אבין בר הונא
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
תקופת הפעילות | דור שלישי לאמוראי בבל |
---|---|
רבותיו | רב חמא בר גוריא |
אב | הונא |
אבין בר הונא הוא אמורא בבלי בן הדור השלישי, מתלמידי רב חמא בר גוריא, המוזכר בתלמוד פעמים בודדות כמוסר דברי רבו.
ממאמריו בשם רב חמא בר גוריא
- בן[1] שיש לו געגוע מוגזם לאביו, נוטל אביו רצועה ממנעל של ימין וקושר לו בשמאלו לסגולה[2].
- החושש במעיו בשבת, מותר לכפות על הטבור כוס שעירו ממנה מים חמים, כדי למשוך את המעיים וליישבם במקומם[3][2].
- מותר לסוך שמן ומלח בשבת כדי להפיג את השפעת השכרות, ואין בכך משום רפואה בשבת[2].
- מי שהתפרקה חוליה של מפרקת צוארו בשבת מותר "לחנקו", כלומר לתלותו בראשו כדי שיתפשט צווארו[4] [2].
- מותר בשבת לכרוך בבגדים את התינוק כדי ליישב את אבריו שהתפרקו בשעת הלידה[5][2].
- מותר להתעטף בכילה עם רצועותיה כדרך מלבוש ולצאת לרשות הרבים בשבת[6].
- גזירין שעשה משה (למזבח המשכן) אורכן אמה ורוחבן אמה ועוביין כמחק גודש סאה[7].
קישורים חיצוניים
- רבי אהרן הימן, "אבין בר הונא", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, באתר ויקיטקסט
הערות שוליים
- ^ רפואה זו לא נצרכת בנקבות שאין האב מחבבן כל כך מתחילתן שיהיו מגעגעין עליו (רש"י, מסכת שבת, דף ס"ו עמוד ב').
- ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ס"ו עמוד ב'.
- ^ רש"י, מסכת שבת, דף ס"ו עמוד ב'.
- ^ רש"י, מסכת שבת, דף ס"ו עמוד ב'.
- ^ רש"י, מסכת שבת, דף ס"ו עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קל"ט עמוד ב'.הגירסה לפנינו "רב אבין בר רב הונא", אולם בעל סדר הדורות מגיה "אבין בר הונא"
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף ס"ב עמוד ב'. הגירסה לפנינו: אמר אביי בר הונא אמר רב חמא בר גוריא ובעל סדר הדורות מגיה "אבין".