שדרות הרצל (אשדוד)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שלט רחוב.svg
שד' הרצל
HerzlBlvd.
נתיבי תחבורה ציבורית בשדרות הרצל ברובע הקריה ("הסיטי"), 2023
נתיבי תחבורה ציבורית בשדרות הרצל ברובע הקריה ("הסיטי"), 2023
מידע כללי
על שם בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת ישראל
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר Ashdod60Logo.svg אשדוד
שכונה מדרום לצפון: רובעים ט"ו, י"א, י"ב, הקריה ("הסיטי"), ד', ה', א', ב', פארק לכיש (בבנייה)
נקודת התחלה יער המאכל בט"ו
נקודת סיום דרך תל מור
מפגשים עיקריים

שדרות הרצל היא שדרה ראשית החוצה את אשדוד מדרום לצפון הקרויה על שמו של חוזה מדינת ישראל, בנימין זאב הרצל. ראשיתה בצומת עם שדרות יצחק רבין בואכה יער המאכל ברובע ט"ו, ואחריתה בצומת עם דרך תל מור המובילה לנמל אשדוד ולכביש 41.

לאורך השדרה, מלבד ברחובות רובע הקריה ("הסיטי") הפונים אליה, אין אתרים ציבוריים רבים כיום והוא מהווה בעיקר עורק תחבורה.[1][2] עם זאת, בצפונה מתרחשות לאורכה עבודות פינוי בינוי רבות המחליפות את שיכוני שנות ה-70 בבנייה מעורבת שימושים צפופה לגובה הפונה לשדרה.[3]

היסטוריה

בפברואר 1982, עם הרחבתן של שדרות בני ברית המקבילות,[4] שאז היו בנות נתיב אחד לכל כיוון, החלו עבודות סלילתן של כביש שדרות הרצל.[5]

כמהנדס העיר, ומאוחר יותר כראש עיריית אשדוד, צבי צילקר נהג להתווכח עם נציגי משרד התחבורה שהתעקשו כי אין צורך בסלילת יותר מנתיב לכל מסלול נסיעה בשדרה, בדומה לבני ברית – בתואנה שאשדוד היא יישוב קטן וכי יש לעמוד במגבלות התקציביות, והתנגדו בתוקף לעמדת העירייה.[5] צילקר, מנגד, דרש 6 נתיבים – 3 לכל כיוון, בהסבר שאשדוד תצמח להיות עיר גדולה ולכן תצטרך ציר תנועה מרכזי לאורכה (לצד בני ברית).[5] לימים, כביש השדרה אכן גדל להיות בן 6 נתיבים.

בנובמבר 2017, פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) כי כביש הרצל הוא המסוכן ביותר באשדוד והשלישי המסוכן ביותר במדינת ישראל, עם 203 תאונות לאותה השנה.[6][7]

במסגרת רפורמת הפיתוח מוטה-התחבורה הציבורית "Reway" שנעשתה בעיר בין השנים 2016 ל-2022, נסללו במרכז כביש השדרה שני נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ), שנפתח לתנועה ב-19 באוגוסט 2019.[8] בעקבות דוח הרלב"ד, נעשו שינויים בתוואי הנסיעה בשדרה למיתון התנועה שכלל הגבלת מהירות נסיעה, התקנת פסי האטה (במפרים) וצמצום הפניות שמאלה.

תוואי השדריה ואתריה

שדרות הרצל נצמתות עם מספר שדרות בעלות חשיבות בעיר, ומהווה מוקד למסחר ותנועה רבים. השדרות עמן היא נפגשת, ממזרח למערב, הן:

דרום

יער המאכל הקהילתי ברובע ט"ו – נקודת ההתחלה של השדרה מדרום

בקצהה הדרומי של השדרה, היא נפגשת עם שדרות יצחק רבין החוצה את העיר ממזרח בואכה רובע י"ד ועד שדרות משה דיין שעל קו החוף. מדרום לצומת, היכן שהשדרה מתחילה – נמצא יער המאכל של רובע ט"ו.

צפונה מהצומת, נמצאת כיכר השבטים המחברת בין רובע י"ב ממזרח לרובע י"א במערב, ולאחריה נמצאים מספר אתרים ציבוריים – בית הספר התיכון מקיף ט', בית הפיס לקהילה ואולם הספורט ע"ש רמי חמאווי. כמו כן, פארקים עירוניים גדולים – פארק אדמונד ספרא ב-י"ב וגן גולדה ב-י"א, ולצדו פארק טניס גדול.

