הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
מידע כללי | |||
---|---|---|---|
מדינה | ישראל | ||
עיר | ירושלים | ||
שם המערכת | הרכבת הקלה בירושלים | ||
מידע על ההקמה | |||
חברה בונה | Jtrain ltd מוריה | ||
התחלת בנייה | 2025 (משוער) | ||
פתיחת הקו | 2030 (משוער) | ||
מידע על הקו | |||
אורך הקו | 12 ק"מ | ||
צבע על המפה | סגול | ||
מספר התחנות | 18 | ||
תרשים הקו | |||
מסלול הקו נכון למאי 2023 | |||
|
הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים הוא קו רכבת קלה עתידי, שיחבר את בית החולים הדסה עין כרם שבמערב ירושלים לשכונת ארמון הנציב שבמזרח העיר, דרך השכונות קריית מנחם, קריית היובל, מלחה ואזור התעשייה תלפיות.
היסטוריה
תכנון הקו החל בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, כחלק מהמערך הכולל של הרכבת הקלה בירושלים. באוקטובר 1996 נבחרה חברת תכנון גרמנית להציע תוכנית אב לרכבת קלה בעיר, שתכלול רשת קווי רכבת[1]. באוגוסט 1997 הגישה החברה תוכנית ראשונה של רשת הקווים שכללה: 8 קווים, באורך כולל של כ-50 ק"מ, החוצים את מרכז העיר בשני כיוונים – צפון-דרום ומזרח-מערב. בדרום העיר הקווים תוכננו לחבר את השכונות קריית היובל, מלחה ותלפיות למרכז העיר. התוכנית נשארה על הנייר במשך שנים רבות, למעט הקו האדום והקו הכחול (שהוקם כקו מערכת אוטובוסים מהירה ולא כרכבת קלה)[2].
רק בסוף העשור השני של המאה ה-21 השלים צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים את התכנון המפורט של כל רשת הקווים. הקו הסגול נכלל בתוכנית כקו רוחב שמבוסס על חיבור הקו האדום והקו הכחול בדרום ירושלים. אורכו של התוואי שתוכנן היה כ-10 ק"מ כשמחצית מהתוואי משותף עם שני הקווים האחרים. הקו תוכנן תחילה לחבר את בית החולים הדסה עין כרם עד שכונת תלפיות בלבד. לאחר מאבק של תושבי שכונת ארמון הנציב, הבטיח ראש העיר משה ליאון כי הקו ימשיך לתוך שכונת ארמון הנציב, בתוואי באורך 2 ק"מ, מדרך חברון לאורך רחוב אשר וינר ועד סמוך לבית הספר התיכון ע"ש סליגסברג[3]. באפריל 2020, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה לקדם את תוואי הקו עד ארמון הנציב[4]. אופציה שהוצגה היא גם יצירת מסלול שונה לארמון הנציב, קו ורוד הכולל מקטע משותף עם הקו הסגול בתלפיות ודרך חברון ועם קו התכלת עד צומת פת, ומשם מסונף ברובו למסלולי הקו הירוק והירוק הבהיר עד גבעת שאול. במקרה זה הקו הסגול יסתיים בגבעת המטוס ליד תלפיות ואורכו יהיה כ-10 ק"מ.
באפריל 2020, ועדת המכרזים הבין-משרדית פרסמה את מסמכי המיון המוקדם של המכרז להקמת הקווים הכחול, התכלת והסגול.
ארבע קבוצות הגישו הצעת למכרז הן:
- שיכון ובינוי, אגד החזקות וסקודה תחבורה הצ'כית
- אלייד, אלקטרה, מנרב ואלסטום הצרפתית
- שפיר הנדסה, קרן נוי וחברת כאף הספרדית
- דן, דניה סיבוס וקומסה הספרדית. נקראות יחד Jtrain ltd.
ב-21 בספטמבר 2023 הוכרזה הקבוצה הרביעית כקבוצה הזוכה.[5] ההחלטה על הקבוצה הזוכה הייתה אמורה להתקבל עד סוף שנת 2022[6] אבל בפועל התעכבה למעלה מ-9 חודשים בעקבות חשדות להצעה זולה מדי של הקבוצה הזוכה.[7]
ב-2 בפברואר 2022 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים להפקיד חלק מהתוכנית להקמת הקו הסגול[8] הכוללת בשלב הראשון סלילה של כ-4.5 ק"מ ותוספת 8 תחנות חדשות. אישור זה נוסף על מקטעי המסילות ו-10 התחנות הנוספות שאושרו במסגרת קווים נוספים ברשת הרכבות הקלות בירושלים, כגון מקטע הקו האדום היוצא מבית החולים הדסה עין כרם וחולף בקריית יובל, מקטע הקו הירוק והכחול בסביבת קניון מלחה וקריית הספורט, ותחנת הקו הכחול בתלפיות. באוגוסט 2024 אושרו בוועדה המחוזית 6 קילומטרים נוספים של הקו, עד הדסה עין כרם במערב, ועד דרך חברון במזרח.[9] בהמשך ייבחן אישור הארכת הקו למזרח העיר לארמון הנציב ותוספת 2 תחנות נוספות.
ב-4 בספטמבר 2023 אישרה עיריית ירושלים תקציב של 31 מיליון ש"ח עבור העבודות על הקו.[10]
תוואי הקו
הקו יתפקד כקו רוחב בדרום העיר שיצא מבית החולים הדסה עין כרם דרך קריית מנחם, קריית היובל, רמת דניה, רמת שרת, מלחה וקטמונים לתלפיות (חלקו בין הדסה עין כרם וקרית יובל יתבסס על מסילת הקו האדום). אורכו המיועד של הקו כ-12 ק"מ ולאורכו מתוכננות כ-18 תחנות, מתוכן 11 משותפות עם תחנות הקו האדום בקריית יובל, וכן כמה תחנות משותפות עם הקו הירוק והקו הכחול. תכנון הקו שולב בפרויקט התחדשות עירונית בשכונת קריית היובל. באזור זה הקו מתוכנן לעבור ברחובות גולומב וטהון, בהם מוקמים מספר פרויקטים של פינוי בינוי. לאורך רחוב טהון ייהרסו רוב הבניינים הקיימים, במקומם יוקמו מגדלי דירות עם חזית מסחרית והרחוב יורחב לקראת הקמת הקו הסגול[11]. ועד השכונה הציע תוכנית אלטרנטיבית, בה תועבר תנועת הרכבים במנהרה, הרחוב יהפוך למדרחוב שבמרכזו תעבור הרכבת הקלה[12].
קישורים חיצוניים
- הבנייה המואצת בקרית היובל: עצומה לקידום הקו הסגול של הרכבת הקלה, באתר כל העיר, 25 במאי 2020
הערות שוליים
- ^ הרכבת הקלה בירושלים לקראת אישור, באתר גלובס, 10 במרץ 1997
- ^ אורבך גדליה, שרקנסקי עירא, תכנון ופוליטיקה בירושלים. ירושלים: מחקרי פלורסהיימר - המכון ללימודים עירוניים ואזוריים; האוניברסיטה העברית 2010
- ^ טל נתנאל-נוריאל, מאבק התושבים הצליח – ראש העיר משה ליאון מבטיח: "הרכבת הקלה תיכנס לשכונת ארמון הנציב", באתר כל העיר, 7 בדצמבר 2019
- ^ מקרית היובל לארמון הנציב ברכבת הקלה – תוכנית הקו הסגול מתקדמת, באתר כל העיר, 20 באפריל 2020
- ^ עדיאל איתן מוסטקי, יש זוכה: דן ודניה סיבוס יקימו את הקו הכחול של הרכבת הקלה בי-ם עם חברה ספרדית, באתר כלכליסט, 21 בספטמבר 2023
- ^ יובל שדה, ארבע קבוצות הגישו הצעת מחיר במכרז הקו הכחול בירושלים, באתר כלכליסט, 9 באוגוסט 2022
- ^ יובל שדה, ההצעה הזולה להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים בדרך להיפסל, באתר כלכליסט, 10 באוגוסט 2023
- ^ יובל שדה, תוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים הופקדה בוועדה המחוזית, באתר כלכליסט, 2 בפברואר 2022
- ^ בקרית היובל מאושרים, בארמון הנציב עדיין מחכים: קו הרכבת החדש שאושר בירושלים, באתר כל העיר, 13 באוגוסט 2024
- ^ רועי רובינשטיין, 31 ק"מ, 52 תחנות ו-350 מיליון שקלים: זה תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה בי-ם, באתר ynet, 4 בספטמבר 2023
- ^ אורי חודי, ירושלים: הוועדה המקומית אישרה 3 תוכניות פינוי-בינוי, באתר גלובס, 20 במרץ 2017
- ^ פרסום ראשון: ועד התושבים בקרית היובל מקדם מנהרה בטהון ובגולומב, באתר כל העיר, 27 בנובמבר 2017
39378951הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים