תחנת הרכבת הרצליה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
תחנת הרכבת הרצליה
שםהרצליה.JPG
תחנת הרכבת ומחלף שבעת הכוכבים
תחנת הרכבת ומחלף שבעת הכוכבים
Handicapped Accessible sign.svg נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה התחנה המקורית ב-1953
התחנה הנוכחית ב-3 באפריל 2004
מיקום
מיקום בן ציון מיכאלי 1, הרצליה
קואורדינטות 32°09′49″N 34°49′05″E / 32.1636111111111°N 34.8180555555556°E / 32.1636111111111; 34.8180555555556
אתרים סמוכים קניון שבעת הכוכבים, פארק הרצליה
תחנות סמוכות תחנת הרכבת בית יהושע, תחנת הרכבת תל אביב - אוניברסיטה, תחנת הרכבת רעננה מערב
מידע על התחנה
סוג התחנה תחנת נוסעים
בעלים IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg רכבת ישראל
רציפים 6
P Rakevet.png למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזMap of Israeli trains.svg
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת הרצליה היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל, המשרתת את ערי דרום השרון (רעננה, הרצליה ורמת השרון) והסביבה. התחנה נמצאת בחיץ שבין הרצליה פיתוח ושאר שכונות העיר, על מסילת החוף של רכבת ישראל.

היסטוריה

במסגרת הקמת מסילת החוף מתל אביב לחדרה בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20 הוחלט על הקמת תחנה בקרבת הרצליה. תושבי רעננה בקשו למקם את התחנה בנקודה קרובה יותר אליהם[1]. מועצת הרצליה השתתפה במימון כביש גישה לתחנה[2]. תחנת הרכבת הרצליה נפתחה ב-1953 כחלק מפרויקט סלילת מסילת החוף.

כתחנות אחרות לאורך מסילת החוף, התחנה כללה מבנה בטון קטן דמוי תיבה צבוע לבן שהוצמד אליו שלט עם שם התחנה. בניגוד לתחנות אחרות, לא נבנו רציפים לצד התחנות. בשנת 1988 החל בתכנון שדרוג התחנה כך שתשמש לשירות רכבת פרוורית לתל אביב בתדירות גבוה. באותה עת עצרו בתחנה רק שתי רכבות ביום בקו חיפה - תל אביב.[3]

בשנות ה-90, עם הכפלת מסילת החוף בקטע חיפה - תל אביב, שודרגו חלק מהתחנות לאורך המסילה (הקמת רציפים חדשים, כריית מעברים תת-קרקעיים, בניית אולמות נוסעים), אך התחנה בהרצליה נותרה כמעט ללא שינוי מאז נפתחה.

רק בשנות ה-90 המאוחרות, כששירות רכבות הפרברים של רכבת ישראל החל לצבור תאוצה נבנה רציף שני, הוארך הרציף המקורי והוצב גשר להולכי רגל לחיבור בין הרציפים.[4]

אפילו השדרוגים הללו נעשו בצמצום, מתוך ציפייה להארכת נתיבי איילון צפונה ממחלף גלילות לכיוון הרצליה. ציפייה זו כפתה על תחנת הרכבת תקופת המתנה שבמהלכה הוגדרה כ"תחנה זמנית" וכמעט ולא הושקעו בה משאבים. אפילו הסככות מפני גשם או שמש היו בסך הכל תחנות אוטובוס ישנות שהוצבו על הרציפים. בתקופת ההמתנה, רכבות שהיו עוצרות ברציף הקצר של התחנה היו ארוכות מכדי שכל הקרונות ייעצרו לצד הרציף, ובחלק מהמקרים הנוסעים היו נאלצים לקפוץ לקרקע.[5]

במקביל לתכנון הקטע הצפוני של נתיבי איילון פורסם בספטמבר 2001 מכרז של רכבת ישראל להקמתה מחדש של תחנת הרצליה. התחנה החדשה נועדה להיבנות כ-300 מטר צפונה מהתחנה הישנה כדי שהקרקע תנוצל על ידי חברת נתיבי איילון לבניית מחלף שבעת הכוכבים.

