צומת פלשת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
צומת פלשת
צומת פלשת לכיוון דרום
צומת פלשת לכיוון דרום
מסילות בצומת
אתרים סמוכים תה"ר פלשת

צומת פלשת (נקרא גם: "משולש פלשת") הוא מחלף מסילתי, הממוקם צפון מזרחית לאשדוד ודרומית ליבנה. בצומת עוברות מסילת לוד-אשקלון, מסילת הרכבת תל אביב – בני דרום ושלוחת מטענים לנמל אשדוד. הוא נקרא כך על שם האזור המקראי שהוא ממוקם בו -"פלשת".

בשנת 2020 החלה בנייה של תחנת השנאה רכבתית במרכז הצומת כחלק מפוריקט חשמול המסילות של רכבת ישראל.

מבנה המחלף

למחלף 4 כיוונים:

  1. כיוון יבנה מערב (צפון מערב) - מסילה כפולה אשר מתחברת במפלגים למסילה לכיוון אשדוד בלבד. המסילה חולפת ב-2 גשרים על מסילות נוספות בתוך המחלף.
  2. כיוון יבנה מזרח (צפון מזרח) - מסילה בודדת אשר מתפצלת למסילה אחת לכיוון נמל אשדוד ול-2 מסילות לכיוון אשדוד.
  3. כיוון אשדוד ואשקלון (דרום) - מסילה כפולה אשר מתפצל ל-5 מסילות שונות, 1 לנמל אשדוד, 1 ליבנה מזרח, 2 ליבנה מערב ו-1 נוספת ליבנה מזרח.
  4. כיוון נמל אשדוד (מערב) - מסילת מטענים בודדת אשר מתפצלת למסילה אחת לכיוון אשדוד ואחת נוספת לכיוון יבנה מזרח.

היסטוריה

בחודש ספטמבר 1961 נפתח קטע מסילה קצר של 7 ק"מ ממסילת לוד - אשקלון לנמל אשדוד, במהלכה נעשה שימוש רב ברכבת להובלת אבן לאתר הבנייה[1].

לאחר חנוכתו של הנמל החלה לשמש השלוחה רכבות משא, מסוף המטענים בנמל אשדוד משמש עד היום כתחנת מוצא לרבות מרכבות המשא ברכבת ישראל.

בנובמבר 1982 נחנך קו חלץ מקריית גת לצומת שקמה. מטרתו הייתה קיצור הדרך עבור הפוספטים והאשלג המגיעים מדרום הארץ לצורך ייצוא דרך נמל אשדוד (במקום לנסוע עד ללוד ולחזור דרומה משם). כחלק מפרויקט זה הוקמה בצומת פלשת צלע מדרום למערב, וכך נוצר משולש מסילות - משולש פלשת.

בשנות ה-2000 החלה רכבת ישראל בבניית הפרדה מפלסית מורכבת בין מסילת יבנה מערב–אשדוד לבין המשולש הקיים[2].

ב-4 באוגוסט 2013 נפתח החיבור לכיוון תחנת יבנה מערב, חיבור זה מאפשר נסיעה רציפה מאשקלון ומאשדוד לתל אביב בלא הצורך לעבור דרך רחובות ולוד.

תוכניות לעתיד

הכפלת המסילה לכיוון רחובות

במסגרת התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 מתוכננת הכפלה של קטע באורך של עשרה קילומטרים, בין תחנת הרכבת רחובות לצומת פלשת. פרויקט הכפלת הקטע נמצא בהכנה לביצוע, וכחלק ממנו הושלמו שדרוגה של תחנת הרכבת יבנה מזרח והפרדה מפלסית במפגש עם כביש 411.

חשמול

במסגרת תוכנית תשתית לאומית לפרויקט החשמול (תת"ל 18) תחושמלנה מסילות קווי הנוסעים מכיוון מוסך הקרונועים באשקלון לכיוון תל אביב דרך מסילת תל אביב - בני דרום (ובעתיד גם דרך המסילה ללוד).

במסגרת החשמול תותקן מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית שזכתה במכרז. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן, ובעתיד יגיעו גם קרונועים חשמליים מדגם Desiro HC (אנ') תוצרת סימנס.

אין תכנון לחשמל את שלוחת המטענים לכיוון נמל אשדוד ורכבות המשא ימשיכו לעבוד עם קטרי דיזל.

גלריה

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה

פרמטרי חובה [ שם ] חסרים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צומת פלשת בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ רכבת משא ראשונה לאשדוד, באתר עיתון "למרחב", ‏27 בספטמבר 1961, י"ז בתשרי תשכ"ב
  2. ^ משולש פלשת, באתר פורום תחבורה ציבורית בתפוז, ‏21 ביוני 2013
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

29296376צומת פלשת