בהמשך, השדרה נצמתת עם רחוב נחל נעמן ונחל תמוז, המחברת את המרכזים המסחריים של י"ב (מג'יק סנטר) לאזור מרכזון י"א.

מרכז

צומת בן עמי – צומת מנחם בגין

במקטע הנמתח בין שדרות עובד בן עמי לשדרות מנחם בגין, נמצא ממזרח פארק הסיטי הדרומי ובו גן שעשועים, ו"גלעד הזמן" לזכר חללי פעולות האיבה בעיצוב יעקב פינטו. ממערב, מתרחשת בנייה אינטנסיבית של רובע המע"ר (מרכז עסקים ראשי) העתידי לאורך השדרה, לגובה ובציפוף.

צומת מנחם בגין – צומת ירושלים

פסל הצפרדע, 2023
מרכז צימר (הצד הדרומי), 2023

במקטע שבין שדרות מנחם בגין לשדרות ירושלים, מתרחשת עיקר הפעילות הערה של השדרה. ממזרח, פארק הסיטי הצפוני כשממנו פונה פסל "הצפרדע" המזוהה עם העיר, ובסביבתו פסלים סביבתיים רבים נוספים, וכן האנדרטה לזכר בני אשדוד שנפלו במערכות ישראל בעיצוב משה סעידי.

מגדלי K, ונתיבי אופניים בשדרות הרצל שנסללו במסגרת מיזם Rebike

בצומת מנחם בגין, בחלק המזרחי נמצא מרכז צימר – הנחשב לאחד מאזורי המסחר הפתוחים ההומים בעיר. לאורך כל השדרה הבנויה בציפוף ולגובה, נמצאות מסעדות, ברים, בתי קפה, חנויות ומשרדים. בצד הדרומי של השדרה, בחלק שממערב לכיכר אילן רמון, נמצאים משרדי הממשלה של העיר. ממערב, התחנה המרכזית של אשדוד ומרכז מסחרי "גן העיר" בהמשך, בואכה קריית התרבות ע"ש צבי צילקר.

מצפון לצומת, השדרה נפגשת עם רחוב הגדוד העברי הפונה לקניון סימול ולבית עיריית אשדוד שבקריית התרבות. בהמשך, עד הצומת עם שדרות ירושלים, פונה ממערב מרכז מסחרי של המע"ר הצפוני, בו גורדי השחקים מגדל דמרי ומגדלי K התאומים, וכן בניין המשרדים "יונטרייד".

צומת ירושלים – צומת חיים משה שפירא-יהודה הלוי

במקטע שבין שדרות ירושלים לרחובות חיים משה שפירא ויהודה הלוי, מתקיים פינוי בינוי רחב-היקף ממערב ברובע ד' במקום שכונותיה שנבנו בשנות ה-70[9], ובנייה צפופה לגובה הפונה לשדרה.[10][11] ממזרח, בקרבת צומת ירושלים – בשטח רובע ה', נמצא גן המחתרות ובהמשך בית הספר התיכון מקיף ד'.

מזרחה, ברחוב יהודה הלוי – מובילה הדרך למרכזון רובע ו' דרך קניון לב אשדוד שנסגר ב-2023, הנמצא בהליכי פינוי בינוי. ממערב, רחוב חיים משה שפירא, שבמעלהו נמצא מרכזון רובע ד' ובניין המשרדים "בית אוצר" – שבעבר היה בית עיריית אשדוד ובקרבתו התרחש הפיגוע בקו 9. בהמשך, רחוב רוגוזין הארוך, הנמתח מלב רובע א' עד בואכה חוף הקשתות. זהו אחד מן הרחובות הראשונים בעיר (נחנך ב-1958) ובעבר היה מרכז תרבותי בה, אך ירד מגדולתו עם התרחבות העיר, בתחילת המאה ה-21.

צומת חיים משה שפירא-יהודה הלוי – צומת יצחק הנשיא

גם במקטע זה, ממערב נמצא רובע ד' וממזרח רובע ה', כאשר אין אתרים ציבוריים הפונים לשדרה ובו היא מתפקדת באופן בלעדי כעורק תחבורה. בצומת עם שדרות יצחק הנשיא, ממערב, הדרך עולה לרובע א' הוותיק, לכיכר הדייגים וטיילת חוף לידו, ועוברת בדרך ברחוב רוגוזין ובשכונת המגדלים ברחוב הדקל הפונה לים. ממזרח, הדרך עוברת דרך רובע ב' הוותיק גם הוא, שנבנה בשנות ה-60, ומובילה עד לכיכר אלתא שבין רובע ג' ו-ז' דרך פארק בן-גוריון ושדרות בני ברית, בה עוברת היציאה והכניסה הצפונית לעיר.

צפון

צומת יצחק הנשיא – צומת ז'בוטינסקי

בחלק הצפוני של המקטע שבין שדרות יצחק הנשיא לשדרות ז'בוטינסקי, השדרה מסתעפת למקומות מרכזיים בעיר. בצומת עם רחוב שבי ציון, הדרך מובילה ממערב למרכז קליטה בית קנדה ולמרכז מסחרי רובע א' ועוברת בניין ההסתדרות שברחוב הראשונים, ובמרכז מסחרי קטן נוסף, וממשיכה עד גן אלישבע. ממזרח, במרחק הליכה נמצא המרכז המסחרי והשוק העירוני של רובע ב' והספרייה העירונית ע"ש יוסף מאירהוף.

צומת ז'בוטינסקי – צומת בן-גוריון

בניית רובע פארק לכיש במבט מגבעת יונה, נובמבר 2023

במקטע שבין שדרות ז'בוטינסקי לשדרות בן-גוריון, נמצאים ממזרח מרכז מסחרי מרשת פאוור סנטר "סטאר סנטר" והמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (SCE), וממערב נבנה רובע פארק לכיש העתידי, ובו אצטדיון אשדוד.

צומת בן-גוריון – דרך תל מור

במקטע שבין שדרות בן-גוריון לדרך תל מור, השדרה חוצה את אזור התעשייה הקלה, קריית חלוצים, ממזרח, ואת אזור התעשייה הכבדה ואזור פארק לכיש, קריית איתנים, ממערב. בחלק הצפוני של המקטע, נמצאת ממערב קריית הספורט של אשדוד, הנמצאת בבנייה, ותעשיות עורף נמל אשדוד.

באחרית המקטע, מסתיימת השדרה בהסתעפות עם דרך תל מור המובילה ממערב לנמל, וממזרח לכביש 41.

ביולי 2023, הודיעה עיריית אשדוד על כוונתה להרחיב את שדרות הרצל במקטע שמשדרות ז'בוטינסקי ועד לכביש 41.[12] העבודות – שייערכו כחלק מהסכם הגג של העירייה עם הממשלה – כוללות הרחבת הנת"צ, רימזור, סלילת שבילי אופניים ועוד, וישרתו את רובעי המגורים החדשים הנבנים באזור.[12]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שדרות הרצל בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ אתר למנויים בלבד צפריר רינת, האם מאשדוד תתפתח העיר הישראלית החדשה?, באתר הארץ, 2 בינואר 2015
  2. ^ מירב מורן, ‏מש' התחבורה ישקיע רבע מיליארד ש' כדי להצר כביש, באתר גלובס, 16 בדצמבר 2014
  3. ^ לו הייתי רוטשילד, באתר ynet, 30 במרץ 2018
  4. ^ כמעט לכל אורכן
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 משה דרור, אריאלה ברמכר (ע), הקדנציה השלישית, צילקר – אשדוד שאהב, אשדוד: אבי אלעד, 2022, עמ' 154-155
  6. ^ משה סידי, שדרות הרצל אחד הכי מסוכנים בארץ, באתר אשדוד אונליין, ‏14 בנובמבר 2017
  7. ^ דניאל הרץ, ‏דו"ח: אלו הרחובות הכי מסוכנים בישראל, באתר כיכר השבת, 23 בפברואר 2017
  8. ^ ויקטוריה קונבסקי, הבוקר: נפתח נתיב התחבורה הציבורית בציר הרצל, באתר כאן דרום אשדוד, ‏19 באוגוסט 2019
  9. ^ הילה ציאון, אחרי עשור: אור ירוק ל-680 דירות חדשות בפינוי בינוי באשדוד, באתר ynet, 30 באוקטובר 2020
  10. ^ אשדוד ממשיכה להתפתח: זהו פרויקט הנדל"ן החדש בעיר, באתר אייס, 9 באוגוסט 2023
  11. ^ אתר למנויים בלבד עופר פטרסבורג, החזון של הרצל, באתר "ידיעות אחרונות", 31 באוגוסט 2017
  12. ^ 12.0 12.1 עופר אשטוקר, פורסם מכרז להרחבת שדרות הרצל – פרויקט הגל הירוק יורחב עד המפגש עם כביש 41, באתר אשדוד נט, ‏24 ביולי 2023
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0