תחנת הרכבת הוד השרון – סוקולוב
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 2 בספטמבר 2006 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | בסמוך לרחוב סוקולוב בין הוד השרון לכפר סבא. | ||||
קואורדינטות | 32°10′12″N 34°54′09″E / 32.169928°N 34.902439°E | ||||
אתרים סמוכים | רחוב סוקולוב, הוד השרון/כפר סבא. | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | רעננה, כפר סבא, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים, באר שבע | ||||
|
מסילת השרון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
תחנת הרכבת הוד השרון – סוקולוב היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל, המשרתת את אזור כפר סבא, הוד השרון, רעננה והסביבה והיא חלק ממסילת השרון.
מיקום
התחנה נמצאת בקצה הצפוני של השטח המוניציפלי של הוד השרון, בסמוך לקצה הדרומי של כפר סבא.
בסמוך לתחנה עובר רחוב סוקולוב, שמקשר בין הערים, ומכאן יש המתייחסים אל התחנה בשם "תחנת סוקולוב". לעיתים מכונה התחנה "כפר סבא מרכז" על מנת להבדיל אותה מתחנת הרכבת כפר סבא – נורדאו שנקראה עם פתיחתה "תחנת הוד השרון - כפר סבא" (או "תחנת כפר סבא - הוד השרון", לסירוגין), ולאחר פתיחת התחנה נקראה "תחנת הרכבת הוד השרון" עד מרץ 2010.
היסטוריה
בשנת 1998 הכריז מנכ"ל הרכבת עמוס עוזני על פרויקט פיתוח קו הרכבת תל אביב-פתח-תקוה-כפר-סבא בהשקעה של 650 מיליון שקל. על פי התכנון דאז הקו היה אמור להיות קו הרכבת החשמלי הראשון בישראל[1]. הפרויקט התבסס על שדרוג ושיקום מסילת הירקון, שיקום קטע במסילה המזרחית ההיסטורית וסלילת קטע קצר חדש לתחנת נוסעים שתוקם על גבול כפר סבא (תחנת הרכבת כפר סבא – נורדאו). הפרויקט באותה עת לא כלל את סלילת המשך המסילה לכיוון רעננה וחיבור למסילת החוף[2]. באוגוסט 2000 ראש הממשלה, אהוד ברק, הכריז על תוכנית להאריך את הקו מערבה, לבנות תחנת רכבת נוספת במרחק של כשני קילומטרים מתחנת כפר סבא – נורדאו, כתחנת הקצה של השלוחה, ולהפעיל את הקו באמצעות גוף פרטי שייבחר במכרז[3]. הוועדה מחוזית לתכנון ולבנייה אישרה להפקדה את התוכנית בדצמבר 2001[4].
הקמת התחנה החלה ברבעון השני של שנת 2003. בנוסף להקמת מבנה התחנה עצמו, היה צורך לפנות וליישר את תוואי השטח מאתר הבנייה מזרחה אל תחנת כפר סבא - נורדאו ולחבר במסילה את שתי התחנות[5]. המסילה תוכננה כך שתעבור מעל אולם הנוסעים של התחנה וכך שיהיה ניתן להמשיכה באמצעות גשר לכיוון רעננה. לכן היא הוקמה על סוללה גבוהה מעל מפלס הקרקע (עיצוב זה מזכיר את תחנת הרכבת ראשון לציון – הראשונים). במקביל לבניית התחנה והמסילה אליה, החלה בנייתו של כביש 531 מהרצליה לכביש 6, פרויקט תחבורתי נוסף באזור. נתיביו של הכביש - אף הם גבוהים ממפלס הקרקע - כולאים ביניהם את המסילה. בצמוד לתחנה נסלל רחוב שמקשר את כפר סבא והוד השרון ומאפשר נגישות רבה יותר לתחנה. כמו כן, הוקמו מגרש חניה למכוניות פרטיות ומסוף לתחבורה ציבורית. בתחילת 2004 תכננה רכבת ישראל לפרסם מכרז לחשמול הקו מכפר סבא-לראשון לציון מערב, אך לבסוף בוטלה תוכנית החשמול מחוסר תקציב[6]. תחנת הרכבת נפתחה ב-9 בספטמבר 2006[7].
התחנה שימשה כתחנת הקצה של הקו לכיוון מזרח עד לפתיחת תחנות רעננה והשלמת מסילת השרון ביולי 2018[8].
