מטרופולין (תחבורה ציבורית)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מטרופולין תחבורה ציבורית בע"מ
Metropoline buses logo.svg
Metropolin 6360070 201311.jpg
נתונים כלליים
סוג תאגיד
תקופת הפעילות 2000–הווה (כ־24 שנים)
משרד ראשי נתיב האבות 3, כפר סבא
מוצרים עיקריים תחבורה ציבורית
עובדים כ-1,000
 
www.metropoline.com

מטרופולין תחבורה ציבורית בע"מ היא חברת תחבורה ציבורית אשר נוסדה בשנת 2000. החברה מפעילה כ-200 קווי שירות באשכול הנגב, באשכול השרון ואשכול נתניה–תל אביב באמצעות כ-800 אוטובוסים. בחברה מועסקים כ-1,000 עובדים והמטה שלה ממוקם בכפר סבא[1]. מטרופולין מוחזקת בבעלות משותפת של קבוצת מכשירי תנועה (בבעלות צבי נטע), וחברת "בון תור" המוחזקת על ידי משפחת כץ (51%) וקרן ההשקעות "ג'נריישן קפיטל" הנסחרת בבורסה (49%).

היסטוריה

חברת מטרופולין תחבורה ציבורית בע"מ הוקמה בשנת 2000 על ידי חברת תור-בוס יחד עם קבוצת מכשירי תנועה וחברת אתגל אחזקות. החברה הוקמה במסגרת פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, צעד ממשלתי שהחל בשנות ה-90 במטרה ליצור הוזלת מחירים ותחרות בענף התחבורה הציבורית בישראל[1].

בשנת 2002 זכתה מטרופולין במכרז משרד התחבורה להפעלת קווי התחבורה הציבורית ב"אשכול הנגב"[2], להפעלת קווי תחבורה בינעירוניים בנגב ובין באר שבע לתל אביב. המכרז חודש בשנת 2012.

בשנת 2003 חברה קבוצת מטרופולין לחברת נהור נתיבי תחבורה, שהיא חברת בת של דן תחבורה ציבורית, וביחד הקימו את חברת מטרודן באר שבע בע"מ. באוקטובר 2003 זכתה מטרודן במכרז להפעלת קווי התחבורה העירוניים בעיר באר שבע[3]. פעילות מטרודן הסתיימה בשנת 2016 עם תום תקופת המכרז.

בשנת 2010 זכתה מטרופולין במכרז השרון והיא מפעילה באשכול כ-100 קווים עירוניים ובינעירוניים באמצעות כ-320 אוטובוסים חדשים. קווי מטרופולין משרתים את הערים כפר סבא, רעננה, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון ויישובי הסביבה לרבות קווים בינעירוניים מאזור השרון לתל אביב[4].

בשנת 2012 זכתה מטרופולין מחדש במכרז אשכול הנגב[5], והחל מינואר 2014, היא מפעילה במסגרתו כ-220 אוטובוסים חדישים ומבצעת מאות נסיעות יומיות בעשרות קווים המשרתים יישובים רבים באזור הנגב והשפלה, כגון: ראשון לציון, נס ציונה, יבנה, אשדוד, קריית גת, שדרות, נתיבות, מצפה רמון, באר שבע, ערד, אופקים, ירוחם, דימונה ועוד.

בשנת 2017, זכתה מטרופולין במכרז "שרון – חולון מורחב", הנחשב למכרז הגדול ביותר של משה"ת, ובמסגרתו החלה החברה בשנת 2019 בהפעלת קווי שירות נוספים, הכוללים: קווים בינעירוניים המשרתים את העיר נתניה, קווים עירוניים ובינעירוניים באזור גוש דן (חולון, ראשון לציון, תל אביב והסביבה) וכן קווים עירוניים ובינעירוניים בערי השרון. במסגרת הפעילות באזור זה מפעילה החברה 5 אוטובוסים חשמליים ו- 84 אוטובוסים המונעים בגז ובכך למעשה הופכת למפעילה המחזיקה בצי הגדול ביותר של רכבים המונעים בהנעה אלטרנטיבית.

החברה כיום

נכון לשנת 2018 מפעילה חברת מטרופולין כ-800 אוטובוסים ב-200 קווי שירות בשרון והדרום, המשרתים למעלה מ-25 מיליון נוסעים בשנה[1]. כמו כן, החברה עומדת בתווי תקן: ISO 9001:2008 ו-ISO 9301 בתחום הבטיחות והאיכות בתחבורה הציבורית ובנסיעות מיוחדות[1].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 אודות מטרופולין, מתוך האתר הרשמי.
  2. ^ נכון ל-21 בנובמבר 2010. רפורמה בענף האוטובוסים, מתוך אתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
  3. ^ נכון ל-25 במאי 2015. מהפכה בתחבורה הציבורית בבאר שבע, מתוך אתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
  4. ^ עינת טורס. מטרופולין מבטיחה מהפכת תחבורה בשרון, מתוך אתר nrg.
  5. ^ נכון ל-26 בדצמבר 2012. הרפורמה בתחבורה הציבורית נמשכת, מתוך אתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0