השילוב התכנוני של רכבת ישראל ונתיבי איילון עיצב מחדש את כל סביבת התחנה הישנה - מדרום לה נסלל הקטע הצפוני של נתיבי איילון (ממחלף גלילות להרצליה), מצפון לה נבנתה התחנה החדשה, ממזרח וממערב לה נבנה מחלף שבעת הכוכבים (מעליה נחנך גשר שהחליף את מפגש הכביש-מסילה שהיה בין כביש החוף והרצליה פיתוח לבין שאר חלקי העיר). מאז עמדה התחנה הישנה נטושה - מסילת החוף הכפולה עברה בין רציפיה ושתי המסילות הנוספות שלצידה שימשו לביצוע מפגש רכבות - עד שנהרסה לבסוף כחלק מהעבודות על בניית רציפים 4 עד 6.

מבנה התחנה החדשה תוכנן על ידי האדריכלים נחום ואהוד שני. מבנה התחנה היה הראשון מסוגו בישראל - אולם הנוסעים מופרד לחלוטין מהרציפים הצמודים למסילת החוף על ידי נתיבי איילון. הקשר בין האולם והרציפים מתבצע באמצעות מעבר תת-קרקעי מתחת לכביש.

הקמת התחנה החדשה אמורה הייתה להסתיים בנובמבר 2003, אולם מועד הסיום נדחה והיא נחנכה באפריל 2004[4].

מאפייני התחנה:

  • בהקמתה הושקעו 30 מיליון ש"ח
  • אולם הנוסעים משתרע על פני 450 מטר רבוע
  • מנהרה באורך 100 מטר מקשרת את אולם הנוסעים עם הרציפים
  • בחניון ישנם 200 מקומות חנייה, וצפויה הרחבה של 300 מקומות נוספים[6]

ב-24 באפריל 2006, בעקבות גשם חזק ששטף את ערי דרום השרון הוצף המעבר התת-קרקעי בתחנת הרכבת. כמאה נוסעים שנתקעו על הרציפים חולצו על ידי שירותי כבאות והצלה.[7]

ב-20172020 עברה התחנה שדרוג גדול. במסגרת השדרוג הוכפלה כמות הרציפים בתחנה (מ-3 ל-6) והוארך המעבר התת-קרקעי לכיוון מערב. במקביל בוצעה הארכתו של כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים לכיוון צפון כאשר שני חלקיו של הכביש עוטפים את רציפי התחנה משני הכיוונים[8].

במסגרת פרויקט מסילת השרון הוכפלה מסילת החוף בין מחלף שמריהו מזרח ועד תחנת הרכבת תל אביב - אוניברסיטה כאשר 2 מהרציפים שנבנו בתחנה מיועדים להפעלת קו רכבת הממשיך מהתחנה צפונה לכיוון רעננה מערב ומשם להמשיך במסלול טבעתי דרך מסילת השרון, מקטע קצר במסילה המזרחית ודרך מסילת הירקון.

החל ממרץ ועד סוף חודש יוני 2020 הושבתה תנועה הרכבות עקב התפשטות נגיף הקורונה. רכבת ישראל ניצלה את ההשבתה לשיפורים ושדרוגים של תשתיות ובין היתר החלה בעבודות לשדרוג המסילה המזרחית באזור מחלף אלישמע[9]. במסגרת העבודות פורק מקטע גדול של פסים וקו "הנגב המערבי" (באר שבע - רעננה) פוצל לשני קווים: באר שבע - ראש העין צפון וכפר סבא - הרצליה. הקו החדש מאפשר לנוסעי ערי השרון להגיע בזמן מהיר יותר להרצליה ומשם להחליף רכבת לכיוון דרום. הקו המפוצל להרצליה הפסיק לפעול בספטמבר אותה שנה. בינואר 2021 צפויה התחנה להיות תחנת הקצה של קו הנגב המערבי.

