אדם וחוה
אָדָם וְחַוָּה היו האיש והאישה הראשונים, כמובא בספר בראשית. אדם מכונה גם אדם הראשון.
בריאת אדם וחוה
- ערך מורחב – בריאת אדם וחוה
סיפור הבריאה מופיע בתורה בשני שלבים, שלב ראשון בפרק א' ושלב שני בפרק ב'. בשלב הראשון התורה מספרת שאדם וחוה נבראו יחדיו ביום השישי, בתום בריאת כל שאר העולם, הטבע ובעלי החיים. ובשלב השני התורה מסבירה שה' ברא את האדם, הניחו בגן עדן וציווהו לא לאכול מעץ הדעת, ואז אמר ה': ”לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ” (ספר בראשית, פרק ב', פסוק י"ח) תחילה ה' יצר את בעלי החיים והביאם אל האדם, אך הוא לא מצא בהן "עזר כנגדו". לכן בנה ה' את האישה מצלעו:
וַיַּפֵּל ה' אֱלֹקִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן; וַיִּקַּח, אַחַת מִצַּלְעֹתָיו, וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר, תַּחְתֶּנָּה. וַיִּבֶן ה' אֱלֹקִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם. וַיֹּאמֶר, הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי, וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי; לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת. עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד.
בתלמוד הבבלי, נחלקו האמוראים רב ושמואל האם הצלע שנלקחה מהאדם הייתה פרצוף (שהיה עוד פרצוף לאדם מאחוריו), או זנב.[1]
חייהם של אדם וחוה
אדם וחוה הוצבו עם בריאתם בגן העדן, וצוו מפי ה' לטפח את הגן אולם נאסר עליהם לטעום מפרי עץ הדעת (הציווי ניתן לאדם לפני שהופרדה ממנו חוה). לאחר שחטאו אדם וחוה באכילה מעץ הדעת הם גורשו מגן עדן, וקוללו מפי ה'. שלושה מילדיהם של אדם וחוה נזכרים בשמותיהם במקרא: קין, הבל ושת וילדים נוספים נזכרים כ"בנים ובנות" (בראשית, ה', ד'). על פי המסורת חז"ל הבנות הנוספות, היו נשותיהם של הבנים. לפי בראשית רבה נולדה עם קין תאומה אחת ועם הבל שתי תאומות.[2] רבי יצחק אברבנאל מביא בשם "ספרי האומות" ששמות נשותיהם היו קלמנה ובלבירה.[3] מקין ושת (למעט הבל שנרצח באיבו על ידי קין), התפצלה האנושות כולה עד לדור המבול, אז נותרה רק משפחת נח שמצאצאי שת, ואשתו נעמה שמצאצאי קין.
מפורש בתורה[4] שאדם חי 930 שנים. במדרש מובא שלאחר חטא עץ הדעת קצב לו ה' את חייו לאלף שנים, אולם הוא העניק 70 שנה משנותיו לדוד המלך, שלא נגזרו עליו חיים עד אז.
מותם וקבורתם
כאמור, אדם מת בן 930 שנה, כלומר בשנת תתק"ל לבריאת העולם.
מסופר במדרש בראשית רבה,[5] ובתלמוד[6] שאדם וחוה נקברו במערת המכפלה שבחברון כזוג הראשון מבין ארבעה הזוגות: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה ויעקב ולאה - שלושת האבות ושלוש מתוך ארבע האמהות שנחשבים ליהודים הראשונים. ישנה אגדת עם כי במערת המכפלה נמצאת גם טביעת כף רגל המיוחסת למשה רבינו[7].
על פי מסורת חיצונית בספר חנוך השני, המתוארך למאה הראשונה לפני הספירה, קבורים אדם וחוה תחת מקום המזבח בהר הבית, במקום בו נוצר האדם.[8]
האגדה המוסלמית מראה את קברו של אדם הראשון בהר ערפאת הנשקף מעל מכה או במכה עצמה[9] וזאת בשל חשיבותה וקדושתה של מכה. חוה נקברה בעיר ג'דה, שניהם בערב הסעודית.[10]
האמונה הנוצרית ממקמת את קבר אדם וחוה בתוך גבעת הגולגולתא - אתר הצליבה שבכנסיית הקבר בירושלים. המסורת הנוצרית מציינת כי ברגע צליבת אותו האיש נבקעה הגבעה וסדק נפער בה והגיע עד לגולגלתו של אדם (וזהו הסבר אחד לשמה של הגבעה). מתחת לקפלת הצליבה שבכנסייה ממוקמת קפלה המכונה "קפלת אדם" ובה ניתן לראות סדק בסלע הגבעה.
