כביש 65

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף כביש הסרגל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כביש 65
ISR-HW-65.svg
כביש 65 בקטע ואדי עארה
כביש 65 בקטע ואדי עארה
מידע כללי
כינוי "כביש ואדי עארה", "כביש הסרגל"
סיווג כביש ארצי
ציר כביש רוחב
אורך 90 ק"מ
מיקום
ערים ראשיות חדרה, פרדס חנה-כרכור, אום אל-פחם, עפולה, טבריה
נקודת התחלה מחלף קיסריה
נקודת סיום מחלף נחל עמוד
מסלול הכביש
כביש 65 בכניסה לעפולה. ברקע גבעת המורה
אנדרטת הפיגוע בצומת מגידו

כביש 65 הוא כביש בצפון ישראל, המשמש כעורק תחבורתי חשוב בין מישור החוף לגליל. הוא מוביל מדרום-מערב לצפון-מזרח, ועל כן הוא איננו כביש רוחב ואף לא כביש אורך.

בכביש נרשמו מספר שיא של דו"חות משטרה על נהיגה במהירות מופרזת בין השנים 2014-2018[1].

תוואי הכביש

הכביש, שאורכו הכולל כ-90 קילומטרים, מתחיל בקצהו המערבי במחלף קיסריה על כביש 2 וחולף בחלקו הדרומי מערבי בנחל עירון, ועל כן הוא ידוע גם כ"כביש ואדי עארה". סמוך למגידו מגיח הכביש אל עמק יזרעאל, וקטע ישר בן שבעה קילומטרים בין צומת מגידו ועפולה מכונה "כביש הסרגל". הכביש מקיף את מרכזה של עפולה מצפון ("עוקף עפולה") וממשיך לכיוון צפון-מזרח, עד שבכפר תבור הוא פונה לכיוון צפון. הוא חוצה את כביש 77 במחלף גולני ומסתיים בצומת נחל עמוד (המכונה גם צומת קדרים) כשהוא נפגש עם כביש 85. צפון-מזרחית לעפולה מתבצעות עבודות לסלילת המשכו של כביש עוקף עפולה, שיקיף גם את עפולה עילית מצפון.

היסטוריה

עוקף חדרה

עד סוף שנות ה-60 של המאה ה-20 הסתיים כביש 65 בצומת גן שמואל ומשם נכנס הכביש לתוך חדרה. לקראת סיום חידוש הכביש בשנת 1965 הוחל בסלילת כביש עוקף חדרה שחיבר את צומת גן שמואל עם כביש 4 וכביש 2 שהוחל אז בסלילתו[2]. בין מע"צ לעיריית חדרה נתגלעה מחלוקת לגבי נחיצות הכביש העוקף. עיריית חדרה ביקשה ממע"צ להשתתף בשיפוץ הכבישים בתוך העיר באופן שיאפשר את המשך מעבר התנועה בתוך העיר וידחה את הצורך בסלילת הכביש העוקף[3]. כביש עוקף חדרה נפתח לתנועה בנובמבר 1970[4]. בסוף שנות ה-90 הוסט מערבה צומת חדרה מזרח[5].

חדרה - עפולה

לאורך ההיסטוריה, לבד מהתקופה הרומאית, תוואי נחל עירון היה תואי דרך קשה למעבר ובשימוש מועט, והתואי העיקרי למעבר מזרחה מדרך האורך שהלכה לאורך נתיב כביש 6 של היום היה דרך עמק דותן לכיוון ג׳נין. הרחבת השביל הצר לכדי כביש נעשתה בתקופת המנדט הבריטי. [6]

סלילת כביש בין חדרה ועפולה עלתה על הפרק בשנת 1935 כהמשך לסלילת כביש 71 מעפולה לשאטה[7], בראש ובראשונה כדי לשרת את הצבא הבריטי[8] ובהמשך כדרך אלטרנטיבית לנסיעה דרך ג'נין שהייתה מסוכנת בעת המרד הערבי הגדול[9]. אז כבר היה קיים כביש מחדרה לתחנת הרכבת חדרה מזרח ומשם היה כביש לכרכור שהעבודות עליו התקיימו בשנת 1935[10] ובשנת 1937 היה סלול ברובו[11]. בשנת 1938 בוצעו עבודות ליישור הדרך מכרכור מזרחה דרך גן השומרון לתחנת המשטרה בוואדי עארה ומתחנת המשטרה לעפולה ככביש צבאי[12]. ב-1940 נמשכו עבודות סלילת הכביש[13] והם הסתיימו ביולי 1941[14].

כביש ואדי עארה

בתוכנית החלוקה נכלל הכביש במדינה הערבית. טענת הסוכנות היהודית שהכביש חיוני לישראל ועובר דרך שטחים ריקים מערבים נדחתה, בטענה שהכביש חיוני לא פחות למדינה הערבית. כן נטען ששיתוף הפעולה בין המדינות יאפשר נסיעה של יהודים על הכביש דרך המדינה הערבית[15].

בסוף מלחמת העצמאות הוחזק קטע הכביש בוואדי עארה בידי הצבא העיראקי. אחת הדרישות המרכזיות של ישראל במסגרת השיחות על הסכם שביתת הנשק עם ירדן הייתה לקבל חזקה על הכביש, שהיווה ציר מרכזי לחיבור הגליל המזרחי עם מישור החוף. ירדן נענתה לדרישת ישראל[16] בגלל חולשתה, והמשולש על כל אוכלוסייתו עבר לידי ישראל. הכביש נפתח מחדש לתנועה בטקס רב רושם במאי 1949[17].

בשנים 1963‏-1965 חודש הכביש, הורחב ויושר באופן שהסיר ממנו עיקולים רבים. רוחב הכביש הוגדל מ-5 ל-7 מטר והוספו לו שולי חצץ ברוחב 3 מטר מכל צד[18]. בשלב ראשון הורחב הקטע מצומת מגידו למי עמי, בשלב שני הושלם הכביש ממי עמי לברקאי ובשלב השלישי הורחב הכביש עד לגן השומרון[19] ולגן שמואל. בספטמבר 1965 הושלם חידושו של כל הכביש[20]. בתחילת שנות ה-70 עברה בכביש תנועה רבה והרכבים השתרכו לאורכו באיטיות[21].

במשך השנים חששה ישראל מפני האפשרות שבעת מלחמה ייחסם הציר על ידי ערביי ישראל המתגוררים לאורך הציר משני צדיו, ועל כן קודם כביש ואדי מילק כתחליף לו. באירועי אוקטובר 2000 הפך כביש 65 למוקד אירועים ונחסם ברוב ימי האירועים, בין אם על ידי המפגינים בצומת אום אל-פחם ובין אם על ידי המשטרה בצומת מגידו ובצומת משמר הגבול.

כביש הסרגל

קטע הכביש מצומת מגידו לכניסה לעפולה מכונה כביש הסרגל בגלל התוואי הישר שלו. קטע זה של הכביש שוקם בשנת 1971[22]. בשנים 2011-2012 שוקם "כביש הסרגל", בשל שקיעות וסדקים שהופיעו בכביש עם השנים, עקב קרקע חרסיתית שתפחה והתכווצה. במסגרת השיקום פורק הכביש עד ליסודותיו ונסלל תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שפותחו עם הטכניון למניעת שקיעתו בעתיד[23][24].

עפולה - מחלף גולני

קטע הכביש מעפולה למסחה נסלל ברובו ב-1930[25], אך נשלם רק באפריל 1933[26]. בינואר 1938 פנו איכרי הגליל לממשלה בבקשה להמשיך את הכביש מכפר תבור לסג'רה[27].

