תחנת הרכבת אשקלון
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 9 באפריל 2005 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | צומת אבא הלל סילבר, אשקלון | ||||
קואורדינטות | 31°40′36″N 34°36′17″E / 31.676794°N 34.604658°E | ||||
אתרים סמוכים | מרכז מסחרי שער אשקלון | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | באר שבע, אופקים, נתיבות, שדרות, אשדוד, יבנה, ראשון לציון, בת ים, חולון, תל אביב, בני ברק, פתח תקווה, ראש העין, כפר סבא, הוד השרון,רעננה, הרצליה, נתניה, חדרה ובנימינה | ||||
|
תחנת הרכבת אשקלון היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את העיר אשקלון ואת כפר סילבר. התחנה ממוקמת על מסילת לוד - אשקלון ועל מסילת אשקלון - באר שבע ומהווה את תחנת הקצה של הקו הנוסעים הפרברי בנימינה – אשקלון וכן תחנת ביניים בקו הנגב המערבי (רעננה מערב – באר שבע). דרומית לעיר אשקלון, ליד מבקיעים, מסתעפת מסילת חלץ לכיוון קריית גת.
היסטוריה
מסילת לוד-אשקלון הוקמה במהלך מלחמת העולם הראשונה על ידי המהנדס הגרמני היינריך אוגוסט מייסנר עבור מאמץ המלחמה של האימפריה העות'מאנית. בשנת 1918, לאחר שכבשו את ארץ ישראל, סללו הבריטים את הקו מחדש ברוחב סטנדרטי של 1,435 מילימטר, במקום 1,050 מילימטר כפי שהיה במקור. בנוסף בנו תחנת נוסעים בשם "תחנת אל מג'דל", בה עצרו רכבות למצרים וממנה. לאחר מלחמת העצמאות ולאחר איחוד הכפר אל מג'דל עם היישוב היהודי הסמוך אשקלון, הופסקה תנועת הרכבות לכיוון זה. התחנה המשיכה לשמש לרכבות משא עבור אזור התעשייה של אשקלון, ושינוע פוספטים מהנגב ונפט משדה הנפט חלץ[1][2]. בשנת 1961 ביקש ראש עיריית אשקלון מהנהלת הרכבת להפעיל רכבות נוסעים לאשקלון, אך הדבר לא יצא לפועל[3].
החלטה על שדרוג מסילת הברזל בין אשדוד לאשקלון בעלות של כ-183 מיליון שקל, שכללה בניית מסילה כפולה בין אשדוד לאשקלון עם שתי תחנות משודרגות, התקבלה על ידי שר התחבורה אפרים סנה, בשנת 2002[4]. המכרז להקמת התחנה פורסם בנובמבר 2002[5]. בנובמבר 2003 חברת הבנייה "אופקים" זכתה במכרז, בהיקף של 24 מיליון שקל, והבנייה החלה בשנת 2004[6]. במהלך הבנייה נהרס בניין התחנה הישנה (התפעולית), ובמקומה נבנה מתקן שליטה ובקרה. התחנה נחנכה באפריל 2005, בטקס בנוכחות ראש הממשלה אריאל שרון[7]. בשלב הראשון פעלה בקו תל אביב-אשקלון רכבת אחת בשעה בכל כיוון ומספטמבר 2005, עם סיום העבודות להכפלת מסילת הברזל מאשדוד לאשקלון, פעלו בקו שתי רכבות בשעה בכל כיוון[8].
בינואר 2006 אישרה הממשלה את הצעתם של מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט ושל שר התחבורה מאיר שטרית להנחת מסילת הברזל בין אשקלון לבאר שבע[9]. הקו החדש נחנך בספטמבר 2015[10].
במאי 2018 זכתה חברת "י.ד עשוש" במכרז להקמת מתחם תפעולי חדש סמוך לחלקה הדרומי של התחנה, כחלק מפרויקט החישמול של רכבת ישראל. העבודות בפרויקט כוללות הקמת מוסך קרונועים חשמליים עבור חברת סימנס, סלילת 11 ק"מ מסילות בתוך המתחם, הקמת רציף מכין באורך 350 מטר לטיפול במערכי הרכבת המחושמלים, והקמת מספר מבנים[11]. בשנת 2019 החלו העבודות להקמת המתחם והוא צפוי להיפתח בשנת 2021. על פי התכנון המבנים התפעוליים הישנים של התחנה, שהיו חלק מהקו המנדטורי, יפורקו ויבנו מחדש בסמוך לה.
