הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
מידע כללי | |||
---|---|---|---|
מדינה | ישראל | ||
עיר | ירושלים | ||
שם המערכת | הרכבת הקלה בירושלים | ||
מידע על ההקמה | |||
עלות | 8.5 מיליארד שקלים (משוער) | ||
חברה בונה | כפיר רכבת קלה, מוריה | ||
התחלת בנייה | 28 במאי 2018 | ||
פתיחת הקו | 2025[1] | ||
מידע על הקו | |||
אורך הקו | 20.2 ק"מ | ||
רוחב המסילה | 1,435 מ"מ | ||
מסלולים | |||
מספר כלים | 57 צמדי רכבות מדגם "100 URBOS" תוצרת CAF, חלק מהרכבות ישמשו לתגבור הקו האדום | ||
צבע על המפה | ירוק | ||
מספר הקווים |
משניים: 3. הקו הכתום (קו הקמפוסים), הקו הירוק בהיר והקו התכלת | ||
מספר התחנות | 42 | ||
https://jet.gov.il/green-line/ | |||
|
הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
הקו הירוק הוא קו רכבת קלה עתידי, שצפוי להיות השני שייחנך מבין קווי הרכבת הקלה בירושלים. הקו יחבר את שכונת גילה שבדרום העיר לשכונת הגבעה הצרפתית בצפונה. אורך הקו החדש כ-20 קילומטרים ולאורכו יוקמו 42 תחנות נוסעים. הקו ישיק לקו האדום הקיים בכניסה לעיר, בתחנת בנייני האומה. לפי הערכות הקו יחל לפעול בשנת 2025 או 2026.[2] עלות ההקמה של הקו הירוק והקרונות שלו נאמדת ב-10 מיליארד שקל.[3]
על הקו
תוואי הקו מתוכנן להתפרש משכונת גילה בקצהו הדרומי ועד לגבעה הצרפתית ולהר הצופים בקצהו הצפוני.
בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשדרות זלמן שזר, רחוב נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי, שדרות לוי אשכול, עד לקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים.
שלוחות
בנוסף, הקו כולל מספר שלוחות:
- שלוחת גבעת שאול
בשנת 2014, אושרה תוכנית אב רחבת היקף לאזור התעסוקה בגבעת שאול, שיהפוך למרכז תעסוקה מרכזי בעיר, יהווה המשך לאזור הכניסה לעיר וישען על שלוחת רכבת קלה.[4] השלוחה, באורך של כ-2 ק"מ, עוברת מצומת בן דור בשדרות הרצל, לאורך רחוב כנפי נשרים ועד מסוף התחבורה בכניסה להר נוף, ותוכננה במקור כשלוחה של הקו האדום.[5] בהמשך הוחלט לשלב אותה כחלק מתוכנית הקו הירוק. תחילת העבודה הייתה ביוני 2019. במהלך העבודה הוחלפו התשתיות השונות, המרחב הציבורי הורחב, ונוספו נתיבים לרכבת הקלה.
- שלוחת מלחה
השלוחה היא קו משני שיחבר בין שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית מהר הצופים דרך גבעת התחמושת לרחוב יפו ומשם לגבעת רם ודרומה לרחוב דב יוסף ליד שכונת פת במסלול משותף עם הקו הכחול, שם מתפצלת השלוחה בסמוך לקריית הספורט (אצטדיון טדי ופיס ארנה) (חלקה במנהרה מתחת לפארק אלמליח), חולפת על פני קניון מלחה והגן הטכנולוגי הסמוך ותסתיים ליד תחנת הרכבת ירושלים – מלחה. במקום גם מתוכנן דפו עם מקום ל-102 קרונות בשני מפלסים ומסוף תחזוקה.[6]
- שלוחת ארמון הנציב
מסלול חדש שמכונה בינתיים "הקו הורוד" נועד לנצל מסילות קיימות לטובת יצירת קו מהר נוף לארמון הנציב (במקום המסלול הקודם שנועד לחבר את ארמון הנציב למסלול הקו הסגול שיסתיים בקריית יובל). המסלול עובר באותן מסילות של הקו הירוק הבהיר דרך הר נוף וגבעת שאול, שם עובר למסילת הקו הירוק דרך גבעת רם עד צומת פת, שם עובר למסילת "קו התכלת" מצומת פת לאזור התעשייה תלפיות עד דרך חברון ומשם לרחוב אשר וינר עד לארמון הנציב.
