פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/גלריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הוספת תמונה לגלריה

יש ללכת ללשונית האחרונה בגלריה, ללחוץ על הקישור האדום הראשון ברשימה, לאחר מכן ליצור את הדף שיפתח. לסיום, כדי שהתבנית החדשה תתעדכן בתחלופה של עמוד פורטל היהדות יש לעדכן את שורת תבנית בחירת המידע בעמוד הפורטל במספר התמונות החדש בגלריה, וכדי לעדכן את התחלופה בעמוד הראשי יש לעדכן את התבנית {{עמוד ראשי/קודש/מספר תמונות}}.

לעריכת סדרות התמונות לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

טוען את הלשוניות... (אם הדף אינו נטען במלואו כעבור מספר שניות, באפשרותכם לראות את הטקסט המלא בדף זה)

1

יהודי בוחן אתרוג בשוק ארבעת המינים.

2

יהודים יושבים על הקרקע בבית כנסת בעת אמירת קינות בתשעה באב, ליאופולד הורוביץ, ה'תרמ"ז.
בתשעה באב נוהגים כל דיני האבלות החלים על אבל בשבעת ימי האבלות, עד לאחר חצות היום, בו חלק מדיני האבלות אינם תקפים ובין היתר, מותרת גם הישיבה על מושב הגבוה שלושה טפחים ומעלה.

3

צילום קלף של מזוזה הכתובה כהלכתה בדיו סת"ם ובכתב סת"ם. על פי המקובל כיום מספר השורות והמילים הפותחות כל שורה הינם קבועים.

4

אוזני המן - מאכל מסורתי לפורים.

5

בית המקדש הראשון.

6

"יהודים מתפללים בבית הכנסת ביום הכיפורים" (1878) מאת מאוריצי גוטליב.

7

תחריט המתאר חליצה; כאשר מת יהודי ללא ילדים, שומה על אשתו להתייבם, דהיינו להינשא לאחיו, על מנת "להקים שם" לבעלה המת - שלא ייכרת זרעו. באם, מסיבה כלשהי, לא רוצה האח לייבם את אשת אחיו, על האישה לבצע חליצה באחי בעלה ובכך היא מותרת להינשא לכל אדם שתחפץ. מעמד החליצה כולל פרטים רבים המפורטים בגמרא אך עיקר הפעולה היא חליצת נעלו של היבם (אחי המת) על ידי היבמה (אשת המת).

8

יהודי מחזיק במצות - המאכל המאפיין של חג הפסח; ציור של פיליפס אייזיק לוי, מתוך "הגדת קופנהגן" (1739)

9

דיוקנו המפורסם של הרמב"ם, המופיע על גבי מדליות, בולים, תבליטים ועוד, מקורו באיור המופיע בספר Thesaurus antiquitatum sacrarum ("אוצר העתיקות המקודשות") מן המאה ה-18, של בלסאוס אוגולינוס, המבוסס, לעדות הכותב, על "תחריט עתיק". לפרסומו של הדיוקן הביא יצחק שמואל רג'יו (יש"ר מגוריציה), ובעקבותיו המומר איש המיסיון משה מרגליות, שהביא את הדיוקן לאנגליה. אולם מקובל כי דמות זו היא דמיונית, ואינה מתארת את דיוקנו המקורי של הרמב"ם, בין השאר מפני שפאותיו נראות בה מגולחות בתער.

10

פנים בית המדרש המרכזי של חסידות בעלז, ירושלים.

11

שופר מסולסל, כמנהג יהדות תימן.

12

קישוטים על תקרת סוכה, מבנה ארעי הנבנה לקראת חג הסוכות

13

יהודי תימני מחזיק מגילת אסתר ולראשו 'תפילין של ראש', 1914

14

תפילין, של הראש למעלה ושל היד למטה

15

יהודים מתפללים ברחבת הכותל המערבי

16

שבעת המינים - שבעה מיני דגן ופירות שבהם, על פי מסורת התנ"ך, נשתבחה ארץ ישראל.
מימין למטה בכיוון השעון: גפן, תאנה, רימון, זית, חיטה, שעורה, תמר.
ההלכה קובעת כי את מצוות הביכורים אין לקיים אלא בפירות שבעת המינים.
כמו כן, נקבע כי מינים אלו קודמים בברכתם למינים אחרים מאותה הברכה. ואף בתוך המינים עצמם יש סדר קדימות.

17

מגן דוד ומנורה משולבים במצבת זיכרון לבית כנסת בגרמניה

18

ספר מקראות גדולות, פתוח בפרשת בא

19

מקדש הורדוס, בתוך דגם ירושלים בסוף ימי בית שני. צולם במלון הולילנד

20

מבנה מערת המכפלה, המקום בו קבורים אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, ויעקב ולאה

21

תחריט על עץ מהמאה ה-14 המתאר את הברכה על היין בהבדלה

22

טלאי צהוב, סימן שהיהודים היו חייבים לשים על בגדיהם כחלק מחקיקה אנטישמית בזמן מלחמת העולם השנייה, השואה.

23

חנוכיות מתקופות שונות (השנייה בטור משמאל אינה כשרה)

24

סידורים, ספרים שבתוכם כתובות התפילות

25

שופר, בו תוקעים בראש השנה

26

כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה 1558

27

אתר קבר באיראן, שבו קבורים, על פי המסורת, אסתר המלכה ומרדכי היהודי

28

מדורה, אחת מהסמלים הבולטים של ל"ג בעומר

29

משקה ניצוק מכלי אל כלי. ניצוק אינו חיבור לא לטומאה ולא לטהרה הוא כלל הלכתי לפיו חיבור בין נוזלים באמצעות יציקה אינו נחשב חיבור לעניין טומאת משקין, בהשקה ובהלכות מקוואות.
כך לדוגמה, במידה והמים שבכוס שבתמונה טמאים, למרות שהם נוגעים במים שבבקבוק, הם לא הופכים אותם לטמאים, כי הם לא נחשבים כנוגעים בהם.

30

כיסא של אליהו, שנהוג שימצא בכל ברית מילה

31

"חדר" טיפוסי בהר מירון

32

כיפות למכירה בירושלים

33

הדף הראשון בתלמוד הבבלי במהדורת וילנא

34

השער של מסכת ברכות בתלמוד הבבלי

35

מלאכת מעבד היא ביצוע כל הפעולות הקשורות בעור לשם הכשרתו לשמוש האדם, כגון מליחת העור, דריסת העור ברגלים עד שיתקשה, או ריכוך העור ביד ומשיכתו וישורו כדרך הרצעניין.

36

ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה איתם מקיימים את נטילת לולב בסוכות

37

משלוח מנות, אחת ממצוות פורים

38

חנוכיות וסביבונים, מסמלי חג החנוכה

39

הגעלת כלים במאה שערים

40

סוכות מעץ בירושלים

41

ציור המתאר את חורבן בית המקדש

42

כרטיס ברכה לראש השנה עם תמונת איש התוקע בשופר, מסמלי ראש השנה

43

קערת ליל הסדר

44

ציורו של ג'ון מרטין למכת הברד, מעשר מכות מצרים

45

צילום משנת ה'תרפ"ה של זוג יהודים לומדים בחברותא - שיטת לימוד מקובלת בלימוד התלמוד וההלכה, בייחוד בישיבות, בה שני לומדים קוראים יחד את הטקסט המונח בפניהם, ודנים אודותיו.

46

טעמי המקרא לפי האשכנזים ולפי עדות המזרח

47

קידוש החודש הוא מצווה דאורייתא על בית הדין שבארץ ישראל, לקבוע מדי חודש בחודשו את ראש החודש על פי עדות ראייה של מולד הלבנה. מצווה זו יסודית לקביעת לוח השנה העברי, שעל פיו נחגגים כל חגי ישראל. חלק משלים למצווה זו הוא עיבור השנה, השומר על מחזור שנת השמש לצד מחזור חודשי הירח. מערכת זו הופכת את לוח השנה העברי ללוח ירחי-שמשי. החודשים בלוח העברי הם באורך של 29 או 30 ימים, ועל כן ראש החודש הבא נקבע ביום השלושים או השלושים ואחד מראש החודש הקודם.

