רב טביומי
תקופת הפעילות | הדור השישי לאמוראי בבל |
---|---|
בני דורו | רב אשי |
רב טביומי היה אמורא בבלי, בן דודו של רב אשי, בדור השישי לאמוראי בבל.
חייו
מובא פעמים רבות בתלמוד, במחלוקתו עם רב כהנא (הרביעי) בגרסאות שונות להלכות שנמסרו על ידי האמוראים בדורות הקודמים הם היו תלמידיו של רבא ונחלקו לפעמים בשמועות ששמעו מפיו[1], ולפעמים גם מסר שמועות מפי אביי[2].
רבא רבו סיפר שהיה דבוק מאוד במידת האמת, ואמר בשמו כי הגיע לעיר ששמא "קושטא" (אמת), ושם התגורר אך פעם את שינה בדיבורו מפני הצניעות ומתו לו שני בניו וגרשוהו מהעיר[3].
ישנה דעה שהוא רב אשי[4].
משמועותיו
בדיני קדשים קיימת מחלוקת האם חייבים מלקות על אכילת קדשים בטומאה:
דְּבָרִים שֶׁאֵין חַיָּבִין עֲלֵיהֶם מִשּׁוּם פִּגּוּל, חַיָּבִין עֲלֵיהֶם מִשּׁוּם נוֹתָר, מִשּׁוּם טָמֵא, חוּץ מִן הַדָּם. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, בְּדָבָר שֶׁדַּרְכָּן לְהֵאָכֵל. אֲבָל הָעֵצִים וְהַלְּבוֹנָה וְהַקְּטֹרֶת, אֵין חַיָּבִין עֲלֵיהֶם מִשּׁוּם טֻמְאָה
בפירוש המשנה קיימת מחלוקת[5] בין שני זוגות של אמוראים, האחת היא החברותא הידועה של רבי יוחנן וריש לקיש, והשניה היא בין תלמידיהם רבי אלעזר בן פדת ורבי יוסי ברבי חנינא, כשאחד מהזוג הראשון ואחד מהזוג השני נחלקים ביניהם:
- לפי רב טביומי המחלוקת בין שני הזוגות היא שדעה אחת אומרת שהמחלוקת התנאית היא בטומאת בשר אבל בטומאת הגוף דברי הכל אינו לוקה, והדעה שניה אומרת שהמחלוקת היא בשני המקרים.
- לפי רב כהנא המחלוקת בין שני הזוגות היא שדעה אחת אומרת שהמחלוקת היא בטומאת הגוף אבל בטומאת בשר דברי הכל לוקה והדעה שניה אומרת שהמחלוקת היא בשני המקרים.
קישורים חיצוניים
- רבי אהרן הימן, "רב טביומי", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, באתר ויקיטקסט
הערות שוליים