מסילת לוד–אשקלון
תחנת הרכבת אשקלון בקצה הקו לוד–אשקלון | |
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | ישראל |
עיר | השפלה ומישור החוף הדרומי |
מפעיל | רכבת ישראל |
מידע על ההקמה | |
חברה בונה | הצבא הבריטי |
פתיחת המסילה | 1 בנובמבר 1920 |
מידע על המסילה | |
תחילת המסילה | לוד |
סיום המסילה | אשקלון |
סוג המסילה | נוסעים ומשא |
רוחב המסילה | 143.5 ס"מ |
מסלולים | 2 |
מספר התחנות | 6 |
רשימת התחנות | |
לוד, באר יעקב, רחובות, יבנה מזרח, אשדוד, אשקלון |
מסילת לוד-אשקלון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
מסילת לוד–אשקלון היא מסילת רכבת של רכבת ישראל, המתפצלת מהקו הראשי של רכבת ישראל בלוד ומסתיימת באזור יד מרדכי. מן המסילה מתפצלות חמש מסילות משנה:
- שלוחה מאזור באר יעקב אל ראשון לציון.
- שלוחה מצומת פלשת אל נמל אשדוד.
- שלוחה ומסוף לטחנת קמח שטיבל.
- שלוחה מאזור מושב מבקיעים אל תחנת הכוח רוטנברג.
- מסילת חלץ מאזור מושב מבקיעים אל קריית גת.
בסופה מתחברת המסילה אל מסילת אשקלון - באר שבע העוברת דרך שדרות, נתיבות ואופקים ומתחברת אל מסילת הנגב מעט לפני באר שבע. המסילה משמשת לרכבות נוסעים בקו הפרברי בנימינה - רחובות - אשקלון ובקו אשקלון - תחנת הרכבת ראשון לציון – הראשונים - תל אביב - הרצליה, וכן לרכבות משא בין מסילת חלץ ובין נמל אשדוד ונמל חיפה.
המסילה היא מסילה כפולה בין לוד לרחובות ובין צומת פלשת לאשקלון. באמצע שנת 2021 החלו עבודות להכפלת המסילה במקטע רחובות - התחנה התפעולית יבנה צפון. המסילה מחושמלת לכל אורכה.
היסטוריה
במלחמת העולם הראשונה, עם התקדמות הצבא הבריטי ממצרים לכיוון ארץ ישראל, סללו הבריטים מסילת רכבת מקנטרה שעל הגדה המזרחית של תעלת סואץ, לאורך החוף הצפוני של חצי האי סיני, דרך אל עריש עד לרפיח, כחלק מהמאמץ המלחמתי בחזית עם העות'מאנים. במהלך הקרבות על ארץ ישראל וכיבושה, נסללו מרפיח מסילות לבאר שבע וללוד. עם כיבוש באר שבע נפתח קו רכבת מבאר שבע דרך רפיח, אל מג'דל, איסדוד, רחובות עד ללוד ולאחר שיקום מסילת הרכבת יפו–ירושלים גם לירושלים וליפו. לאחר הקמת הרכבת המנדטורית שימשה המסילה מרפיח ללוד את קו הנוסעים שנפתח ב-1 בנובמבר 1920 בין קנטרה ובין חיפה. כמו כן שימש הקו להובלת משאות ובפרט להובלת תפוזים מהפרדסים באזור רחובות לנמל חיפה.
במהלך 1921 נבנתה שלוחה באורך כ-4 ק"מ מלוד למחנה צבאי הבריטי סרפנד.
בתקופת המנדט הבריטי הוקמו לאורך הקו התחנות:
במלחמת העצמאות נותקה המסילה בגבול עם רצועת עזה ושרות רכבות הנוסעים פסק לפעול במסילה, למעט באירועים מיוחדים כדוגמת שביתת אוטובוסים ב־1956[1]. רכבות משא המשיכו לפעול על קו זה[2].