48

איור מהאנציקלופדיה היהודית של החושן

49

צילום של ישיבת וולוז'ין שכונתה אם הישיבות. הישיבה הוקמה בשנת 1802, והשפיעה בצורה דרמטית על כל עולם הישיבות שהתפתח מאותה התקופה, לסוגיו השונים. ראשי הישיבה היו מגדולי תלמידי החכמים שבאותה תקופה, ובוגרי הישיבה בעצמם הפכו לתלמידי חכמים נודעים, אישי ציבור, מנהיגים.

50

כתובת "הסורג" - כתובת ביוונית בה כתוב שאסור למי שאינו יהודי להיכנס לתחום בית המקדש

51

עשרת הדיברות הם עשרה ציוויים מרכזיים שניתנו במעמד המכונן של עם ישראלמעמד הר סיני.
הדיברות מצוטטים בתורה פעמיים בשינויים קלים.

52

דף מהגדה של פסח ממומבאי

53

תבליט משער טיטוס בה נראים שבויים מממלכת יהודה מחזיקים את כלי בית המקדש

54

"הגליל של כורש" שנתגלה ב-1879

55

החרבת בית המקדש בירושלים ציור המתאר את חורבן בית המקדש השני בידי חיילים רומאים

56

חתימתו של הבעל שם טוב.

57

דיוקן של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד

58

הרב ישראל דב אודסר, ממנהיגי חסידות ברסלב

59

המצודה הצלבנית בנבי סמואל, הנחשב למקום קבורתו של שמואל הנביא.

60

גולים מיהודה אשר הובאו לרומא לאחר המרד הגדול מובלטים בעמוד שער טיטוס

61

היכל הספר, משכנם של מגילות מדבר יהודה ("המגילות הגנוזות") וכתר ארם צובא.

62

גלגל המזלות על רצפת פסיפס בבית הכנסת בבית אלפא.

63

קבר רחל בציור משנת 1910

64

דיוקן רבי עקיבא איגר משנת 1830.

65

דיוקן רבי ישראל מאיר הכהן, המכונה ה"חפץ חיים", משנת 1929

66

בית הכנסת והמרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל אביב

67

כתובת תיאודוטוס בן וטנוס, לוח אבן מבית כנסת קדום בירושלים מתקופת בית שני

68

"כסף יהודי", מגטו טרזינשטט, מוצג כיום במוזיאון היהודי שבברלין

69

חדר מגורים של משפחת כהנים שהתגלתה ברובע ההרודיאני שבירושלים, כלי האבן מעידים על הקפדה רבה על דיני טומאה וטהרה

70

מגילת רות
מגילת רות

צילום מגילת רות

71

ציור של מזבח העולה משנת 1901

72

הגר"א, הגאון מווילנה

73

דיוקן של הרמ"א, רבי משה איסרליש

74

גולים מיהודה אשר הובאו לרומא לאחר המרד הגדול, תבליט על שער טיטוס - פרט

75

דגם בית המקדש השני של מיכאל אוסניס מקדומים

76

החזון איש, הרב אברהם ישעיה קרליץ

77

בית הכנסת העתיק בקצרין שנחשף בשנת תשכ"ח ומתוארך לתקופת המשנה והתלמוד. החוקרים סבורים כי בית כנסת זה מהווה דוגמה המבטאת את עושר ההתיישבות היהודית באותה תקופה. באתר נמצאו כתובות נדירות וממצאים ארכיאולוגיים חשובים אחרים.בית הכנסת חרב בשנת 746, ברעש שביעית.

78

הכתובת "לבית התקיעה", הנמצאת במוזיאון ישראל

79

מחצית השקל. הוטבע בשנות המרד הגדול של היהודים באימפריה הרומאית בשנים 66-70

80

עמוד השער של משנה תורה לרמב"ם (עם נוסח ההקדמה "כל המצוות שניתנו לו למשה בסיני" וכו') בכתב-יד מאויר מאשכנז, שנת ה'נ"ו (1296). שמור באוסף דוד קאופמן, ספריית האקדמיה ההונגרית למדעים, בודפשט.

