תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
נמל התעופה בן-גוריון
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 10 באוקטובר 2004
מיקום
מיקום נמל התעופה בן-גוריון
קואורדינטות 32°00′01″N 34°52′13″E / 32.000378924838195°N 34.87041234970093°E / 32.000378924838195; 34.87041234970093
אתרים סמוכים טרמינל 3
מידע על התחנה
שירות רכבות מודיעין, תל אביב, ירושלים, בנימינה, עתלית, חיפה, קריית מוצקין, עכו, נהריה
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון, המופעלת על ידי רכבת ישראל, משרתת את ציבור המשתמשים בנמל התעופה בן-גוריון, הן עובדי הנמל והן הנוסעים, וכן את הנוסעים למרכז העסקים והכנסים, איירפורט סיטי, הפועל בסמוך.

היסטוריה

תחנת הרכבת נבנתה כחלק מבניין טרמינל 3 בנתב"ג בתכנונו של אדריכל צבי לישר, משרד לישר-אלדר אדריכלים.

התחנה נפתחה ב-10 באוקטובר 2004, מספר שבועות לפני שהחל לפעול טרמינל 3. היא נבנתה כחלק מפרויקט A1 לבניית קו הרכבת החדש לירושלים. בתחילה התחנה שימשה כתחנת קצה לרכבות המגיעות מצפון; בהמשך נחנכה המסילה עד לתחנת הרכבת פאתי מודיעין.

בחורף של דצמבר 2013, עקב גשמים עזים, קרס קיר דופן של אפיק נחל שפירים, ומי הנחל הציפו את מנהרת שפירים בה עובדת המסילה. נגרם נזק חמור לקווי התקשורת ולמסילה עצמה והיא הושבתה למשך זמן רב.[1]

התחנה שימשה כתחנת הקצה של קו הרכבת החדש לירושלים החל מפתיחתו של הקו ב-20 בספטמבר 2018 ועד ה-21 בדצמבר 2019 עם השלמת תשתית החשמול ופתיחת הקו עד תחנת הרכבת תל אביב – ההגנה.

התחנה נסגרה ברבעון הראשון של שנת 2020 עקב התפשטות מגפת הקורונה. אולם לאחר יותר משנה לאחר סגירת התחנה, התחנה חזרה לפעילות באפריל 2021.

מבנה התחנה

בתחנה מסילה כפולה משני צידי רציף אי - מסילה מערבית (צמודה לרציף מס' 1) ומסילה מזרחית (צמודה לרציף מס' 2). בתחנה יש מעליות, דרגנועים ומדרגות המובילים לאולמות הנוסעים בטרמינל 3. גג התחנה מתפקד כרחבת כניסה לטרמינל 3.

בספטמבר 2018 פרסה חברת SEMI ישראל תשתית חשמול עילי בתחנה (זו התחנה השנייה שחושמלה בארץ). המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

דרומית לתחנת נתב"ג קיימת תחנה תפעולית.

תרשים התחנה
תרשים התחנה

תוכניות עתידיות

פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.

בעתיד תחובר המסילה המזרחית אל מערך המסילות הקיים בתחנה במחלף מסילתי, בנוסף לקו הרכבת המהיר לירושלים. עם ביצוע ההתחברות יהווה אזור נתב"ג צוואר בקבוק ברשת המסילות ולפיכך נדרש ביצוע תוכנית שדרוג לתחנה כדי להגדיל את קיבולת הרכבות, את הגמישות התפעולית ברשת המסילות ואת הנגישות לנתב"ג. בפברואר 2016 הקציב משרד התחבורה תקציב לקידום התכנון של הפרויקט.[2] הפרויקט נמצא כעת בשלב תכנון מפורט על ידי חברת ח.פ.ת במטרה להתחיל בביצוע כבר ב-2020.[3]

לתוכנית השדרוג[3] עלות כוללת של כ-1.6 מיליארד ש"ח והיא כוללת הוספת שתי מסילות רכבת חדשות לאורך מקטע של 6 ק"מ דרומית לשתי המסילות הקיימות, מאזור מחלף לוד במזרח ועד אזור מושב צפריה במערב. מבנה התחנה יהיה חדש כולו והוא יחליף את המבנה הקיים. התחנה החדשה תורכב משני מבנים מקורים וממוזגים: מבנה ראשי מעל שתי המסילות הקיימות ומבנה משני מעל שתי המסילות החדשות המתוכננות. שני המבנים יחוברו באמצעות גשר הולכי רגל.

שירות הרכבות בתחנה

  • בתחנה עוצרות שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו מודיעין - תל אביב - חיפה - נהריה. לקו קיימת לעיתים חלופה מקוצרת המסתיימת ויוצאת בתחנה זו ואינה ממשיכה למודיעין.
  • בתחנה עוצרות שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו ירושלים - יצחק נבון - הרצליה. בעתיד תגדל התדירות ל-3 רכבות ובעתיד הרחוק ל-5. לקו קיים גם חלופה מקוצרת שמסתיימת ויוצאת מתחנה זו ולא ממשיכה לירושלים.
  • עד לסגירת השירות תחנה זו שימשה כתחנת הקצה של רכבות הלילה בקו נתב"ג - תל אביב - חיפה - נהריה, אולם השירות הושבת.
  • בעבר עצרו בתחנה גם הרכבות בקו באר שבע - לוד - נתב"ג - ההגנה, אולם השירות הופסק. בעתיד, עם הגדלת מספר הרכבות בין לוד לבאר שבע, צפויות חלק מהרכבות לשוב ולעבור בתחנה.
קו הרכבת מודיעיןנהריה
מודיעין – מרכזפאתי מודיעיןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבנימינהעתליתחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץחוצות המפרץקריית חייםקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת ירושליםהרצליה
ירושלים – יצחק נבוןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליה
קו הרכבת הלילי באר שבע – מרכזתל אביב – ההגנה (מושבת)
באר שבע – מרכזאופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – יוספטלתל אביב – ההגנה
קו הרכבת הלילי ירושליםבנימינה
ירושלים – יצחק נבוןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – סבידור מרכזהרצליהנתניהחדרה – מערבבנימינה


קווי אוטובוס היוצאים מהתחנה

קו מפעיל מסלול מיקום הערות נוספות
שאטל רש"ת טרמינל 1 - משרד הנהלה ראשי (לכיוון טרמינל 3) - חניונים (לכיוון טרמינל 3) - טרמינל 3 קומה 0 ♿ פנימי. ללא תשלום
שאטל טרמינל 3 - חניון טווח ארוך קומה 0 ♿ פנימי. ללא תשלום
5/5א אגד נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - צומת אל על - קריית שדה התעופה קומה 2
9 נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - צומת אלעל - כביש 453 - בית נבאללה - כביש 453 - צומת אלעל - נתב"ג טרמינל 1 - נתב"ג טרמינל 3 קומה 2 ♿ סיבובי
13 קווים נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - צומת אל על - כביש 453 - שוהם קומה 2
239 נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - ממ"ן - צומת אל על - לוד - רמלה קומה 2
330 אפיקים נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 2 - צומת אל על - ראשון לציון - נס ציונה - יבנה - אשדוד קומה 2 מאסף
444 קווים נתב"ג - כביש 453 - שוהם - צומת מחצבות - צומת אלעד - ראש העין - מחלף ג'לג'וליה - כפר סבא - צומת רעננה קומה 2 מאסף
445 נתב"ג טרמינל 3 - תל אביב יפו קומה 2 ישיר
446 נתב"ג טרמינל 3 - צומת אל על - יהוד - קריית אונו - פתח תקווה קומה 2 מאסף
469 מטרופולין תל אביב יפו - נתב"ג טרמינל 3 - קריית גת - באר שבע קומה 2 יוצא ממסוף 2000, פעיל בשעות הלילה בלבד.
476 קווים לוד - נתב"ג טרמינל 3 - יהוד - תל אביב-יפו קומה 2 בשעות הערב בלבד
485 אפיקים נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - ירושלים קומה 2 ישיר
905 אגד נתב"ג טרמינל 3 - נתב"ג טרמינל 1 - תל אביב מסוף 2000 - צומת הסירה - מחלף נתניה - מחלף אולגה - חיפה מת"ם - תחנת רכבת חוף הכרמל - מרכזית המפרץ קומה 2 פעיל בשעות הלילה בלבד

מקרא סימנים

♿ - אוטובוס עירוני נגיש

גלריית תמונות

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34067649תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון