מני מזוז

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מני מזוז
מני מזוז, 2010
מני מזוז, 2010
לידה תוניסיהתוניסיה ג'רבה, תוניסיה
מדינה ישראלישראל ישראל
תאריך עלייה 1956
היועץ המשפטי לממשלה ה־12
1 בפברואר 200431 בינואר 2010
(6 שנים)
תחת ראש ממשלת ישראל שרון, אולמרט ונתניהו
שופט בית המשפט העליון
10 בנובמבר 201430 באפריל 2021
(6 שנים ו־24 שבועות)
תחת נשיא בית המשפט העליון גרוניס, נאור וחיות
תפקידים בולטים
פרסים והוקרה

מנחם "מני" מזוז (נולד ב-30 באפריל 1955) הוא משפטן ישראלי, כיהן כיועץ המשפטי לממשלה בשנים 20042010 וכשופט בבית המשפט העליון בשנים 20142021.

ראשית חייו ומשפחתו

מזוז נולד בשנת 1955 באי ג'רבה שבתוניסיה. ב-1956 עלתה משפחתו לישראל והתיישבה בעיירה נתיבות, שם גדל כילד חמישי מבין תשעה אחים ואחיות. אביו, הרב שלמה מאזוז, היה רב ודיין בג'רבה, שחיבר שמונה ספרי הלכה וחידושים שהתפרסמו לאחר מותו. לאחר עלייתו לארץ, פתח האב חנות בנתיבות. על קליטתם בעיר סיפר: ”משפחתי, כמו שאר המשפחות הראשונות גרו כשנה בפחונים שהיו פזורים בשטח פתוח, בלי מים, בלי חשמל וכמובן ללא שירותי סניטציה בסיסיים. כעבור כשנה עברנו לדירת קבע, שהייתה ביתנו שנים ארוכות”[1].

עם סיום לימודיו היסודיים בנתיבות המשיך מזוז את לימודיו התיכוניים במסגרת מסלול לתלמידים מחוננים שהפעיל משרד החינוך בישיבה התיכונית "מרום ציון-קריית נוער" בירושלים, בראשות הרב אברהם רביץ[2][3] במגמה הריאלית (מתמטית-פיזיקלית). לפני הגיוס לצה"ל נטש מזוז את אורח החיים הדתי. הוא שירת כמפקד טנק בחיל השריון.

בתום שירותו הצבאי למד בפקולטה למשפטים, באוניברסיטה העברית בירושלים, וסיים את לימודיו לתואר ראשון בהצטיינות. התמחה כשנה בבית המשפט העליון, אצל השופטים שלמה אשר והדסה בן-עתו, ושנה במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה - אצל עורכי הדין מיכל שקד ושמואל צור.

קריירה משפטית מוקדמת

מיד לאחר שהוסמך כעורך דין ב-1981 החל מזוז לעבוד בפרקליטות המדינה, ולאורך השנים מילא שורת תפקידי מפתח במשרד. תחילה שימש כפרקליט במחלקה הפלילית ובמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, ולאחר מכן עבר למחלקת הבג"צים, שבה כיהן כפרקליט, ובהמשך כממונה על ענייני הבג"צים, עד 1994.

בין השנים 1991–1995 שימש, במקביל לתפקידיו האחרים במשרד המשפטים, כיועץ משפטי וחבר במשלחת הישראלית למשא ומתן עם הפלסטינים והירדנים, וכראש הצוות המשפטי למשא ומתן על הסכם עזה-יריחו, והסכם הביניים עם הפלסטינים.

בפברואר 1994 מונה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), ועבד לצדם של היועצים המשפטיים מיכאל בן יאיר (1994–1996) ואליקים רובינשטיין (1997–2003). בתפקיד זה עסק במגוון הנושאים שבטיפול היועץ המשפטי לממשלה, ובעיקר בסוגיות של משפט מנהלי וחוקתי הנוגעות לעבודת הממשלה ושריה, ענייני מערכת הביטחון, משטרת ישראל, יחסי ישראל והרשות הפלסטינית, אמנות והסכמים בינלאומיים, מינויים בשירות הציבורי, מינהל אוכלוסין והגירה, ענייני תכנון ובניה, רשויות מקומיות, מכרזים, תמיכת המדינה בגופים ציבוריים, נושאי דת ומדינה ודיני עבודה[דרוש מקור].

במהלך כהונתו כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה הוביל רפורמות משמעותיות במספר תחומים, ובהם: רפורמה מקיפה בדרכי המינוי ומנגנוני הבקרה על מינויים בשירות המדינה ובשירות הציבורי, קביעת קריטריונים לתמיכות תקציביות של המדינה בגופים ציבוריים, הקמת הרשות לאכיפת דיני התכנון והבניה במקרקעין והקמת המחלקה להסכמים בינלאומיים. היה פעיל בחקיקת חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, שחולל רפורמה בשיפוט המנהלי בישראל[4]. כן הוביל[5] את הליך חקיקת חוק שירות הביטחון הכללי, המסדיר את מעמדו, סמכויותיו ודרכי הפיקוח על פעילותו של שירות הביטחון הכללי, את "חוק הפונדקאות" וחוקים רבים נוספים.

