תחנת הרכבת תל אביב – ההגנה
תל אביב – ההגנה | ||
---|---|---|
![]() | ||
מידע על הבניה | ||
חנוכת התחנה | 22 ביוני 2002 | |
מיקום | ||
קואורדינטות | 32°03′15″N 34°47′04″E / 32.0541666666667°N 34.7845833333333°E | |
אתרים סמוכים | התחנה המרכזית תל אביב | |
מידע על התחנה | ||
שירות רכבות | שירות רכבות בתחנה | |
תחנת הרכבת תל אביב – ההגנה היא תחנת רכבת בתל אביב-יפו. היא ממוקמת על דרך ההגנה וסמוכה לתחנה המרכזית החדשה של תל אביב. מקום התחנה הוא על מסילת איילון. מיקום התחנה על מסילת החוף הוא כ-98.5 קילומטר דרומית לתחנת הרכבת חיפה מזרח.
תוכן עניינים
היסטוריה
התחנה, אשר נחנכה ב-22 ביוני 2002, תוכננה על ידי "קייזר-קייזר-לקנר אדריכלים". לאחר הוספת המסילה השלישית באיילון, שנפתחה ב-2 בספטמבר 2006, נוסף לתחנה רציף אי חדש[1].
מתחנת תל אביב ההגנה נבנה גשר רכבת המוביל לצומת חולון, עליו הונחו מסילות בקו הרכבת לתחנת הרכבת ראשון לציון משה דיין ולהמשכו הלאה לאשדוד ואשקלון דרך יבנה מערב וצומת פלשת. במסגרת העבודות על הקו נבנה בתחנה רציף חמישי, שיחד עם רציף 4 משרת את הרכבות בקו. הקו נפתח ב-25 בספטמבר 2011.[2]
באוגוסט 2018 התחילה בנייה של תשתית חישמול עילי בתחנה, כחלק מההכנות להפעלת הקו המהיר לירושלים. התחנה משרתת מספר נוסעים גדול, בעיקר עקב מספר הרכבות הרב שעובר דרכה, התחנה סמוכה לתחנה המרכזית החדשה של תל אביב, משם קיים שרות אוטובוסים לכל רחבי גוש דן וישראל, אך אין קישור ביניהן והגעה מהרכבת לתחנה המרכזית דורשת הליכה של כרבע שעה.
מבנה התחנה
בתחנה אולם נוסעים סגור במפלס עליון, ממנו יורדים לרציפים באמצעות דרגנועים. בתחנה שני רציפי-אי ורציף צד אחד (חמישה רציפים בסך הכל), אליהם מגיעות חמש מסילות המשרתות אותם: שלוש המסילות המערביות ממשיכות אל התחנה התפעולית תל אביב דרום תפעולית (ומשם הנסיעות ממשיכות במקביל לכביש 1 אל מקטע מסילת הרכבת לירושלים בין תל אביב ללוד) ושתי המסילות המזרחיות ממשיכות אל מסילת הרכבת תל אביב - בני-דרום. בשל הצורך לעלות אל הגשר העובר מעל נתיבי איילון ומסילת האיילון רציפים 4 ו-5 קצרים יותר מרציפים 1-3. התחנה היא תחנת ביניים והתנועה ממנה אפשרית בשני הכיוונים. היציאה מאולם הנוסעים היא ישירות לדרך ההגנה.
תוכניות עתידיות
- במסגרת התוכנית להקמת מסילה רביעית באיילון (תת"ל 33) מתוכננת הוספת רציף ששי לתחנה, על שטח תעלת האיילון.[3]
- גשר ההגנה יורחב לכיוון צפון ויוכנס בו נתיב אשר ישרת את קרונות המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - הקו הסגול, לכשתושלם בנייתו בשנת 2024 לפי הצפי.[4]
שירות רכבות בתחנה
בתחנה עוצרות כל הרכבות בקווים נהריה-באר שבע, בנימינה-רחובות, רעננה מערב-תל אביב-ראשון לציון-אשקלון, נתניה-בית שמש ונהריה-מודיעין למעט חלק מרכבות הלילה לנתב"ג ומנתב"ג. בעתיד ניתן יהיה להגיע מן התחנה לירושלים ברכבת מהירה.
