Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles
רכבת מהירה תוצרת החברה עבור AVE - שירות רכבות מהירות בספרד | |
נתונים כלליים | |
---|---|
ענפי תעשייה | תחבורה |
מוצרים עיקריים | רכבות מהירות, קטרים, קרונות נוסעים, רכבות קלות, קרונועים, איתות רכבתי |
הכנסות | 2.53 מיליארד אירו |
רווח תפעולי | 244 מיליון אירו |
הון עצמי | 733 מיליון אירו |
עובדים | 11,400 (2018) |
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (ר"ת CAF ובתעתיק לעברית כאף) היא חברה ציבורית ספרדית, מחבל הבסקים, המייצרת רכבות, ציוד רכבתי ואוטובוסים. הציוד המיוצר על ידי החברה כולל רכבות קלות, רכבות בינעירוניות, רכבות מהירות, קרונות וקטרים. במהלך 20 השנים מאז תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, כאף נהנתה מתנופת ההשקעות בתשתית הרכבת בשוק הביתי שלה בספרד, והפכה לשחקנית עולמית בעלת יכולת טכנית רחבה, המסוגלת לייצר כמעט כל סוג של רכבות. החברה מספקת ציוד רכבתי מגוון ללקוחות ברחבי אירופה, ארצות הברית, דרום אמריקה, מזרח אסיה, הודו, אוסטרליה, צפון אפריקה ובקרוב לישראל.
היסטוריה
החברה נוסדה בשנת 1917 בשם - Compañía Auxiliar de Ferrocarriles, ועסקה בייצור קרונות משא. חברה זו מיזגה לתוכה חברות מתכת וחשמליות שהוקמו בשלהי המאה ה-19. בשנת 1940 הוקם מפעל נוסף של החברה במסגרת הרחבת הפעילות לאחר מלחמת האזרחים בספרד. כאף לקחה חלק בשיקום צי הרכבות הספרדי.
בשנת 1954 רכשה את חברת Movil y Construcciones - מסרגוסה, חברה שעסקה בייצור רכבות בינעירוניות ורכבות תחתית. בשנת 1969 הקימה כאף את יחידת המחקר והפיתוח שלה, שהביא להתמקדות בפיתוח טכנולוגיית חדשות בתוך החברה.
פריסה עולמית
פרט לפריסת הפרויקטים ברחבי העולם, במהלך השנים כאף הקימה מספרת חברות בת, בבעלותה המלאה, המנהלות את פעילות הקבוצה בשווקים מרכזיים:
- CAF U.S.A, הוקמה בשנת 1998 וממוקמת באלמירה, ניו יורק. היא מייצרת רכבות לשוק בצפון אמריקה במפעל באלמירה שרכשה החברה מ- ADtranz בשנת 2000.
- בדרום אמריקה הוקמו חברות בת במקסיקו, ארגנטינה, ברזיל וצ'ילה.
- באירופה הוקמו חברות בת במדינות רבות וביניהן - צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה, הולנד והונגריה.
- באפריקה, פועלת חברת בת באלג'יריה.
- במזרח התיכון פועלות חברות בת בטורקיה, ישראל וקטר.
- במרחב אסיה והפסיפיק פועלות חברות הבת בהודו ובאוסטרליה.
פעילות בישראל
בשנת 2015 כאף התמודדה במכרז לאספקת 120 רכבות קלות (טראם) ותחזוקתן עבור הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. אך הפסידה להצעה הסינית בהפרש של כ־6.5% בלבד[1]. כאף עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה להכריז עליה כזוכה ולפסול את הזוכה CNR הסינית, בטענה שפרק הציון הטכני הוביל אותה למקום הראשון במכרז עם ציון של 92.08 במרכיב האיכות של המוצר, אך הניקוד להצעה הסינית שונה ושופר באופן חשוד[2]. עתירת החברה נדחתה[3].
באוגוסט 2019, זכו כאף ושפיר הנדסה, במסגרת השותפות TransJerusalem שהקימו, בפרויקט PPP (זכיינות) ה-JNET, שכולל תכולות עבודה מורכבות: תפעול ותחזוקת הקו האדום הוותיק שנחנך ב-2011; תכנון וביצוע של הרחבת הקו האדום צפונה לשכונת נווה יעקב ודרומה להדסה עין כרם תוך תגבור צי הרכבות הקיים ברכבות קלות חדשות; תכנון והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים[4]; ולבסוף תפעול ותחזוקת שני הקווים כרשת הרכבת הקלה בירושלים. היקף פרויקט הזכיינות כ-10 מיליארד שקל, ובמסגרתו תייצר כאף 114 רכבות קלות[5], תספק את המערכות, תבצע את אינטגרציית הפרויקט ותנהל את תפעול הרשת ותחזוקתה.
בספטמבר 2019 חתמה שותפות TransJerusalem על הסכם הזכיינות עם המדינה וכפועל יוצא, צפויה שותפות זו להחליף באפריל 2020 את הזכיין הנוכחי - חברת סיטיפס.
בינואר 2020 כאף הקימה את כאף ישראל בע"מ ומינתה את מיקי רביב כנשיא ומנכ"ל. החברה הציבה לעצמה כיעד להיות שותפתה העיקרית של מדינת ישראל בפרויקטי הסעת המונים Mass Transit במטרופולינים המרכזיים. כאף ושפיר מתמודדות יחדיו גם במכרז להקמת הקו הירוק והקו הסגול, של המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב[6]. שתי השותפות הגישו את הצעתן בספטמבר 2020. ההחלטה על הקבוצות הזוכות צפויה להתפרסם ברבעון הראשון של 2021. בנוסף, שתי השותפות נערכות להשתתף בפרויקטי הזכיינות הבאים: פרויקט הטראם-טריין (TT) חיפה - נצרת ופרויקט הקו הכחול בירושלים.
בדצמבר 2020, החלו מחאות בישראל וספרד נגד מעורבותה של החברה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, בגלל שהוא כולל קטעים שהם מעבר לקו הירוק, בשכונות גילה ונוה יעקב[7].
מוצרים ופרויקטים
- רכבות מהירות - מסדרת CAF Cepia (אנ') עם מהירות מרבית של 250 קמ"ש, הפועלות בספרד ונמכרו גם לחברת הרכבות הלאומית של הרפובליקה הטורקית.
- רכבות קלות מסדרת - CAF Urbos (אנ'), פועלות בין השאר בערים: בודפשט, דברצן, לוקסמבורג, אמסטרדם, אוטרכט, אדינבורו, בלגרד, סביליה, גרנדה, קאדיז, מאלגה, סרגוסה, אוסלו, אנטוורפן, גנט, נאנט, קויאבה, סלבדור, סינסינטי, קנזס סיטי וסיאטל.
- רכבות תחתיות - החברה סיפקה מערכי רכבות לרכבת התחתית של מדריד, הרכבת התחתית של רומא הרכבת התחתית של ברצלונה והרכבת התחתית של הלסינקי, הרכבת התחתית של מילאנו, הרכבת התחתית של סאו פאולו, הרכבת התחתית של בואנוס איירס ועוד.
- קרונועים חשמליים (EMU) וקרונועי דיזל (DMU)
- אוטובוסים מתקדמים מסוגים שונים תחת המותג SOLARIS שמרכזו בפולין.
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה
פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
הערות שוליים
- ^ אבי בר-אלי, לאחר הליך שנמשך כשנתיים: הסינים זכו במכרז הקרונות של הרכבת הקלה, באתר TheMarker, 26 בנובמבר 2015
- ^ ליאור גוטמן, גם קאפ הספרדית הגישה תביעה נגד מכרז הקרונות, באתר כלכליסט, 4 באפריל 2016
- ^ אבי בר-אלי, מסתמן: גם העתירות נגד מכרז הרכבת הקלה יידחו, באתר TheMarker, 21 באפריל 2016
- ^ להתראות סיטיפס: נבחרה החברה החדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים, באתר כל העיר, 7 באוגוסט 2019
- ^ עמירם ברקת, שפיר והספרדים ניצחו את הסינים ושיכון ובינוי במכרז הרכבות הגדול ביותר אי-פעם, באתר גלובס, 7 באוגוסט 2019
- ^ אסנת ניר, עיכוב נוסף: המכרז להקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להידחות, באתר TheMarker, 24 באוגוסט 2020
- ^ אורן זיו, פעילים הפגינו נגד עבודות הרכבת הקלה מעבר לקו הירוק בי-ם, באתר "שיחה מקומית", 15 בדצמבר 2020