תחנת הרכבת לוד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
לוד
תחנת הרכבת החדשה בלוד, נובמבר 2020
תחנת הרכבת החדשה בלוד, נובמבר 2020
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה התחנה החדשה: 2018–2020
התחנה הבריטית: 1917–1920
התחנה הישנה (עות'מאנית): 1892
מיקום
מיקום רחוב יוספטל, לוד
אתרים סמוכים מוסכי ומשרדי רכבת ישראל, שכונת הרכבת, לוד
מידע על התחנה
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת לוד היא תחנת נוסעים ומשא של רכבת ישראל המשרתת את העיר לוד ואת המושבים הסמוכים. בצמוד אל התחנה נמצאים משרדי הנהלת רכבת ישראל.

התחנה מהווה צומת רכבות חשוב, אליו מגיעות מסילות מנהריה, מאשקלון, מבאר שבע, מראש העין ומירושלים.

התחנה הישנה (העות'מאנית)

תחנת הרכבת הישנה מהתקופה העות'מאנית, ברחוב גרטבול בלוד
השלט מטעם המועצה לשימור אתרים שמוצב בכניסה לתחנת הרכבת הישנה מהתקופה העות'מאנית, ברחוב גרטבול בלוד
גשר הולכי הרגל בתחנת לוד, מבנה משרדי התחנה בצד שמאל
בניין הנהלת הרכבת בלוד
בניין הנהלה ומטה חברת רכבת ישראל בלוד
תחנת הרכבת הבריטית שפעלה עד 2020
תחנת הרכבת החדשה בלוד, 4 פעילים נוספים ו 2 רציפים בבנייה, נובמבר 2020
מתחם התחזוקה והתפעול, נובמבר 2020
מתחם התחזוקה והתפעול, נובמבר 2020

בניין "תחנת א-ליד" (השם המקורי של המבנה) ממוקם על מסילת הרכבת יפו–ירושלים, אשר נחנכה בחודש ספטמבר 1892 וקישרה בין יפו לירושלים.

תחנת הרכבת שכנה ממערב לשטח הבנוי של הכפר א-ליד בלב השטחים החקלאיים בהם גדלו גני-ירק, בוסתני פרי וכרמי זית. עם הפעלת הרכבת, השתפרה הנגישות של תושבי לוד והכפרים שבקרבתה ובשוליה אל המרכזים העירוניים יפו-ירושלים וכן אל היישובים ששכנו לאורך המסילה.

את הפירמאן (רשות) לבנות את מסילת הברזל מסר הסולטאן העות'מאני ליוסף נבון שהיה יליד ירושלים והתחנך בצרפת. הסולטאן העדיף אותו על פני יזמים מגרמניה, בריטניה וצרפת שממשלותיהם שאפו לקנות אחיזה בארץ-ישראל בשל מיקומה בין יבשת אירופה לארצות צפון אפריקה ואסיה הרחוקה.

במסגרת המאמץ המלחמתי במלחמת העולם הראשונה נסללה המסילה המזרחית, מסילת אורך בין טולכרם לקוסיימה שהתחברה דרך מסילת השומרון ורכבת העמק אל מסילת הרכבת החיג'אזית שנסללה בעבר הירדן וחיברה את טורקיה עם ערב הסעודית. בזמן המלחמה פרקו הטורקים את קטע המסילה יפו-לוד כדי להרחיק את מסילת הברזל האסטרטגית מטווח הארטילריה של הימיה הבריטית ששלטה בים התיכון. בתחנת הרכבת נחל שורק היא תחנת הצומת, התפצל מן הקו שירד לבאר שבע וחצי האי סיני הקו מזרחה לכיוון ירושלים.

אחרי מלחמת העולם הראשונה עם שיקום הקו יפו–לוד–ירושלים שימשה לוד כצומת למסילת האורך מחיפה עד לקנטרה ולמסילת הרוחב לירושלים.

עם הקמת לוד העברית שימש בניין של התחנה העות'מאנית כתחנת מגן דוד אדום של אגד הערים לוד-רמלה. כיום משמש הבניין את מרכז הצעירים העירוני של עיריית לוד וכן הוא משתלב במדרחוב שמקשר את "כיכר-הקומנדו" עם "כיכר העצמאות". עצי אקליפטוס ענקיים הם שריד לשדרה שהייתה נטועה לאורך המסילה.