81

כתובת השילוח היא כתובת בנקבת השילוח הכתובה בכתב עברי עתיק שהתגלתה ב-1880, המנציחה את רגע המפגש בין שתי קבוצות חופרים, עם פריצת הנקבה שהוליכה את מי הגיחון אל שטח עיר דוד בירושלים. הנקבה נחפרה ביוזמתו של חזקיהו מלך יהודה, בערך בשנת 703 לפנה"ס. הכתובת נעקרה ממקומה בשנת 1890 ומוצגת כיום במוזאון הארכאולוגי של איסטנבול.

82

"אולם יצחק" שבמערת המכפלה בחול המועד סוכות, אחד מעשרת מהזמנים בהם מתירים ליהודים להיכנס לחלק זה

83

בית הכנסת הספרדי והפורטוגזי הנמצא באמסטרדם

84

ישיבת ראדין, ישיבה אשר עמד בראשה החפץ חיים

85

מצבות בבית הקברות היהודי בוורשה. נוסד בשנת 1806, והוא בית העלמין היהודי השני בגודלו בפולין ואחד מהגדולים בעולם. שטחו כ-336 דונם, ומצויים בו כ-200,000 קברים מסומנים, וכן קברי אחים של מתי גטו ורשה בתקופת השואה

86

מקווה עתיק בעיר שפייר שבגרמניה. "מקווה" כשמו כן הוא - מקווה מים (שנקוו בו המים, ולא שנשאבו אליו) שנועד בהלכה להיטהרות מסוגים מסוימים של טומאה. היישום המרכזי של המקווה בימינו הוא להיטהרות מטומאת הנידה.

87

הכותל המערבי בתקופת המנדט הבריטי

88

איור של בית המקדש הראשון

89

בונים סוכות, קרקוב 1937

90

שני יהודים באים בימים מעיינים בפרק משנה בבית הכנסת בפינסק, 1924

91

איור המתאר את שמחת בית השואבה בירושלים

92

ישיבת וולוז'ין

93

מצבה בבית הקברות היהודי בכותאיסי (2007). בכותאיסי הייתה מרוכזת הקהילה היהודית הגדולה ביותר בגאורגיה שנוסדה כבר בתחילת שנות ה'ת"ר. בגל העלייה הראשון של שנות ה'תש"ל, שבו נטלה הקהילה חלק מכריע במכתב ח"י המשפחות, עזבו רבים את המקום, ובעקבות העלייה הגדולה מברית המועצות, עזבו את המקום מרבית היהודים, והקהילה מונה כיום עשרות משפחות בלבד. הרכוש היהודי הציבורי מתוחזק כיום על ידי השלטונות המקומיים, גם בהיעדר קהילה מאורגנת.

94

עותק חתום של צו גירוש ספרד

95

גלויה מראשית המאה ה-20 ובה מופיע קבר רחל

96

כריכת מהדורת ספר ההוכחה והראיה להגנת הדת הבזויה הידוע כספר הכוזרי משנת 1880. הספר הוא חיבורו הפילוסופי של רבי יהודה הלוי, שנכתב בשנת 1139 בערבית יהודית, ונחשב אחד מעמודי התווך של הפילוסופיה היהודית בפרט, ושל מחשבת ישראל בכלל.

97

דף מגניזת קהיר - אוסף גדול של כתבי יד וספרים יהודיים, שנכתבו בין המאה החמישית לאלף החמישי והמאה השביעית לאלף השישי, ונשמרו בגניזה בעליית הגג של בית הכנסת בן עזרא בקהיר. משנתגלו הכתבים ופורסמו, נמצא שיש להם חשיבות מרובה לחקר יהודי מצרים, יהודי אגן הים התיכון וארון הספרים היהודי.

98

מצה שמורה

99

כתב יד תימני של חלק מהספר מורה נבוכים

100

בית הכנסת ביואנינה, יוון

101

מפת ארץ ישראל בימי מלכות בית חשמונאי

102

יד אבשלום - מבנה הקבורה הגדול והמפואר ביותר ששרד מירושלים בתקופת בית שני. המבנה, המשלב בבניינו סגנונות מצריים ויוונים-רומיים והחצוב ברובו בתוך הסלע, משך את עיניהם של העוברים ושבים, ומתואר על ידי כמעט כל הנוסעים שפקדו את ירושלים, למן המוקדם שבהם.

