תחנת הרכבת פאתי מודיעין
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 1 בספטמבר 2007 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | מערב העיר מודיעין-מכבים-רעות | ||||
אתרים סמוכים | אזור מלאכה מרכז עינב (ישפרו), מודיעין-מכבים-רעות, מחלף ענבה | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | נתב"ג, תל אביב, בנימינה, חיפה, קריית מוצקין, עכו, נהריה ולעיתים עתלית | ||||
|
תחנת הרכבת פאתי מודיעין היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את העיר מודיעין-מכבים-רעות ואת פרברי העיר. התחנה ממוקמת על מסילת מודיעין–ענבה ומשמשת כתחנת ביניים. רציפי התחנה ממוקמים בין מסלולי כביש 431.
היסטוריה
תכנון קו הרכבת למודיעין החל בשנות ה-90 של המאה ה-20 עם הקמת העיר. ב-1997 הודיעו משרדי האוצר והתשתיות כי נשקלת האפשרות שהקו יופרט, יוקם ויופעל על ידי יזם פרטי, אך ההחלטה לא יצאה לפועל[1]. בשנת 2000 החלה עיריית מודיעין לקדם את תכנון תחנה באזור מרכז העסקים הראשי של העיר כתחנת הקצה של הקו, במטרה שהוא יפתח בשנת 2004[2]. המכרז להקמת הקו פורסם בספטמבר 2002[3], החברות טר-ארמה ודניה סיבוס זכו במכרזים להקמת תשתית המסילה[4].ביוני 2003 פורסם המכרז להקמת התחנה[5]. התחנה נפתחה ב-1 בספטמבר 2007[6][7].
ב-2 בדצמבר 2020, נחנכה התחנה המשודרגת, לאחר שנתיים של עבודות הרחבה. העבודות כללו הקמת חניון כלי הרכב הצמוד למרכז עינב ובו 700 מקומות חנייה, וגשר הולכי הרגל המחבר בין החניון החדש לתחנה. בנוסף נבנו שני רציפים חדשים הצפויים לשמש קו רכבת פרברי ממודיעין לירושלים, 2 הרציפים החדשים מתחברים למסילת ירושלים–גנות דרך קשת מודיעין[8].
בשנת 2021 ותחילת 2022 התבצעו בתחנה עבודות להצבת תשתית חשמול בתחנה, תשתית זו מאפשרת לציוד נייד חשמלי לנסוע בתחנה[9]. עם סיום העבודות התחנה היא אחת מ-11 תחנות רכבת בארץ המחוברות לתשתית החשמול וב-31 במרץ 2022 התחיל לפעול ממנה קו פרברי אל תחנת הרכבת ירושלים - נבון דרך קשת מודיעין.
מבנה התחנה
לתחנה 4 רציפים: 2 רציפי צד ואי רציפים ביניהם המשרתים 4 מסילות. היציאה מהתחנה אפשרית מהרציפים באמצעות מעבר תת-קרקעי. סמוך לתחנה ממוקם חניון ללא תשלום לכ-300 כלי רכב.
בתחנה זו הותקנה מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית ב-2022. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. באותה עת הציוד החשמלי של רכבת ישראל היה קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.
שירות הרכבת בתחנה
ברוב שעות היום יש שתי רכבות בכל שעה לתל אביב ולחיפה כאשר הן ממשיכות לנהריה, ושתי רכבות בכל שעה לתחנת הרכבת מודיעין – מרכז. משך זמן הנסיעה לתחנת תל אביב השלום הוא כ-27 דקות ולחיפה מרכז כשעה ו-35 דקות. בחזור משך הנסיעה מתחנת תל אביב השלום הוא כ-31 דקות.
ב-31 במרץ 2022 נפתח הקו בין תחנת הרכבת מודיעין – מרכז לתחנת הרכבת ירושלים – יצחק נבון, שעובר בתחנה זו. זמן הנסיעה מתחנה זו לירושלים הוא כ-22 דקות ובחזרה זמן הנסיעה הוא כ-17 דקות.
קו הרכבת מודיעין — נהריה מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בנימינה • עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת מודיעין — ירושלים-נבון מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • ירושלים-נבון |
רכבת ישראל קו הרכבת מודיעין - ראשון לציון
קווי אוטובוס לתחנה
למסוף האוטובוסים הנמצא דרומית לתחנה מגיעים שני קווי אוטובוס כאשר לשניהם מסלול כמעט זהה למעט שקו 56 נותן שירות מורחב במרכז עינב ובשכונות הציפורים ומשואה וקו 57 הוא קו מהיר.
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
56 | קווים | תחנת רכבת פאתי מודיעין - מרכז עינב - נופים - הציפורים - משואה - כיכר התחבורה - רח' תלתן - עיריית מודיעין | ♿ |
57 | תחנת רכבת פאתי מודיעין - מרכז עינב - נופים - הציפורים - כיכר התחבורה - עיריית מודיעין | ♿ | |
60 | תחנת רכבת פאתי מודיעין - הפארק הטכנולוגי | ♿ |
תוכניות עתידיות
מסילת 431
בשנת 2026 צפויה להיפתח מסילת ראשון לציון - מודיעין בין נתיבי כביש 431 לכיוון ראשון לציון ולהוות מסילת רוחב בין ערי דרום גוש דן ממודיעין דרך רמלה, תחנת הרכבת הראשונים ועד תחנת הרכבת ראשון לציון משה דיין. עם סיום הקמת המסילה יחל לפעול קו נוסעים נוסף אשר יחל בתחנת מודיעין מרכז וימשיך מערבה דרך תחנה זו.
גלריה
-
רציף בתחנה, 2007
-
מערך IC3 מספר 7247 בתחנה בעת נסיעת המבחן, 2007
-
תחנת הרכבת פאתי מודיעין יחד עם אזור התעשייה שלצידה. רציפים 3 ו-4 בבנייה, אוגוסט 2019
-
קשת מודיעין בבנייה, ברקע צומת המסילות "כפר דניאל", אוגוסט 2019
-
מחלף ענבה לכיוון מערב בנק' בה מתפצלות המסילות לתל אביב, לראשון לציון ולירושלים, יולי 2020
-
קשת מודיעין, מחלף ענבה לכיוון מערב, פברואר 2022
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת פאתי מודיעין, באתר רכבת ישראל
- פיתוח עתידי, באתר משרד התחבורה
- תחנת רכבת פאתי מודיעין וגשר הולכי רגל - פאתי מודיעין, באתר לויטון-שומני ארכיטקטים
הערות שוליים
- ^ דוד חיון, משרדי האוצר והתשתיות יכינו מיכרז בינלאומי להפרטת קו רכבת חדש, באתר גלובס, 11 באוגוסט 1997
- ^ דליה טל, עיריית מודיעין: לתכנן כבר כעת קו רכבת לת"א, ללא כל קשר לקו ת"א-ירושלים, באתר גלובס, 26 בנובמבר 2000
- ^ גל ניסים, נתב"ג-מודיעין: הרכבת מוציאה מכרזים להקמת קו רכבת חדש, באתר גלובס, 9 בספטמבר 2002
- ^ גל ניסים, חברת תר ארמה זכתה במכרזי הרכבת להקמת הקו נתב"ג-מודיעין, באתר גלובס, 10 באוקטובר 2002
גל ניסים, דניה סיבוס זכתה במכרז לעבודות תשתית בקטע קו נתב"ג-מודיעין ב-169 מיליון שקל, באתר גלובס, 6 ביוני 2003 - ^ רכבת ישראל פירסמה מכרז להקמת תחנה בכניסה למודיעין; בחירת הזוכה - ביולי, באתר TheMarker, 1 ביוני 2003
- ^ אבי בר-אלי, הרכבת ממודיעין תצא לדרך במוצאי שבת; זמן הנסיעה לת"א 20 דקות, המחיר 12.5 ש', באתר הארץ, 27 באוגוסט 2007
- ^ תמרה טראובמן, האם הרכבת לת"א תגרום לתושבי מודיעין לוותר על המכונית?, באתר הארץ, 21 באוגוסט 2007
- ^ ינון שניר, מודיעין: נחנכה תחנת הרכבת המשודרגת "פאתי מודיעין", באתר כל העיר, 8 בדצמבר 2020
- ^ "רכבת ישראל", פרויקט החשמול, קו הרכבת למודיעין, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות - ביצוע פרויקטים בתחבורה, 26 בפברואר 2022
38348452תחנת הרכבת פאתי מודיעין