אייל EyalInterchange.svg קיבוץ אייל, קיבוץ ניר אליהו ISR-HW6.png כביש 6

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ דליה טל וזאב קליין, ‏ועדת השרים לכלכלה אישרה סלילת 9 כבישי רוחב שיחוברו לחוצה ישראל, באתר גלובס, 23 ביולי 2001
  2. ^ הגנת הטבע. כביש 551 מיותר ופוגע, ניתן להסתפק ב-531, באתר גלובס, 9 בספטמבר 2001
  3. ^ גל ניסים, ‏בז'רנו מבקש מסנה להורות למע"ץ להמשיך סלילת כביש 551 בין כביש החוף לגהה, באתר גלובס, 23 ביוני 2002
  4. ^ יצחק דנון, ‏החברה להגנת הטבע ואט"ד: צו מניעה נגד סלילת כביש 551, באתר גלובס, 20 בספטמבר 2004
  5. ^ יצחק דנון, ‏בעיות תקציב: מע"ץ חזרה בה מסלילת כביש 551, באתר גלובס, 5 בדצמבר 2004
  6. ^ נדחתה עתירת החברה להגנת הטבע ואט"ד נגד כביש 551, באתר גלובס, 19 באוקטובר 2006
  7. ^ גל ניסים ושמואל דקלו, ‏כביש הרוחב 551 מתקדם: נדחתה בקשה של ה"ירוקים" לצו נגד התכנון, באתר גלובס, 9 בינואר 2007
  8. ^ שרון קדמי, מעצ: העתירה נגד ביצוע כביש 551 מתייחסת לצו הביניים ולא לפרויקט עצמו, באתר TheMarker‏, 15 בינואר 2007
  9. ^ אבי בר-אלי, מעצ תפרסם מכרז בהיקף 300 מיליון שקל לסלילת כביש 551 מחוצה ישראל לכביש 4, באתר TheMarker‏, 6 בפברואר 2008
  10. ^ אתר למנויים בלבד צפריר רינת, בניגוד להחלטה מ-2010, משרד התחבורה מקדם שוב תוכנית לכביש בנחל פולג, באתר הארץ, 12 בפברואר 2014
  11. ^ אריה אברמזון, האם בקרוב יסלל חיבור חדש לכביש 6 מאזור השרון?, באתר צומת השרון, 21 ביולי 2020
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0