היסטוריה
התכנון הראשוני של מערך הרכבת הקלה בירושלים החל בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, וכלל תוכנית להקמת 8 קווים בסך הכל, בהם קו המקשר את שכונת גילה בדרום העיר עם מרכז ירושלים.[7] בשלב הראשוני נבדקו תוואים שונים והוצגה תוכנית כללית שאושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה באוקטובר 2000.[8] במאי 2001 פורסם המכרז להקמת הקו האדום, ועל פי התכנון המקורי היה אמור הקו הירוק להיות מקודם מיד אחריו, אך השלמת תכנונו התעכבה כעשר שנים.[9]
צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים השלים לבסוף את התכנון המפורט של הקו בשנת 2013.[10] הוועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים אישרה את תוכנית הקו ביוני 2015.[11] הוועדה המחוזית אישרה אותו ביוני 2016.[12] המכרז הראשון לעבודות הפיתוח בקו פורסם על ידי חברת מוריה באוגוסט 2017. עד סוף 2017 פורסמו שלושה מכרזי ביצוע נוספים במקטעי הקו הירוק.[13]
ב-28 במאי 2018 הונחה אבן הפינה והחלו עבודות התשתית עבור הקו הירוק במתחם צומת פת לטובת הקמת הפרדה מפלסית ושיקוע מקטע הכביש הרצוג-גולומב, לאורך 50 מטרים, על מנת לאפשר נסיעה רציפה בין רחוב הרצוג לבין רחוב גולומב.[14][15] ביוני 2019 החלו העבודות בשכונת גילה.[16]
באוגוסט 2019 נבחרה לממן, להקים, ולתפעל את הקו הירוק ואת הארכות הקו האדום חברת TransJerusalem J-Net, שהוקמה באופן ייעודי לטובת הפרויקט על ידי קבוצת שפיר הנדסה, וכוללת גם את סופרבוס והשותפה הספרדית חברת Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. הפרויקט יבוצע כשותפות ציבורית-פרטית (PPP) בהיקף כספי מוערך של כ-10 מיליארד שקלים, וכולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.[17] בנובמבר 2019 החלו העבודות בגבעת שאול.[18]
במאי 2020 החלו העבודות ברחוב בר-אילן.[19] ביולי 2020 החלו העבודות בשכונות רמת אשכול ומעלות דפנה.[20] החל מדצמבר 2020, החלו פלגים קיצוניים להפגין נגד בניית תוואי רכבת קלה ברחוב בר-אילן, בטענה שהמהלך יפגע בצביון הדתי של האזור.[21] ובהמשך החלו לשבש בקביעות את העבודות.[22] לטענתו של יואל קרויס החבר בקהילת תורה ויראה של נטורי קרתא, הדבר נגרם בעקבות אי הסכמתו של זוהר זולר מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה בירושלים לדבר עם המפגינים.[23]
ביוני 2021 הושלמה הקמת ההפרדה המפלסית בצומת פת.[24] באוקטובר 2021 הושלמה הקמת מנהרה באורך כ-240 מטרים, בסמוך להיכל הפיס הארנה, דרכה תחצה הרכבת את פארק אלמליח, במפלס התחתון, ותנוע על הגשר החדש שהוקם בקצה הפארק, עד לחיבור עם רחוב דב יוסף.[25]
קווים משניים
קו הקמפוסים
קו משני שיחבר בין שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית מהר הצופים דרך גבעת התחמושת לרחוב יפו ומשם לגבעת רם ולקריית הספורט במלחה.
הקו הירוק הבהיר
לפי פרסומי עיריית ירושלים, מתוכננת הפעלה של קו משני שינצל את תשתיות הקו הירוק והקו האדום, שינוע על מסלול הקו האדום בין נווה יעקב ופסגת זאב והגבעה הצרפתית לגבעת התחמושת ומשם על מסלול הקו הירוק שיעבור ברמת אשכול ורוממה וליד תחנה מרכזית יתפצל ממנו לכיוון קריית משה, גבעת שאול ויסתיים ליד הר נוף. אורך הקו 13 ק"מ ו-25 תחנות.
קו התכלת
הוספת מקטע מסילה של כקילומטר בין גבעת התחמושת (שכוללת גם תחנות במסלול הקו הירוק והקו האדום) לצומת בר-אילן (מסלול הקו הכחול) שיאפשר מסלול לקו רכבת בין שלוחת קטמונים של הקו הכחול שתפנה בצומת בר-אילן לכיוון קמפוס הר הצופים, מלבד המסלול הראשי של הקו הכחול המוביל מצומת בר-אילן להר חוצבים ורמות.