מחלף גולני - מחלף נחל עמוד

תוכנית לכביש מצומת גולני צפונה שיעבור דרך עיילבון ומע'אר עלתה כבר באמצע שנות ה-60[28][29] והדרישה לסלילת הכביש התחזקה בתחילת שנות ה-70, בגלל תאונות של משאיות שעברו בתוך טבריה, אז הדרך הראשית לגליל העליון[30]. הכביש נסלל באמצע שנות ה-70 ונודע כ"עוקף טבריה"[31]. לאחר מספר שנים נסלל מצומת עיילבון כביש מהיר לכיוון צפון מזרח שחסך את המעבר בתוך עיילבון ומע'אר. בשנת 2013 הסתיים הפרויקט להסבת צומת גולני למחלף גולני וב-2016 הסתיים הפרויקט להסבת כל הצמתים ממחלף גולני לצומת עמיעד למחלפים.

עבודות נוכחיות

בשנת 2013 התחיל שדרוג הקטע הצפוני של הכביש, בין מחלף גולני למחלף נחל עמוד והרחבת התוואי לשני מסלולי נסיעה לכל כיוון. העבודות כוללות סדרת שיפורים בטיחותיים, בהם הקמת הפרדה קשיחה בין המסלולים, הקמת מחלף חדש בצומת נחל עמוד, מערבית לצומת הקיים, והקמת שש הפרדות מפלסיות באמצעות מחלפונים (מחלפים קטנים): מחלפון נטופה וכניסה למחנה הצבאי נטפים, מחלפון בועיינה-נוג'ידאת, מחלפון עילבון, מחלפון מסד-רביד, מחלפון צלמון ומחלפון קדרים. עוד מתוכננים בפרויקט, בניית מעבר אקולוגי לבעלי חיים בין צדי הכביש והקמת גשרים ופינוי סוללות בנחלים עמוד, עכברה וצלמון, בנוסף לשיקום נופי של השטח. ייחודם של גשרים אלה, הוא בפירוק סוללות עפר שהוקמו בתוכן לפי עשרות שנים ומנעו מעבר מטיילים ובעלי חיים בין שני צדי הכביש. הגשרים החדשים, שהקמתם תואמה עם מוסדות התכנון ונציגי הגופים הירוקים, כוללים מפתחים רחבים שיאפשרו תנועת מטיילים ובעלי חיים וזרימת מי גשמים באפיק הנחל.

השדרוג מבוצע במסגרת תוכנית יצירת עורק תחבורה ממוחלף שמחבר את כביש 6 לצומת עמיעד שבגליל המזרחי. בנוסף שודרג כביש 77 ממחלף ישי עד מחלף גולני וגם הוארך עד מחלף תל קשיש. שדרוג זה קנה נסיעה רציפה במהירות מרבית מותרת של 100 קילומטרים לשעה ללא צמתים ורמזורים. נכון לפברואר 2017, החלו עבודות להקמת "מפרידן" אשר יבטל את צומת חנה הנוכחי ואף הרחבת הכביש באזור הצומת שעתיד להתבטל. המחלף נפתח לתנועה ביולי 2020.

לקראת סוף 2018 החלו עבודות בצומת משמר הגבול לצורך הקמת מחלף.[32]

