הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים
מדינה ישראל
עיר ירושלים
שם המערכת הרכבת הקלה בירושלים
מידע על ההקמה
עלות 8.5 מיליארד שקלים (משוער)
חברה בונה TransJerusalem J-Net LTD
התחלת בנייה 28 במאי 2018
פתיחת הקו 2024 (משוער)
מידע על הקו
אורך הקו 19 ק"מ
צבע על המפה ירוק
מספר הקווים משניים: 2 (קו הקמפוסים והקו הירוק בהיר)
מספר התחנות 36
תרשים הקו
מפת הקווים של הרכבת הקלה בירושלים

הקו הירוק הוא קו רכבת קלה עתידי, שצפוי להיות השני שנחנך מבין קווי הרכבת הקלה בירושלים.  הקו יחבר את שכונת גילה שבדרום העיר לשכונת הגבעה הצרפתית בצפונה. אורך הקו החדש כ-19 קילומטרים ולאורכו ממוקמות 36 תחנות נוסעים. הקו ישיק לקו האדום בכניסה לעיר, בתחנת בנייני האומה. על פי התכנון, הקו אמור לפעול בסוף 2024, אולם לפי הערכות הקו יחל לפעול רק בשנת 2025 או 2026[1]. עלות ההקמה של הקו הירוק נאמדת ב–8.5 מיליארד שקל.[2]


Route map
Unknown route-map component "uexKBHFa"
טרמינל האוניברסיטה
Urban station on track
צ'רצ'יל
Urban station on track
גבעה צרפתית
Urban station on track
קציר
Urban station on track
גאנו
Urban station on track
מח"ל
Urban station on track
קרל נטר
Urban station on track
ארץ חפץ
Urban station on track
שמואל הנביא
Urban station on track
עלי הכהן
Urban stop on track
ירמיהו
Urban stop on track
רוממה
Urban stop on track
בנייני האומה
Urban stop on track
העילוי
Urban stop on track
אזולאי
Urban stop on track
האופה
Urban stop on track
המלמד
Urban stop on track
דיפו קריית הממשלה
Urban stop on track
גבעת רם
Urban stop on track
בלפור
Urban stop on track
גבעת מרדכי
Urban stop on track
שחל
Urban stop on track
יהודה הנשיא
Urban stop on track
גוננים
Urban stop on track
ארנה
Urban stop on track
קניון מלחה
Urban stop on track
גטי
Urban stop on track
דיפו מלחה
Urban stop on track
איחוד הכפר
Urban stop on track
בגין דרום
Urban stop on track
שבתאי הגגבי
Urban stop on track
הרוזמרין
Urban stop on track
הגננת
Urban stop on track
לשם
Urban stop on track
הסנונית
Urban stop on track
החסידה
Urban stop on track
דגן
Urban stop on track
יער גילה
Unknown route-map component "uexKBHFe"
דיפו גילה


על הקו

תוואי הקו מתוכנן להתפרש משכונת גילה בקצהו הדרומי ועד לגבעה הצרפתית ולהר הצופים בקצהו הצפוני.

בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוסברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי, שד' לוי אשכול, עד לקמפוסברסיטה העברית בהר הצופים.

שלוחות

בנוסף, הקו כולל מספר שלוחות:

  • שלוחת גבעת שאול

בשנת 2014, אושרה תוכנית אב רחבת היקף לאזור התעסוקה בגבעת שאול, שיהפוך למרכז תעסוקה מרכזי בעיר, יהווה המשך לאזור הכניסה לעיר וישען על שלוחת רכבת קלה.[3] השלוחה, באורך של כ-2 ק"מ, עוברת מצומת בן דור בשדרות הרצל, לאורך רחוב כנפי נשרים ועד מסוף התחבורה בכניסה להר נוף, ותוכננה במקור כשלוחה של הקו האדום.[4] בהמשך הוחלט לשלב אותה כחלק מתוכנית הקו הירוק.

  • שלוחת תלפיות

שלוחה לאזור התעסוקה בתלפיות העוברת מאזור רחוב הפרסה, רחוב פייר קניג, רחוב התנופה ורחוב רבקה – באורך של כ-3.1 ק"מ.

  • שלוחת מלחה

בשלב מאוחר יותר מתוכננת בקו שלוחה נוספת למלחה שתתפצל מהקו מרחוב דוב יוסף בצומת עם כביש בגין דרום ותעבור במסלול של הקו הכחול (בכביש בגין דרום ודרך יצחק מודעי) לצד קריית הספורט (אצטדיון טדי ופיס ארנה), קניון מלחה והגן הטכנולוגי הסמוך ומשם לגן החיות התנ"כי.