קבורתם
מצויות דעות שונות בשאלה מי קבר את אדם: הקב"ה;[11] שת בנו;[12] או חנוך.[13] ובספר הישר מסופר:
וימת אדם... ויקברו אותו שת ובניו וחנוך ומתושלח בנו בכבוד גדול כקבור את המלכים במערה אשר דבר להם ה'. ויעשו כל בני האדם במקום ההוא מספד ובכי גדול על אדם על כן הייתה לחוק בבני האדם עד היום הזה.
גם באשר לשאלה מי קבר את חוה קיימות כמה דעות במדרש: אדם[14] או חנוך.[15]
ראו גם
לקריאה נוספת
- טוני לביא, מלכודת הדבש והעוקץ בקבלה - אלקים, אדם ונחש, זמורה ביתן 2011.
- עדין שטיינזלץ, נשים במקרא, סדרת אוניברסיטה משודרת, בהוצאת משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 1983, פרק א' - "חוה - חיזור אחר אבידה"
- רחל רייך, האשה אשר נתת עמדי - נשים כעילה לסכסוך ולמלחמה במקרא, הילל בן חיים -הקיבוץ המאוחד ,2005.עמ' 22-15.
- אילנה פרדס, הבריאה לפי חוה. ישראל: הקיבוץ המאוחד, 2006.
- פנינה גלפז פלר, ויולד –יחסי הורים בסיפור ובחוק המקראי . ירושלים: כרמל, 2006.עמ' 147-145.
- דורון לוריא, מלכים בשר ודם: התנ"ך באמנות המאות ה-16 עד ה-19, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005, החטא הקדמון, עמ' 24-16
- רחל אליאור, עורכת, גן בעדן מקדם, ירושלים: מאגנס תשע"ב
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- מאגר התנ"ך
- אדמיאל קוסמן, מי ילד את מי?, באתר הארץ, 9 במרץ 2004
- על בריאת האדם בתלמוד, אתר פשיטא
- שבעים ציורים קלאסיים של אדם וחוה
- היציאה מגן עדן - גירוש או שילוח?, באתר פשיטא
- תורת ישראל ותאוריית האבולציה, באתר "דעת"
- הספר רזיאל המלאך, המיוחס לאדם הראשון
- פרופ' שרה יפת, בצלם אלקים או בצלע האדם? מעמד האישה במחשבת המקרא לאור סיפורי הבריאה, באתר הספרייה הווירטואלית של מט"ח
- עירית קורן, סיפור אדם וחוה – סיפור על הפסיכולוגיה של הזוגיות, באתר פסיכולוגיה עברית, 12 באפריל 2013
הערות שוליים
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ס"א עמוד א'
- ^ בראשית רבה כב ב
- ^ פירושו לספר בראשית, פרק ד', פסוק א'
- ^ ספר בראשית, פרק ה', פסוק ה'
- ^ נ"ח, ח.
- ^ בבלי, בבא בתרא נח א.
- ^ משה ירושלמי, ידי משה, ירושלים תקכ"ט
- ^ ספר חנוך ב' פרק כג פסוק מ"ז
- ^ מסורות ומידע על מכה
- ^ וילנאי, מצבות קודש בארץ ישראל, כרך א', עמוד 85
- ^ ספר "ציוני", פרשת חיי שרה, בשם ר' רחומאי בס"ז [=בספר זוהר?].
- ^ ציוני שם בשם ר' קיסמא בס"ז.
- ^ סדר עולם רבה, ריש פ"א.
- ^ ציוני שם בשם ר' קיסמא בס"ז.
- ^ סדר עולם רבה שם לפי גרסה אחת (ראה הערות ותקונים מר' בער ראטנער שם, אות ה).
שושלת קין (ע"פ ספר בראשית, פרק ד') | |
---|---|
|
עשרה דורות מאדם עד נח | |
---|---|
|
23075234אדם וחוה