מחלף יוספטל
מראה המחלף מכיוון מזרח | |
תאריך הקמה | 25 בינואר 2005 |
---|---|
מיקום | בת ים, חולון |
כבישים במחלף |
כביש 20 שדרות יוספטל בבת ים רחוב אליעזר הופיין בחולון |
מסילות במחלף | מסילת הרכבת תל אביב - בני-דרום |
אתרים סמוכים | תחנת הרכבת בת-ים יוספטל |
מחלף יוספטל הוא מחלף בנתיבי איילון הממוקם בין שדרות יוספטל בבת ים ורחוב אליעזר הופיין בחולון. המחלף נבנה בתצורת מחלף יהלום. גשר המחלף נבנה בתוואי הכביש העירוני.
המחלף נפתח לתנועה ב-25 בינואר 2005 כחלק מתוכנית השלמת המחלפים בקטע הדרומי של נתיבי איילון. עד לבניית המחלף עמד במקום צומת. לקראת בניית המחלף פוצל הצומת לשני חלקים והכביש העירוני המקשר בין חולון לבת ים הורחב והוגבה כחלק מבניית הגשר. בניית המחלף החלה בשנת 2000 והיא הושלמה בשנת 2004. הפרויקט כלל שיקוע קטע הכביש בנתיבי אילון, סלילת שני מסלולים ברוחב שלושה נתיבים כל אחד, בניית הגשר עצמו, והקמת תשתיות היקפיות (הקמת מערכות ניקוז, בניית קירות אקוסטיים והתקנת מערכות תאורה). עלות הפרויקט כולו מוערכת בכ-55 מיליון שקל.
הקמת המחלף לוותה בהתנגדות ארגונים סביבתיים ואנשי מקצוע מתחום התחבורה, אשר מחו באופן עקרוני נגד תוכנית משרד התחבורה לסלילת כבישים והרחבת תשתיות התחבורה, אשר פוגעת בסביבה, במקום לפתח ולקדם את התחבורה הציבורית.[1]
במחלף נמצאת תחנת הרכבת יוספטל שנחנכה בשנת 2011 כחלק ממסילת הרכבת תל אביב - בני-דרום.[2]
הצעה לתיקון חוק התכנון והבנייה
הקמת המחלף לוותה בביקורת ציבורית לגבי דרכי הפרסום לציבור בנוגע להקמת המחלף. המבקרים טענו כי ההודעות אשר פורסמו לציבור פורסמו בשפה משפטית שלא הייתה נהירה לאוכלוסייה המתגוררת באזור זה, אשר מורכבת מעולים חדשים רבים אשר לא הבינו את המשמעויות המשפטיות של הודעות התכנון והבניה המורכבות וכן כי הפרסומים נעשו זמן קצר לפני תום תפוגת שלוש השנים לתביעת פיצויים על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה וכך נמנעה מהם אפשרות להגשת תביעה לפיצויים. לאחר תחילת הבניה בשטח הספיקו כ-100 תושבים להגיש בקשה לפיצויים. מאות תושבים נוספים זכו להארכה נוספת משר הפנים אך רובם נותרו ללא מענה.
בעקבות המאבק האזרחי והפגיעה בתושבים, יזמו סטודנטים מפרויקט גל תיקון לחוק אשר הוגש בשיתוף עם חבר הכנסת רן כהן. התיקון אשר כונה "הצעת חוק מחלף יוספטל" נועד להגביר את השקיפות בהליכי התכנון והבניה ולמנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. הצעת החוק נדחתה בעקבות התנגדות הממשלה, אך לאחר עזיבתו של כהן את הכנסת, היא הוגשה שוב על ידי חברי הכנסת ניצן הורוביץ, אופיר פינס-פז, אילן גילאון, שי חרמש, אריה אלדד, חיים אורון ושלמה מולה.
קישורים חיצוניים
- הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון - פרסום נאות), התשס"ח-2008, אתר הכנסת
- הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון - פרסום נאות), התשס"ט-2009, אתר הכנסת
- התושבים יוצאים למאבק במגרש, שהפך לכביש, שהפך לאיילון דרום - חדשות, הארץ
הערות שוליים
- ^ דניאל מורגנשטיין, כבישים עליך ישראל, גליליאו (פורסם 9 בנובמבר 2005, אוחזר ב-4 באפריל 2010
- ^ קו הרכבת תל אביב - ראשון לציון מערב, אתר רכבת ישראל, אוחזר ב-5 באפריל 2010
הקודם: מחלף קוממיות |
מחלפים בנתיבי איילון | הבא: מחלף דב הוז |
32276144מחלף יוספטל