הקו הצהוב של הרכבת הקלה בירושלים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
הקו הצהוב של הרכבת הקלה בירושלים
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר ירושלים
שם המערכת הרכבת הקלה בירושלים
מידע על ההקמה
עלות 500 מיליון שקלים (משוער)
התחלת בנייה 2022
פתיחת הקו 2025 (משוער)
מידע על הקו
אורך הקו 10 ק"מ
רוחב המסילה 1,435 מ"מ
צבע על המפה צהוב
תרשים הקו
קובץ:קו צהוב מפה.png
קו צהוב מפה
קווים נוספים

הקו הצהוב של הרכבת הקלה בירושלים (לשעבר הקו הזהוב) הוא קו רכבת קלה עתידי, שיחבר בין קריית המוזיאונים ובין שער האשפות ליד הכותל המערבי.

הקו הזהוב של הרכבת הקלה בירושלים
Unknown route-map component "uexKBHFa"
מוזיאון ישראל
Unknown route-map component "uexHST"
משכן הכנסת
Unknown route-map component "uexHST"
בית המשפט העליון
Unknown route-map component "uexHST"
דיפו קריית הממשלה
Unknown route-map component "uexHST"
בנייני האומה
Unknown route-map component "uexHST"
הטורים
Unknown route-map component "uexHST"
מחנה יהודה
Unknown route-map component "uexHST"
הדוידקה
Unknown route-map component "uexHST"
יפו מרכז
Unknown route-map component "uexHST"
שלומציון המלכה
Unknown route-map component "uexHST"
ממילא
Unknown route-map component "uexKBHFe"
שער האשפות

היסטוריה

ההחלטה על הקמת הקו התקבלה בשנת 2013, על ידי משרד האוצר, משרד התחבורה ועיריית ירושלים כחלק מתוכנית כוללת להקמת חמישה קווי רכבת קלה נוספים בירושלים[1]. ביוני 2019, אישרה הוועדה מקומית לתכנון ולבנייה בירושלים את תוכנית המקטע המערבי של הקו[2].

באוגוסט 2019, אישרה להפקדה הוועדה מחוזית לתכנון ולבנייה את תוכנית הקו[3]. בינואר 2020, הגישו התנגדויות לתוכנית משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ, בטענה כי תוואי הקו פוגע בביטחון המשרדים ולא תואם כראוי מולם[4]. גם מוזיאון ישראל הגיש התנגדות לתחנה הסופית המתוכננת בסמוך לכניסה של המוזיאון, בטענה כי תיצור "חיץ מפריד, זר ומכוער, בין המוזיאון לעמק המצלבה"[5]. בדצמבר 2020 דחתה הוועדה מחוזית את כל ההתנגדויות לתוכנית[6].

על הקו

הקו הצהוב מתבסס ברובו על תוואי הקו האדום בין כיכר צה"ל לבין שדרות הרצל, ובתוספת שלוחות בצדו המערבי והמזרחי. קו זה תוכנן כ"קו תיירותי" שיחבר בין אתרים מתויירים רבים ברחבי העיר וצירי תחבורה ראשיים כגון מוזיאון ישראל, הספרייה הלאומית וקריית המוזיאונים שלצידם וכן אצטדיון האתלטיקה בגבעת רם, קריית הלאום, בנייני האומה, תחנת הרכבת לתל אביב והתחנה המרכזית שבכניסה לעיר, רחוב יפו על שלל האטרקציות שלצידו (כגון שוק מחנה יהודה, המדרחוב וכיכר ציון, כיכר ספרא ומגרש הרוסים) מתחם ממילא וחלק משערי העיר העתיקה. מסלול הקו נועד להשיק בדרכו גם לקווים נוספים כגון הקו הירוק לצד בנייני האומה, הקו האדום וקו הקמפוסים הכתום במסלולם המשותף ברחוב יפו, הקו הכחול שיחצה את רחוב יפו בהצטלבות הרחובות עם שטראוס-קינג ג'ורג' (וגם תחנת רכבת ישראל הנוספת המתוכננת באזור הדוידקה), והרכבל לכותל שיחלוף ליד הר ציון ושער האשפות.

המקטע המערבי

המקטע המערבי של הקו הצהוב, שאורכו 1.5 ק"מ ותכנונו אושר ביוני 2019, יתפצל ממסילות הקו האדום הקיימות מדרום לתחנה המרכזית ותחנת הרכבת יצחק נבון (בנקודה זו ישיק למסלול הקו הירוק העתידי), ויעבור בתוואי רחובות יצחק רבין ואליעזר קפלן עד קריית המוזאונים. המקטע יכלול ארבע תחנות להעלאת והורדת נוסעים: הראשונה, בצמוד לבניין הביטוח הלאומי בשדרת שז"ר; התחנה השנייה תמוקם בסמוך לבית המשפט העליון; התחנה השלישית תהיה סמוך למשכן הכנסת; והתחנה הרביעית תמוקם כתחנת קצה במוזיאון ישראל. בתחנת הקצה יוקם חניון תת-קרקעי לאוטובוסים ולרכבים פרטיים, ומעליו תוקם כיכר עירונית, במקום מגרש החנייה הקיים בכניסה למוזיאון.

המקטע המזרחי

המקטע המזרחי יתפצל מהקו האדום בכיכר צה"ל, יימשך לאורך חומות העיר העתיקה להר ציון ומשם לתחנת הקצה סמוך לשער האשפות. בשל אילוצים מקטע שער האשפות הר ציון יתוכנן כמנהרה תת-קרקעית תחת כביש מעלה השלום. נכון לשנת 2022, הקמת המקטע המזרחי אינה מקודמת, במקביל מתוכנן הרכבל לכותל, שיחבר בין אזור הכותל לתחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים, שם יכלו הנוסעים לעבור לקו הכחול העתידי[7], אם כי ייתכן ויתוכנן מקטע הקו עד להר ציון שם יוכל להשיק לתחנת האמצע של הרכבל.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

36835427הקו הצהוב של הרכבת הקלה בירושלים