מיכה (ספר שופטים)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מיכה או מיכהו
תקופה דור המדבר, תקופת השופטים
עיסוק עובד עבודה זרה
בתנ"ך ספר שופטים, פרק י"ז פרק י"ח

מיכה (או מיכיהו) הוא אישיות מהתנ"ך, מייסדם של פסל מיכה והמקדש שסביבו. על פי חז"ל היה אחראי על כמה חטאים מפורסמים בתנ"ך. ישנן דעות שונות על תיארוך זמנו הנד בין בין תחילת תקופת השופטים או לסופה.

חייו

מיכה נולד במצרים למשפחה משבט אפרים, וכשהיה תינוק הנוגשים המצרים הכניסו לקיר בנין ערי מסכנות, במקום הלבנים החסרות, משה רבנו שהתלונן לפני השם על קושי הגלות, נצטווה להצילו, ולכן נקרא שמו 'מיכה' על שנתמכמך בבנין[1].

בחטא העגל

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – חטא העגל

כשגדל ויצא ממצרים, היה מיכה שותף מרכזי בעשיית עגל הזהב. אחרי שאהרן אסף את תכשיטי העם והבעיר אותם, נוצר העגל באמצעות טס זהב אותו השליך מיכה אל האש. על הטס נחרתו המילים "עלה שור", ובאמצעותו גילה משה רבנו את ארונו של יוסף שהשליכו המצרים לנילוס[2].

פסל מיכה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – פסל מיכה

אחרי הכניסה לארץ[3] התיישב מיכה בגרב[4], שם הקים מקדש לפסל שהביא ממצרים[5]. את הפסל הוא הקדיש לשם הוי"ה[6], ומינה את יהונתן בן גרשום, שהיה לוי, לכהן במקדש. הפסל נגנב ממנו על ידי בני דן[7]. יש המתארכים את מעשה הפסל לסופה של תקופת השופטים, בין תקופת שמשון הגיבור ועלי הכהן[8].

אישיותו

לשלילת אישיותו בעיני חז"ל ישנן גם השלכות הלכתיות. בסופם של פסוקי דזמרה נאמרת שירת הים ובה הפסוק ”מי כמוך באלים ה' מי כמוך נאדר בקודש”[9]. להלכה נפסק כי את המילה "כמוך" השניה בפסוק יש לומר בכ' פשוטה דגושה, ובניגוד לכללי הדקדוק. אחת מהסיבות לכך היא עקב חוסר הכבוד שישנו בהסמכת המילים "מי כמוך", הנשמעות כמו "מיכה" כשהאות כ' אינה דגושה, לשם השם[10].

חז"ל מספרים כי על אף חטאיו הרבים יש לו חלק לעולם הבא, על כך שהיה זן את עוברי דרכים בלחמו[4]. בתנ"ך עצמו מופיעים שני מקרים של הכנסת אורחים מצידו של מיכה: הוא אירח את הנער הלוי[11] ואת מרגלי שבט דן[12].

ישנה דעה בחז”ל כי מיכה היה נבט, אביו של ירבעם בן נבט שהחטיא את ישראל בעגלים, והוא גם שבע בן בכרי שמרד בדוד המלך[13]. מפשוטו של מקרא נראה כי היו אנשים נפרדים, כשמיכה ונבט משבט אפרים ושבע בן בכרי משבט בנימין.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים