חזקיה (אמורא)
מקום קבורה | טבריה |
---|---|
מקום פעילות | ארץ ישראל |
תקופת הפעילות | ראשון לאמוראים סוף תקופת התנאים ותחילת תקופת האמוראים |
השתייכות | טבריה |
רבותיו | רבי יהודה הנשיא, אביו - רבי חייא, רב יצחק, רב כהנא (הראשון) |
תלמידיו | רבי יוחנן |
בני דורו | אחיו - יהודה בריה דרבי חייא, רבי ינאי, בר קפרא |
חזקיה היה אמורא בדור הראשון לאמוראי ארץ ישראל, בנם של רבי חייא ויהודית, ותאומו של יהודה בריה דרבי חייא[1].
היה רבו של רבי יוחנן, והוא סתם "חזקיה" המוזכר בתלמוד פעמים רבות[2].
לדעת רש"י ותוספות הוא נחשב גם לתנא[3].
על חבריו נמנו רבי ינאי שהיה קשיש ממנו[4], בר קפרא[5], רב כהנא (הראשון)[6], ורבי יהושע בן לוי[7].
על תלמידיו הגדולים נמנה רבי יוחנן, וכל זמן שהוא היה קיים, לא מונה רבי יוחנן לראש ישיבה, מפאת כבוד רבו.
בית מדרשו היה בטבריה ומסופר כי הוא קרא את המגילה בטבריה גם בי"ד באדר וגם בט"ו באדר, מכיוון שהסתפק האם עיר מוקפת חומה היא עיר שמוגנת מארבעת צדדיה, ואם כן גם עיר כזו שיש את הכנרת בשפתה נחשבת לעיר מוקפת, או שמא הגדר של חומה הוא שהעיר מכוסה מכל ארבעת צדדיה ולא ניתן לרגל בה מבחוץ[8].
תורתו
אומר להם הקב"ה: מכם יבאו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה. יבא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד עבודת כוכבים, יבא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל, תבא אשת פוטיפרע ותעיד ביוסף שלא נחשד על העבירה, יבא נבוכדנצר ויעיד בחנניה, מישאל ועזריה שלא השתחוו לצלם, יבא דריווש ויעיד בדניאל שלא ביטל את התפלה, יבא בלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליפז התימני ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה. אמרו לפניו: רבונו של עולם, תנה לנו מראש ונעשנה אמר להן הקדוש ברוך הוא, שוטים שבעולם! מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת? אלא אף על פי כן מצוה קלה יש לי וסוכה שמה, לכו ועשו אותה. מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא
משפחת רבי חייא
אישה אחרת | אבא בר אחא כרסלא | אמא של רבי חייא | איש אחר | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
איבו | חנה | רב שילא | מרתא | רבי חייא | יהודית | אימא | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
רבה בר חנה | רב שמואל בר מרתא | רב | יהודה | חזקיה | טוי | פזי | אושעיה?[א] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
רבה בר בר חנה? | רב יצחק בר שמואל בר מרתא | חייא | איבו | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- ^ עיינו "תולדות תנאים ואמוראים", ערך רבי אושעיה ברבי חייא
ראו גם
קישורים חיצוניים
- רבי אהרן הימן, "חזקיה", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, באתר ויקיטקסט
- יהודה לייב פישמן מימון (עורך), "חזקיה", יחוסי תנאים ואמוראים, ירושלים, תשכ"ג 1963, עמודים ר"מ-רמ"ב
- חזקיה (אמורא), ב"אנציקלופדיה יהודית" באתר "דעת"
הערות שוליים
- ^ ראה תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף ס"ה עמוד ב' ותלמוד בבלי, מסכת נדה, דף מ' עמוד א' על צורת עיבורם ולידתם.
- ^ כך נקט בפשטות בערכי תנאים ואמוראים, וראו עוד בתלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף מ"ו עמוד א'.
- ^ רש"י בתלמוד בבלי, מסכת חולין, דף ק"ו עמוד א'; תוספות בתלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ל"ח עמוד א'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף ט"ו עמוד א'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ק' עמוד א'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף כ"ג עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף ק"ט עמוד א'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף ה' עמוד ב'.