התחנה הישנה (הבריטית)

לאחר שהסתיימה המלחמה חידשו הבריטים את קטע המסילה יפו-ירושלים וכך תופעלה מחדש תחנת א-ליד. בד בבד עם התקדמותם ממצרים לארץ-ישראל הניחו הבריטים מסילת ברזל חדשה שלאורכה ובשוליה נבנו מחנות צבא. בלידא (LYDDA) ממערב לשטח המבונה בנו הבריטים תחנת רכבת גדולה וחדשה שענתה על צורכי הצבא והיישוב האזרחי. הבריטים ביטלו את קטע המסילה לידא-רמלה בשל היותו ארוך ומפותל ובמקומו הונחה מסילה חדשה קצרה יותר שקישרה את תחנת LYDDA עם התחנה שהייתה ברמלה. כתוצאה מכך בוטלה תחנת א-ליד ומבנה התחנה הוסב לבית ספר עירוני.

התחנה הבריטית נפתחה לראשונה בשנת 1917 כחלק מהפיכת לוד למוקד תחבורה הארצי, על ידי בניית נמל תעופה, תחנת רכבת, וכבישים עורקיים העוברים בלוד.

במרץ 1920, הרב המקובל נפתלי חנהל'ס, צאצא של רבי נחמן מברסלב נהרג בתאונה בתחנה.[1]

בשנות ה-40 של המאה ה-20, עם חיבור מסילת הברזל בין ארץ ישראל ללבנון (דרך ראש הנקרה) לביירות ודמשק, הייתה התחנה לצומת לרכבות מאירופה למצרים. תחנת לוד הייתה העמוסה והפעילה ביותר בארץ ישראל בימים ההם. עברו בה נוסעים מקנטרה, מירושלים, מיפו ומחיפה ונוסעים החליפו רכבות לכוונים השונים. בלוד עברו הגדודים העבריים, גדודי צבא בריטיים, הבריגדה העברית, שבויים גרמניים ואיטלקיים. נשיאים וראשי הממשלות ואישים אחרים מהאזור והעולם עברו או שהו כמה שעות בתחנה בדרכם ליעד הבא, ביניהם: בנימין זאב הרצל, וילהלם השני, קיסר גרמניה, היילה סלאסי, קיסר אתיופיה, הלורד בלפור, גנרל אלנבי, וינסטון צ'רצ'יל, דוד בן-גוריון והברון רוטשילד.[2]

ב-26 בנובמבר 2020 יצאה מהתחנה הישנה הרכבת האחרונה, טרם פתיחתה לשימוש של הרכבת החדשה.[3]

מבנה התחנה הישנה (הבריטית)

בתחנה קיימים שני אי רציפים (ארבעה רציפים רגילים), ושני מעברים תת-קרקעיים. אחד בין הרציפים, והשני בין רציף 1–2 לכניסה של התחנה. כמו כן מגשר בין הרציפים גשר הולכי רגל המצויד במעליות.

תרשים התחנה
תרשים התחנה

התחנה החדשה

במרץ 2016 החלה בנייתה של תחנת הרכבת החדשה בסמוך למקום בו שכנה הישנה. לצד מבנה התחנה החדשה הוקם "בית הנהלת הרכבת", בו שוכן מטה רכבת ישראל, ולמעלה מ-500 עובדי החברה מגיעים אליו מדי יום.[4]

התחנה החדשה נפתחה לשירות נוסעים ב-29 בנובמבר 2020.[5] תחנת לוד החדשה היא תחנת הרכבת השנייה בגודלה בארץ (הראשונה היא תחנת הרכבת ירושלים – יצחק נבון) בשטח של כ-4,000 מ"ר, מחצית ממנו עבור מסחר. היא כוללת 6 רציפים (3 רציפי אי) באורך של 350 מטרים כל אחד, כל אחד מהם מכיל 2 דרגנועים ומעליות. עם פתיחת התחנה פעלו 4 מתוך 6 הרציפים (השניים האחרונים בבנייה נכון לינואר 2023).

מבנה התחנה החדשה

בתחנה קיימים שלושה רציפי אי, ומעבר עילי מעל המסילות והרציפים. הגישה לכל רציף היא באמצעות דרגנוע לכיוון דרום, מעלית ומדרגות לכיוון צפון. מיקום התחנה נמצא בסמוך לשכונת הרכבת בעיר.

תרשים התחנה
תרשים התחנה

ב-2021 החלו להתבצע בתחנה עבודות להתקנת מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית. החשמול במתחם בוצע תחילה למוסך הקטרים החשמליים שבמתחם (DP6), לאחר מכן למוסך הרכבות החשמליות (DP3)[6] ובהמשך הורחב גם לרציפי הנוסעים.

