דרך יצחק שמיר
מבט מצומת רמות | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | כביש 9 |
אורך | 3.6 ק"מ |
הקמה | |
תקופת הבנייה | 2001–2007 (כ־6 שנים) |
מיקום | |
ערים ראשיות | ירושלים |
נקודת התחלה | מחלף שער מוריה |
נקודת סיום | מחלף יגאל ידין |
דרך יצחק שמיר הוא קטע בכביש 1 בין מחלף שער מוריה לבין מחלף יגאל ידין. בעבר כונה הקטע כביש 9 על פי שמו של פרויקט בניית הכביש שנבנה על ידי חברת מוריה. הקטע עובר בתחום השיפוט של העיר ירושלים. קטע הכביש נפתח בשנת 2007. הקטע כולל בניית גשר לפיצול התנועה בכביש 1 באזור מחלף שער מוריה ובניית שתי מנהרות בעמק הארזים. אורכו של הכביש כ-3.6 ק"מ, והוא כולל שני גשרים ומנהרה דו-נתיבית באורך של כ-400 מטר. משך הקמתו ארך כשש שנים ועלותו הסתכמה ב-500 מיליון שקל.
קטע הכביש מאפשר לנוסעים מגוש דן לשכונות הצפוניות של ירושלים ולנוסעים לים המלח לעקוף את נתיבי התחבורה העירוניים הצפופים של ירושלים ובכך מקל על גודש התנועה בכניסה המערבית לירושלים, שעד לפתיחת קטע הכביש התאפשרה רק ממחלף גינות סחרוב (צומת עד 2019).
היסטוריה
תוואי הכביש נקבע לראשונה בתוכנית אב ירושלים 1968, בה סומן כ"כביש 9". חלקו המזרחי של "כביש 9", בין מחלף יגאל ידין למחלף שער מזרח (אז צומת הגבעה הצרפתית), נסלל בשנות ה-80 ונחנך בינואר 1987 (קטע זה קיבל אחר כך את השם "דרך יגאל ידין")[1].
בתחילת 1990 הוחלט להקדים את סלילת חלקו המערבי של הכביש, במטרה לקשר ישירות בין כביש 1 רמות, הגבעה הצרפתית וצפון ירושלים, ולהקל על עומסי התנועה בכניסה לעיר[2]. אך תוכנית לקטע זה אושרה רק בשנת 1999, לאחר שהוחלט לכרות מנהרות בתוואי הכביש מתחת להר מצפה נפתוח[3]. תחילה הוצע שיפעל ככביש אגרה[4] אך הרעיון לא יצא לפועל וסלילת הכביש החלה בסוף שנת 2001 על ידי החברות שפיר הנדסה ורמט. עלות הקמתו הייתה מוערכת אז בכ-380 מיליון שקלים[5].
התוכנית לסלילת הכביש נתקלה בהתנגדות של תושבי שכונת רמות והארגונים הסביבתיים, שהתנגדו למעבר הכביש בעמק הארזים, הנחשב לאחד האזורים הרגישים ביותר מבחינה נופית בירושלים, והדבר הביא לעיכוב בסלילת הכביש[6].
הכביש היה אמור להיפתח בתחילת 2005 אך אילוצי תקציב הביאו להאטת הסלילה[7]. יממה לפני טקס הפתיחה של הכביש, במאי 2007, במעמד ראש הממשלה אהוד אולמרט, נאלצה חברת מוריה להודיע על ביטול הטקס, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים הוציא צו ארעי האוסר על פתיחת הכביש, בעקבות עתירת החברה להגנת הטבע, אשר טענה כי טרם הושלם השיקום הנופי וכי נתגלו חריגות שונות בביצוע הפרויקט[8].
באוקטובר 2014 ניתן לקטע השם "דרך יצחק שמיר", על שם יצחק שמיר, ראש ממשלת ישראל השביעי.
-
בניית מחלף שער מוריה
-
כניסה למנהרה בכביש
ראו גם
הערות שוליים
- ^ עתי"ם, כביש המחבר בין רמות לגבעה הצרפתית נפתח בירושלים, חדשות, 7 באוקטובר 1987
- ^ אבי פוזן, כניסה חדשה לצפון העיר, כל העיר, 19 בינואר 1990
- ^ אפי לנדאו, אושר כביש 9 בכניסה המערבית לירושלים, באתר גלובס, 23 באוגוסט 1999
- ^ כביש 9: ניסוי ראשון באגרת גודש, באתר גלובס, 17 באפריל 2000
- ^ ענת ציגלמן, החלה סלילת כביש גישה חדש לירושלים, באתר הארץ, 10 באוקטובר 2001
- ^ גל ניסים, בתום המאבק המשפטי: החלו העבודות בכביש מס' 9, באתר גלובס, 22 בספטמבר 2002
- ^ ענת ג'ורג'י, מוריה תאט העבודות בכביש 9 בכניסה לי-ם; פתיחתו תידחה, באתר הארץ, 1 בינואר 2004
- ^ אבי בר-אלי, ברגע האחרון: בוטלה פתיחת כביש 9 בירושלים שהיה אמור להיחנך מחר במעמד רה"מ, באתר הארץ, 20 במאי 2007
יצחק שמיר | ||
---|---|---|
בשירות לח"י | כליאה במחנה המעצר מזרעה • רצח הלורד מוין • גולי אצ"ל ולח"י • הבריחות ממחנות המעצר באפריקה | |
בשירות המוסד | יחידת קיסריה • המדענים הגרמנים במצרים | |
אירועים במהלך כהונותיו כראש ממשלת ישראל |
||
משפחתו | שולמית שמיר (בת זוג) • יאיר שמיר, גלעדה שמיר (ילדים) | |
הנצחתו | המרכז הרפואי שמיר • דרך יצחק שמיר | |
שונות | מפלגת הלוחמים • ליל המיקרופונים |
38690584דרך יצחק שמיר