תחנת הרכבת רחובות
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | שנת 1920 בקו ביירות-קהיר | ||||
מיקום | |||||
מיקום | פארק תעשיות מדע על שם יצחק רבין, רחובות | ||||
קואורדינטות | 31°54′31″N 34°48′23″E / 31.90873828368952°N 34.80646848678589°E | ||||
אתרים סמוכים | מכון ויצמן והפקולטה לחקלאות, רחובות | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | לאשקלון, אשדוד, יבנה, לוד, תל אביב, הרצליה, נתניה, חדרה ובנימינה | ||||
|
תחנת הרכבת רחובות היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את הערים רחובות, נס ציונה וסביבתן. התחנה ממוקמת על מסילת לוד - אשקלון, ונמצאת בסמוך למכון ויצמן. התחנה קרויה על שם אהוד הדר, שהיה מנכ"ל רכבת ישראל בשנים 1994–1996.
לפי נתוני הרכבת לשנת 2017 בכל חודש עוברים בתחנה 300 אלף איש[1]; בשנת 2018 עברו בה 4.25 מיליון נוסעים ומעל 23 אלף רכבות נוסעים. התחנה היא אחת העמוסות ביותר בארץ, ומקדימות אותה רק חיפה חוף הכרמל, נתב"ג, וארבע תחנות תל אביב.
היסטוריה
תחנת הרכבת ברחובות נפתחה לראשונה בשנת 1920 והיוותה תחנה בקו קהיר-ביירות. רוב הסחורה שהועברה דרך התחנה כללה פרי הדר מהפרדסים הרבים שניטעו באזור. הפרי היה מועבר לייצוא בקרוניות ייעודיות שנדחפו אל התחנה על ידי פועלים חקלאיים, ומהתחנה הועבר הפרי ברכבות משא לנמל חיפה. הרכבות עשו את דרכן מהתחנה אל תחנת הרכבת לוד, ומשם במסילה המזרחית עד תחנת הרכבת חיפה מרכז. במשך השנים הוקמה בתחנה סככה קטנה לאחסון פרי הדר לפני שליחתם לייצוא. עם חנוכת התחנה החל שירות סדיר של רכבות נוסעים לתחנת הרכבת יפו, שפעל מדי יום עד 1927 (לאחר מכן פעל הקו לפרקים). לאורך כל תקופת המנדט הבריטי, רחובות הייתה היישוב היהודי הדרומי ביותר שנהנה משירותיה של תחנת רכבת צמודה.
בתקופת מלחמת העולם השנייה התחנה הועברה לשימוש הצבא הבריטי ופעל בה גם בית חולים. ב-18 בפברואר 1943 הגיעו לתחנה ילדי טהראן, ילדים ניצולי השואה שהוברחו מאירופה לארץ ישראל דרך פרס. בתחנה גם נערך טקס הפרידה מחיילי הבריגדה היהודית כשנשלחו לקרבות מלחמת העולם השנייה.
ב-29 בפברואר 1948 פוצץ הלח"י רכבת צבאית בריטית בסמוך לגבעת הקיבוצים, כקילומטר מצפון לתחנת הרכבת של רחובות. בפיצוץ נהרגו 28 חיילים בריטים ו-35 נפצעו. מחשש לביצוע סריקות שיחשפו את מכון איילון, עובדי המתקן ותושבי הקיבוץ מיהרו לסייע לנפגעים הבריטים.[2]
כמה שעות לפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל יצאה מהתחנה רכבת אחרונה שפינתה חיילים בריטיים משטח המנדט אל עבר מצרים.
לאחר קום מדינת ישראל לא חודשה פעילות רכבות הנוסעים בתחנה, למעט אירועים מיוחדים כדוגמת שביתת תחבורת האוטובוסים ב־1956[3]
תחנת רחובות נפתחה מחדש לנוסעים בשנת 1990, והופעלו ממנה רכבות ללוד ולתל אביב. בשנת 2000 החלו עבודות בינוי לשיפוץ התחנה ולהרחבתה. במסגרת העבודות נהרס מבנה התחנה המנדטורי והוקמו המבנים הנוכחיים.[4] באותה תקופה הוכפלה מסילת לוד-אשקלון בקטע שבין תחנת הרכבת לוד לרחובות, וכך התגברה תנועת הרכבות מהתחנה צפונה.
בנובמבר 2011 הוחל בביצוע פרויקט הפרדה מפלסית במפגש של מסילת הרכבת עם המקטע הסמוך של רחוב הרצל (כביש 412). באותה תקופה הוחל בהכפלת מסילה בקטע המסילה שמדרום לתחנת רחובות, שהיווה צוואר בקבוק. ב-2012 נחנכה תחנת הרכבת יבנה מערב, דבר שהקל במעט את העומס על הקו.