בנובמבר 1961 נבנתה שלוחת הרכבת מצומת פלשת לנמל אשדוד והקו החל לשמש רכבות משא שהובילו מטענים לנמל. אחרי מלחמת ששת הימים ב-1972 נעשה שימוש בקו להסעת פועלים מרצועת עזה לתל אביב ברכבת יומית מיוחדת, שיצאה בחמש בבוקר מעזה ויצאה בחזרה מתל אביב בשלוש אחה"צ. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים הופסקה פעילותה של רכבת זו ולא חודשה יותר.
ב-17 בנובמבר 1982 נפתחה מסילת חלץ שהביאה לשימוש בקטע ממבקיעים לצומת פלשת על ידי רכבות משא מהנגב. בשנת 1990 נוספה השלוחה ממבקיעים אל תחנת הכוח רוטנברג ששימשה רכבות משא להובלת פחם מנמל אשדוד לתחנת הכוח. השימוש בשלוחה הופסק בשנת 2000 עם השלמת המזח לפריקת פחם בתחנת הכוח.
בשנת 1990 נפתח מחדש קו הנוסעים רחובות – באר יעקב – לוד – תל אביב וב-1992 הוארך הקו ליבנה ולאשדוד. בשנת 1999 החלו עבודות להכפלת המסילה בקטע רחובות - לוד שכללו את שדרוג תחנת הרכבת באר יעקב והסתיימו באוגוסט 2001. באותה שנה גם הורחבה ושודרגה תחנת רחובות.
בשנת 2002 החלו העבודות להקמת תחנת הרכבת ראשון לציון – הראשונים ושלוחת הרכבת באורך של כ-3 קילומטרים מבאר יעקב אל התחנה החדשה. התחנה והמסילה נחנכו ב-13 בספטמבר 2003. בשנת 2002 גם החלו עבודות להכפלת המסילה בקטע אשקלון – צומת פלשת, הקמת תחנת הרכבת אשקלון ושדרוג תחנת הרכבת אשדוד עד הלום. עם סיום העבודות, הוארך הקו עד לתחנת הרכבת אשקלון שנחנכה ב-9 באפריל 2005.
נכון לשנת 2013 הקו מוכפל לכל אורכו, למעט קטע באורך של עשרה קילומטרים, בין תחנת הרכבת רחובות לצומת פלשת. פרויקט הכפלת הקטע נמצא בהכנה לביצוע, וכחלק ממנו הושלמו שדרוגה של תחנת הרכבת יבנה מזרח והפרדה מפלסית במפגש עם כביש 411.
באמצע שנת 2020 החלו להתבצע במסילה עבודות להתקנת מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית, בין אשקלון לבין צומת פלשת, והן הסתיימו בסוף שנת 2021. בינואר 2023 צפויה להסתיים חשמולה של כל המסילה. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול במסילה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן, וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.
ב-28 בינואר 2023 הושלם חשמול המקטע האחרון במסילה עם ביצוע נסיעת מבחן מכיוון רחובות לצומת פלשת[3][4]
גלריה
-
רכבת בשלוחה לראשון לציון
-
המסילה בין באר יעקב לרחובות מתחת לכביש 431
-
רכבת מראשון לציון לתל אביב מחת לגשר בכביש 431. מימין נראים עיטורי בטון בצורת סמלה של רכבת ישראל
-
שלוחה לראשון לציון מתפצלת מהמסילה לרחובות, דרומית לבאר יעקב
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ הודעה לציבור - רכבות מיוחדות, דבר, 22 באוגוסט 1956
- ^ הודעת משרד התחבורה - הנהלת רכבת ישראל, הצופה, 15 באוגוסט 1949
- ^ Train cab view from Beer Sheva to Lod viaיבנה מזרח: לראשונה רכבת סימנס דזירו קו חשמלי רחובות-פלשת 1st. Desiro DDEMU Rehovot-Pleshet, electric, סרטון באתר יוטיוב, 28 בינואר 2023
- ^ שבתשתיות - תיעוד פרויקטים בתחבורה, התחנה החשמלית הבאה - יבנה מזרח, באתר www.facebook.com, 28 בינואר 2023
מסילת לוד–אשקלון35931313Q7216879