כביש 386

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כביש 386
ISR-HW-386.svg
מידע כללי
כינוי כביש נס הרים; כביש גולדה; עוקף בית הכרם
סיווג כביש אזורי
ציר כביש אורך
מיקום
ערים ראשיות ירושלים, בר גיורא
נקודת התחלה צומת צור הדסה
נקודת סיום כיכר שלום ש. שטרית, ירושלים
גשר רפאים שבו מסילת הרכבת יפו–ירושלים חולפת מתחת לכביש 386 במקום שבו נחל רפאים נשפך לנחל שורק
מכון טיהור השפכים (מט”ש) שורק בנחל שורק, לצד כביש 386, ולמרגלות הר איתן

כביש 386 (מכונה גם כביש נס הרים, כביש גולדה ועוקף בית הכרם[1]) הוא כביש אורך המחבר בין יישובי פרוזדור ירושלים לירושלים. הכביש מתחיל בהצטלבות עם כביש 375 ליד צור הדסה, נפגש עם כביש 396 ועם כביש 395. משם ממשיך הכביש דרך עין כרם והר הרצל עד לסיומו במפגש עם שדרות שז"ר בכניסה הראשית לעיר.

הכביש נסלל מעין כרם מערבה בשנים 1953–1954 במטרה לחבר את יישובי פרוזדור ירושלים הדרומיים ישירות לירושלים וכן להוות את החלק המזרחי של כביש גישה נוסף לירושלים, שיחבר אותה למגב שלא דרך כביש 1. סלילת הכביש תוכננה להתבצע בשלושה שלבים. חלקו הראשון של הכביש, מעין כרם עד המפגש עם מסילת הרכבת באזור דיר א-שיח' נסלל בשנת 1953[2] והושלם בתחילת 1954[3]. חלקו השני של הכביש, שטיפס כ-300 מטר גובה עד בר גיורא ונס הרים נחצב בשנת 1954, אך לא כוסה באספלט[4]. פריצת הכביש כללה חציבה לאורך כמעט כל אורכו של הכביש ובמהלך הסלילה נחצבו בסלע כ-300 אלף ממ"ק אבן[5] ועבודות הפריצה הושלמו בדצמבר 1954[6]. הכביש נחנך ביולי 1955, כשבוע לפני הבחירות לכנסת השלישית, בטקס בהשתתפות ראש הממשלה משה שרת ושרת העבודה גולדה מאיר[7] ובאותו יום הוכרז על תחילת העבודות על החלק השלישי, לחיבור הכביש לאזור בית שמש[8]. עם פתיחת הכביש הוזל מחיר התחבורה הציבורית לאזור פרוזדור ירושלים הדרומי[9]. הכביש התחבר לכביש 375 שהוביל דרך נתיב הל"ה למושב זכריה, אך כביש זה נחשב משובש וצר וכמעט לא נסעו בו מכוניות, כך שכביש 386 שירת כמעט רק את יישובי פרוזדור ירושלים הדרומיים.

מנובמבר 1955 עד אמצע 1957 המשיכה העבודה בחציבת כביש במקביל למסילת הברזל בתוך נחל שורק מגשר רפאים לבית שמש[10][11]. כביש זה יועד לשאת את הרכבים הכבדים לירושלים, במקום שייסעו על כביש 1[12]. העבודות על הכביש כללו שלושה עשר גשרים ומעבירי מים וקירות תמך למנוע הידרדרות אבנים על מסילת הברזל[13]. עלויות הכביש היו גבוהות מהצפוי וסלילת הכביש התעכבה. מדי שנה הובטח שבשנה הבאה יושלמו העבודות על הכביש[14], אך תקציב הכביש הופנה להשלמת הכביש לאילת. בשנת 1960 הושלם פריצת 80% מהכביש, אך נותרה עבודה למספר שנים[15], שמעולם לא הושלמה. במקום זאת לכבוד חגיגת ה-200 של ארצות הברית פרץ הקק"ל את כביש 3866 מנס הרים לבית שמש, ובתחילת שנות ה-80 הכביש נסלל[16][17].