בשנת 2020 התבצעו בתחנה עבודות להצבת תשתית חשמול בתחנה, תשתית זו מאפשרת לקטרים חשמליים לנסוע בתחנה.

עם סיום העבודות בספטמבר באותה שנה, התחנה היא אחת מ-7 תחנות רכבת בארץ המחוברות לתשתית החשמול, קו הרכבת המהיר לירושלים החל לפעול בה ולהסיע נוסעים ב-21 ספטמבר 2020 והיא משמשת כתחנת הקצה שלו, עד שתוארך תשתית החשמול צפונה[10].

מיקום

התחנה נמצאת בחיץ שבין הרצליה פיתוח ושאר שכונות העיר. למרות מיקומה במרכז הגאוגרפי של הרצליה, התחנה רחוקה ממוקדי הפעילות של העיר - הרצליה פיתוח ומרכז העיר. לכן, רוב המשתמשים בתחנה זקוקים לתחבורה משלימה (מכוניות, אוטובוסים, מוניות, אופניים) כדי להגיע ליעדם.

היו גם שהגדירו את מיקומה של התחנה כ"מיקום שגוי". למשל, במצע מפלגת הירוקים שהתמודדה על מקומות במועצת העיר הרצליה נכתב כי יפעלו "ליצירת גישה ישירה וקלה מתחנת הרכבת החדשה, למרות מיקומה השגוי, לאזור התעשייה".[11]

מספר פתרונות יושמו על מנת לקשר את התחנה למוקדי הפעילות של הרצליה:

  • עיריית הרצליה מפעילה מדי יום בשעות העומס (בבוקר ואחר הצהרים) הסעות ללא תשלום בין הרצליה פיתוח לבין תחנת הרכבת.
  • קווי האוטובוס של מטרופולין שנעים בתוך הרצליה שונו, כך שיעברו סמוך לתחנת הרכבת. כך בין היתר, קו 29, הפועל לאורך רוב שעות היום ועובר במקום כל 10 דקות, קו 27 לרמת השרון, קו 13, קו 11 וקווים נוספים.

סביבת תחנת הרכבת הרצליה ומחלף שבעת הכוכבים של נתיבי איילון:

תרשיםהרצליה.svg

מבנה התחנה

ארבע מסילות עוברות בתחנה - בצמידות לרציפים 1, 2, 4 ו-6. שתי מסילות נוספות, אשר צמודות לרציפים 3 ו-5, עוברות בתחנה - המסילות מסתעפות מהמסילה המרובעת כמה מאות מטרים מדרום לתחנה ומסתימות אחרי רציפי התחנה.

רציפים 1 ו-2 משמשים את קו הרכבת לכיוון ערי השרון, רציפים 3 ו-4 את הקווים אשר נוסעים דרומה ורציפים 5 ו-6 משרתים את הקווים אשר נוסעים צפונה. מיפוי רציפים זה אינו מחייב מכיוון שהתחנה היא תחנת רכבת תפעולית ומאפשרת לנתב את הרכבות לרציפים שונים בתחנה וזאת לטובת שינויים נדרשים בתנועת הרכבות ואו היבטים של שדרוג ואחזקת הקו.

קיים גשר להולכי רגל מצפון לתחנה שמחבר את השכונות של הרצליה שממערב לנתיבי איילון עם אולם הנוסעים.

כל הרציפים בתחנה הם רציפי אי, הם מחוברים למעבר התת-קרקעי, אשר היה עד למאי 2021 הקשר היחיד ביניהם לבין אולם הנוסעים. במאי 2021 נפתחו לשימוש מדרגות המחברות בין רציפי התחנה לגשר מעל נתיבי איילון. החיבור החדש אפשר יציאה מהירה מהתחנה לבאים לאזור התעשייה של הרצליה שבמערב תוך חסכון בהליכה של 400 מטר ביחס למעבר דרך הכניסה הראשית. למרות היציאה המהירה, הכניסה לתחנה דרך המדרגות אינה אפשרית.

בתחנה זו הותקנה מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית, העבודות הסתיימו בספטמבר 2020 והמערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

תרשים התחנה

קווי אוטובוס היוצאים מהתחנה

תחנת הרכבת משמשת גם כמסוף אוטובוס הנקרא גם "הרצלית". ממנו יוצאים חלק מקווי האוטובוס שהסתיימו בתחנה המרכזית הישנה שנהרסה. מרבית קווי האוטובוס בתחנה מופעלים על ידי חברת מטרופולין.

קו מפעילה מסלול הערות נוספות
2 מטרופולין רכבת הרצליה - ויצמן - קניון לב העיר - הדר - אלתרמן - נחלת ישראל - נחלת עדה - גן רשל - הדר - קניון לב העיר - ויצמן - רכבת הרצליה ♿🔄
3 מרינה הרצליה - מחלף הסירה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - לב העיר - צומת כדורי - שיכון דרום - הרצליה הצעירה - רכבת רעננה מערב
19 רכבת הרצליה - מחלף הסירה - אזור תעשייה - קניון שבעת הכוכבים - ספורטק - המרכז הבינתחומי - לב העיר - תחנה מרכזית הרצליה - נווה עמל - שביב - רעננה, לב הפארק
13 רכבת הרצליה - ויצמן - קניון לב העיר - הרב קוק - אזור תעשייה - הרצליה פיתוח - אזור תעשייה - רכבת הרצליה ♿🔄
27 רכבת הרצליה - הרב קוק - בן-גוריון - רמת השרון
29 מרינה הרצליה - הרצליה פיתוח - נוף ים - נורדאו - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - קניון לב העיר - תחנה מרכזית הרצליה - רעננה, אחוזה - כפר סבא, ויצמן - קניון G - קפלן - אזור תעשייה כפר סבא
30 מרינה הרצליה - אזור תעשייה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - ספורטק - רכבת רעננה מערב - רעננה אחוזה - מסוף רעננה - הוד השרון
39 מרינה הרצליה - אזור תעשייה - מחלף הסירה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - ספורטק - תיכון היובל - המרכז הבינתחומי - רכבת רעננה מערב - רעננה אחוזה - כפר סבא מרכז העיר - כפר סבא תחנה מרכזית - כפר סבא אזור תעשייה
139 מרינה הרצליה - אזור תעשייה - מחלף הסירה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - ספורטק - רעננה, אחוזה - כפר סבא, ויצמן - קניון G - כוכב יאיר צור יגאל
213 מרינה הרצליה - הרצליה פיתוח - מחלף הסירה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - רעננה, ויצמן - קניון רננים - מחלף רעננה צפון - טירה - טייבה - קלנסווה
228 מרינה הרצליה - אזור תעשייה - מחלף הסירה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - לב העיר - רעננה, אחוזה - כפר סבא, ויצמן - קניון G - כוכב יאיר צור יגאל
229 מרינה הרצליה - אזור תעשייה - מחלף הסירה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - לב העיר - רעננה, אחוזה - קניון רננים - אזור תעשייה קריית אתגרים - שברץ - כפר סבא, ויצמן - קניון G - אזור תעשייה כפר סבא
501 הרצליה, נווה עמל - תחנה מרכזית הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - רכבת הרצליה - מחלף הסירה - מחלף גלילות - תל אביב-יפו, דרך נמיר - דרך בגין - המסגר - תחנה מרכזית חדשה
551 רכבת הרצליה - נווה ישראל - נווה עמל - יד התשעה - מחלף רעננה דרום - כפר מל"ל - הוד השרון - מחלף ירקון - פתח תקווה, סגולה - תחנה מרכזית פ"ת - קרול - נווה גן - אם המושבות - רכבת קריית אריה
621 מרינה הרצליה - קניון ארנה - רכבת הרצליה - קניון שבעת הכוכבים - רמת השרון - תל אביב-יפו, בית עלמין קריית שאול - משה סנה - רכבת בני ברק - מחלף גהה - רמת גן, אוניברסיטת בר-אילן - מסוף תל השומר
944 אגד הרצליה - רמת השרון - ירושלים

שירות רכבות בתחנה

  • בתחנה עוצרות בשעות השיא שלוש רכבות בשעה לכל כיוון בקו הפרברי בנימינה - נתניה - לוד - רחובות - אשקלון - באר שבע, כאשר בכיוון דרום רכבת אחת מסיימת בלוד, אחת ברחובות ואחת ממשיכה דרך אשקלון וקו הנגב המערבי עד לבאר שבע. בכיוון צפון שתי רכבות מסיימות בבנימינה ואחת בנתניה. בשאר השעות עוצרת בתחנה רכבת אחת בשעה בכל כיוון בקו בנימינה - באר שבע.
  • בתחנה עוצרת פעם בשעה לכל כיוון רכבת בקו בית שמש - לוד - תל אביב - נתניה. בעבר השירות היה ממשיך לתחנת ירושלים מלחה, עד שהקו המקורי התפצל סופית.
  • בתחנה עוצרות ארבע רכבות בשעה בשעות השיא בקו הרצליה - ראש העין - תל אביב - ראשון לציון - אשקלון ושתי רכבות בשעה בשעות השפל. שתים מהרכבות פועלות במתכונת מקוצרת עד ראשון לציון/אשדוד.
  • בתחנה עוצרת פעם בשעה לכל כיוון בשעות השיא רכבת בקו באר שבע - תל אביב - חיפה - נהריה
  • בתחנה עוצרת פעם בשעה לכל כיוון בשעות השיא רכבת בקו באר שבע - תל אביב - חיפה - כרמיאל
  • זוהי תחנת הקצה של קו הרצליה - תל אביב - נתב"ג - ירושלים נבון, קו זה מבצע 2 נסיעות בשעה. בעתיד מספר הנסיעות בשעה צפויה לגדול לשלוש בשעה.
  • עד לסגירת השירות פעלו רכבות הלילה בתחנה זו.
קו הרכבת ירושליםהרצליה
ירושלים – יצחק נבוןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליה
קו הרכבת אשקלוןהרצליה (קו השרון - אשקלון)
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה
קו הרכבת הלילי ירושליםבנימינה
ירושלים – יצחק נבוןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – סבידור מרכזהרצליהנתניהחדרה – מערבבנימינה
קו הרכבת בית שמשנתניה
בית שמשרמלהלודלוד – גני אביבתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה
קו הרכבת באר שבע – מרכזבנימינה
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפוןאופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מזרחרחובותבאר יעקבלודלוד – גני אביבכפר חב"דתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה – ספירנתניהחדרה – מערבקיסריה – פרדס חנהבנימינה
קו הרכבת באר שבענהריה
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהלהבים – רהטקריית גתקריית מלאכי – יואבמזכרת בתיהרמלהלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת באר שבעכרמיאל
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהקריית גתלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהחדרה – מערבחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןאחיהודכרמיאל


תוכניות עתידיות

  • מתוכננת בנייה של כניסה נוספת לתחנה בצידו המערבי של המעבר התת-קרקעי. כניסה זו צפויה לשרת את תושבי השכונות המערביות של העיר ואת עובדי אזור התעשייה הרצליה פיתוח.
  • עקב העיכוב בבניית הכניסה המערבית של התחנה מתבצעות עבודות נוספות להארכת רציפי התחנה לכיוון גשר הולכי הרגל ובניית מדרגות אליו במטרה ליצור כניסה נוספת לתחנה ולהוריד את העומס על הנוסעים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תחנת הרכבת הרצליה בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0