כביש 79
כביש 79 - מבט מעין אפק | |
סיווג | כביש ארצי |
---|---|
ציר | כביש רוחב |
אורך | 27 ק"מ |
נקודת התחלה | צומת עין אפק |
ערים ראשיות | קריית ביאליק, קריית אתא, שפרעם, נצרת, נצרת עילית |
נקודת סיום | צומת משהד |
כביש 79 הוא כביש רוחב בצפון ישראל, החוצה את עמק זבולון ואת הגליל התחתון המערבי. הכביש מוביל מצומת עין אפק בקריית ביאליק ועד לצומת משהד שמצפון לנצרת, ואורכו 27 קילומטר.
תולדות הכביש
הכביש נסלל על תוואי דרך עתיק שהוביל בין נצרת לעכו. בין שפרעם לעכו הדרך העתיקה ביצעה עיקוף קל מצדה המערבי של ביצת עין אפק בשל הקושי לחצות דרכה. הכביש, שנקרא כביש נצרת-שפרעם, נסלל עוד בימי המנדט הבריטי. בשנות ה-50 תחזוקתו הייתה ירודה ביותר[1]. בשנת 1971 נתקבל מלווה מהבנק העולמי לצורך שדרוג הכביש[2], שעד אז הוביל כ-1000 כלי רכב ביממה, נועד לאפשר מעבר של כ-7000 כלי רכב ביממה על הכביש, ובכך להקל את עומס התנועה על כביש 75 שנשא עליו את עיקר התנועה בין חיפה וטבריה[3]. העבודות החלו במחצית הראשונה של 1972[4] והכביש נחנך בתחילת 1975[5].
בסוף העשור הראשון של המאה ה-21 החלה החברה הלאומית לדרכים לשדרג את כביש 79 באמצעות הרחבתו לכביש דו-מסלולי ודו-נתיבי, כולל הקמת מסלול לרכבת קלה עתידית במרכזו. העבודות, בהשקעה של כ-400 מיליון שקל, כללו ביטול צמתים מרומזרים והקמת ארבעה מחלפים קטנים, סדרת מעברים חקלאיים והקמת רמזור בצומת תל ערד. לאורך רצועת הדרך מתוכנן תוואי מסילתי עבור רכבת ישראל.
ביולי 2011 נחנך מחלף המוביל, שהיה אחד מהצמתים העמוסים בצפון ישראל, מחלף זה מפריד מפלסית את כביש 79 מכביש 77. באותו חודש נפתח גם מחלף סומך.
במסגרת הקמת כביש עוקף קריות נבנה גשר המעביר את תנועת כביש 79 מעליו. הגשר נפתח לתנועה במחצית 2012. בתקופה זו הוחל גם בעבודות להרחבת קטע הכביש שבין קריית ביאליק ומחלף גלעם לכביש בן 2 מסלולים לכל כיוון עם הפרדה בין שני כיווני הנסיעה. במסגרת העבודות בוטל בחורף 2013 מחלף גלעם, והוחלף בצומת מרומזר, לצורך בנייתו מחדש. המחלף נפתח מחדש ב-14 במאי 2014[6].
בסך הכל, במהלך סוף העשור הראשון של המאה ה-21 ובעשור השני של מאה זו, הוקמו 9 מחלפים חדשים[7] לאורך הכביש, וכן שודרג הכביש באופן משמעותי. קיים תכנון להקים מחלף בצומת יפתחאל.
בסוף העשור השני שודרג הכביש בחלקו המזרחי והפך לכביש דו מסלולי לשני הכיוונים וכן הוקמו מחלפים בציפורי ובנצרת.
מחלפים וצמתים לאורך הכביש
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 79 ממערב למזרח | ||||
0 | צומת אפק | קריית ביאליק | קובץ:ISR-HWR4.PNG כביש 4 | |
1 | מחלף ביאליק | קריית ביאליק | כביש 22 | |
4 | מחלף גילעם | קריית אתא | כביש 781 | |
6.5 | מחלף טל | קריית אתא | רחוב טולוז לוטרק (קריית אתא) | |
7 | מחלף סומך | גבעת טל | כביש 70 | |
9.5 | מחלף שפרעם | שפרעם | רחוב 311 | |
11 | מחלף עדי | שפרעם, עדי | כביש גישה לעדי והרדוף | |
13 | מחלף שפרעם מזרח | שפרעם | רחוב 100 | |
15 | מחלף ביר אל-מכסור | ביר אל מכסור | כניסה לביר אל-מכסור | |
18 | צומת יפתחאל | אלון הגליל | כביש 784 | |
18.5 | מחלף המוביל | הסוללים | כביש 77 | |
19.5 | מחלפון הסוללים | הסוללים | כביש גישה להסוללים ולשמשית | |
23 | צומת ללא שם | ציפורי | כניסה לציפורי | |
23.2 | צומת ללא שם | עילוט | כניסה לעילוט | |
23.5 | צומת אביהוא | ריינה | כביש 700 | |
27 | צומת משהד | משהד | כביש 754 |
אתרים לאורך כביש 79
- שמורת טבע עין אפק
- אנדרטת הלוחם הבדואי
- שמורת יער הסוללים
- ציפורי
ראו גם
הערות שוליים
- ^ מ. נהג, זכר הכביש מימי המנדט ..., מעריב, 11 בדצמבר 1961
- ^ 30 מליון דולר מן הבנק העולמי לפיתוח הכבישים, דבר, 15 ביולי 1971
- ^ ישוקם הכביש הישן מצומת שפרעם לנצרת, דבר, 13 בדצמבר 1971
- ^ בסלילת כביש רחב, מעריב, 7 במרץ 1972
הוחל בפריצת כביש חדש לנצרת מכיוון שפרעם, דבר, 3 במאי 1972 - ^ נחנך כביש שפרעם - נצרת, דבר, 6 בפברואר 1975
- ^ מחלף גלעם נפתח מחדש, הודעת נתיבי ישראל
- ^ מחלפון הסוללים, מחלף המוביל, מחלף ביר אל מכסור, מחלף שפרעם מזרח, מחלף עדי, מחלף שפרעם, מחלף סומך, מחלף טל ומחלף ביאליק.