מבנה התחנה
לתחנה שני רציפי אי (ארבעה רציפים). הכניסה לתחנה היא מצד מזרח, והמעבר לרציפים מתבצע באמצעות מעבר תת-קרקעי הממוקם בתחנה.
שירות הרכבת בתחנה
- מהתחנה יוצאת רכבת אחת בשעה לבנימינה דרך לוד ותל אביב, ברוב שעות היום הקו מפוצל לשני קווים: אשקלון - נתניה ורחובות - בנימינה.
- מהתחנה יוצאות שתי רכבות בשעה לרעננה דרך ראשון לציון ותל אביב.
- מהתחנה יוצאות בשעות השיא שתי רכבות לבאר שבע ורכבת אחת בשעות השפל.
קווי אוטובוס לתחנה
כל קווי האוטובוס היוצאים מהתחנה מופעלים על ידי חברת דן בדרום.
קו | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|
12 | רכבת אשקלון - נווה דקלים - נאות ברנע - רמת כרמים - ברנע ג | ♿🚆 |
13 | רכבת אשקלון - נאות אשקלון - עתיקות ג - נווה אלונים - בנה ביתך - קריית גולדה - בן יהודה - אגמים - בן יהודה | ♿🚆 |
14 | רכבת אשקלון - נווה דקלים - נאות ברנע - אפרידר - תחנה מרכזית אשקלון | ♿🚆 |
15 | רכבת אשקלון - רמת אשכול - גבעת ציון - אגמים | ♿🚆 |
16 | אשקלון - גיאה - תלמי יפה | |
18/18א | רכבת אשקלון - נווה אילן - תחנה מרכזית אשקלון - בית חולים ברזילי - הטייסים - מרינה אשקלון | ♿🚆 |
19 | אשקלון - בת הדר - מבקיעים - כרמיה - זיקים - מחנה זיקים | |
20 | אשקלון - גברעם - יד מרדכי - נתיב העשרה - מחסום ארז | |
21 | אשקלון - עוצם - נהורה - ניר חן - שחר - תלמים | |
22 | אשקלון - משען - כוכב מיכאל - חלץ - שדרות | |
36 | אשקלון - מועצה אזורית אשכול | |
136 | אשקלון - מועצה אזורית אשכול - בני נצרים |
מקרא סימנים:
- ♿ - אוטובוס עירוני נגיש
- 🚆 - קו הזנה המותאם לזמני הרכבת
קו הרכבת מודיעין — ירושלים-נבון מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • ירושלים-נבון |
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קו הרכבת הלילי באר שבע – מרכז — תל אביב – ההגנה (מושבת) באר שבע – מרכז • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – יוספטל • תל אביב – ההגנה |
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה
פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
- תחנת הרכבת אשקלון באתר רכבת ישראל
הערות שוליים
- ^ יהודה הגדרתי, הוחל בהפקת הנפט בחלץ1, הבוקר, 25 בנובמבר 1955
- ^ תחנת הרכבת מגדל אשקלון - תחנת העמסה למחצבי הנגב, דבר, 5 באפריל 1954
- ^ דנים בהפעלת רכבות נוסעים לאשקלון, קול העם, 17 בספטמבר 1961
- ^ רכבת ישראל פירסמה מכרז להקמת תחנה באשקלון ב-183 מיליון שקל, באתר הארץ, 31 באוקטובר 2002
- ^ גל ניסים, אשקלון: מכרז לתחנת רכבת חדשה, באתר גלובס, 3 בנובמבר 2002
- ^ גל ניסים, דירקטוריון הרכבת אישר התקשרות ב-240 מיליון שקל, באתר גלובס, 2 בנובמבר 2003
- ^ גדי גולן, שרון: בשנתיים-שלוש הקרובות תשקיע המדינה לפחות מיליארד שקל בתשתית למסילות רכבת באיזור הדרום, באתר גלובס, 18 באפריל 2005
- ^ שרון קדמי, החל מאפריל: קו רכבת חדש בין תל אביב לאשקלון, באתר הארץ, 2 בפברואר 2005
- ^ הממשלה אישרה את התוכנית להנחת קו רכבת בין אשקלון לבאר שבע, באתר הארץ, 17 בינואר 2006
- ^ אלמוג בן זכרי, כתב "הארץ" בדרום, נחנך קו הרכבת בין אשקלון לבאר שבע; כרטיסים בתחנות הדרום יהיו בחצי מחיר עד סוף 2017, באתר הארץ, 17 בספטמבר 2015
- ^ סוניה גורודיסקי, י.ד עשוש תקים את המתחם התפעולי החדש של הרכבת, באתר גלובס, 6 במאי 2018
28877049תחנת הרכבת אשקלון