ב-2013 חוברה מסילת הרכבת תל אביב - בני-דרום אל מסילת לוד - אשקלון במשולש פלשת ובכך נוצר מעקף לנוסעים מאשקלון אל ת"א (אשר הנסיעה בו מהירה יותר ברבע שעה) ופחת העומס במקטע שבין אשדוד לרחובות.
ב-2014 הושלמה ההפרדה המפלסית. לצד ההקלה על עומסי התנועה, נמתחה ביקורת על כך שלא הוכן סידור להולכי הרגל שאינם לקוחות הרכבת שמעתה נדרשו להקיף את התחנה מרחק של קילומטר לערך במקום להשתמש בכרטיס מעבר כמו בהסדר הקיים בתחנת הרכבת תל אביב מרכז[5].
מבנה התחנה
מסילה כפולה עוברת בתחנה - מסילה צפונית (צמודה לרציף 1) לרכבות צפונה ומסילה דרומית (צמודה לרציף 2) לרכבות דרומה. מסילה נוספת (צמודה לרציף 3) מסתיימת בתחנה - המסילה מסתעפת מהמסילה הכפולה מעט צפונה מהתחנה ומתמזגת בחזרה מעט דרומה מהתחנה - ומשמשת רכבות שמתחילות את נסיעתן בתחנה ורכבות שזוהי תחנתן הסופית.
רציף 1 הוא רציף צד הצמוד לאולם הנוסעים הצפוני של התחנה, רציפים 2 ו-3 הם אי רציפים. רציף 4, שאינו בשימוש, צמוד לאולם הנוסעים הדרומי של התחנה. מעבר תת-קרקעי מחבר בין כל הרציפים. כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות משני צִדי התחנה דרך אולמות הנוסעים. התחנה פתוחה בכל שעות היום, מהבוקר עד הערב, וסגורה בשעות הלילה.
תוכניות עתידיות
באוגוסט 2017, אישרה הוועדה המחוזית במחוז מרכז הקמת מבנה חדש עבור תחנת הרכבת שיוקם במפלס הרחוב ומעל לפסי הרכבת כחלק מתוכנית בשם "שער המדע רחובות". בצמוד לתחנת הרכבת החדשה ומעל לפסי הרכבת תוקם כיכר עירונית על שטח של כ-4 דונם. מסביב לכיכר יוקמו ארבעה מבני תעסוקה חדשים, שני מבנים בני שמונה קומות, מבנה בן 18 קומות ומבנה בן 32 קומות, שבכל אחד מהם תותר חזית מסחרית הפונה אל הכיכר.[6] כמו כן מתוכננת הכפלת המסילה הבודדת בקטע באורך של עשרה קילומטרים, בין תחנת הרכבת רחובות לתחנת הרכבת יבנה מזרח (שתועתק למיקום ומבנה חדש) וצומת פלשת.
בפברואר 2019 פרסמה רכבת ישראל כי תחנת הרכבת תשודרג ויבנו מסילות ורציף נוסף אשר בנייתו צפויה להסתיים בשנת 2022. במסגרת העבודות בתחנה יועתק תוואי המסילות לאורך 350 מטרים, כהכנה להנחת מסילה נוספת. בנוסף מתוכנן פרויקט לשדרוג התחנה אשר יכלול את שדרוג אולמות הנוסעים, הוספת יציאה צפונית ועמדות בידוק, ובניית גשר שיכלול מעליות ודרגנועים, שיאפשר יציאה ישירה מרציפי התחנה.
במסגרת פרויקט החשמול תחושמל מסילת לוד-אשקלון העוברת דרך התחנה ובכך יחלו לעבור במסילה זו רכבות חשמליות, שקטות יותר, מהירות יותר ושאינן מזהמות. שדרוגים אלו יאפשרו בעתיד הגדלת תדירות הרכבות העוברות בתחנה במסגרת פרויקט הקו החדש רחובות-מודיעין, והרחבת השרות לתושבי האזור, הן נוסעים והן מטען.
שירות הרכבות בתחנה
- ברוב שעות היום עוצרת בתחנה רכבת אחת בשעה בכל כיוון בקו בנימינה - אשקלון
- ברוב שעות היום יוצאות מהתחנה שתי רכבות בשעה אל בנימינה
קו הרכבת מודיעין — ירושלים-נבון מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • ירושלים-נבון |
שירותי הזנה לתחנה
במסוף הצמוד לתחנה
בצמוד לתחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יש קווי שירות פנימיים ולישובים בסביבה.
קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
4 | אגד | רכבת רחובות - גבעת נוף - הבנים - השריון - שמורת מליבו | ♿ בשעות העומס בלבד |
8 | אגד | רכבת רחובות - תחנה מרכזית | ♿ |
9 | אגד | רכבת רחובות - מילצן | ♿ |
11 | אגד | תחנה מרכזית רחובות - מכון ויצמן - רכבת רחובות - קריית המדע - הרצוג - היובל - אושיות | ♿ בשעות הערב בלבד. מבוטל החל מה 22 בנובמבר |
12/12א | אגד | תחנה מרכזית (קו 12א) - ויצמן (קו 12א) - רכבת רחובות - קריית המדע - הרצוג - קריית דוד - היובל - אושיות - בית חולים קפלן (קו 12) - קריית עקרון (קו 12) | ♿ קו 12א הוא חלופה לילית חד כיוונית לצומת אושיות |
16/16א | אגד | רכבת רחובות - קריית המדע - שוק סיטונאי - רחובות ההולנדית - כפר גבירול - אמריקן סיטי - נוה יהודה - מכון ויצמן - תחנה מרכזית - שעריים - חבצלת - קריית עקרון | ♿ |
17 | אגד | רכבת רחובות - קריית המדע - שוק סיטונאי - רחובות ההולנדית - כפר גבירול | ♿ חלופה מקוצרת של קו 16. |
18 | אגד | רכבת רחובות - מכון ויצמן - נוה יהודה - סלע - קריית משה - וייסגל | ♿ |
24/24א | אגד | רכבת רחובות - טשרניחובסקי - מילצ'ן - עוקשי/גולדה (קו 24א) - גן שלמה (קו 24) - גבעת ברנר (קו 24) - קריית עקרון (קו 24) - בית אלעזרי (קו 24) | ♿ |
26/26א | אגד | רכבת רחובות - תחנה מרכזית - צומת בילו - קריית עקרון - מזכרת בתיה | ♿ |
27 | אגד | רכבת רחובות - תחנה מרכזית - צומת בילו - קריית עקרון - מזכרת בתיה - גני יוחנן - יציץ | ♿ שלוש נסיעות ביום. |
28 | אגד | רכבת רחובות - הרצל - צומת בילו - נען - גני הדר - רמות מאיר | ♿ |
36 | אפיקים | רחובות - צומת בילו - תל נוף - גדרה - בני עי"ש - ביצרון - גן יבנה - שתולים | |
37 | אפיקים | רחובות - צומת בילו - בית חולים קפלן - תל נוף - גדרה - בני עי"ש - ביצרון - גן יבנה | |
38 | אגד | רכבת רחובות - תחנה מרכזית - צומת בילו - קריית עקרון - מזכרת בתיה - חולדה - משמר דוד - טל שחר - יסודות | ♿ שלוש נסיעות ביום. |
40 | אפיקים | רחובות - צומת בילו - תל נוף - גדרה - חפץ חיים - בני ראם - רבדים | |
49 | אפיקים | רחובות - נס ציונה - יבנה | יוצא מתחנה הקרובה למסוף |
160 | קווים | רכבת רחובות - פארק המדע - מודיעין מכבים רעות | יוצא מתחנה הקרובה למסוף |
203 | אגד | רכבת רחובות - פארק המדע - נס ציונה - רוטשילד - תחנה מרכזית ראשון לציון - אזור תעשייה חדש ראשון לציון | בשעות העומס בלבד |
על רחוב הרצל
בנוסף למסוף הצמוד, ישנם קווי אוטובוס אזוריים העוברים על רחוב הרצל, את כל הקווים מפעילה אגד.
מקרא סימנים
♿ - אוטובוס עירוני נגיש
⬅️ - קו חד כיווני
🌙 - קו לילה
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת רחובות באתר רכבת ישראל
הערות שוליים
- ^ אביגיל קדם, הנתונים נחשפים: מה אזור המסחר הכי מבטיח בעיר?, באתר mynet רחובות, 26 בינואר 2018
- ^ 26 חיילים בריטים נהרגו ו-35 נפתצעו בפיצוץ, המשקיף, 1 במרץ 1948
- ^ הודעה לציבור - רכבות מיוחדות, דבר, 22 באוגוסט 1956
- ^ אתר "הארץ" - 26 בספטמבר 2008
- ^ רוצים לקצר דרך הרכבת - נאלצים לקנות כרטיס, mynet השפלה, גיל סימה, 24 בנובמבר 2015
- ^ מנהל התכנון: תוכנית - 414–0164038 - שער המדע רחובות