103

מלאכת זורע היא אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת. האיסור כולל זריעה, נטיעה, השקיה וכל פעולה אחרת המביאה לגידול צמחים או מסייעת לכך.

104

מקווה עתיק בעיר שפייר שבגרמניה. "מקווה" כשמו כן הוא - מקווה מים (שנקוו בו המים, ולא שנשאבו אליו) שנועד בהלכה להיטהרות מסוגים מסוימים של טומאה. היישום המרכזי של המקווה בימינו הוא להיטהרות מטומאת הנידה.

105

נרות שבת ויום טוב היא מצווה מדרבנן להדליק נר בבתים לצורך ליל שבת או יום טוב. הדלקת הנר הינה חובה על משפחה, ונעשית לרוב על ידי אם הבית בזמן כניסת השבת.

106

טיש (יידיש: שולחן) הוא אירוע הנערך בחצרות האדמו"רים החסידיים, ומשמעותו היא עריכת השולחן של האדמו"ר, אותו הוא עורך בפני קהל חסידיו. טקס הטיש נערך בעיקר בשבתות וחגים, אולם גם בנסיבות שונות, כגון: סעודת מלווה מלכה, וסעודות הילולה.

107

שְׁטרַיימְליידיש; בעברית: מזנבת) הוא כובע פרווה שיהודים חרדים חסידיים יוצאי מזרח אירופה נוהגים לחבוש לאחר הנישואין בשבתות, חגים ובימי חול המועד. המנהג הוא גם נחלתם של קבוצה קטנה של "מתנגדים" בירושלים (ה"פרושים" מבני היישוב הישן).

108

דף מתנ"ך על קלף מעיראק במאה ה-11, בו לאחר כל פסוק מופיע התרגום של אותו פסוק

109

הכותל המערבי

110

כיתוב תמונה
כיתוב תמונה
מגדל דוד וחומות ירושלים בשעת ערב.

111

דגם בית המקדש השני המוצג כיום במוזיאון ישראל

112

"הכותל המערבי" (1867), מאת ז'אן-לאון ז'רום.

113

מלאכת טוחן היא הפרדת החלקים של דבר מחובר, כך שנהפכים לפירורים קטנים או חתיכות קטנות, ההפך מלישה.

114

מלאכת זורה היא זריית דבר לרוח, ומהותה שנויה במחלוקת, לפי התלמוד ירושלמי - פעולה הנעשית על ידי פיזור גוף אחד לחתיכות קטנות ברוח (למשל רקיקה), ולפי התלמוד בבלי זו היא אחת מהאופנים הנוספים של מלאכת בורר, ונמנית בנפרד מסיבות צדדיות (כי במשכן הייתה פעולה זו בנפרד מפעולת ה"בורר" ולכן נמנית בנפרד).

115

מלאכת הוצאה מרשות לרשות היא מלאכה הנעשית על ידי הוצאה אובייקט מרשות היחיד לרשות הרבים, ומדברי חכמים - גם הוצאה לכרמלית. על האובייקט להיות בשיעור חשוב לפי מינו כך שיהא ראוי לדבר כל שהוא. מלאכת הוצאה היא חריגה ונחשבת ל"מלאכה גרועה", מכיוון שלא מתחדשת מציאות חדשה על ידה, ואינה אלא הזזת אובייקט ממקום למקום.

116

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/116

117

מלאכת צד היא צידת בעל חיים שרגילים לצוד אותם לצורך בשרם או עורם או הנאה אחרת. פעולה זו נעשית על ידי הכנסת בעל החיים לשטח קטן שבו אין לו אפשרות להמלט, ושניתן לתופסו משם ללא כל מאמץ.

118

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/118

119

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/119

120

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/120

121

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/121

122

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/122

123

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/123

124

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/124

125

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/125

126

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/126

127

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/127

128

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/128

129

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/129

130

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/130

131

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/131

132

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/132

133

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/133

134

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/134

135

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/135

136

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/136

137

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/137

138

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/138

139

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/138

140

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/140

141

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/141

142

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/142

143

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/143

144

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/144

145

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/145

146

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/146

147

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/147

148

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/148

149

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/149

150

פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/150