מסלול הכביש

מחלף גולני, מבט מכיוון כביש 65 צפונה
קילומטרים שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 65 – מישור החוף ורמות מנשה – ממערב למזרח
0 מחלף קיסריה CeaseriaInterchange.svg חדרה ISR-FW-2.svg  כביש 2
כניסה לשדות ים ולתחנת הכוח אורות רבין
1.5 צומת נחל חדרה Fareskilt 20.PNG ליד חדרה ISR-HW-4.svg  כביש 4
4 צומת חדרה מזרח Fareskilt 20.PNG גן שמואל גישה לחדרה
5.5 צומת גרנות Fareskilt 20.PNG כניסה לגן שמואל ולמפעלי "גרנות"
6 צומת אלון Fareskilt 20.PNG תלמי אלעזר ISR-HW-650.svg  כביש 650, כניסה לתלמי אלעזר (כביש 6500)
9 מחלף חנה Hanaintis.svg פרדס חנה-כרכור ISR-HW-652.svg  כביש 652
10 צומת פרדס חנה-כרכור Fareskilt 20.PNG עין שמר כביש 6502 לפרדס חנה-כרכור
כביש 6403 לעין שמר
13 מחלף משמר הגבול Mishmarhagvulintis.svg ברקאי, חריש ISR-HW-574.svg  כביש 574
15 מחלף עירון IronInterchange.svg ברקאי ISR-FW-6.svg  כביש 6
19 צומת כפר קרע Fareskilt 20.PNG כפר קרע כניסה לכפר קרע
20 צומת ברטעה Fareskilt 20.PNG כביש 6513
21 צומת עארה Fareskilt 20.PNG עארה כניסה לעארה
21.5 צומת ערערה Fareskilt 20.PNG ערערה כביש 6524, כניסה לערערה
24.5 צומת מי עמי Fareskilt 20.PNG ליד אום אל-פחם כביש 6535, גישה למי עמי
28.5 צומת אום אל-פחם Fareskilt 20.PNG אום אל-פחם כניסה לאום אל-פחם, עין איברהים ומועאוויה
30 צומת מוצמוץ Fareskilt 20.PNG מוצמוץ כניסה למוצמוץ
31 צומת מושיריפה Fareskilt 20.PNG מושריפה כניסה למושיריפה
32 צומת ביאדה Fareskilt 20.PNG ביאדה כניסה לביאדה
35 צומת מגידו Fareskilt 20.PNG מגידו ISR-HW-66.svg  כביש 66
כביש 65 – עמק יזרעאל – ממערב למזרח
40 צומת הסרגל Fareskilt 20.PNG ליד ניר יפה ISR-HW-675.svg  כביש 675
42 צומת מחנה עמוס Fareskilt 20.PNG ליד עפולה גישה לעפולה
46 צומת עוקף עפולה Fareskilt 20.PNG עפולה ISR-HW-60.svg  כביש 60
52 צומת נין Fareskilt 20.PNG נין כניסה לנין
53 צומת דברת Fareskilt 20.PNG דברת כניסה לדברת, אחוזת ברק ואזור התעשייה אלון התבור
55 צומת נאעורה Fareskilt 20.PNG מזרחית לדברת ISR-HW-716.svg  כביש 716
57.5 צומת תבור Fareskilt 20.PNG הר תבור כביש 7266, גישה לדבוריה
58 צומת שבלי/אום אל גנם Fareskilt 20.PNG אום אל-גנם כניסה לאום אל-גנם
60 צומת שיבלי Fareskilt 20.PNG ליד שיבלי כניסה לשיבלי
60 צומת גזית Fareskilt 20.PNG כביש 7276, גישה לעין דור ולכפר קיש
62 צומת כפר תבור Fareskilt 20.PNG כפר תבור ISR-HW-767.svg  כביש 767
כביש 65 – הגליל התחתון – מדרום לצפון
64 צומת כדורי Fareskilt 20.PNG מרכז אזורי כדורי כניסה לבית הספר החקלאי כדורי ולמרכז אזורי כדורי
65.5 צומת בית קשת Fareskilt 20.PNG ליד בית קשת גישה לבית קשת
70 צומת שדה אילן Fareskilt 20.PNG אילניה כניסה לאילניה וגישה לשדה אילן
71 צומת אילנה Fareskilt 20.PNG כניסה לאילניה
72 מחלף גולני GolaniInterchange.svg ISR-HW-77.svg  כביש 77
75 מחלפון נטופה NetofaInterchange.svg ליד מצפה נטופה גישה למצפה נטופה
76 מחלף בועיינה BoeinaInterchange.svg בועיינה-נוג'ידאת ISR-HW-785.svg  כביש 785
78 מחלף עילבון AilabunInterchange.svg עילבון ISR-HW-806.svg  כביש 806
81 מחלף מסד-רביד MasadInterchange.svg מסד כניסה למסד ולרביד
84 מחלף צלמון TzalmonInterchange.svg כלנית ISR-HW-807.svg  כביש 807
89 מחלף קדרים KedarimInterchange.svg קדרים כניסה לקדרים
90 מחלף נחל עמוד AmudInterchange.svg ISR-HW-85.svg  כביש 85

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כביש 65 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ רועי רובינשטיין, הנתונים נחשפים: כמה דו"חות משטרה ובאילו כבישים, באתר ynet, 25 בספטמבר 2019
  2. ^ כביש חדש שיעקוף את חדרה יתחבר עם כביש חיפה ת"א, מעריב, 23 ביוני 1965
    מע"ץ השלימה שלב נוסף בשיקום כבישי הארץ, דבר, 10 בינואר 1966
  3. ^ שמואל מן, כביש הכניסה לגבעת אולגה יועתק חצי ק"מ צפונה, מעריב, 16 בפברואר 1967
  4. ^ ישראל שיוו, כביש עוקף לחדרה - נפתח לתנועה, דבר, 24 בנובמבר 1970
  5. ^ בר"ם 10510/02 הועדה המקומית תכנון ובניה חדרה נ' יוסף כהן
  6. ^ אדם זרטל, עיוני עירון, קתדרה 97, תשס״א
  7. ^ עפולה, דואר היום, 19 בדצמבר 1935
  8. ^ אפרים הלטרכט, בקעת עירון, דבר, 15 במרץ 1937
  9. ^ כבישים חשובים לצפון הארץ, דבר, 3 במרץ 1937
  10. ^ לאחר הסערה והשטפון, דבר, 6 בפברואר 1935
  11. ^ כרכור קוראת למתיישבים, דבר, 9 במרץ 1937
  12. ^ כבישים בשומרון, דבר, 21 בספטמבר 1938
  13. ^ בכפר, כביש חדש עפולה - כרכור, דבר, 19 בנובמבר 1940
  14. ^ בכפר, סיום כביש ואדי ערה - עפולה, דבר, 27 ביולי 1941
  15. ^ פרשת תיקוני הגבולות, משמר, 28 בנובמבר 1947
  16. ^ המופתי הכיר דה פאקטו במדינת ישראל, על המשמר, 29 באפריל 1949
  17. ^ חיים לנדוי, דרך שערי נצחון עברו השיירות בעירון, על המשמר, 26 במאי 1949
  18. ^ א. מש, כביש ואדי ערה יראה אחרת לגמרי, דבר, 25 ביוני 1963
    מ. טננבוים, מרחיבים את כביש ואדי ערה, מעריב, 29 ביולי 1963
  19. ^ הושלם תיקון כביש ואדי ערה בין ברקאי וגן השומרון, דבר, 22 ביוני 1965
  20. ^ הושלמה הרחבתו של כביש ואדי ערה, דבר, 17 בספטמבר 1965
  21. ^ על כבישים איטיים ומהירים כביכול, מעריב, 29 באוגוסט 1973
  22. ^ מעצ מסיימת תכנית פיתוח כבישים בעמק, דבר, 26 בספטמבר 1971
  23. ^ כביש הסרגל המחודש נפתח לתנועה, זה מה יש, 12 באוקטובר 2012
  24. ^ כביש 65 - בין צומת מגידו לצומת הסרגל, אתר נתיבי ישראל
  25. ^ נשלם מפעל הכבישים בעמק, דבר, 22 בינואר 1931
  26. ^ נגמרה עבודת הכביש כפר תבור עפולה, דואר היום, 19 באפריל 1933
  27. ^ קול אכרי הגליל העליון, דבר, 27 בינואר 1938
  28. ^ עבודות כבישים ב-15 מליון לירות מבוצעות בגליל ובעמק, דבר, 7 בדצמבר 1965
  29. ^ עמנואל הראובני, עד 1970 אין מקום לפיתוח אמצעי תחבורה חדשים בגליל, מעריב, 27 באוקטובר 1966
  30. ^ מאיר הראובני, כבישי הגליל היו לצירי סכנה, מעריב, 31 ביולי 1973
  31. ^ צבי אילן, מכמני נופים חדשים, דבר, 1 באוגוסט 1980
  32. ^ נמרוד בוסו, אמורים להיכנס בקרוב לדירה החדשה שלכם בחריש? כנראה שתיאלצו להמתין, באתר TheMarker‏, 22 בנובמבר 2016
הכביש סמוך לכפר קרע
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0