תחנת הרכבת אופקים
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 2 בינואר 2016 | ||||
אדריכל | שלמה גנדלר[1] | ||||
מיקום | |||||
מיקום | אזור התעשייה הצפוני של אופקים, שכונת חורשת נוח | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | באר שבע, אופקים, נתיבות, אשקלון, יבנה, רחובות, תל אביב, הרצליה, נתניה, חדרה ובנימינה | ||||
|
תחנת הרכבת אופקים היא תחנת רכבת המשרתת את העיר אופקים וסביבתה. התחנה ממוקמת ליד אזור התעשייה. שטחה הוא 600 מ״ר, והוכשר בה שטח לחניית 250 כלי רכב. בתחנה נבנו רציף אי אחד ורציף צד אחד, והיא משמשת גם תחנה תפעולית[2].
היסטוריה
בשנת 2006 החלה רכבת ישראל בבניית מסילת אשקלון - באר שבע בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל[3]. ב-2 בינואר 2007 הונחה אבן הפינה לתחנה על ידי שר התחבורה שאול מופז[1]. תאריך היעד המקורי להשלמת התחנה היה סוף 2009, אך השלמת הפרויקט התעכבה שנים רבות. עלות הבנייה המשוערת שלה הייתה כ־50 מיליון שקל מתוך כ־2.21 מיליארד שקל שהוקצבו לבסוף לבניית הקו כולו. חנוכת התחנה תוכננה לסוף שנת 2015 – לאחר סיום סלילת קו הרכבת אשקלון–באר שבע והכשרתו באוגוסט 2015. ב־19 בספטמבר 2015 נחנך קו הרכבת אשקלון–באר שבע, והתחנה עצמה נחנכה ב־2 בינואר 2016[4][5].
התחנה הוקמה בשולי העיר, וכבר בשנת 2011 הודיע ראש העיר אופקים בפועל, צביקה גרינגולד, על הקמת רובע חדש סמוך אליה, לפי עקרונות של פיתוח מוטה-תחבורה ציבורית, כך שלרכבת חשיבות מרכזית בו, והיא תהיה נגישה בקלות ברגל ובאופניים ותאפשר הגעה מהירה של התושבים למרכזי תעסוקה בבאר שבע ובמרכז הארץ[6]. במקום ייבנו כ־1,100 יחידות דיור. בשנת 2013 החלה עמותת "יוזמת נח", שהוקמה בידי צעירים בעקבות המחאה החברתית בשנת 2011, לפעול לקידום המיזם. השכונה נקראת חורשת נח", והרובע מתוכנן במיוחד עבור צעירים במחירים בני־השגה[7]. כמו כן, מתוכנן מיזם בשיטת BOT לבניית חדרי מגורים לסטודנטים בשכר דירה מוזל בסמוך למתחם הרכבת[8]. נכון ליולי 2021 העבודות על השכונה בעיצומן.
ב-25 בדצמבר 2021 השתנה שירות הנוסעים העובר בתחנה והוא הוחלף מקו באר שבע - קו החוף המערבי - לולאת השרון, לשני קווים: קו באר שבע - אשקלון וקו באר שבע - בנימינה דרך מסילת לוד-אשקלון.
בתאריך 18 לספטמבר 2022 הוחלט לצמצם את התדירות בין אשקלון לבאר שבע מרכז וההפך לרכבת פעם בשעה בגלל עבודות החשמול, בשעות השיא מפעילה רכבת ישראל הסעות ללא עלות לתחנת באר שבע צפון ולתחנת אשקלון דרך כל תחנות הקו. בנוסף משרד התחבורה מתגבר את קו 378.
שירות רכבות בתחנה
בתחנה זו עוברת רכבת פעם בשעה אל באר שבע ואל אשקלון דרך כל תחנות הביניים.
קו הרכבת באר שבע – מרכז — בנימינה באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מזרח • רחובות • באר יעקב • לוד • לוד – גני אביב • כפר חב"ד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • בית יהושע • נתניה – ספיר • נתניה • חדרה – מערב • קיסריה – פרדס חנה • בנימינה |
קו הרכבת הלילי באר שבע – מרכז — תל אביב – ההגנה (מושבת) באר שבע – מרכז • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – יוספטל • תל אביב – ההגנה |
-
מסילת הרכבת באופקים
-
חזית תחנת הרכבת באופקים
קווי אוטובוס היוצאים מהתחנה
כל קווי האוטובוס היוצאים מהתחנה מופעלים על ידי חברת דן בדרום.
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
1 | דן בדרום | רכבת אופקים - אזור תעשייה - אופקים מרכז - מישור הגפן - שוק עירוני חדש | ♿ |
2 | רכבת אופקים - אזור תעשייה - אופקים מרכז - ביג - הריף - בן גורין - שפירא - בנה ביתך | ♿ | |
3 | רכבת אופקים - שוק עירוני חדש - מישור הגפן - הארזים - בן-גוריון - רמת שקד - שפירא - בנה ביתך | ♿ | |
4 | רכבת אופקים - שוק עירוני חדש - מישור הגפן - הארזים - בנה ביתך - אופקים מרכז - ביג | ♿ | |
5 | רכבת אופקים - הרצל - שכונת בן-גוריון - שכונת שפירא - דרך הטייסים | ♿ | |
30 | רכבת אופקים - מחנה אורים - צאלים - מחנה צאלים | ||
34 | אופקים - רכבת אופקים - פדויים - רנן - מסלול - פטיש | ||
35 | באר שבע - רכבת אופקים - מחנה אורים - מועצה אזורית אשכול | ||
130 | באר שבע - צומת הנשיא - רכבת אופקים - מחנה אורים - צאלים - מחנה צאלים | ||
134 | פטיש - מסלול - רנן - פדויים - רכבת אופקים - באר שבע | ||
135 | באר שבע - רכבת אופקים - אורים - מועצה אזורית אשכול - נווה - בני נצרים | ||
373 | מטרופולין | רכבת אופקים - אופקים - צומת גילת - נתיבות - שדרות - מסוף קסטינה - צומת ראם - מחלף גדרה - תחנה מרכזית גדרה - צומת בילו - רחובות, תחנה מרכזית | |
378 | רכבת אופקים - אופקים - צומת גילת - נתיבות - שדרות - תל אביב-יפו, מסוף 2000 |
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת אופקים, באתר רכבת ישראל
- פרופ׳ דניאל גת, זה לא רק הרכבת, זה גם מה שמסביב, באתר עמותת מרחב, 16 ביולי 2009 (ארכיון) – הצעה חלופית למיקום תחנת הרכבת באופקים
- תחנת רכבת אופקים, באתר V5 אדריכלים
- תמיר סטיינמן, היסטוריה באופקים: תחנת רכבת, באתר מאקו, 16 ביולי 2015
- ההודעה הרשמית בדף הפייסבוק של עיריית אופקים על נסיעות חינם – כולל תמונות
- אתר יוזמת נח, ובו פרטים אודות השימוש ברכבת באופקים לפי עקרונות פיתוח מוטה-תחבורה ציבורית.
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 הארץ, תחנת רכבת אופקים תוקם במסגרת סלילת קו באר שבע-אשקלון, באתר TheMarker, 3 בינואר 2007
- ^ עופר פטרסבורג, בעוד כשבועיים: הרכבת באופקים מתחילה לפעול, באתר ynet, 15 בדצמבר 2015
- ^ שרון קדמי, החלו העבודות להקמת קו רכבת לשדרות, נתיבות ואופקים בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל, באתר הארץ, 15 בפברואר 2006
- ^ אלמוג בן זכרי, באיחור של כמעט עשור: הרכבת הגיעה לאופקים, אבל לא כולם מרוצים, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2015
- ^ נחנכה תחנת הרכבת באופקים, באתר ynet, 31 בדצמבר 2015
- ^ צפריר רינת, באופקים מתאימים את תכנון העיר למיקום תחנת הרכבת, באתר הארץ, 19 באוגוסט 2011
- ^ סטלה קורין-ליבר, אני יכול לחשוב שלפוליטיקאים טוב שיש איזו חצר אחורית כזו שאוספת אליה את אלה שלא עומדים בקצב, באתר גלובס, 12 בספטמבר 2013
- ^ בן שיף, אופקים חדשים- נגישות והזדמנויות תעסוקה עם חנוכת תחנת הרכבת, באתר וואלה!, 31 בדצמבר 2015
38305389תחנת הרכבת אופקים