Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד
נתונים כלליים
ענפי תעשייה תחבורה
מוצרים עיקריים רכבות מהירות, קטרים, קרונות נוסעים, רכבות קלות, קרונועים, איתות רכבתי
הכנסות 2.53 מיליארד אירו
רווח תפעולי 244 מיליון אירו
הון עצמי 733 מיליון אירו
עובדים 11,400 (2018)
קרונוע חשמלי תוצרת החברה בתחנת הרכבת פדינגטון שבלונדון

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (ר"ת CAF ובתעתיק לעברית כאף) היא חברה ציבורית ספרדית, מחבל הבסקים, המייצרת רכבות, ציוד רכבתי ואוטובוסים. הציוד המיוצר על ידי החברה כולל רכבות קלות, רכבות בינעירוניות, רכבות מהירות, קרונות וקטרים. במהלך 20 השנים מאז תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, כאף נהנתה מתנופת ההשקעות בתשתית הרכבת בשוק הביתי שלה בספרד, והפכה לשחקנית עולמית בעלת יכולת טכנית רחבה, המסוגלת לייצר כמעט כל סוג של רכבות. החברה מספקת ציוד רכבתי מגוון ללקוחות ברחבי אירופה, ארצות הברית, דרום אמריקה, מזרח אסיה, הודו, אוסטרליה, צפון אפריקה ובקרוב לישראל.

היסטוריה

החברה נוסדה בשנת 1917 בשם - Compañía Auxiliar de Ferrocarriles, ועסקה בייצור קרונות משא. חברה זו מיזגה לתוכה חברות מתכת וחשמליות שהוקמו בשלהי המאה ה-19. בשנת 1940 הוקם מפעל נוסף של החברה במסגרת הרחבת הפעילות לאחר מלחמת האזרחים בספרד. כאף לקחה חלק בשיקום צי הרכבות הספרדי.

בשנת 1954 רכשה את חברת Movil y Construcciones - מסרגוסה, חברה שעסקה בייצור רכבות בינעירוניות ורכבות תחתית. בשנת 1969 הקימה כאף את יחידת המחקר והפיתוח שלה, שהביא להתמקדות בפיתוח טכנולוגיית חדשות בתוך החברה.

פריסה עולמית

פרט לפריסת הפרויקטים ברחבי העולם, במהלך השנים כאף הקימה מספרת חברות בת, בבעלותה המלאה, המנהלות את פעילות הקבוצה בשווקים מרכזיים:

  • CAF U.S.A, הוקמה בשנת 1998 וממוקמת באלמירה, ניו יורק. היא מייצרת רכבות לשוק בצפון אמריקה במפעל באלמירה שרכשה החברה מ- ADtranz בשנת 2000.
  • בדרום אמריקה הוקמו חברות בת במקסיקו, ארגנטינה, ברזיל וצ'ילה.
  • באירופה הוקמו חברות בת במדינות רבות וביניהן - צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה, הולנד והונגריה.
  • באפריקה, פועלת חברת בת באלג'יריה.
  • במזרח התיכון פועלות חברות בת בטורקיה, ישראל וקטר.
  • במרחב אסיה והפסיפיק פועלות חברות הבת בהודו ובאוסטרליה.

פעילות בישראל

בשנת 2015 כאף התמודדה במכרז לאספקת 120 רכבות קלות (טראם) ותחזוקתן עבור הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. אך הפסידה להצעה הסינית בהפרש של כ־6.5% בלבד[1]. כאף עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה להכריז עליה כזוכה ולפסול את הזוכה CNR הסינית, בטענה שפרק הציון הטכני הוביל אותה למקום הראשון במכרז עם ציון של 92.08 במרכיב האיכות של המוצר, אך הניקוד להצעה הסינית שונה ושופר באופן חשוד[2]. עתירת החברה נדחתה[3].

באוגוסט 2019, זכו כאף ושפיר הנדסה, במסגרת השותפות TransJerusalem שהקימו, בפרויקט PPP (זכיינות) ה-JNET, שכולל תכולות עבודה מורכבות: תפעול ותחזוקת הקו האדום הוותיק שנחנך ב-2011; תכנון וביצוע של הרחבת הקו האדום צפונה לשכונת נווה יעקב ודרומה להדסה עין כרם תוך תגבור צי הרכבות הקיים ברכבות קלות חדשות; תכנון והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים[4]; ולבסוף תפעול ותחזוקת שני הקווים כרשת הרכבת הקלה בירושלים. היקף פרויקט הזכיינות כ-10 מיליארד שקל, ובמסגרתו תייצר כאף 114 רכבות קלות[5], תספק את המערכות, תבצע את אינטגרציית הפרויקט ותנהל את תפעול הרשת ותחזוקתה.

בספטמבר 2019 חתמה שותפות TransJerusalem על הסכם הזכיינות עם המדינה וכפועל יוצא, צפויה שותפות זו להחליף באפריל 2020 את הזכיין הנוכחי - חברת סיטיפס.

בינואר 2020 כאף הקימה את כאף ישראל בע"מ ומינתה את מיקי רביב כנשיא ומנכ"ל. החברה הציבה לעצמה כיעד להיות שותפתה העיקרית של מדינת ישראל בפרויקטי הסעת המונים Mass Transit במטרופולינים המרכזיים. כאף ושפיר מתמודדות יחדיו גם במכרז להקמת הקו הירוק והקו הסגול, של המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב[6]. שתי השותפות הגישו את הצעתן בספטמבר 2020. ההחלטה על הקבוצות הזוכות צפויה להתפרסם ברבעון הראשון של 2021. בנוסף, שתי השותפות נערכות להשתתף בפרויקטי הזכיינות הבאים: פרויקט הטראם-טריין (TT) חיפה - נצרת ופרויקט הקו הכחול בירושלים.

בדצמבר 2020, החלו מחאות בישראל וספרד נגד מעורבותה של החברה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, בגלל שהוא כולל קטעים שהם מעבר לקו הירוק, בשכונות גילה ונוה יעקב[7].

מוצרים ופרויקטים

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0