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
מסילת איילון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
בתחנה עצמה
קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
15 | מטרופולין | בי"ח וולפסון - בית בארבור | ♿ |
16 | דן | מסוף כרמלית - אלנבי - לוינסקי - תחנה מרכזית חדשה - רכבת ההגנה - שכונת התקווה - נווה כפיר - נווה צה"ל - נווה בארבור - כפר שלם - ניר אביב - רמת השקמה רמת גן - אצטדיון וינטר, רמת גן | ♿ |
35 | מטרופולין | מסוף כורזין גבעתיים - דרך הטייסים - בר לב - משה דיין - ההגנה - רכבת ההגנה - חיל השריון - צומת חולון - דרך השבעה - הפלד - המלאכה - מרכז עזריאלי חולון - חצי חינם - המרכבה, חולון | ♿ |
46 | דן | מסוף 2000 - נחלת יצחק - יד אליהו - רכבת ההגנה - תחנה מרכזית חדשה - רחוב יפת - בת ים | ♿ |
54 | דן | כרמלית - עתידים | ♿ |
104 | דן | רידינג - בן יהודה - מסוף כרמלית - אלנבי - לוינסקי - תחנה מרכזית חדשה - רכבת ההגנה - ההגנה - יגאל אלון - יצחק שדה - הטייסים - אלוף שדה - מחלף אלוף שדה - תל השומר, רמת גן | ♿ |
116 | דן | מסוף הטייסים ← מסוף כרמלית | ♿ בוקר בלבד |
204 | דן | רידינג - בן יהודה - מסוף כרמלית - אלנבי - לוינסקי - תחנה מרכזית חדשה - רכבת ההגנה - שכונת התקווה - דרך בר לב - ניר אביב - מסוף הטייסים | ♿ |
236 | קווים | מסוף כרמלית - אלנבי - לוינסקי - תחנה מרכזית חדשה - רכבת ההגנה - ההגנה - משה דיין - דרך בר לב - חוות שלם - מחלף מסובים - אור יהודה | ♿ |
304 | דן | מסוף כרמלית - אלנבי - לוינסקי - תחנה מרכזית חדשה - רכבת ההגנה - שכונת התקווה - דרך בר לב - ניר אביב - מסוף הטייסים | ♿ |
רח' החרש והתחנה המרכזית
בנוסף לשירות לתחנה עצמה בגשר ההגנה, ישנם מספר קווים העוברים על רחוב החרש ואת התחנה המרכזית שהינה קרובה לתחנה.
קווי הרכבת העוברים בתחנה
קו הרכבת הלילי באר שבע – מרכז — תל אביב – ההגנה באר שבע – מרכז • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – יוספטל • תל אביב – ההגנה |
קו הרכבת הלילי נמל התעופה בן-גוריון — נהריה נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה . תל אביב – סבידור מרכז • הרצליה • נתניה • חדרה – מערב • בנימינה • חיפה – חוף הכרמל • חיפה מרכז – השמונה • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת באר שבע – מרכז — כרמיאל באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • קריית גת • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • חדרה – מערב • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • אחיהוד • כרמיאל |
ראו גם
קישורים חיצוניים
ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.
- התחנה באתר רכבת ישראל
- התחנה באתר דן (הקישור אינו פעיל, 22 בספטמבר 2017)
הערות שוליים
- ↑ שרון קדמי, רכבת ישראל פתחה לתנועה את המסילה השלישית באיילון, באתר הארץ, 5 בספטמבר 2006
- ↑ מיכאל יעקובסון, הקטרים באים: קו הרכבת החדש של גוש דן נחשף, באתר Xnet, 11 ביולי 2011
- ↑ תת"ל 33 - מסילה רביעית באיילון - משרד הפנים
- ↑ נתונים הנדסיים של הגשר, באתר נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים.
קו הרכבת המהיר לירושלים | ||
---|---|---|
תחנות | הרצליה • תל אביב – אוניברסיטה • תל אביב – סבידור • תל אביב – השלום • תל אביב – ההגנה • נתב"ג • ירושלים – יצחק נבון • ירושלים – מרכז (תחנה עתידית אפשרית) • ירושלים – ממילא (תחנה עתידית אפשרית) • ירושלים – הכותל (תחנה עתידית אפשרית) | |
גשרים | מעל כביש 1 (גשר 1) • גשר 2 • גשר 3 • גשר 4 • גשר 5 • עמק איילון (גשר 6) • גשר 7 • נחל יתלה (גשר 8) • גשר 9 • עמק הארזים (גשר 10) | |
מנהרות | מנהרת הרכבת ליד מחלף שפירים • מנהרה 1 • מנהרה 2 • מנהרה 3 • מנהרה 3A • מנהרה 4 |