קישורים חיצוניים
- הקו הירוק, באתר תוכנית האב לתחבורה
הערות שוליים
- ^ לפי עדכון מיוני 2021
- ^ ליאור גוטמן, בלעדי לכלכליסט מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עוזבת את העיר, באתר כלכליסט, 28 באפריל 2019
- ^ אורן דורי, המצור החדש שמאיים על ירושלים, באתר TheMarker, 20 בספטמבר 2016
- ^ תוכנית האב לגבעת שאול
- ^ תוכנית 9700 ירושלים הארכת הקו הראשון של הרכבת הקלה ברח' הרצל, הרב צבי יהודה, ימין-אבות, כנפי נשרים
- ^ גיא ליברמן, חניוני אוטובוסים בשכונת מלחה בי-ם יהפכו למתחם תחזוקה וחניון קרונות לרכבת הקלה, באתר גלובס, 10 ביולי 2020
- ^ הרכבת הקלה בירושלים לקראת אישור, באתר גלובס, 10 במרץ 1997
דוד חיון, לפתוח את לב עיר הקודש, באתר גלובס, 27 בדצמבר 1999 - ^ דרור מרום, המועצה הארצית אישרה את תוכנית מיזם הרכבת הקלה בירושלים, באתר גלובס, 3 באוקטובר 2000
- ^ מאת דוד חיון, האוצר: מכרז הרכבת הקלה בירושלים יפורסם בחודש מאי; 4 הקבוצות קיבלו את טיוטת הזיכיון, באתר גלובס, 5 במרץ 2001
- ^ דניאל שמיל, מתרחבים: חמישה קווי רכבת קלה נוספים יוקמו בירושלים, באתר TheMarker, 20 בספטמבר 2013
- ^ מליאת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, בראשות דלית זילבר, החליטה בישיבתה האחרונה על הפקדת תוכנית ליצירת תוואי חדש עבור הרכבת הקלה בירושלים, באתר משרד הפנים
- ^ אורין דורי, הוועדה המחוזית אישרה את ה"קו הירוק" של הרכבת הקלה בירושלים, באתר TheMarker, 20 ביוני 2016
- ^ אבי בר-אלי, מכרז ראשון להקמת קו נוסף של הרכבת הקלה בירושלים, באתר TheMarker, 27 באוגוסט 2017
- ^ יובל ניסני, צומת פת: העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה יצאו לדרך, באתר כל העיר, 28 במאי 2018
- ^ ענבר טויזר, הונחה אבן פינה לקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, באתר ynet, 28 במאי 2018
- ^ שרה ליעד דהן, שלוש שנים של סבל: עבודות התשתית של הרכבת הקלה יוצאות לדרך בגילה, באתר כל העיר, 12 ביוני 2019
- ^ להתראות סיטיפס: נבחרה החברה החדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים, באתר כל העיר, 7 באוגוסט 2019
- ^ גבעת שאול – החלו עבודות התשתית להקמת הרכבת הקלה, באתר כל העיר, 25 בנובמבר 2019
- ^ התוכנית המתגבשת בעיריית ירושלים לקראת עבודות הרכבת הקלה בבר אילן: דילול התחבורה הציבורית באזור, באתר כל העיר, 26 בפברואר 2020
- ^ רמת אשכול ומעלות דפנה: החלו עבודות התשתית להקמת הרכבת קלה, באתר כל העיר, 5 ביולי 2020
- ^ אהרן רבינוביץ, מאות אנשי הפלג הירושלמי הפגינו בירושלים נגד בניית רכבת קלה, 25 נעצרו, באתר הארץ, 7 בדצמבר 2020
- ^ שלומי הלר, בר אילן: התפרעויות אלימות בשטח העבודות להקמת הרכבת הקלה. צפו בתיעוד, באתר כל העיר, 5 בפברואר 2021
ספי בן חמו, בר אילן: עשרות מתפרעים ומיידים אבנים לעבר עובדי הרכבת הקלה, באתר כל העיר, 22 בפברואר 2021
חיים גולדברג, 'מחאת הרכבת הקלה': לראשונה עם הרב הבכיר מברסלב, באתר כיכר השבת, 16 במרץ 2021
שלומי הלר, הוונדליזם בבר אילן: הנזק לתשתיות נאמד בכארבעה מיליון שקלים, באתר כל העיר, 21 באפריל 2021 - ^ מפגש 222: יואליש קרויס – מבט חרדי בענייני השעה, סרטון בערוץ "קפה דעת – אונ' עממית חינמית", באתר יוטיוב (אורך: 55:33), 28 בנובמבר 2023
- ^ שלומי הלר, סוף לסיוט של הנהגים בצומת פת? המנהרה החדשה תיפתח בסוף החודש – כך היא נראית, באתר כל העיר, 28 במאי 2021
- ^ שירן טמוזרטי, מדשאות, שירותים ציבוריים ושבילי אופניים: נחנך פארק אלמליח המחודש, באתר כל העיר, 22 באוקטובר 2021
38780335הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים