המקשר
לוגו הקואופרטיב עם ראשי התיבות - שרותי מכוניות עירוניים ירושלים | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | אגודה שיתופית |
מיקום המטה | ירושלים |
ענפי תעשייה | תחבורה |
"המקשר" הייתה אגודה שיתופית (קואופרטיב) שהפעילה תחבורה ציבורית בירושלים, באמצעות אוטובוסים ופעלה בין השנים 1931–1967. בשנת 1967התמזגה עם קואופרטיב אגד.[1]
היסטוריה
״המקשר״ הוקם ב-22 ביוני 1931 ביוזמת אברהם דוד ליכטמן, בתמיכת ההסתדרות וגופים נוספים.[2] ליכטמן ארגן ואיחד את רוב הנהגים ובעלי המכוניות בירושלים במגמה להקים אגודה שיתופית של נהגים יהודים בירושלים, שיפעלו תחת קורת גג אחת במקום שיתחרו זה בזה. רובם היו בעלי רישיונות להפעלת קווים מטעם שלטונות המנדט.[2] בנוסף, הצטרפו לקואופרטיב נהגים שכירים ונהגים בודדים שרובם עבדו בקואופרטיב ״אחדות״,[3][4][5] נהגי קואופרטיב ״מרץ״ של הבוכרים אשר הפעילו קווי שירות משכונת הבוכרים דרך מאה שערים לעיר העתיקה וקו לשכונת רחביה, שכונת שערי חסד ולמרכז העיר.[4] בשנת 1934 נוסף קו השירות של ״שוורץ״[4] אשר כלי הרכב שברשותו נסעו מבית הכרם, תלפיות ומקור חיים להר הצופים. באותה שנה (1934) מנה הקואופרטיב 72 חברים.[2]
תחנת המוצא של "המקשר" הייתה שער יפו, משם נסעו האוטובוסים לבית וגן, למחנה יהודה, למשכנות שאננים ולתלפיות.
הסופר חיים סבתו מתאר בספרו "בואי הרוח" נסיעה באוטובוס של "המקשר":
"והאוטובוס, או הגיע או לא הגיע. אם הגיע היה עמוס ודחוק, או עצר או לא עצר. התחנה הייתה מלאה... הנוסעים שבאוטובוס היו עומדים צפופים, נתלים ברצועות עור שהשתלשלו מן הגג, מתנודדים מצד אל צד. והנהג היה מניף את ידיו כמי שמשתתף בצערם של העומדים בתחנה וצועק: מלא, מלא. אם רק פתח דלת להוריד נוסע, מיד נדחפו הכול לפתחו כגוש אחד."
— עמ' 9
״המקשר״ בתקופת מתח ביטחוני
ירושלים, עיר מעורבת שמתגוררים בה יהודים, ערבים ונוצרים בשכנות מהתקופה שלפני קום המדינה. נתון זה הביא לכך שמסלולי קווי האוטובוס עברו בתוך השכונות הערביות. כאשר המצב הביטחוני היה רגוע, השתמשו התושבים הערבים בקווים של ״המקשר״. אולם, בתקופה של אירועים נהגו התושבים הערבים להתנכל לתחבורה היהודית.[6][7] הואיל וכך, הוחלט לנקוט במספר פעולות כדי למנוע את הפגיעה בנהגים ובאוטובוסים:
- פיזור צי האוטובוסים של הקואופרטיב ברחבי שכונת קריית משה, כדי למנוע את החבלה בהם.[8]
- אגירת דלק. בשנת 1947, כאשר החל גל פיגועים בעיר, החליטו ראשי הקואפרטיבים לתחבורה בארץ לאגור דלק במוסכים, בשל חוסר הוודאות בדבר אספקת הדלק שהגיע מחברת הדלק ״של״ (״Shell״) הבריטית ומבארות הנפט בעיראק.[4] הוחלט לקנות מכל דלק גדול להעבירו לירושלים ולהטמין אותו בחצר מוסך הקואופרטיב - בקרית משה.[4]
- התקנת רשתות נגד אבנים. ״המקשר״ נערך למצב שייעשה ניסיון לפגוע בצי הרכב, ובכדי למנוע את הפגיעה ברכבים, הורכבו רשתות על האוטובוסים במיוחד במסלולי הקווים שהובילו להר הצופים, תלפיות ומקור חיים.
- הנהגים שנסעו במסלולים העוברים בשכונות הערביות צוידו בנשק להגנה עצמית.
- מיגון האוטובוסים בלוחות פלדה. במלחמת השחרור (1948), כאשר החמיר המצב הביטחוני, מוגנו מספר אוטובוסים בלוחות פלדה. התקנתם נעשתה במוסך בקרית משה ובבית הספר המקצועי ״עמל״ בשכונת הבוכרים.[4]
- הפעלת קווים ממרכז העיר לכיוון מערב וקווים לתל אביב. בעת המצור על העיר הפעיל ״המקשר״ קווים ממרכז העיר לכיוון מערב, ובשנת 1949הפעיל קווים לתל אביב למשך תקופה קצרה בשל מחסור בנהגים בקואופרטיב ״אגד״.[4]
למרות כל הפעולות שננקטו, היו מקרים שבהם הושלכו לעבר האוטובוסים בקבוקי תבערה, אבנים ורימוני יד ולא פעם נהרגו או נפצעו נוסעים ונהגים. במקרים אחרים הוטמנו מוקשים במסלול נסיעת האוטובוסים, אשר גרמו להשבתתם. אמנם, הוקצה לאוטובוסים ליווי צבאי בריטי, אך לא תמיד אפשר היה לסמוך עליו הואיל והוא שירת את האינטרס הבריטי.[1]
החניון והמוסך
מיקומם של החניון והמוסך היה בצד המזרחי של שדרות הרצל מול שיכון ״המקשר״ והם נחנכו בשנת 1939.[9] בשנת 1952 הופקע שטחם לטובת הקמת קריית הממשלה,[10] אך בפועל ההפקעה לא בוצעה. והם המשיכו לשמש את "המקשר" ואחר כך גם את "אגד" במשך שנים רבות.[11]
במוסך היו מספר מחלקות שהגדולה והחשובה בהן הייתה מחלקת המכונאות, אשר נוהלה על ידי משה שווילי ועוזרו היה דוד רוסו. בנוסף עבדו איתם שני מכונאים נוספים: בנימין גילקרוב וניסים ברוך. לאלה צורפו חניכים ומכונאים שבמשך הזמן נקלטו באגודה כחברים. שיפוץ המנוע שהיה מורכב ודרש מיומנות נעשה באופן ידני. המומחים לכך היו יוסף אשכנזי, יצחק שושני ואברהם פרירה.[12] מחלקות נוספות במוסך היו מחלקת שיפוץ החלקים, מחלקת נפחות וקפיצים, מחלקת רדיאטורים, מחלקת רפדות, מחלקת צמיגים וגלגלים, ומחסן חלקים. למוסך הייתה מסונפת צרכניה[12] ותושבי השיכון והקואופרטיב נהגו לקנות בה מצרכים אשר חלקם נקנה בתלושים.[13]
שיכון ״המקשר״
שיכון ״המקשר״ ששימש דיור בר השגה לחברי הקואופרטיב,[14] נבנה בשכונת קריית משה בשנת 1937 בתכנונו של האדריכל ריכרד קאופמן.[15] השיכון נבנה על שטח משולש בן כ-7 דונם, התחום בין שדרות הרצל, רחוב פיק ורחוב קריית משה, על חלקות בגודל של כ-500 מ״ר,[16] וכלל 10 בתים משותפים. הבתים היו בני שתי קומות ולהם כניסה אחת לחדר מדרגות משותף. הגגות היו שטוחים והקירות מצופים בטיח. המבנים נבנו באופן שכל דירה כללה חלונות שפנו למזרח ולמערב.[17][18]
בסמוך למוסך הקואופרטיב הוקם בשנת 1945, שיכון נוסף של ה״מקשר״ - "שיכון המקשר ב'"[19] ומאוחר יותר נוסף גם שיכון ג׳ של חברי הקואופרטיב.[1]
ביוני 2018 נהרס שיכון ״המקשר״ א׳ במסגרת פרויקט פינוי בינוי.[20] התוכנית להקים שכונה חדשה בשם ״נאות המקשר״, ועל שטח השיכון שנהרס יוקמו שני מגדלים בני 25 קומות כל אחד, שיהיו בהם 260 דירות.[1] שני שיכוני ״המקשר״ - ב׳ וג׳ נהרסו ותושביהם נאלצו להתפנות לצורך סלילת תוואי כביש בגין ובשל הרחבת התשתיות בירושלים.[1]
המיזוג עם ״אגד״
בשנת 1954 נעשה ניסיון לאחד את שני הקואופרטיבים - ״המקשר״ ו״אגד״, אך הניסיון לא צלח מהחשש שלא יצליחו להגיע להבנות לגבי שווי הנכסים וחלוקת הקווים.[4] מספר שנים מאוחר יותר היה ניסיון נוסף להגיע למיזוג, בזכותו של אברהם דוד ליכטמן, אשר לחץ לקיים את האיחוד עם ״אגד״. ליכטמן העריך שהמיזוג יפתח בפני ״המקשר״ את האפשרות לעבוד עם המגזר החרדי בעיר וכן לבצע הסעות מיוחדות שהיו נתונות בידי ״אגד״.[4] בנוסף, בשנת 1960 פרץ סכסוך בין "המקשר" ל״אגד״ על קידום הקמת תחנה מרכזית חדשה בירושלים. ״אגד״ באותה תקופה הפעיל קווים בין-עירוניים לירושלים ולא פעל בתוכה.[21][22] בשנת 1966 החלו הדיונים על מיזוג שני הקואופרטיבים[23] ובדצמבר אותה שנה, אישרו חברי "המקשר" את המיזוג.[24][25] בעקבות החיבור, הועברו נכנסי אגד ברחבי הארץ לחברת נצב״א, במגמה להשוות בין ״אגד״ ל״המקשר״, הואיל ומספר הנכסים שהיו ל״אגד״ היה גדול יותר מהנכסים שהיו ל״המקשר״. החניון בבנייני האומה בירושלים, עבר לנצב״א כחלק מזכויות חברי ״המקשר״.[26] בינואר 1967, הושלם המיזוג. מספר הנהגים היה 7,000 איש ומלאי האוטובוסים כלל 2,2000 אוטובוסים.[27]
לקריאה נוספת
- הליכטמנים – סיפורם של חלוץ וחלוצה, ירושלים: הוצאה פרטית-משפחתית, תשרי תשנ"ט – אוקטובר 1998 (ספר).
- וינשטוק צבי, המקשר ירושלים 1931–1966: חצי יובל לאיחוד המקשר-אגד, ירושלים: דפוס "אגד", [1991] (חוברת).
- וינשטוק צבי, גולדשמידט דני (ליקוט החומר, כתיבה ועריכה), 50 למדינת ישראל בראי "אגד", תל אביב: דפוס אגד, תל אביב, תשנ"ח-1998 (חוברת).
- מ. הורביץ (עורך), המקשר ליובלו: ל"ה שנות תחבורה ציבורית בירושלים, ירושלים: תשכ"ו-1966.
קישורים חיצוניים
- אתר נוסטלגיה ל"המקשר"
- "מהפכה" בקוי התחבורה העירונית. בירושלים, הבוקר, 11 בדצמבר 1941
- 35 שנותיו של "המקשר", למרחב, 13 במרץ 1966
- תחילתה של התחבורה הציבורית בירושלים, באתר "אגד"
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 צביקה וינשטוק (סייע בהכנת הכתבה - אילון אוהב עמי), נהרס שיכון המקשר שהיה השריד האחרון של "המקשר" - אגד, באתר www.egged.co.il
- ^ 2.0 2.1 2.2 יהושע בן-אריה, נורית וולק (ע), כרך ראשון, ירושלים היהודית החדשה בתקופת המנדט, ירושלים: יד יצחק בן צבי, תשע״ב (2011), עמ' 182. (בעברית)
- ^ הוקם לאחר מאורעות 1929, אך פורק מאחר שנקלע להפסדים.
- ^ 4.0 4.1 4.2 4.3 4.4 4.5 4.6 4.7 4.8 צבי וינשטוק, 50 שנה לאיחוד "המקשר" ו"אגד", באתר אגד, היו זמנים
- ^ יעקב קורן, תולדות התחבורה הציבורית בארץ ישראל, באתר קולקט אספנות
- ^ בתקופת המרד הערבי בשנים 1936–1939, בעת החלטת האו״ם על חלוקת הארץ בנובמבר 1947 ואף בשנות ה-50 של המאה ה-20.
- ^ צבי וינשטוק, 50 שנה לאיחוד "המקשר" ו"אגד", באתר אגד - היו זמנים
- ^ אורה אחימאיר ויעקב בר סימן-טוב, שלמה ארד (ע), 40 שנה בירושלים, 2007-1967, ירושלים: מכון ירושלים לחקר ישראל, 2008, עמ' 226
- ^ מוסר מרכזי ל"המקשר" בירושלים, דבר, 8 במאי 1939
- ^ העבודה להקמת הקריה בירושלים, הארץ, 23 ביולי 1952
- ^ י לימור, הנהלת "המקשר"' בירושלים רוצה: מוסך תמורת מוסך, מעריב, 11 בנובמבר 1963
- ^ 12.0 12.1 משה אשכנזי, כשמוסך המקשר בירושלים שימש כמפעל לבניית אוטובוסים, באתר אגד, היו זמנים
- ^ יהושע בן ארויה, דיירי שכונת המקשר בספטמבר 1939, הערה 642 (עמ' 183), באתר כותר
- ^ ירושלים, דבר, 30 בנובמבר 1937
- ^ נפטר האדריכל ר. קאופמן ז"ל, הארץ, 4 בפברואר 1958
- ^ אדריכל תיעוד: סלמה מילסון ארד - אבנר סימון אדריכלים, קריית משה, תיק תיעוד שכונתי (עמ' 92), באתר שימור ירושלים, ינואר 2012
- ^ מפת ירושלים, קנה מידה 1:12,500, אגף המדידות, ישראל, 1987
- ^ סלמה מילסון, שכונת קרית משה (עמ' 115), באתר שימור ירושלים, ינואר 2012
- ^ אושרו תוכניות שיכון וביוב בירושלים, משמר, 8 במרץ 1945
- ^ יפעת ראובן, צפו: פרויקט הפינוי-בינוי הראשון בירושלים יצא לדרך, באתר כל העיר, 10 ביוני 2018
- ^ סכסוך "המקשר"-"אגד" מעכב הקמת תחנה מרכזית בירושלים, הצופה, 27 במרץ 1960
- ^ התחנה המרכזית בירושלים בשותפות "אגד"-"המקשר", דבר, 12 במאי 1960
- ^ מיזוג אגד המקשר - תוך שנה, למרחב, 28 בפברואר 1966
- ^ מזכירות חברת העובדים אישרה את מיזוג "אגד" ו"המקשר", דבר, 7 בדצמבר 1966
- ^ "המקשר" אישר המיזוג עם "אגד", דבר, 18 בדצמבר 1966
- ^ השופטת הדס עובדיה, בית המשפט המחוזי מרכז-לוד ת"א 66843-11-16, באתר פסקי דין, החלטות ופרוטוקולים, 21 ינואר 2020
- ^ "אגד" ו"המקשר" היו לאחד, על המשמר, 2 בינואר 1967
34885046המקשר