היועץ המשפטי לממשלה 2004–2010

בפברואר 2004 מונה מני מזוז ליועץ המשפטי לממשלה ה-11 של מדינת ישראל. בתחילה הוא לא היה אחד המועמדים למשרה. בעקבות פרשת בר-און חברון והסערה הציבורית שחוללה, מונתה ועדה ציבורית בראשותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט מאיר שמגר, שעליה הוטל לבחון את כל הסוגיות הקשורות בתפקידו של היועץ המשפטי לממשלה. ועדת שמגר המליצה, בין השאר, שהממשלה לא תמנה ישירות את היועץ כפי שנקבע בחוק, אלא שוועדה ציבורית, חיצונית, תציע מועמדים לתפקיד ותבחן אותם - ואחר כך תמליץ על אחד או שניים מהם בפני הממשלה, שתוכל למנות לתפקיד רק את מי שהוועדה תמליץ עליו. בכך רוקנה ועדת שמגר מתוכן את סמכות הממשלה למנות את היועץ המשפטי לממשלה. הוועדה הציבורית שמונתה פסלה את המועמדים המועדפים של ראש הממשלה ושל שר המשפטים, עו"ד זהר ועו"ד טורבוביץ', ורק לאחר שהם ומועמדים נוספים נפסלו על ידי הוועדה, התאפשר מינויו של מזוז. בכך היה מזוז ליועץ הראשון שמונה בהליך שנקבע על-פי המלצות ועדת שמגר לבחינת דרכי מינויו של היועץ המשפטי לממשלה - באמצעות ועדה מקצועית בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס.

בדיקה שערך החשב של משרד האוצר בשנת 2013 העלתה כי במהלך כהונתו של מזוז כיועץ המשפטי לממשלה הפרישה המדינה בטעות סכומי יתר לקרן השתלמות על שמו, בסכום מצטבר של כ־100,000 ש"ח. באוקטובר 2013 פנתה היועצת המשפטית של משרד המשפטים למזוז בדרישה כי ישיב את הכסף. בתגובה טען מזוז כי לא מדובר בתשלומי יתר אלא בתשלומים המגיעים לו בדין בתור עובד מדינה. בנוסף טען כי אין המדינה זכאית לדרוש את השבת הכספים רטרואקטיבית, שנים לאחר ששולמו[6][7]. במאי 2015 הודיע מזוז שאינו מעוניין בהמשך המחלוקת והוא נכון לקבל את הכרעת האוצר ועל כן הוא מחזיר את הכסף למדינה[8].

תפיסת עולמו המקצועית

בריאיון עיתונאי לסיכום כהונתו תיאר מזוז את תפיסת עולמו המקצועית באשר לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה כך: ”הגעתי לתפקיד עם סוג של מפת דרכים, תוכנית פעולה סדורה לקידום שורה ארוכה של נושאים - מקצועיים, ארגוניים ואחרים... לדעתי, יועץ משפטי לממשלה צריך להיות בעל תפיסת תפקיד סדורה ועם אג'נדה מקצועית ברורה, ועליו לפעול באופן יזום ושיטתי להגשמתן במהלך תקופת כהונתו, ולא להגרר אחר האירועים”[9].

מזוז הסביר בראיון זה, כי היועץ המשפטי אינו שופט היושב בדין, דן בעניינים המובאים בפניו ומכריע בהם, אלא תפקידו גם להוביל, להנהיג ולנהל את המערכת המשפטית על כל מרכיביה, בתחומי האכיפה ובתחומי הייעוץ המשפטי. הוא תיאר את תפקיד היועץ ככזה החייב ליזום ולהוביל מהלכים ולהקפיד לנהל ולא להתנהל - אחרת, כך סבור מזוז, הוא ייסחף עם זרם האירועים, במקום לעצב את המציאות. מזוז הוסיף כי יישם את תפיסת הניהול האקטיבי, של ייזום והובלת תהליכים, בכל תחומי הפעילות - באכיפה, בייעוץ המשפטי, בחקיקה, ובניהול הפנים-ארגוני ובמהלכים בין-ארגוניים.

בראיון זה ציין גם כי ראה צורך במיצוב מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה מול שלוש מערכות רלוונטיות, עקב חוסר הבהירות שנוצר לאורך השנים לגביו:

