חוק בתי משפט לעניינים מינהליים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חוק בתי משפט לעניינים מינהליים
Emblem of Israel.svg
פרטי החוק
תאריך חקיקה 30 במאי 2000
תאריך חקיקה עברי כ"ה באייר ה'תש"ס
גוף מחוקק הכנסת החמש עשרה
הצעת חוק ממשלתית
משרד ממונה משרד המשפטים
עיקרי החוק הקמת בתי המשפט לעניינים מנהליים
נוסח מלא משפט לענינים מינהליים הנוסח המלא
סטטוס החקיקה עבר

חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, תש"ס-2000, נועד להסמיך את בית המשפט המחוזי לדון בעניינים מינהליים שבעבר נדונו בבית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק (בג"ץ).

הרקע לחקיקת החוק

עם הקמת המדינה נקבע המוסד של בג"ץ לדיון בטענות כנגד פעילות השלטון. ברבות השנים עלה העומס על בית המשפט העליון שטיפל בעתירות לבג"ץ והוצעו הצעות שונות להקל את העומס. בשנת 1980 הציעה ועדת לנדוי מתווה להקלת העומס, אולם הצעותיה לא יושמו. בשנות ה-90 החל בג"ץ להעביר נושאים לבית המשפט המחוזי בדרך של פסיקה. בראשית שנות ה-90, בבג"ץ פסטרנק,[1] הועברו ענייני מכרזים לבתי המשפט האזרחיים. לאחר מכן הועבר הדיון בחברות ברשות מקומית לבתי משפט אזרחיים ברע"א 1287/92.[2] בבג"ץ 1921/94[3] הועברו ענייני התכנון והבנייה לבתי המשפט האזרחיים. בעקבות זאת, אישרה הכנסת בשנת 1997 חוק להקמת בתי משפט מנהליים העוסקים בענייני תכנון ובנייה.[4] שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 2000 אושר חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים שהעביר עניינים אחרים לבתי המשפט המנהליים.

הגדרות

  • עניינים מנהליים – עניינים הנוגעים לסכסוכים שבין אדם לרשות;
  • רשות – רשות מרשויות המדינה, רשות מקומית, וכן גופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין;
  • החלטה של רשות“ – החלטה של רשות במילוי תפקיד ציבורי על פי דין, לרבות העדר החלטה וכן מעשה או מחדל.

סמכות בית המשפט לעניינים מנהליים

לבית המשפט המנהלי סמכות לדון בעניינים מנהליים ספציפיים שנקבעו בחוק בתי הדין המנהליים.

עניינים מנהליים מוגדרים על פי סעיף 2 לחוק כסכסוך בין רשות מנהלית לבין הפרט. סעיף 5 לחוק מגדיר את הנושאים עליהם מוסמך לדון בית המשפט לעניינים מנהליים:

כל עניין מנהלי שאינו עונה לנושאים הנ"ל, נדון בבג"ץ, מכח סמכותו השיורית. כמו כן, רשאי בית המשפט לעניינים מנהליים להעביר לבג"ץ כל עניין הנראה לו כבעל חשיבות ציבורית מיוחדת. סדרי הדין והסעדים, הם כמו בבג"ץ.

מלבד "עניינים מנהליים", בית משפט לעניינים מינהליים דן גם בתביעת פיצוי כספי מהמדינה, בתחומים שייקבעו בידי שר המשפטים. עד היום קבע שר המשפטים שני תחומים בהם ניתן לתבוע פיצוי כספי מהמדינה בבית משפט לעניינים מינהליים: 1. קיפוח במכרז. 2. תובענה ייצוגית בשל גבייה שלא כדין (תובענה מנהלית).

סדרי דין

סעיף 13(2) לחוק קובע כי:

"סדרי הדין בעתירה מנהלית, בערעור מנהלי ובתובענה מנהלית, לרבות לעניין המועד להגשת עתירה, מועדים אחרים, צו ביניים וקביעת ערובה למתן צו ביניים; יהיו במתכונת דומה לסדרי הדין הנהוגים בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, בשינויים שיקבע שר המשפטים, באופן שיבטיחו סעד מהיר ויעיל תוך אפשרות לקיום בירור עובדתי ככל שהדבר דרוש".

העתירה מוגשת לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, על פי מקום מושבה של הרשות המנהלית כנגדה מוגשת העתירה או מקום המצא המקרקעין מקום בו העתירה עוסקת בזכות שקשורה במקרקעין. לאחר הגשת העתירה, בית המשפט לעניינים מנהליים מזמן את המדינה או את הרשות המנהלית כנגדה מוגשת העתירה להגיב על העתירה. לאחר ששמע את הגוף המנהלי, בית המשפט מזמין את העותרים להגיב על תגובת המדינה או הרשות המנהלית.

לאחר מכן שנשמעו שני הצדדים, בית המשפט מזמן את הצדדים לדיון משותף בו, הם מציגים את טיעוניהם בפני בית המשפט. לאחר הדיון, בית המשפט מכריע בעתירה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ בג"ץ 991/91 דוד פסטרנק בע"מ נ' שר הבינוי והשיכון, ניתן ב-12 בספטמבר 1991
  2. ^ רע"א 1287/92 אבנר בוסקילה, ראש המועצה הדתית טבריה נ' שאול צמח, ניתן ב-9 בנובמבר 1992
  3. ^ בג"ץ 1921/94 יוסף סוקר נ' הוועדה לבנייה למגורים ולתעשייה, מחוז ירושלים, ניתן ב-6 ביולי 1994
  4. ^ אורי גורן ומיכאל דן בירנהק, בית המשפט לעניינים מנהליים, משפט וממשל ד', תשנ"ז
  5. ^ "עתירה מנהלית | ערעור מנהלי | תובענה מנהלית • משרד עו"ד טלבי ושות'". משרד עורכי דין טלבי ושות'. נבדק ב-2018-03-06.
  6. ^ עו"ד מתן לקר, בית המשפט לעניינים מנהליים בישראל: שמירה על המשילות וזכויות האזרח, באתר דין - עורכי דין ומידע משפטי בישראל, ‏2023
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0