נתיב אקספרס
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | תאגיד |
מייסדים | משפחת עפיפי |
תקופת הפעילות | 2001–הווה (כ־23 שנים) |
חברת אם | חברת הנסיעות והתיירות נצרת |
חברות בנות |
בית שמש אקספרס כבל אקספרס |
מיקום המטה | נצרת |
ענפי תעשייה | תחבורה ציבורית |
מוצרים עיקריים | תחבורה ציבורית |
www.nateevexpress.com |
חברת נתיב אקספרס – תחבורה ציבורית בע"מ היא חברה ישראלית, המפעילה קווי תחבורה ציבורית בגליל, מטרופולין חיפה ואזור בית שמש. עד 2015 החברה הפעילה קווים גם בזכרון יעקב, קריית טבעון, יקנעם עילית והעמקים (בעבר הפעילה את חלקם באמצעות חברת הבת "אומני אקספרס", וכיום הכל מוזג לחברה). החברה בבעלות מלאה של חברת הנסיעות והתיירות נצרת של משפחת עפיפי.
בהנחיית משרד התחבורה מפעילה החברה יחד עם חברת "אגד" שירות "חופשי חודשי" במסגרתו נמכרות כרטיסיות המכובדות על ידי שתי החברות.
היסטוריה
החברה נוסדה בראשית שנת 2001, לקראת פתיחת שוק התחבורה הציבורית בארץ לתחרות. היא הייתה חברת התחבורה הציבורית הראשונה לפעול במסגרת הרפורמה, כאשר השירות באזור נתניה–חדרה נחנך ב-31 בדצמבר 2001[1]. השירות של החברה באזור צפת–מעלות–נהריה נחנך ב-28 בינואר 2002. בנוסף לנסיעות תחבורה ציבורית רגילות, לחברה אישור להפעלת נסיעות מיוחדות[2].
בשנת 2005 הייתה החברה מעורבת בסכסוך העבודה של חברת "מטרודן" בבאר שבע, כאשר ב-14 במרץ 2005 החליט בג"ץ בהרכב בן שלושה שופטים, בראשות הנשיא אהרן ברק, לקבל את עתירת עיריית באר שבע ולאפשר לחברת האוטובוסים "נתיב אקספרס" להפעיל חלק מהקווים אותם השביתו נהגי "מטרודן" במשך יותר ממאה ימים.
בשנת 2009 נתיב אקספרס החלה להפעיל קווים המקשרים בין נתניה, הרצליה ותל אביב, לאחר שמשרד התחבורה החליט לערוך רפורמה בקווים אלה. בנוסף, החברה הציבה מכונות כרטוס לכרטיס החכם "רב-קו", הפועל גם בשאר חברות התחבורה הציבורית בארץ.
ביולי 2013, רכשה חברת קרסו מוטורס 50% מהבעלות בחברה[3], לפי שווי של 93 מיליון שקל[4]. במרץ 2016 מכרה קרסו מוטורוס את חלקה חזרה למשפחת עפיפי[5].
ב-2014 סיימה החברה את הפעלת קווי אשכול נתניה–חדרה וקווי האשכול הועברו לחברת קווים, במקביל החלה להפעיל קווי אוטובוס בינעירוניים מהעיר צפת ואליה, בנוסף לקווים העירוניים. וכן קווים בינעירוניים נוספים בעיקר עבור המגזר החרדי בין השאר בעפולה, כרמיאל, רכסים, זכרון יעקב, בית שמש, ירושלים ובני ברק. בנוסף לשירות בערים נהריה, עכו, מעלות וישובים נוספים בגליל.
בתחילת חודש יולי 2018 החברה סיימה את פעילותה באשכול נתניה–תל אביב, לאחר הפסדה במכרז לחברת מטרופולין אשר זכתה במכרז להפעלת אשכול "שרון–חולון מרחבי", אשר קווים אלה נכללו במכרז[6].
ביוני 2019 זכתה החברה יחד עם "בורסה" הטורקית במכרז להפעלת הרכבלית בחיפה[7] והן הקימו את חברת כבל אקספרס לצורך הפעלת הרכבל.
באוקטובר 2020 זכתה החברה בהפעלת קווי בית שמש במקום חברת סופרבוס[8]. היא שווקה כבית שמש אקספרס, כשפעילותה החלה ביולי 2021[9].
חברות בת
לחברה שתי חברות ייעודיות, בית שמש אקספרס שמפעילה את התחבורה הציבורית בבית שמש וכבל אקספרס שמפעילה ומתחזקת את הרכבלית בחיפה.
כמו כן בעבר פעלה גם חברת אומני אקספרס.
ראו גם
- רשימת חברות ישראליות בבעלות ערבית שיש עליהם ערך בוויקיפדיה העברית
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ ענת ציגלמן, נשבר המונופול של אגד: מפעיל חדש בחדרה ובנתניה, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2001
- ^ גל ניסים, נמשכת הפרטת התחבורה הציבורית: מהשבוע הבא - קווים פרטיים גם בערים נהריה וצפת, באתר גלובס, 23 בינואר 2002
- ^ אביב לוי, דובי בן גדליהו, קרסו נכנסת לתחבורה ציבורית: רוכשת 50% מ"נתיב אקספרס", באתר גלובס, 9 ביולי 2013
- ^ אביב לוי, השווי של "נתיב אקספרס" נחתך; מה עושה קרסו מוטורס?, באתר גלובס, 4 בנובמבר 2014
- ^ אביב לוי, קרסו מוטורס יוצאת בשן ועין מההשקעה בנתיב אקספרס, באתר גלובס, 17 במרץ 2016
- ^ יעל יפה, אוטובוסים עם רשת אלחוטית ושקעי USB: מטרופולין זכתה במכרז בשרון, באתר צומת השרון, 17 במאי 2017
- ^ ליאור גוטמן, נתיב אקספרס ובורסה הטורקית זכו במכרז להפעלת הרכבל בחיפה, באתר כלכליסט, 19 ביוני 2019
- ^ אסנת ניר, הזוכים במכרזי האוטובוסים בפרוזדור ירושלים ובית שמש: תנופה ונתיב אקספרס, באתר TheMarker, 14 באוקטובר 2020
- ^ ביי ביי 'סופרבוס' | שמשנט חדשות, באתר shemeshnet.co.il
37282576נתיב אקספרס