  • ראשית, בתוך המערכת - בין היועץ המשפטי לפרקליט המדינה ולפרקליטות בכלל. לדידו של מזוז, מאז תום תקופת שמגר-ברק-זמיר, בה הייתה בהירות לגבי ההיררכיה הפנימית, נוצר ערפול מסוים ובתקופות מסוימות הפרקליטות התנהלה מתוך תפיסה שמגיעים ליועץ המשפטי לממשלה רק כשחייבים, במקום שייתפס כחלק אורגני של המערכת. מזוז תיאר את תקופת כהונתו ככזו שאופיינה בהרמוניה מלאה בעבודת היועץ המשפטי עם הפרקליטות ועם שני פרקליטי המדינה שכיהנו בתקופה זו, ערן שנדר ומשה לדור.
  • שנית, מיצוב תפקיד היועץ מול הממשלה והשרים. בעניין זה הסביר מזוז כי מדובר בנושא רגיש שתכופות מעורר את השאלה האם היועץ המשפטי לממשלה הוא יועצם של השרים, התובע הכללי, האם הוא שופט אותם או עוזר להם, ולכן חייבים להיות כללי משחק ברורים. לשם כך הבהיר שהתפקיד של יועץ משפטי לממשלה מצד אחד הוא לתת שירות משפטי לממשלה, אבל הוא לא יועץ משפטי "מטעם", כמו בגוף פרטי, אלא התפקיד הלא פחות חשוב שלו הוא גם לפקח על הממשלה, ולכן, חייב להיות סוג של דיסטאנס בין היועץ המשפטי לבין השרים. בהתאם לכך הודיע, מיד עם כניסתו לתפקיד, כי יפסיק את הנוהג של השתתפות קבועה של היועץ המשפטי לממשלה בישיבות הממשלה, ויגיע רק מקום שהדבר נדרש. בראיון זה ציין מזוז כי אכן נהג כך והוסיף כי הקפיד על ריחוק מחיכוך אישי ומעורבות חברתית עם השרים.
  • שלישית, גם את מערכת היחסים בין היועץ המשפטי לממשלה מול בית-המשפט העליון סבר מזוז שצריך להגדיר בצורה ברורה יותר. הוא הסביר כי מצד אחד היועץ המשפטי לממשלה ובית-המשפט העליון ממלאים פונקציה דומה ומשלימה, בשמירת שלטון החוק וזכויות האדם ותקינות פעולות השלטון, אולם עדיין, היועץ המשפטי לממשלה הוא מתדיין בפני בית-המשפט העליון, ולכן מתחייבים ריחוק והפרדה. הוא הסביר כי רשויות המדינה גם צריכות להרגיש שיש מישהו שמייצג אותן, ולא את בית-המשפט, בפני בית-המשפט.

באותו ראיון נשאל מזוז מהן עמדותיו בסוגיות הליבה של האקטיביזם שיפוטי, שפיטות, זכות עמידה ועילת הסבירות.

באשר לאקטיביזם, הסביר כי תפיסתו בעניין מורכבת: מצד אחד טען כי הוא מסתייג מאקטיביזם שיפוטי, במובן שלדעתו על בית-המשפט להיות זהיר ולהימנע מעיסוק בסוגיות שאינן משפטיות במהותן, אלה שמטבען מסורות להכרעתן של רשויות המדינה האחרות. מהצד השני, סבר מזוז כי יש מקום לאקטיביזם מקום שמטפלים בנושאים שהם בליבת התפקיד של המערכת המשפטית. הוא ציין כי הוא רואה איזון והיזון חוזר בין שני הצדדים האלה, והדגים זאת באמצעות פסק הדין בעניין אלון מורה[10].

מזוז ציין כי הוא מחזיק בתפיסה דומה בנוגע להפעלת סמכויות היועץ המשפטי לממשלה: בתחומים שאינם שלו, הוא אינו מסיג את גבולן של הרשויות האחרות, בעוד שבתחומים המצויים בגרעין תפקידי המערכת המשפטית, הוא ממצה את סמכויותיו עד תום, ולא מהסס גם כאשר מדובר בהחלטות קשות, או בכאלה שתוצאותיהן לא ימצאו חן בעיני המערכת הפוליטית.

באשר לסוגיית הסבירות, הסביר מזוז כי השאלה אינה נוגעת למהות הנושא הנדון, אלא לעוצמת הפעלת סמכות הביקורת השיפוטית. גם בעניין זה סבר כי ככל שהסוגיה במהותה היא עניין להכרעה משפטית, כך יש מקום להפעלת מבחן הסבירות ביתר עוצמה. מזוז ציין גם כי אינו מסתייג מהגישה של זכות עמידה רחבה. המדובר, לדידו, בסוגיה המשליכה גם על השאלה באילו עניינים יעסוק בית-המשפט, ולטעמו עותר ציבורי יכול להביא בפני בית-משפט שאלה שאין שום מחלוקת שהיא משפטית פרופר, והדגיש כי יש סוגיות שמטבען יכולות להגיע לבית המשפט רק על ידי עותר ציבורי.

נושאים מרכזיים בתקופת כהונתו

המאבק בשחיתות הציבורית

אחד מהיעדים העיקריים שהתווה מזוז למערכת אכיפת החוק היה המאבק בשחיתות הציבורית, בדגש על מוקדי שחיתות בחברה הישראלית, בשלטון המרכזי ובשלטון המקומי. מזוז סיפר כי ביקש לייצר הרתעה ולחדד את המסר כי אין אנשים מעל החוק, ולא משנה מה תפקידם ומעמדם במערכת הציבורית[9].

לשם כך יזם מאבק עקבי ושיטתי לאורך זמן, במוקדי השחיתות בחברה הישראלית - בשלטון המרכזי והמקומי - ולא הסתפק בטיפול האקראי בתיק הבודד, וזאת לשם השגת אפקט מצטבר ומשמעותי של הרתעה ושיגור מסר ציבורי ברור של "שינוי כללי המשחק". במסגרת מאבק זה היה טיפול ממוקד בתחום הקשר המושחת שבין נבחרים לחברי גוף בוחר; טיפול בתופעה של עבירות מימון בחירות; טיפול בתופעה של מינויים פוליטיים ומינוי מקורבים; טיפול בתופעות של קבלת טובות הנאה אסורות; טיפול בתופעות של שחיתות מערכתית, כגון: ברשות המיסים, במינהל מקרקעי ישראל, בתחום התכנון והבניה ובמכרזי רשויות מקומיות. המאבק בשחיתות לא עסק רק בשוליים וב"דגי הרקק" אלא גם בלב ההגמוניה השלטונית ומוקדי הכוח והאליטות של מערכות השלטון והחברה - ראשי ממשלה, נשיא מדינה, שרים, חברי כנסת, רבנים ראשיים, שופטים, ראשי ערים ועוד.

פעילותו של מזוז בתחום זה נתפסת ככזו השמה את נושא המאבק בשחיתות על סדר היום הציבורי[דרוש מקור]. בתקופת כהונתו היו יותר חקירות, יותר כתבי אישום ויותר הרשעות בעבירות שחיתות של אנשי ציבור מאשר בכל תקופה אחרת בעבר. אנשי ציבור רבים נחקרו, הועמדו לדין והורשעו ואף נשלחו למאסר. בתקופה זו איש מבין אנשי הציבור שהועמדו לדין לא זוכה בבית משפט. בחלק מהפרשות ההליכים המשפטיים עדיין מתנהלים.

בהתייחסו לסוגיית המינויים הפוליטיים, ציין מזוז כי אלה מעולם לא היו עניין לגיטימי, כפי שנקבע בדו"חות מבקר המדינה ופסקי דין בבג"ץ, אלא עניין שהיה פלילי גם לפני עשרות שנים, והסביר כי ההחלטה על העמדתו לדין של צחי הנגבי[11] הייתה החלטה אסטרטגית, תוך כוונה ברורה להפעיל לראשונה את הכלי הפלילי כנגד התופעה הפסולה, במקרה בעל נסיבות חמורות במיוחד. החלטתו נתמכה בין היתר בהבנה שמרכזי המפלגות הפכו לאחד המוקדים של שחיתות שלטונית בישראל, מקום בו מקורבים צוברים כוח ויכולים להשיג טובות הנאה[12].

בעניין פרשת רשות המיסים ציין מזוז שהפרשה הייתה חמורה במיוחד וכי אם הפרשה לא הייתה נחשפת, תוך זמן קצר כל צמרת רשות המיסים הייתה מאוישת באנשים שהיו חייבים את מינוים לגורמים בעלי עניין מחוץ למערכת. מזוז הוסיף כי: "זה הדבר הכי קרוב שהגענו אליו של השתלטות עוינת של גורמים בעלי עניין על אחת המערכות הציבוריות הכי רגישות. לכן, בעיני זו הפרשה הכי חמורה. פה הנגע העמיק לתוך הגוף והפך ממש לסרטני."[12]

המלחמה בנושא המינויים הפוליטיים טופלה לא רק באפיק הפלילי, אלא גם באמצעות הנחיות לשרים[13] ואמצעים נוספים, כל זאת במטרה לייצר הרתעה ולהשתית נורמות חדשות כנגד תופעה שלדברי מזוז איימה להשחית את המערכת הפוליטית[12].

תיקים ציבוריים בולטים

תקופת כהונתו של מזוז התאפיינה במספר רב של פרשיות שעירבו אישי ציבור בכירים, אשר חלקן עדיין נדונות בערכאות.

במסגרת הפרשיות הפליליות הבולטות של אישי ציבור ניתן להזכיר את הפרשיות:

  • עניינו של ראש הממשלה, אריאל שרון, בפרשת האי היווני, שנסגר על ידי מזוז. על רקע החלטתו זו של מזוז, ובמיוחד על רקע בחירתו לבצע את ההודעה בשידור חי הגיעו יחסיו עם צמרת פרקליטות המדינה, ובמיוחד עם פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, למתח חסר תקדים. השופט בדימוס, יצחק זמיר הגדיר את ההחלטה "יום חג לשחיתות". מזוז האשים אז, בפני עיתונאים, את פרקליטות המדינה, בכשל של ממש בתהליך קבלת ההחלטות בתיק;
  • פרשת צחי הנגבי, שהואשם בעבירות של עדות שקר ומינויים פוליטיים[14], הנגבי זוכה בסופו של דבר[15]
  • פרשת בניזרי בה הורשע ונשלח למאסר השר שלמה בניזרי בגין שוחד ועבירות נוספות;
  • פרשת אברהם הירשזון, שר האוצר אשר הורשע ונשלח למאסר בגין עבירות גנבה ומרמה[16]
  • פרשת רמון, בה הורשע שר המשפטים חיים רמון ונדון לעבודות שירות;
  • פרשת נשיא המדינה, משה קצב. בפרשה זו זכה מזוז לביקורת מרובה, ראשית על עסקת הטיעון שסגר עם משה קצב וזאת לאחר שהתבטא על קיומן של עבירות חמורות. כן ספג ביקורת על שלאחר שקצב חזר בו מעסקת הטיעון החזיר את כתב האישום לפרקליטות לצורך תיקונים, מה שיצר את הרושם שבכתב האישום הראשון שהגיש לא היה ממש. גם בית המשפט המחוזי שנתן את פסק הדין הראשון בעניין קצב, בחר למתוח ביקורת על התנהלותו של מזוז בפרשה.
  • פרשות ראש הממשלה אהוד אולמרט, בהן הוגש נגדו כתב אישום המתייחס למספר פרשיות ("פרשת ראשונטורס", "פרשת מעטפות הכסף" ו"פרשת מרכז ההשקעות") - בעבירות של קבלת דבר במרמה והפרת אמונים ועבירות נוספות[17]. אולמרט זוכה בשתי הפרשות הראשונות והורשע בשלישית. בפרשה נוספת בעניינו של אולמרט, המתייחסת לחשדות למינויים פוליטיים והענקות טובות הנאה שונות למקורבים, החקירה הסתיימה והמשטרה המליצה להגיש כתב אישום, אך טרם נתקבלה החלטה בעניין. בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין באוגוסט 2012 ביקר מזוז בפאנל בהשתתפותו את הכרעת בית הדין שזיכתה את אולמרט, ותקף את הסיקור התקשורתי של משפטו. בתגובה שוסעו דברי מזוז בקריאות מחאה מהקהל, עד שנאלץ לקטוע את נאומו ולרדת מהבמה[18].

בתקופתו הועמד לדין, הורשע ונאסר הח"כ לשעבר עמרי שרון בגין עבירות בחירות[19], הורשעו חברי הכנסת יחיאל חזן[20] ומיכאל גורלובסקי בגין "פרשת ההצבעות הכפולות" בכנסת, הורשע ח"כ יאיר פרץ בשל מעשה זיוף ומרמה[21], טופלה פרשת רשות המיסים שנזכרה לעיל, בה ההליכים עדיין מתנהלים בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הורשעה השופטת לאופר על עבירות פגיעה בפרטיות.

על אף שבתקופתו של מזוז כיועץ המשפטי לממשלה נוהל מאבק רב-היקף בתופעות השחיתות השלטונית, ובתקופה זו נחקרו, הואשמו והורשעו אישי ציבור רבים, הסביר מזוז באחד מראיונות הפרישה שהעניק, כי תפיסתו בתחום הפלילי היא שלא נכון למתוח את התחום הפלילי מעבר לממדיו הטבעיים. הוא ציין כי העמדה לדין בעניינים בשל מעשים לא תקינים, אך אינם בתחום הפלילי במובנו המהותי, עלולה לגרום יותר נזק מתועלת. והבהיר כי: "איננו ציידי גולגולות. אנחנו לא תולים נאשמים או מורשעים על הקיר ולא על החגורה. לא בכך אנחנו נמדדים"[12].

המלחמה בפשיעה המאורגנת

יעד נוסף שהושם עליו דגש בתקופת מזוז היה המאבק במשפחות הפשע והפשיעה המאורגנת, שסבל עד אז מחוסר אפקטיביות. לשם כך, לדברי מזוז, גובשה, בשיתוף עם רשויות האכיפה השונות, "תורת לחימה" חדשה, ופותחו וגובשו כלים חדשים – לרבות אמצעי חקירה חדשים, תשתיות מודיעין ושיתופי פעולה בין רשויות האכיפה ועם רשויות חקירה זרות – לשם הגברת אפקטיביות האכיפה הפלילית נגדם. במסגרת זו גם הוקם פורום משותף: "צוות על למאבק בפשיעה החמורה והמאורגנת", בראשות היועץ המשפטי לממשלה, בו שותפים כל גופי האכיפה הפלילית והכלכלית. לצד אלה נבנה גם מערך תקיפה כלכלית משולבת, וזאת, על בסיס ההבנה כי לשם מאבק אפקטיבי בארגוני הפשיעה, הכרחי לפגוע בתשתיות הכלכליות שלהם, ואין להסתפק רק באכיפה במישור הפלילי – וזאת באמצעות חילוט כספים ורכוש, סגירת עסקים והטלת מגבלות שונות על פעילותם העסקית[22][23][24]. ואכן בשנים שלאחר מכן, כתוצאה מפעילות זו, חלק ניכר מראשי משפחות הפשע וארגוני הפשיעה ורבים מ"חייליהם" נעצרו, הועמדו לדין ונכלאו, ופעילותם של גופים אלה הוגבלה.

פעילות בתחומים נוספים

מזוז נאבק נגד היוזמות לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בין תפקיד התובע הכללי, לבין יועץ הממשלה, וראה בהן סכנה לפגיעה ולהחלשת מערכת אכיפת החוק.

מזוז יזם והוביל רפורמה נרחבת בכל תחום המינויים בשירות המדינה - שכללה הסדרה כוללת של הליכי המינוי ומנגנוני בקרה על מינויים, בעיקר של המינויים הבכירים בשירות המדינה, מתוך מגמה שכל מינוי שאינו בהליך פומבי-תחרותי, ייבדק על ידי מנגנון מקצועי קודם לאישורו[25].

כן הוקם מנגנון פיקוח גם על המינויים בתאגידים עירוניים. כמו כן קידם החלטות ממשלה וחקיקה לפיהן נקצבו כהונותיהם של כל נושאי המשרה הבכירים בשירות המדינה, לרבות משרת היועץ המשפטי לממשלה עצמו. מזוז הוביל רפורמה ניהולית-ארגונית בפרקליטות ובמערך הייעוץ והחקיקה, שנועד לשפר את האפקטיביות והיעילות של מערכות אלה והתאמתן לאתגרים העכשוויים. מזוז הוביל את הרפורמה בשיפוט המינהלי – הקמתם של בתי המשפט לעניינים מינהליים והעברת סמכויות אליהם מבג"ץ. כן יזם הקמת בתי דין מקצועיים לענייני זרים.

מבין פעולותיו בתחומי ההגנה על זכויות אדם ניתן לציין בקצרה, את פעילותו בתחום ההגנה על זכויות בני המיעוט הערבי ומניעת אפלייתם לרעה, שבאה לידי ביטוי, בין היתר - ביצירת הסדרים של העדפה מתקנת בקבלת ערבים לשירות המדינה[26][27], בנושאים כלכליים של הטבות מס ושל תמיכות המדינה[28], באיסור על פרסום מכרזים על ידי מינהל מקרקעי ישראל המיועדים ליהודים בלבד,[דרוש מקור] בהחלטתו לפסול את מינויו של יואל לביא למנהל מינהל מקרקעי ישראל עקב התבטאויותיו הגזעניות נגד ערבים[29], בעמדתו בבג"ץ לפיה אין לפסול רשימות ערביות מהשתתפות בבחירות לכנסת[30], ובהנחייתו לביטול החלטת ועדת שרים המאפשרת הפקעת נכסי פלסטינים במזרח ירושלים[12]. כמו כן, בשורה של החלטות והנחיות בעניינם של קהילת הסוטים, ביסס מזוז את זכויותיהם.


בסוגיית זכויות נאשמים בהליך הפלילי, התווה מדיניות של כיבוד זכויות חשודים ונאשמים, ובין היתר, הנחה מזוז שלא להגיש כתב אישום על יסוד הודאת נאשם שניתנה בחקירה בהיעדר ראיה משלימה המהווה דבר מה נוסף[31][32]. כדי להבטיח ייצוג משפטי לכל נאשם הצפוי לעונש מאסר, יזם, לראשונה מקום המדינה, לקיים משפט חוזר, לאחר שהתגלה, מספר שנים לאחר מכן אגב הליך אחר, כי המתלוננת מסרה עדות שקר בתיק אחר[33].

עם פרישתו, קיבל מזוז מלשכת עורכי הדין את התואר איש השנה במשפט, מהתנועה לאיכות השלטון את אות אביר איכות השלטון ומתנועת אומ"ץ את אות המופת[34].

שופט בבית המשפט העליון 2014–2021

ב-22 בספטמבר 2014 נבחר לכהן כשופט בבית המשפט העליון[35], הושבע ונכנס לתפקידו ב-10 בנובמבר 2014.

בפסק דין בו נותר בעמדת מיעוט, הביע מזוז את עמדתו כי על בית המשפט לנהוג בריסון משפטי בבואו לבחון החלטות של ועדות סטטוטוריות[36]. עם זאת, הוא נחשב לשופט בעל גישה ליברלית מובהקת[37]. לדוגמה, בעמדת מיעוט הוא ביקש לאסור על המדינה לדרוש כי מנהל בית חולים ממשלתי יהיה רופא[38] והוא סבר בעמדת מיעוט שיש להוציא צו על תנאי נגד המפקח על הבנקים לצורך דיון באישור מינויו של אדם למנהל בנק[39].

ב-2020 ספג ביקורת ציבורית אחר ששפט בעתירה שהוגשה נגד משרד העבודה והרווחה, שבו הועסקה בתו יעל מזוז־הרפז בתפקיד בכיר[40]. בתגובה לעתירה טען מזוז כי התלונה היא חלק "מהמסע הציבורי התקשורתי נגד בית המשפט ושופטיו". בעקבות תלונה בעניין שהוגשה על ידי ארגון "בצלמו" העיר לו נציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם, על התנהלותו, באומרו שגם אם סבר מזוז בצדק, שהקשר אינו מצדיק פסילה מלדון בתיק, טוב היה עושה לו היה מודיע לצדדים בתחילת הדיון על הקשר[41].

בראשית דצמבר 2020 הודיע מזוז על פרישתו מכס השיפוט[42], וכהונתו הסתיימה ב-30 באפריל 2021[43].

נושאי ביטחון

מזוז מתנגד באופן עקבי להריסת בתי מחבלים כצעד הרתעתי והוא שב ומביע עמדה זאת בדעות מיעוט בעתירות בנושא, ואינו מקבל את הטענה שהועלתה על ידי שופטים אחרים המתנגדים להריסות, כמו אסתר חיות, שהנושא הוכרע ולעת עתה אין לדון בו שוב דיון עקרוני[44]. מזוז גם סבר, בעמדת מיעוט, ששירות בתי הסוהר רשאי לתת חופשות רגילות לאסירים ביטחוניים ולכן על השירות לשקול בקשות של אסירים ביטחוניים לחופשות כאלו[45].

משפט פלילי

בפסק דין חדאד זיכו מזוז וג'ובראן את הנאשם כנגד דעתו החולקת של עמית[46]. בפסק דין און יהודה, ביקש מזוז בדעת מיעוט לבטל הרשעה שהייתה מבוססת על חקירה במשטרה שפגעה לשיטתו באופן חמור בזכות ההיוועצות של הנחקר[47]. עם זאת, בפסק דין גור פינקלשטיין התנגד לעמדתו של יצחק עמית לזיכוי של נאשם מחלק מהאישומים[48]. באחד מפסקי הדין שלו, הוביל לזיכוי פה אחד של נאשם שהורשע בסיוע לעבירות אלימות מפחד מהנאשמים האחרים, וכתב: "לא היה מקום לדעתי להעמדתו לדין של המערער. גם אם סבר התובע כי מתקיימים יסודות עבירת הסיוע, וחזקה עליו שכך סבר, עדיין נתונים לו הסמכות ושיקול דעת שלא להגיש אישום משום "שאין במשפט עניין לציבור""[49].

לאחר פרישתו משירות המדינה

באוקטובר 2021, במהלך כנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, הביע תמיכה בחקיקת פסקת התגברות, כול עוד לא הושלמה החוקה של מדינת ישראל. לדבריו, "כדי לצנן את העימותים ולהסדיר את מערכת היחסים שווה גם לשלם מחיר – ואני לא חושב שפסקת התגברות היא רעיון מופרך". כן הסתייג מחוק אשר יאסור על נאשם בפלילים להציג את מועמדותו לתפקיד ראש הממשלה. בנוסף הביע מזוז תמיכה בחידוש נוהג ישן לפיו מי שמכריע אם להגיש כתב אישום בעבירות חמורות הם שופטים ולא הפרקליטות[50].

באוגוסט 2022 אישרה הממשלה את מינויו של מזוז ליושב ראש הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, במקומו של השופט בדימוס אליעזר גולדברג שנפטר במהלך כהונתו[51]. כנגד המינוי הוגשה עתירה לבג"ץ בטענה שאין למנות מינוי קבוע בתקופת בחירות, ובג"ץ קיבל את העתירה וביטל את המינוי.[52] בעקבות פסיקת בג"ץ, מזוז הודיע כי הוא אינו מעוניין במינוי זמני.

חיים אישיים

נשוי לאלינוער מזוז - עורכת דין שכיהנה, עד לפרישתה בשנת 2008, כמשנה ליועץ המשפטי של משטרת ישראל. אב לשתי בנות, מתגורר בשכונת בית הכרם בירושלים[9][33].

אח לימימה מזוז - שהייתה היועצת המשפטית של משרד האוצר, ולשולה בן-צבי - ראש אגף במינהל מקרקעי ישראל. בן-דודו הוא הרב מאיר מאזוז - ראש ישיבת כסא רחמים.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

מכּתביו:

הערות שוליים

  1. ^ מני מזוז, חינוך נגד שחיתות, באתר חדשות מחלקה ראשונה, 6 בנובמבר 2006
  2. ^ רינו צרור, בחירות 2009: שליש מגרדים בראש, באתר nrg‏, 31 בינואר 2009
  3. ^ יעקב ריבלין ובנימין ליפקין, דבר היועץ, בחדרי חרדים
  4. ^ מ' מזוז, רפורמה בשיפוט המינהלי בישראל - חוק בתי משפט לעניינים מנהליים, תש"ס-2000, משפט וממשל ו' (תשס"א) 233
  5. ^ הצעת חוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002; מס' 2689; "דברי הכנסת", מושב שני, חוב' כ"ט, עמ' 7722; נספחות. (קריאה שנייה וקריאה שלישית), יום שני, כ"ט בשבט התשס"ב (11 בפברואר 2002)
  6. ^ https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000967965 המדינה: מזוז מסרב להחזיר 100 אלף שקל שקיבל בטעות
  7. ^ אתר למנויים בלבד אפרת נוימן, מחלוקת בין המדינה והיועמ"ש לשעבר מני מזוז על תשלומים שקיבל, באתר TheMarker‏, 31 באוגוסט 2014̣̪
  8. ^ פוסט בדף פייסבוק של "שקוף", 10 ביוני 2020
  9. ^ 9.0 9.1 9.2 רון דרור, הגדרתי מחדש את כללי המשחק, עורך הדין, ינואר 2010
  10. ^ בג"ץ 390/79
  11. ^ תפ (י-ם) 4036/06
  12. ^ 12.0 12.1 12.2 12.3 12.4 ארי שביט, עיוור צבעים, באתר הארץ, ינואר 2010
  13. ^ הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס': 1.1708 הגבלות על טיפול בפניות חברי גוף בוחר על ידי נבחרי ציבור(הקישור אינו פעיל, 10.10.2020)
  14. ^ אלה לוי-וינריב, ‏ח"כ צחי הנגבי הורשע בעדות שקר - אך זוכה מאישומי שוחד בחירות, מירמה והפרת אמונים, באתר גלובס, 13 ביולי 2010
  15. ^ אביעד גליקמן ואטילה שומפלבי, צחי הנגבי זוכה בפרשת המינויים הפוליטיים, באתר ynet
  16. ^ איתי הר אור, דרמה בבית המשפט: הירשזון הורשע בגניבה; הפרקליטות תדרוש 4–5 שנות מאסר, באתר כלכליסט, 08,06,09
  17. ^ תפ (י-ם) 426/09 מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט
  18. ^ גיא פלג, ‏ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין: סנגורי אולמרט עזבו פאנל בהשתתפות מזוז, באתר ‏מאקו‏‏, ‏28 באוגוסט 2012‏
  19. ^ ענת שיחור-אהרונסון ואפרת פורשר, ח"כ עמרי שרון הודה - והורשע בפלילים, באתר nrg‏, 15,11,2005
  20. ^ אפרת וייס, יחיאל חזן הורשע בפרשת ה"הצבעות הכפולות", באתר ynet
  21. ^ ורד לוביץ', ח"כ יאיר פרץ הורשע בקבלת דבר במרמה, באתר ynet
  22. ^ פנחס וולף‏, מזוז: משפחות הפשע עסוקות בחיפוש מסתור, באתר וואלה!‏, 12 בינואר 2010
  23. ^ כינוס ועדת השרים למאבק באלימות - ינואר 2010
  24. ^ אביעד גליקמן ואפרת וייס, מזוז: תחושת הפקרות, לטפל בעבירות קלות, באתר ynet, 18 בינואר 2010
  25. ^ אטילה שומפלבי, השרים בעד קציבת כהונה, גם של יועצים משפטיים, באתר ynet, 26 ביולי 2009
  26. ^ הודעות לעיתונות מטעם ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא קליטת עובדים ערבים בשירות הציבורי
  27. ^ צבי לביא, מזוז: אפליה מתקנת לערבים, לא לחרדים, באתר ynet, 17 בדצמבר 2008
  28. ^ עופר סיטבון וטל קורמן, ריאיון עם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, מעשי משפט א', ינואר 2008 (הקישור אינו פעיל, 10.10.2020)
  29. ^ אביעד גליקמן ושי פאוזנר, "כלכליסט", מזוז פסל את מינוי יואל לביא לראש מינהל מקרקעי ישראל, באתר ynet, 15 באפריל 2008
  30. ^ שמואל מיטלמן, מזוז: אין לפסול רשימת בל"ד ורע"מ-תע"ל, באתר nrg‏, 19 בינואר 2009
  31. ^ הנחיית יועץ מס' 4.3012: שתיקת הנאשם במשפטו כ"דבר מה נוסף" להודאה שמסר במהלך חקירתו(הקישור אינו פעיל, 10.10.2020)
  32. ^ רעפ 4142/04
  33. ^ 33.0 33.1 דורית גבאי, מזוז מסיים קדנציה עם מאה אחוזי הצלחה, באתר nrg‏, 19 בספטמבר 2009
  34. ^ עידן יוסף, אות המופת של אומ"ץ יוענק למני מזוז, באתר News1 מחלקה ראשונה‏, 10 במאי 2010
  35. ^ אביאל מגנזי, מני מזוז וענת ברון מונו לשופטים בעליון, באתר ynet
  36. ^ עע"מ 989/15 לשכת עוה"ד בישראל, ועדת הבחינות של לשכת עורכי הדין נ' מוחמד סובח, רוני איינשטיין, ענת ברי, לורן אלבז, בת אל קוממי, עידית פרידמן
  37. ^ אתר למנויים בלבד שרון פולבר, האקטיביזם של שקד מבסס את השמרנות בעליון, באתר הארץ, 24 בפברואר 2017
  38. ^ בג"ץ 6637/16 איריס לוונשטיין לוי נ' מדינת ישראל, ההסתדרות הרפואית בישראל
  39. ^ בג"ץ 5302/16 עמותת צדק פיננסי נ' המפקחת על הבנקים, ניתן ב־17 בינואר 2017
  40. ^ קלמן ליבסקינד, ‏רחוק מהאמת: הגרסאות הבעייתיות של השופט מני מזוז, באתר מעריב אונליין, 6 ביוני 2020
  41. ^ נושא ניגוד העניינים של שופטים חשוב לאמון, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי
  42. ^ אבישי גרינצייג, ‏דרמה בבית המשפט העליון: השופט מזוז פורש 4 שנים לפני תום כהונתו, באתר גלובס, 7 בדצמבר 2020
  43. ^ יובל אראל, ‏השופט מני מזוז פורש: "תקופה של עימות והתלהמות ביקורתית של המערכת הפוליטית על מערכת המשפט", באתר ‏מאקו‏‏, ‏29 באפריל 2021‏
  44. ^ בג"ץ 8161/17 בהאא אלג'מל נ' מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, ניתן ב־7 בנובמבר 2017
    בג"ץ 7220/15 - עליוה ואח' נ' מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית פסק דין, ‏ניתן ב-1 בדצמבר 2015
    בג"ץ 8786/17 זיאד מוחמד חליל אבו אלרוב נ' מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, ניתן ב־26 בנובמבר 2017
  45. ^ בג"ץ 4779/17 יוסף אבו צעלוק נ' שירות בתי הסוהר, ניתן ב־22 במרץ 2020
  46. ^ ראו למשל: ע"פ 2697/14 חדאד נ' מדינת ישראל, ניתן ב־6.9.2016
  47. ^ ע"פ 3237/15 און יהודה נ' מדינת ישראל
  48. ^ ע"פ 7253/14 פינקלשטיין נ' מדינת ישראל, ניתן ב־16.11.2015
  49. ^ ע"פ 4689/14 פרץ נ' מדינת ישראל, ניתן ב־19 באוגוסט 2015(הקישור אינו פעיל, 10.10.2020)
  50. ^ בנצי רובין, ‏מני מזוז: "לא חושב שפסקת התגברות היא רעיון מופרך", באתר "סרוגים", 28 באוקטובר 2021
  51. ^ איתמר אייכנר, קובי נחשוני, בנט סירב לבקשת שקד לווטו - הממשלה אישרה את מינוי מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים, באתר ynet, 14 באוגוסט 2022
  52. ^ בג"ץ 5403/22 לביא, זכויות אזרח, מינהל תקין ועידוד ההתיישבות נ' ראש הממשלה ואחרים, ניתן ב־22 בספטמבר 2022;
    גלעד מורג, דרמה בבג"ץ: מינוי מני מזוז בוטל, אישור הרצי הלוי לרמטכ"ל יתעכב, באתר ynet, 22 בספטמבר 2022


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34723408מני מזוז