ב-10 בספטמבר 2022 התבצעה נסיעה ראשונה של רכבת חשמלית מהתחנה לכיוון רחובות.[7] המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

שירות הרכבות בתחנה

משך זמן הנסיעה (רכבות ישירות):

  • לתחנת רחובות כ-10 דקות
  • לתחנת תל אביב השלום כ-17 דקות
  • לתחנת אשדוד כ-28 דקות
  • לתחנת הרצליה כ-34 דקות
  • לתחנת אשקלון כ-38 דקות
  • לתחנת באר שבע מרכז כ-שעה
  • לתחנת ירושלים-מלחה כשעה ו-5 דקות (תחנת מלחה מושבתת)
  • לתחנת חיפה מרכז כשעה ו-22 דקות
קו הרכבת באר שבענהריה
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהלהבים – רהטקריית גתקריית מלאכי – יואבמזכרת בתיהרמלהלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת באר שבעכרמיאל
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהקריית גתלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהחדרה – מערבחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןאחיהודכרמיאל
קו הרכבת באר שבע – מרכזבנימינה
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהאופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מזרחרחובותבאר יעקבלודלוד – גני אביבכפר חב"דתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה – ספירנתניהחדרה – מערבקיסריה – פרדס חנהבנימינה
קו הרכבת בית שמשנתניה
בית שמשרמלהלודלוד – גני אביבתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה
קו הרכבת לודראשון לציון - הראשונים
לודראשון לציון – הראשונים


קווי אוטובוס העוברים בתחנה

מקרא סימנים

  • ♿ – אוטובוס עירוני נגיש
  • 🔄 – קו סיבובי (מעגלי)
  • ⬅️⁩ – קו חד כיווני
קו מפעילה מסלול הערות נוספות
3 קווים תחנה מרכזית לוד – רמת אשכול – החשמונאים – עירייה – רכבת לוד – שיכון ממשלתי – בנית – החשמונאים – תחנה מרכזית לוד ♿🔄
6 רכבת לוד – עירייה – קניון לוד סנטר – בית עלמין ישן – גני יער – תחנה מרכזית – גני אביב – רכבת גני אביב
9 רכבת לוד – שדרות יחד שבטי ישראל
11 תחנה מרכזית לוד – גני יער – גבעת הזיתים – רסקו – רכבת לוד – קריית מנחם בגין – צומת רמלה צפון – שדרות הרצל – שוק – תחנה מרכזית רמלה
13 רכבת לוד גני אביב – גני אביב – אזור תעשייה צפוני – ת.מ לוד – החשמונאים – עירייה – רכבת לוד – רמלה רמת דן – קריית האמנים
15 רכבת לוד – רמלה קריית מנחם בגין – כלא איילון – אזור תעשייה א – קניון צומת רמלה לוד
21 לוד – כפר דניאלגמזוחדידבית נחמיהשוהםקריית שדה התעופה
22 לוד – צומת אלעל – כפר טרומןבית עריףשוהם
150 רמלה – לוד – מודיעין
158 לוד – מחנה צריפין בשעות העומס בלבד
170 לוד - רמלה - באר יעקב - ראשון לציון - תל אביב-יפו קו לילה
228 אגד לוד - רמלה - ראשון לציון
239 קווים רמלה – לוד – נמל התעופה בן-גוריון
244 אגד רמלה – לוד – יהודאור יהודהמחלף גההבני ברקרמת גן, קניון איילון
249 רחובותרמלה – לוד – פתח תקווה
293 תנופה רמלה – לוד – אריאל נסיעה ביום לכל כיוון
408 אגד לודמחלף חמדירושלים
460 קווים לוד – תל אביב-יפו, תחנה מרכזית חדשהמסוף 2000
461 לוד – צריפיןצומת בית דגןצומת חולוןתל אביב-יפו, תחנה מרכזית חדשה
464 לוד – תל אביב-יפו, אוניברסיטה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מרדכי חיימוביץ, ‏תעלומת הקבר של הצדיק מצפת שקבור ליד אריק אניישטיין, באתר מעריב אונליין, 1 בדצמבר 2014
  2. ^ שימור מתחם הרכבת בלוד – המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות
  3. ^ אביחי טבק, היסטוריה: הנוסע האחרון עזב את תחנת הרכבת לוד, באתר מקומונט לוד, ‏27 בנובמבר 2020
  4. ^ עידן הראל, נחנך בית הרכבת בלוד. אויישו למעלה מ-500 עובדים, באתר מקומונט לוד, ‏18 באוקטובר 2017
  5. ^ אביחי טבק, תחנת הרכבת החדשה בלוד נחנכה: "קפיצת מדרגה משמעותית לעיר", באתר מקומונט לוד, ‏29 בנובמבר 2020
  6. ^ שבתשתיות - ביצוע פרויקטים בתחבורה, חשמול מוסך הרכבות החשמליות בלוד (DP3), באתר פייסבוק, ‏17 בנובמבר 2021
  7. ^ שבתשתיות - ביצוע פרויקטים בתחבורה, נסיעות מבחן חשמליות בין תחנת לוד לתחנת רחובות ובין רחובות לנתניה, באתר פייסבוק, ‏10 בספטמבר 2022
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38348776תחנת הרכבת לוד