היסטוריה

צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים השלים את התכנון הראשוני של הקו בשנת 2013.[5] הוועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים אישרה את תוכנית הקו ביוני 2015.[6] הוועדה המחוזית אישרה אותו ביוני 2016.[7] המכרז הראשון לעבודות הפיתוח בקו פורסם על ידי חברת מוריה באוגוסט 2017. עד סוף 2017 פורסמו שלושה מכרזי ביצוע נוספים במקטעי הקו הירוק.[8]

ב-28 במאי 2018 הונחה אבן הפינה והחלו עבודות התשתית עבור הקו הירוק במתחם צומת פת. בצומת תבוצע הפרדה מפלסית וישוקע מקטע הכביש הרצוג-גולומב, לאורך 50 מטרים, על מנת לאפשר נסיעה רציפה בין רחוב הרצוג לבין רחוב גולומב.[9][10] ביוני 2019 החלו העבודות בשכונת גילה.[11]

באוגוסט 2019 נבחרה לממן, להקים, ולתפעל את הקו הירוק ואת הארכות הקו האדום חברת TransJerusalem J-Net, שהוקמה באופן ייעודי לטובת הפרויקט על ידי קבוצת שפיר הנדסה, וכוללת גם את סופרבוס והשותפה הספרדית חברת CAF (אנ'). הפרויקט יבוצע כשותפות ציבורית-פרטית (PPP) בהיקף כספי מוערך של כ-10 מיליארד שקלים, וכולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק״מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.[12]

קווים משניים

קו הקמפוסים

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – הקו הכתום

קו משני שיחבר בין שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית מגבעת רם להר הצופים.

הקו הירוק הבהיר

קו משני שינוע על מסלול הקו האדום בין נווה יעקב ופסגת זאב והגבעה הצרפתית לגבעת התחמושת ומשם על מסלול הקו הירוק שיעבור ברמת אשכול ורוממה וליד תחנה מרכזית יתפצל ממנו לכיוון קריית משה, גבעת שאול ויסתיים ליד הר נוף. אורך הקו 13 ק"מ ו-25 תחנות.

קו התכלת

הוספת מקטע מסילה של כקילומטר בין גבעת התחמושת (שכוללת גם תחנות במסלול הקו הירוק והקו האדום) לצומת בר-אילן (מסלול הקו הכחול) שיאפשר מסלול לקו רכבת בין שלוחת קטמונים של הקו הכחול שתפנה בצומת בר-אילן לכיוון קמפוס הר הצופים, מלבד המסלול הראשי של הקו הכחול המוביל מצומת בר-אילן להר חוצבים ורמות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.

הערות שוליים

  1. ליאור גוטמן, בלעדי לכלכליסט מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עוזבת את העיר, באתר כלכליסט, 28 באפריל 2019
  2. אורן דורי, המצור החדש שמאיים על ירושלים, באתר TheMarker‏, 20 בספטמבר 2016
  3. תוכנית האב לגבעת שאול
  4. תוכנית 9700 ירושלים הארכת הקו הראשון של הרכבת הקלה ברח' הרצל, הרב צבי יהודה, ימין-אבות, כנפי נשרים
  5. דניאל שמיל, מתרחבים: חמישה קווי רכבת קלה נוספים יוקמו בירושלים, באתר TheMarker‏, 20 בספטמבר 2013
  6. מליאת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, בראשות דלית זילבר, החליטה בישיבתה האחרונה על הפקדת תוכנית ליצירת תוואי חדש עבור הרכבת הקלה בירושלים. אתר משרד הפנים
  7. אורין דורי, הוועדה המחוזית אישרה את ה"קו הירוק" של הרכבת הקלה בירושלים, באתר TheMarker‏, 20 ביוני 2016
  8. אבי בר-אלי, מכרז ראשון להקמת קו נוסף של הרכבת הקלה בירושלים, באתר TheMarker‏, 27 באוגוסט 2017
  9. יובל ניסני, צומת פת: העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה יצאו לדרך, באתר כל העיר, 28 במאי 2018
  10. ענבר טויזר, הונחה אבן פינה לקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, באתר ynet, 28 במאי 2018
  11. שרה ליעד דהן, שלוש שנים של סבל: עבודות התשתית של הרכבת הקלה יוצאות לדרך בגילה, באתר כל העיר, 12 ביוני 2019
  12. להתראות סיטיפס: נבחרה החברה החדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים, באתר כל העיר, 7 באוגוסט 2019


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0