התחנה המרכזית של ירושלים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
התחנה המרכזית של ירושלים
מבנה התחנה מכיוון רחוב יפו
מבנה התחנה מכיוון רחוב יפו
מיקום רחוב יפו, ירושלים
אתרים סמוכים
שירות אוטובוסים לכל חלקי מדינת ישראל

התחנה המרכזית של ירושלים היא מרכז התחבורה הציבורית הראשי בירושלים, ממנה יוצאים קווי אוטובוס בין־עירוניים מהעיר לשאר הערים והיישובים בישראל. התחנה מהווה חלק ממרכז תחבורתי רחב יותר, אשר כולל תחנה של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ואת תחנת הרכבת ירושלים – יצחק נבון, תחנת הקצה של הקו המהיר לירושלים שהחל לפעול בספטמבר 2018. התחנה המרכזית בבעלות אמות השקעות ונצבא החזקות.

מבנה התחנה

הכניסה הראשית לתחנת האוטובוסים המרכזית בירושלים (2017)
מראה פנים מסופי האוטובוסים בתחנה, אפריל 2006
התחנה המרכזית בירושלים, אפריל 2021

התחנה ממוקמת ברחוב יפו מול בנייני האומה במבנה בן 10 קומות הכולל קניון, בניין משרדים, רציפי אוטובוסים ומפלסי חנייה תת-קרקעיים. שטחו הבנוי הוא 66,166 מ"ר, רוחבו למעלה מ-250 מטרים, ומצופה מבחוץ באבן ובזכוכית. מלבד מיקומו הבולט בכניסה לירושלים וגודלו, סימן ההיכר של המבנה הוא שעון אנלוגי גדול במרכזו אשר ממוקם מעל הכניסה הראשית למבנה התחנה.

המבנה כולל, לצד מרכז התחבורה לאוטובוסים בינעירוניים מירושלים לשאר רחבי ישראל, גם מרכז קניות תלת-מפלסי, בית כנסת, משרדי ממשלה ומשרדים פרטיים. בניגוד לתחנה המרכזית בתל אביב ולרוב התחנות המרכזיות בישראל, פעילות התחנה נמצאת כולה בתוך מבנה סגור, הכולל את כל רציפי התחנות הבינעירוניות, כך שאין צורך ביציאה ממבנה התחנה כדי לעלות על קווי האוטובוס הבינעירוניים או כדי להחליפם. מנגד, תכנון זה יוצר בעיית זיהום אוויר קשה במיוחד, עקב הצטברות גזי פליטה של מנועי האוטובוסים בחלל סגור.
בתחנה קיימים סידורי אבטחה. על פי הפרסומים[דרוש מקור], התכנון ההנדסי אף כלל מיגון מסיבי בין קומתי תוך יציקת שכבת בטון עבה בתוך התקרות, שתפקידה למנוע קריסת קומות במקרה של פיגוע.

בקומה השלישית של התחנה נמצאים, בין השאר, מסוף האוטובוסים, ובית כנסת שהיה נקרא בית כנסת אגד - בת עמי לזכר חללי אגד. השלט הוסר בשיפוץ הקיר עליו היה תלוי.

היסטוריה

התחנה המרכזית המודרנית הראשונה של ירושלים נבנתה ב-1932 לצד רחוב יפו, בלב המע"ר המתפתח של העיר בתקופת המנדט, כשיתוף פעולה של בעלי הקרקע דוד קוקיא עם קואופרטיב "המהיר" שאוטובוסיו נסעו לתל אביב ובאר שבע. לצד התחנה הוקם "בניין העמודים" שסוחריו שכרו את חנויותיהם ממשפחת קוקיא. תחנה זו שימשה את תושבי ירושלים עד שלהי שנות ה-60 של המאה ה-20.

ההתפתחות המהירה של ירושלים והגידול בתנועה התחבורתית הפכו את התחנה המרכזית למיושנת, צפופה ובעייתית. באפריל 1960 נחתם הסכם בין הקואופרטיבים "המקשר" ו"אגד" (לפני שאוחדו לחברה אחת) ועיריית ירושלים, לבניית תחנה חדשה בחלקו המערבי של רחוב יפו על שטח מושב הזקנים הכללי המאוחד, באזור רוממה - מיקום שהיווה את הכניסה הראשית לעיר וצומת דרכים עיקרי שממנו התפצלו צירים למרכז העיר, שכונות מערב העיר, שכונות צפון העיר וכן כביש ירושלים-תל אביב[1]. חוזה להקמת התחנה נחתם בסוף 1965[2]. התחנה החדשה במקום נחנכה ב-6 בספטמבר 1968, בטקס בנוכחות ראש העירייה טדי קולק ושר התחבורה משה כרמל[3]. מבנה תחנה זה כלל בניין לקופות ומשרדים ורציפים חיצוניים, והוא שימש בתפקידו עד סוף המאה ה-20.

בשנת 1995 הוחלט להרוס ולבנות מחדש את התחנה, כדי להגדיל את הקיבולת שלה ולפתח שטחי מסחר נוספים. את הפרויקט יזמה חברת נצב"א -נכסי צאן ברזל אגד, שהייתה אז חברת בת של אגד, בשותפות עם חברת אמות השקעות[4]. בינואר 1998 זכתה חברת אשטרום במכרז להקמת מבנה התחנה החדש, בעלות של כ-300 מיליון שקל[5]. במהלך בניית התחנה החדשה פעלה התחנה המרכזית ממיקום זמני בהמשך רחוב יפו. התחנה החדשה נפתחה בספטמבר 2001[6]. התחנה החדשה היא אחת התחנות העמוסות ביותר בישראל. מרכז הקניות של התחנה זוכה להצלחה רבה, בעיקר בשל האוכלוסייה הרבה שעוברת דרכו במטרה להגיע לרציפי התחנה בקומה השלישית[7].

ביולי 2005, סמוך ליישום תוכנית ההתנתקות, שני חיילי צה"ל מן הנח"ל החרדי, שפעלו במחאה נגד תוכנית ההתנתקות, השאירו תיק סמוך לשירותים שבמבנה. כוחות הביטחון חששו שמדובר במטען חבלה ופינו את הבניין, בדיעבד התברר שכל תכולת התיק הייתה סטיקרים. בעקבות זאת, הוקשחו הבדיקות ושונה המערך הביטחוני. גם חיילים במדים חויבו, בניגוד לעבר, בבדיקות שיקוף תיקים ובדיקות ביטחוניות אחרות. ב-12 ביולי 2005, השאירו פעילי ימין תיק עם שעון גז וחוטים (מטען דמה), ובתוכו פתק עם הכיתוב "ההתנתקות עוד תתפוצץ לנו בפנים"[8].

במחלף גולדה מאיר בצפון העיר הסמוך להר חוצבים החלו להקים תחנה מרכזית אזורית נוספת[9]. בנוסף, לצד שער שכם פועלת בירושלים התחנה המרכזית של מזרח ירושלים שאף מתוכננת להשתדרג בעתיד עם חניון תת-קרקעי ושדרה מסחרית.

באפריל 2008, קבע בית המשפט כי הקדש מוסאיוף זכאי ל-3% מהתחנה, מאחר ש-3.2 דונם מהשטח עליו משתרעת התחנה, כ-102 דונם, הוא בבעלותה. נקבע כי לאורך השנים לא טרחו לפנות למשפחת מוסאיוף כדי לרכוש את חלקה, במסגרת פרצלציה (חלוקה מחדש של המגרש), ובפועל אמות ונצבא השתלטו על החלקה של ההקדש[10].

ב-2011 החלה לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים החולפת לצד התחנה והפכה לציר גישה מרכזי לשכונות רבות בירושלים וב-2023 יוארך לשכונות נוספות. בנוסף בספטמבר 2018 נפתחה תחנת הרכבת ירושלים יצחק נבון, המשמשת כתחנת קצה במסילת ירושלים - גנות. ביולי 2024 מתוכנן להתחיל לפעול (באופן חלקי) גם הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים שיחלוף אף הוא לצד התחנה וכן מתוכננים שלוחות נוספות על מסלולי הרכבות כגון שלוחת הקמפוסים של הקו הירוק בין מלחה וגבעת רם להר הצופים, שלוחה של "הקו הצהוב" התיירותי שיחבר בין קריית המוזיאונים דרך מרכז העיר לעיר העתיקה, שלוחה בין תחנה מרכזית להדסה עין כרם, ושלוחה בין נווה יעקב וגבעת שאול. כך שאזור התחנה יהווה מוקד תחבורה רחב ידיים.

בינואר 2019 נחנך בקומות המשרדים של בניין התחנה המרכזית הסניף הירושלמי של רשת חללי העבודה והמשרדים המשותפים "אורבן פלייס". שטח החלל שמופעל על ידי החברה הוא כ-2,000 מ"ר וכולל משרדים פרטיים וחללי עבודה משותפים[11].

ב-2023 המתחם עבר שיפוץ בכל קומות המסחר ובקומת הרציפים,השדרוג כלל החלפת הריצופים והחיפויים,החלפת השילוט הקבוע, החלפת תאורה,החלפת התקרה, הוספת ספסלי המתנה וחידוש הנראות.[12]

הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים
Unknown route-map component "uexKBHFa"
נווה יעקב צפון
Unknown route-map component "uexHST"
יצחק טבנקין
Unknown route-map component "uexHST"
מזל קשת
Unknown route-map component "uexHST"
משה דיין צפון
Urban stop on track
חיל האוויר
Urban stop on track
סיירת דוכיפת
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
פסגת זאב מרכז
Urban stop on track
יקותיאל אדם
Urban stop on track
בית חנינא
Urban stop on track
שועפאט
Urban stop on track
א-סהל
Unknown route-map component "uABZgr" Unknown route-map component "uDST+l"
דיפו הגבעה הצרפתית
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
גבעת המבתר
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
גבעת התחמושת
Urban stop on track
שמעון הצדיק
Urban stop on track
שבטי ישראל
Urban stop on track
שער שכם
Urban stop on track
העירייה
Urban stop on track
יפו מרכז
Urban stop on track
הדוידקה
Urban stop on track
מחנה יהודה
Urban stop on track
הטורים
Urban stop on track Unknown route-map component "BAHN"
התחנה המרכזית
Unknown route-map component "uSKRZ-G2o"
גשר המיתרים
Urban stop on track
קריית משה
Urban stop on track
החלוץ
Urban stop on track
כיכר דניה
Urban stop on track
יפה נוף
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
הר הרצל
Unknown route-map component "uexHST"
שמריהו לוין
Unknown route-map component "uexHST"
קריית יובל מערב
Unknown route-map component "uexHST"
גן המפלצת
Unknown route-map component "uexHST"
הנרייטה סאלד מזרח
Unknown route-map component "uexHST"
קריית מנחם
Unknown route-map component "uexHST" Unknown route-map component "PARKING"
צומת אורה
Unknown route-map component "uexHST"
בית הספר לרפואה
Unknown route-map component "uexKBHFe"
הדסה עין-כרם

אמנות

על הקירות משני צדי פתח הכניסה הראשי אל התחנה הותקנו בעבר היצירות "עוברי אורח", מעשה ידיה של הפסלת אורנה בן-עמי. היצירה מעוצבת בדמות כובעים ממינים שונים התלויים על קולבים. כל אחד מן הכובעים, העשויים ברזל, הוא בקוטר של כמטר.

לצד הכניסה שממנה נכנסים האוטובוסים לתחנה, מותקן תבליט קיר "שאלו שלום ירושלים" מאת האמן י. אטיאס. ביצירה מוצג תבליט של ירושלים.

זיהום אוויר

תכנון המבנה כבניין סגור מוביל להצטברות כמות גבוהה של גזי פליטה ממנועי הדיזל של האוטובוסים. בתחנה נרשמו פעם אחר פעם שיעורי זיהום אוויר גבוהים במיוחד, ברמה המסכנת את בריאות הנוסעים והמבקרים במקום. בעקבות כך, המשרד להגנת הסביבה הטיל בשנת 2012 קנס בסך 700 אלף שקל על הבעלים. באוקטובר 2013 הוציא בית משפט השלום בירושלים צו, אשר מחייב הצבת סדרנים שימנעו מן הנוסעים לשהות באזור הרציפים שלא לצורך[13].

בשל זיהום האוויר הכבד הוצאו תחנות של קווים רבים אל מחוץ למבנה[14].

בנובמבר 2014, הוקמו מחיצות ברציפי העלייה לאוטובוסים. בתוך המחיצות, שיחד עם חזית האוטובוס יוצרות מעין תא, מוזרם אוויר נקי, ובכך נמנעת חשיפה ממושכת של הנוסעים לפליטות האוטובוסים. בנוסף, הותקנו מנעולים מיוחדים על דלתות היציאה לרציפים. המנעולים מאפשרים את פתיחת הדלתות רק כאשר יש אוטובוס בתוך הרציף, וכך מוגבל הזמן שבו נוסעים נמצאים ברציף לזמן בו הם עולים אל האוטובוס בלבד[15].

בנובמבר 2018, קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד התחנה, כי היא תשלם פיצוי של 12.4 מיליון שקל. בית המשפט קבע כי זיהום האוויר במקום לא טופל כראוי ופסק כי 7.4 מיליון שקל מהפיצוי יושקעו בעבודות לשיפור חווית השירות בתחנה ולהעלאת המודעות לזיהום האוויר. וחמשת מיליון השקלים הנותרים יועברו לארגוני איכות סביבה[16].

פריסת קווים בתחנה

מפעילה אשכול הפעלה
אגד קווים עירוניים בירושלים, שירות פרברי, שירות לתל אביב, חיפה, באר שבע, אילת ולמרבית הערים בישראל.
אקסטרה קווים עירוניים לפסגת זאב ונווה יעקב
אפיקים שירות לבני ברק ורמת גן ושירות למעלה אדומים, קריית ארבע עוטף ירושלים, הר חברון, בקעת הירדן ובנימין
גלים שירות לשדרות, נתיבות, אופקים, תפרח והנגב המערבי
דן בדרום שירות לאשדוד וגדרה.
מטרופולין שירות לאלעד, ירוחם ודימונה
נתיב אקספרס שירות לצפת ומירון
סופרבוס קווים עירוניים בירושלים
קווים שירות למודיעין, מודיעין עילית, עמק האלה, וביתר עילית
תנופה שירות לבית שמש ויישובי פרוזדור ירושלים

גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ שלמה גרבר, תחנת אוטובוסים חדשה לירושלים, הארץ, 29 באפריל 1960
    התחנה המרכזית בירושלים בשותפות "אגד" ו"המקשר", דבר, 12 במאי 1960
  2. ^ חוזה להקמת התחנה המרכזית בירושלים, הבוקר, 28 בדצמבר 1965
  3. ^ "תחנת ראובן" - התחנה המרכזית החדשה בירושלים - פתוחה לקהל, למרחב, 8 בספטמבר 1968
  4. ^ שמואל דקלו, ‏יוזמות התחנה המרכזית בירושלים תובעות מהעירייה 10.2 מיליון ש', באתר גלובס, 2 בינואר 2003
  5. ^ אשטרום זכתה במיכרז התחנה המרכזית בירושלים ב-40 מיליון ד', באתר גלובס, 5 בינואר 1998
  6. ^ גל ניסים, ‏15 מיורשיו של שלמה מוסיאיוף דורשים לממש את זכותם כבעלים בתחנה המרכזית החדשה בירושלים, באתר גלובס, 20 בספטמבר 2001
  7. ^ אלעזר לוין, ‏אמות ונצבא השכירו 4,000 מ"ר במרכז המסחרי ליד התחנה המרכזית בירושלים, באתר גלובס, 7 בפברואר 2000
    גל ניסים, ‏ביהמ"ש איפשר לפתוח סניף מקדונלד'ס בלי הכשר בתחנה המרכזית בירושלים, באתר גלובס, 17 בדצמבר 2001
    אלעזר לוין, ‏טאואר רקורדס תשלם 35–45 דולר למ"ר בירושלים וכפ"ס, באתר גלובס, 21 באוקטובר 2001
  8. ^ יונתן ליס, פעילי ימין הניחו מטען דמה בתחנה המרכזית בי-ם, באתר הארץ, 12 ביולי 2005
  9. ^ גיא נרדי, ‏דניה סיבוס נבחרה להקים את התחנה המרכזית של צפון ירושלים, באתר גלובס, 16 באוקטובר 2019
  10. ^ רנית נחום-הלוי, משפחת מוסאיוף דורשת 3% מרווחי התחנה המרכזית בירושלים, באתר TheMarker‏, 22 באפריל 2008
  11. ^ דותן לוי, חברת חללי העבודה המשותפים Urban Place תפתח סניף ראשון בירושלים, באתר כלכליסט, 17 במאי 2018
  12. ^ אנחנו נדבר פעם על המפנה ה"כפרי" שעוברת התחנה המרכזית בירושלים בשיפוץ שלה?, באתר Twitter, ‏24/3/23
  13. ^ ניר חסון, אגד והתחנה המרכזית בירושלים ישלמו 1.2 מיליון שקל בגלל זיהום אוויר, באתר הארץ, 9 באפריל 2014
  14. ^ אתר למנויים בלבד ניר חסון, זיהום האוויר ברציפי התחנה המרכזית בירושלים - מהגבוהים בישראל אי פעם, באתר הארץ, 8 באוקטובר 2013
  15. ^ אורי חודי, ‏שרשרת כשלים הובילה לגידול בזיהום אוויר בתחנה המרכזית ירושלים, באתר גלובס, 29 בדצמבר 2014
  16. ^ יובל ניסני, הזיהום בתחנה המרכזית בירושלים: הציבור יפוצה ב-12.4 מיליון שקלים, באתר כל העיר, 16 בנובמבר 2018
רחוב יפו, ירושלים
אתרים לאורך רחוב יפו
(1) התחנה המרכזית | (2) תחנת הרכבת | (3) שוק מחנה יהודה | (4) מרכז כלל | (5) מדרחוב בן-יהודה | (6) נחלת שבעה
(7) בניין ג'נרלי | (8) כיכר ספרא | (9) העיר העתיקה | (10) ממילא | (11) שער יפו ומגדל דוד
(A) כיכר הדוידקה | (B) - כיכר ציון | (C) - כיכר צה"ל
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38013008התחנה המרכזית של ירושלים