מסלול הכביש

ק"מ שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 386 מדרום לצפון
0 צומת צור הדסה Fareskilt 20.PNG צור הדסה ISR-HW375.png כביש 375
2 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG בר גיורא כניסה לבר גיורא
2.5 צומת נס הרים Fareskilt 20.PNG בר גיורא ISR-HW3866.png כביש 3866
15.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG עין כרם ISR-HW396.png כביש 396
16 צומת כרם Fareskilt 20.PNG עין כרם ISR-HW395.png כביש 395
16.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG עין כרם רחוב עמק התימנים
17.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG עין כרם רחוב עמק כרמית
18.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG עין כרם רחוב שאול ברקלי
19.5 כיכר הולנד Fareskilt 20.PNG הר הרצל רחוב קריית היובל, רחוב הזיכרון, רחוב הפסגה
20 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG בית וגן רחוב הרב עוזיאל
20.2 כיכר מיליקובסקי Fareskilt 20.PNG בית הכרם שדרות הרצל, רחוב שמואל בייט
20.3 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG יפה נוף רחוב מגדים
20.5 כיכר זלמן מרט Fareskilt 20.PNG יפה נוף רחוב הארזים
21.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG קריית משה רחוב יהושע פברשטיין
21.7 כיכר האפט Fareskilt 20.PNG בית הכרם שדרות הרצל, רחוב החלוץ, רחוב בית הכרם
22 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG קריית משה שדרות וולפסון, רחוב הברון הירש
22.5 צומת קריית משה Fareskilt 20.PNG קריית הלאום שדרות יצחק רבין, רחוב קריית משה
22.6 צומת הרב צבי יהודה Fareskilt 20.PNG קריית משה רחוב הרב צבי יהודה
23 כיכר שלום ש. שטרית Fareskilt 20.PNG קריית משה שדרות שז"ר, שדרות חיים ויצמן (כביש 333)ISR-HW-333.svg

הערות שוליים

  1. ^ אהרן גבע, הפרוזדור נעשה כמעט טרקלין, דבר, 28 במרץ 1975
  2. ^ .נ. יהודאי, כביש חדש יחבר את ירושלים עם השפלה, הצופה, 15 בספטמבר 1953
  3. ^ נסתיים שלב ראשון בפריצת כביש עין כרם - נס הרים, דבר, 17 במרץ 1954
  4. ^ תיאטרון ותזמורת ליישובי הפרוזדור, דבר, 25 באוגוסט 1954
    כביש חדש לירושלים, על המשמר, 26 באוגוסט 1954
  5. ^ כביש נס הרים ייפתח בשבוע הבא, דבר, 6 ביולי 1955
  6. ^ הושלם שלב א' בסלילת כביש עין כרם נס הרים, הצופה, 20 בדצמבר 1954
  7. ^ מ. אבידן, כביש בחירות מסוג א', חרות, 14 ביולי 1955
  8. ^ היום טכס פתיחת הכביש, דבר, 13 ביולי 1955
    נחנך הכביש החדש ירושלים יישובי הפרוזדור, הצופה, 14 ביולי 1955
  9. ^ עם פתיחת כביש נס הרים, דבר, 21 ביולי 1955
  10. ^ ישראל השלישית, דבר, 26 בינואר 1956
  11. ^ כביש חדש יחבר ירושלים עם השפלה, חרות, 7 באוגוסט 1956
    מ. אבידן, כביש עמק רפאים, חרות, 10 באוגוסט 1956
  12. ^ נפרץ כביש חדש לירושלים, הצופה, 29 בנובמבר 1956
  13. ^ הכביש החדש לירושלים, הצופה, 21 ביוני 1957
  14. ^ מ. נמיר: כביש נתניה חדרה ייפתח השנה, חרות, 2 בפברואר 1958
    כביש גשר רפאים השפלה יוכשר השנה לתנועה, חרות, 17 באפריל 1959
  15. ^ מ. אבידן, כביש עמק רפאים - מי מכיר מי יודע?, חרות, 18 בפברואר 1960
    מ. אבידן, באין דרכים מובילות לבירה, חרות, 16 ביולי 1962
  16. ^ שר התיירות התבקש לפעול לסלילת כביש מקצר, דבר, 15 בפברואר 1982
    נילי פרידלנדר, קיצור דרך למערת שורק, מעריב, 9 באוגוסט 1984
  17. ^ תלמי, ישראל, יישובים ודרכים, 1960, עמ' 86, מציין שיש דרך מנס הרים למחסיה, אולם כביש כזה לא היה ב-1957, ראו: 6 אלפים ישתתפו בצעדה, דבר, 28 במרץ 1957, לא מוזכר בכתבה: עדית זרטל, העתיד לא הגיע אל ההר, דבר, 25 באוקטובר 1968 ומכך שהוא נפרץ בשנות ה-70 סביר שלא היה קודם לכן.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0