החל ממרץ ועד סוף חודש יוני 2020 הושבתה תנועה הרכבות עקב התפשטות נגיף הקורונה. רכבת ישראל ניצלה את ההשבתה לשיפורים ושדרוגים של תשתיות ובין היתר החלה בעבודות לשדרוג המסילה המזרחית באזור מחלף אלישמע. במסגרת העבודות פורק מקטע גדול של פסים וקו "הנגב המערבי" (באר שבע - רעננה) פוצל לשני קווים: באר שבע - ראש העין צפון וכפר סבא - הרצליה. הקו החדש איפשר לנוסעי ערי השרון להגיע בזמן מהיר יותר להרצליה ומשם להחליף רכבת לכיוון דרום[9]. הקו פעל עד לספטמבר 2020 והתחנה נסגרה, בחודש פברואר 2021 צפויה התחנה לחזור לפעילות[10][11].
ב-20 באוגוסט 2020 נפתחה רמפה חדשה במחלף סוקולוב שמאפשרת לבאים מכביש 531 להגיע לתחנה וסביבתה. במסגרת העבודות גם הורחב חניון תחנת הרכבת[12].
ב-19 בנובמבר 2021 הושלמה בתחנה התקנתה של מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[13]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.
ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[14].
מבנה התחנה
בתחנה שני רציפים. מרציף 1 יוצאות הרכבות לכיוון תל אביב, ראשון לציון, ובאר שבע, ומרציף 2 יוצאות רכבות לכיוון רעננה. אולם הנוסעים נמצא במפלס הקרקע, ובקומה שמעליו נמצאים הרציפים והמסילות. הירידה מהרציפים לאולם הנוסעים אפשרית באמצעות מעליות ומדרגות, ואילו העלייה אליהם אפשרית גם באמצעות דרגנועים (בכל אחד מהרציפים מצויים דרגנוע, מעלית וגרם מדרגות). כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות דרך אולם הנוסעים, הפתוח בשעות היום (מהבוקר עד הערב).
שירות הרכבות בתחנה
- תחנה זו משמשת כתחנה ביניים בקו אשקלון - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון.
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קווי אוטובוס לתחנה
ישנם מספר קווי אוטובוס אזוריים העוצרים בתחנה.
קווים ממסוף רכבת סוקולוב
ישנו מסוף בצמוד לתחנת הרכבת. ממנו יוצאים מספר קווים פנימיים וקו לכפר סבא המופעלים על ידי חברת "מטרופולין"
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
1 | מטרופולין | קניון שרונים ← כיכר הנשיא ← מגדיאל ← רכבת סוקולוב ← מתחם 200 ← חנקין ← גיל עמל ← חנקין ← מתחם 200 ← מגדיאל ← כיכר הנשיא ← קניון שרונים | ♿🔄 |
3 | רכבת סוקולוב - סוקולוב - דרך מגדיאל - הבנים - הנרייטה סולד - המחתרות - נווה הדר - ז'בוטינסקי - קניון מרגלית | ♿ | |
4 | קניון מרגלית ← כיכר הנשיא ← מגדיאל ← מתחם 200 ← חנקין ← גיל עמל ← אלישמע ← גיל עמל ← חנקין ← מתחם 200 ← רכבת סוקולוב ← מגדיאל ← כיכר הנשיא ← קניון מרגלית | ♿🔄 | |
5 | רכבת סוקולוב - מגדיאל - עירייה - בן-גוריון - הבנים - רמת הדר - קניון מרגליות - קניון שרונים | ♿ | |
64 | רכבת סוקולוב - מגדיאל - כיכר הנשיא - שרת - עיריית הוד השרון | ♿ בשעות העומס בלבד | |
68 | רכבת סוקולוב - סוקולוב - כפר סבא, ויצמן - בית חולים מאיר - משה סנה - משה וילנסקי - קניון כפר סבא הירוקה - כפר סבא הירוקה | ♿🚆 בשעות העומס בלבד | |
249 | רכבת סוקולוב - מגדיאל - קניון מרגליות - קניון שרונים - מחלף ירקון - תל אביב-יפו, דרך נמיר - שאול המלך - כיכר רבין - אלנבי - כרמלית | ♿ | |
565 | רכבת סוקולוב - מגדיאל - קניון מרגליות - קניון שרונים - מחלף ירקון - מחלף מורשה - ציר ז'בוטינסקי - תל אביב-יפו, דרך בגין - המסגר - תחנה מרכזית חדשה | ♿ |
קווים העוברים על רחוב סוקולוב
על רחוב סוקולוב עוברים מספר קווים עירוניים המשרתים את התחנה ליישובים הקרובים בנוסף להוד השרון עצמה, את כל הקווים מפעילה חברת מטרופולין.
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
11 | מטרופולין | קניון שרונים - קניון מרגליות - כיכר הנשיא - מגדיאל - רכבת סוקלוב - כפר סבא, ויצמן - מסוף צומת רעננה | ♿ |
12 | גיל עמל - חנקין - מתחם 200 - מגדיאל - רכבת סוקולוב - כפר סבא, ויצמן - מסוף צומת רעננה | ♿ | |
42 | פתח תקווה, בית רבקה - בית חולים השרון - קרול - נווה מעוז - אזור תעשייה סגולה - הוד השרון, קניון שרונים - מגדיאל - רכבת סוקולוב - כפר סבא, קניון ערים - ויצמן - אזור תעשייה כפר סבא | ♿ | |
259 | כפר סבא, אזור תעשייה - ויצמן - קניון ערים - הוד השרון, רכבת סוקולוב - מגדיאל - קניון מרגליות - קניון שרונים - מחלף ירקון - מחלף מורשה - רכבת בני ברק - תל אביב-יפו, רמת החייל - עתידים |
מקרא סימנים:
- ♿ - אוטובוס עירוני נגיש
- 🔄 - קו סיבובי (מעגלי)
- 🚆 - קו הזנה המותאם לזמני הרכבת
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת הוד השרון – סוקולוב באתר רכבת ישראל
הערות שוליים
- ^ גדי גולן, רשות הרכבות תשקיע 815 מיליון ש' בפיתוח הרכבות והתשתיות - עד סוף שנת 2000, באתר גלובס, 29 במרץ 1998
- ^ דוד חיון, מנכ"ל הרכבת: נשקיע בפיתוח הרכבת 2 מיליארד דולר עד 2010, באתר גלובס, 8 באוקטובר 1998
- ^ מאת ענת ג'ורג'י, ועדת שרים: לפרסם המכרז המוקדם למפעיל רכבת בקו תל אביב-כפר סבא בתוך 90 יום, באתר הארץ, 6 ביוני 2001
- ^ שלומי שפר, הוועדה המחוזית הפקידה בתנאים שתי תוכניות לבניית תחנות רכבת בהוד השרון, באתר הארץ, 3 בדצמבר 2001
- ^ שרון קדמי, הוד השרון: תתאפשר פתיחת תחנת הרכבת לת"א, באתר גלובס, 9 במרץ 2003
- ^ גל ניסים, רכבת ישראל: הפעלת רכבת באנרגיה חשמלית תחסוך 300 מיליון ש' בשנה, באתר גלובס, 25 בינואר 2004
- ^ הארץ, תחנת הרכבת לתושבי כפר סבא והוד השרון תיפתח במוצ"ש, באתר TheMarker, 7 בספטמבר 2006
- ^ סוניה גורודיסקי, ממחר - תחנת רכבת חדשה ברעננה; כץ: "ותרו על הרכב הפרטי", באתר גלובס, 2 ביולי 2018
- ^ אסנת ניר, המסילות והכבישים ריקים - זה הזמן להאיץ פרויקטים בתחבורה הציבורית, באתר TheMarker, 25 במרץ 2020
- ^ מחדל: "הרכבת תחזור לפעילות בהוד השרון רק בדצמבר-ינואר 2021", באתר mynethodhasharon, 2020-06-16
- ^ חידוש שירות הרכבות בתחנות כפר סבא - נורדאו, הוד השרון - סוקולוב ורעננה, באתר רכבת ישראל
- ^ לירון סובול, בשעה טובה: רמפת סוקולוב בכביש 531 נפתחת לתנועה, באתר צומת השרון, 20 באוגוסט 2020
- ^ נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021
- ^ שיפור השירות בתחנות אשדוד, משה דיין, בני ברק, פ, באתר רכבת ישראל
33485917תחנת הרכבת הוד השרון – סוקולוב